עמוד 1 מתוך 1

הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 1:47 pm
על ידי מתפעל
בחלק ז' יש קטע שמובא מקונטרס מרבה חיים מרבי חיים ברים זצ"ל וזה לשונו:

"דכירנא בשנת תש"ח בימי ההפגזות שהיו בעיה"ק ירושלים מהצוררים הישמעאלים שרבים חללים הפילה רח"ל, באותם ימים חפרו בעיר בני ברק בסלילת הדרכים בחוצות עיר וגם בשבת לא פסקו מלעבוד והעיר לא היתה אז בשליטת שומרי תורה ומצוות, אמר אז החזון איש שמפחד מהחפירות שנעשו בחילול שבת הרבה יותר ממה שמפחד מההפגזות שבירושלים".

חשבתי שמאז ומתמיד היה בבני ברק ראש עיר חרדי.
וגם, האם החזון איש סבר שהחפירות הללו לא היו פיקוח נפש? למה?

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 1:57 pm
על ידי מתפעל
"סיפר הג"ר רפאל יצחק וסרמן זצ"ל, פעם בא לדבר עם החזו"א ואמר לו: בא נלך לבקר את ר' אלעזר (הצדיק הידוע) שהיה מתגורר בישיבת פונביז ונתלווה אליו בביקורו. ואמר החזו"א על ר' אלעזר כי מהשברי כלים רואים מה היה הכלי כשהיה שלם. מאחר שהנ"ל היה שבור ורצוץ ממאורעות המלחמה".

מה ידוע לכם על רבי אלעזר הנ"ל ומי זה הרב וסרמן הנ"ל?

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 2:01 pm
על ידי מתפעל
"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 2:04 pm
על ידי יגל
מתפעל כתב:בחלק ז' יש קטע שמובא מקונטרס מרבה חיים מרבי חיים ברים זצ"ל וזה לשונו:

"דכירנא בשנת תש"ח בימי ההפגזות שהיו בעיה"ק ירושלים מהצוררים הישמעאלים שרבים חללים הפילה רח"ל, באותם ימים חפרו בעיר בני ברק בסלילת הדרכים בחוצות עיר וגם בשבת לא פסקו מלעבוד והעיר לא היתה אז בשליטת שומרי תורה ומצוות, אמר אז החזון איש שמפחד מהחפירות שנעשו בחילול שבת הרבה יותר ממה שמפחד מההפגזות שבירושלים".

חשבתי שמאז ומתמיד היה בבני ברק ראש עיר חרדי.
וגם, האם החזון איש סבר שהחפירות הללו לא היו פיקוח נפש? למה?


ראש העיר בתש"ח היה ר' יצחק גרשטנקורן.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 2:13 pm
על ידי מתפעל
"סיפר רבי שמואל וואזנר שליט"א, פעם ביקשתי מהחזון איש טובה מסויימת וסרב לעשותו. שאלתיו: ומה עם "ואהבת לרעך כמוך"? והשיב: גם לעצמי לא הייתי עושה דבר זה".

חידוש מעניין.
האם כשהתורה אומרת ואהבת לרעך כמוך, הכוונה כמוך בדיוק?
מה אם יבוא אדם ויבקש משכנו הלוואה לקנות בשר. יכול לומר לו, אני בכלל לא אוהב בשר כך שגם לעצמי לא אקנה. מה זה קשור? הענין הוא להיטיב עם הזולת והזולת רוצה בשר. כמוך הכוונה כמו שכשאתה תרצה משהו ואתה תצטרך עזרה מאחר, כך תעזור לו במה שלו חשוב.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 2:19 pm
על ידי מתפעל
באו להתייעץ עם החזו"א בשידוך שהכלה מבוגרת שנתיים מהחתן ואמר שאין בעיה.
וראיה מסוף מנחות ק"ט ע"ב "נתקנא בו שמעי אחיו שהיה גדול ממנו שתי שנים ומחצה". מדוע הדגישו ומחצה? וכי לא היה די לומר גדול בשנתיים? ולמדנו שעד שנתיים הם נחשבים עדיין באותו גיל ורק שנתיים ומחצה הביאום לדי הפער.

קודם כל להעיר, הרי אשת החזון איש היתה מבוגרת ממנו הרבה. בספר החוזה מליטא הפליג מאד וכתב שהיתה מבוגרת בעשרים שנה מהחזון איש שזה נשמע לי לא הגיוני. אבל אין אדם טועה עד כדי כך, ומסתמא היתה יותר משנתיים מבוגרת ממנו.
לעצם הענין, הדמיון לא כל כך מובן, שם מדובר בשני אחים ובקנאה. כאן מדובר בבני זוג. זה לא בדיוק אותו דבר.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 2:22 pm
על ידי מתפעל
"היה אומר כי מי שהולך בלי כיסוי ראש אין בזה משום פסול לצרפו למנין לתפילה. אמנם מי שהולך ללא כיסוי ראש הרי זו תמונה של מחלל שבת ולכן אי אפשר לצרף אותו" (ספר שערי אהרן על שו"ע או"ח ח"א).

לא הבנתי, הרי יש כאן סתירה מיניה וביה.
וגם, מה פירוש הרי זו תמונה של מחלל שבת?

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 2:29 pm
על ידי מתפעל
"מעולם לא הניח מטפחתו בכיסו בשבת ואמר לי בשם הגר"א כי מי שמניח מטפחתו בכיסו בשבת עובר על הדין של חנניא בפועל. [היינו למה שאמר חנניא בשבת י"ב א' חייב אדם למשמש בבגדו ערב שבת עם חשיכה]. מהספר שערי אהרון.

האם הכוונה בגלל שהחזון איש לא סמך על העירוב? אבל אם כך, יש עבירה יותר גדולה של טלטול בשבת. למה לומר שעבר על חנניא? ואולי הכוונה גם אם לא יטלטל ולא יצא מהבית, עבר על חנניא.
מעניין היכן נמצא הגר"א הזה.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 3:15 pm
על ידי עשוי לנחת
מתפעל כתב:"סיפר רבי שמואל וואזנר שליט"א, פעם ביקשתי מהחזון איש טובה מסויימת וסרב לעשותו. שאלתיו: ומה עם "ואהבת לרעך כמוך"? והשיב: גם לעצמי לא הייתי עושה דבר זה".
חידוש מעניין.
האם כשהתורה אומרת ואהבת לרעך כמוך, הכוונה כמוך בדיוק?...

מתפעל יקר, לא הבנת את דבריו, הכונה בואהבת הוא שתעשה מה שטוב לשני אפי' אם לך זה לא טוב, כי הכונה שתעשה לו טוב כמו שהיית עושה לעצמך, עד כאן ראיתי שהבנת, מכאן ואילך התחלת להתפעל.
החזו"א התכון לומר לו שלטובתו של רבי שמואל זה לא כדאי, וגם אם הוא היה במצבו הוא לא היה עושה זאת לעצמו, ולא שבפועל כעת זה לא היה טוב לו.
נ. ב. סליחה על ההפרעה וההתערבות באשכול האישי, אך איני הראשון.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 3:55 pm
על ידי מתפעל
אשכול אישי? אדרבה, אני מעלה שאלות כדי שיענו לי כפי שעשית ותודה לך.
קצת קשה לי הפשט שלך, למה לא אמר לו החזון איש שמה שהוא רוצה לא טוב עבורו במקום סתם לסרב?

ומזה שהערת רק על השאלה האחרונה, עלי להסיק שלכל השאלות הקודמות אין לך תשובות?

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 4:24 pm
על ידי ישראל הר כסף
מתפעל כתב:"סיפר רבי שמואל וואזנר שליט"א, פעם ביקשתי מהחזון איש טובה מסויימת וסרב לעשותו. שאלתיו: ומה עם "ואהבת לרעך כמוך"? והשיב: גם לעצמי לא הייתי עושה דבר זה".

חידוש מעניין.
האם כשהתורה אומרת ואהבת לרעך כמוך, הכוונה כמוך בדיוק?
מה אם יבוא אדם ויבקש משכנו הלוואה לקנות בשר. יכול לומר לו, אני בכלל לא אוהב בשר כך שגם לעצמי לא אקנה. מה זה קשור? הענין הוא להיטיב עם הזולת והזולת רוצה בשר. כמוך הכוונה כמו שכשאתה תרצה משהו ואתה תצטרך עזרה מאחר, כך תעזור לו במה שלו חשוב.

בשמונה פרקים לרמב"ם (פ"ד) מצינו כשמדבר בענין של הדרך הממוצעת, שהמידה הנעלה של חסד היא רק באופן שלא מתבזה או מפסיד על ידי זה,ואם מפסיד עי"ז או מתבזה הרי זה טעות ומידה פחותה בדיוק כמו כל הטעויות שמונה שם, כפזרנות וקמצנות וכו'.
ז"ל הרמב"ם "וטוב הלב, ממוצע בין הנבלה ויתרון טוב הלבב, ומפני שאיןלמידות האלה שם ידוע בלשונינו, צריך לפרש עניניהם, ומה שרוצים בו הפילוסופים. לב טוב קורים מי שכל כוונתו להיטיב לבני אדם, בגופו ועצתו וממונו בכל יכלתו, בלתי שישיגהו נזק או ביזיון והוא האמצעי. והנבל הוא היפך זה, והוא מי שאינו רוצה להועיל לבני אדם אפי' במה שאין לו בו חיסרון ולא טורח ולא נזק, והוא הקצה האחרון. ויתרון טוב הלבב, הוא שעושה דברים הנזכרים בלב טוב, ואפילו אם ישיגהו בזה נזק גדול או ביזיון או טורח רב והפסד מרובה, והוא הקצה האחרון.עכ"ל. ובהמשך הפרק כתב "ועל זה המין מן הטעות יחשבו גם כן הפיזור ויתרון טוב הלבב מן הפעולות הטובות, וזה כולו טעות".
ומצאתי ראיה לזה בגמ' בבא מציעא ל ע"ב אמר מר "ילכו"- זה ביקור חולים, היינו גמילות חסדים, לא נצרכה אלא לבן גילו, דאמר מר בן גילו נוטל אחד מששים בחליו, ואפילו הכי מבעי ליה למיזל לגביה. ומשמע מזה שמצד דין חסד כיוון שמפסיד מזה משהו אין זה חסד. וע"כ היה צריך לימוד מיוחד שבביקור חולים כן חייב בכזה אופן.
וכן מבואר שם גם לגבי קבורה שאם הוא זקן ואינה לפי כבודו היה פטור מדין גמילות חסדים, וזה ממש מקור לרמב"ם שאם הוא מפסיד (כמו בביקור חולים) או מתבזה (כמו בקבורה) אין חובת גמ"ח.

הרי לנו שגם מי שכל כוונתו להיטיב לא צריך לעשות כל דבר, ואם רואה שדבר זה לא היה עושה לעצמו כי חושב שהוא טירחה יתירה או ביזיון וכד' אין סיבה לעשותו לאחרים.

וכבר נידון דבר זה פעם באשכול האם יש מושג 'פראייר' עפ"י תורתינו הקדושה, עיי''ש.
viewtopic.php?f=7&t=701&hilit=+%D7%97%D7%A1%D7%93#p4442

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' יוני 28, 2011 6:19 pm
על ידי עשוי לנחת
מתפעל כתב:למה לא אמר לו החזון איש שמה שהוא רוצה לא טוב עבורו במקום סתם לסרב?

כתב הרמב"ן (בראשית לא, יג) אנכי הא-ל בית א-ל. יספר יעקב לנשיו כל מה שאמר לו מלאך הא-להים בחלום, כי הכל פיוס להם שתלכנה עמו וכו' עיי"ש.
כתוב כאן ברמב"ן שאפי' שהיה יעקב יכול לומר להם בואו איתי, וכנשים נאמנות היו הולכות איתו, אך יעקב אבינו לימדנו שצריך לספר את הרקע של הדברים כדי לפייס אותן שילכו איתו! [כך אמר לי פעם ר' יצחק אזרחי שליט"א]
ומסתמא הוא הדין לכל עניני דעלמא, אמנם החזו"א לא היה יכול לפרש לו בדיוק שזה לא טוב לו מטעמיו הכמוסים עמו, אך לכה"פ פירט יותר מאשר סתם לסרב, כי יש בזה משום פיוס.
[לא הספקתי עדיין לעבור על שאר השאלות ועוד היד נטויה]

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ה' יוני 30, 2011 11:10 pm
על ידי תוך כדי דיבור
מתפעל כתב:"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?


לא מיניה ולא מקצתיה. הכוונה כנראה לעניינים סביב ההחלטה על הקמת אוניברסיטת בר אילן בשנת תשי"ב. לעצם הסיפור הלשון מגומגמת קצת, אם "ניגש מרן ז"ל" לדבר וכו', מהו פתאום "והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו" וכו' שאחר כך? האם תרי מרן הוו?

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ה' יוני 30, 2011 11:19 pm
על ידי בור הגולה
תוך כדי דיבור כתב:
מתפעל כתב:"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?


לא מיניה ולא מקצתיה. הכוונה כנראה לעניינים סביב ההחלטה על הקמת אוניברסיטת בר אילן בשנת תשי"ב. לעצם הסיפור הלשון מגומגמת קצת, אם "ניגש מרן ז"ל" לדבר וכו', מהו פתאום "והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו" וכו' שאחר כך? האם תרי מרן הוו?

בעל המעשה היה ר' שרגא פייבל שטיינברג ז"ל, מקורבו של החזו"א. שמעתי מבנו, שבצעירותו שאל את אביו על זה, האם נכון הדבר שהחזו"א דיבר נגד הגרא"י קוק לאחר כל נדרי? אביו התחמק מלענות. אבל כעבור זמן אמר לו בדרך אגב, שלא היה זה אחרי כל נדרי, אלא לאחר מעריב בעת טיולו אתו.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ו' יולי 01, 2011 12:09 am
על ידי תוך כדי דיבור
נמצא כי: זה לא היה בכולל חזון איש אלא ברחוב, זה לא היה לאחר כל נדרי אלא אחרי ערבית, זה לא היה קשור לאוניברסיטה אלא [?], זה לא היה בפני חבר תלמידים אלא ביחידות (וגם זו לא עם הרב טורצ'ין אלא עם הרב שטיינברג).

רבינו, מה השארת לנו מהסיפור המקורי?

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ו' יולי 01, 2011 12:52 am
על ידי בור הגולה
וגם לא בכולל חזו"א (היה שם מנין באותם ימים?), אלא במנין שבביתו. [לפי הגירסא של המעשה איש...]

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ו' יולי 01, 2011 2:04 am
על ידי דראל
תוך כדי דיבור כתב:נמצא כי: זה לא היה בכולל חזון איש אלא ברחוב, זה לא היה לאחר כל נדרי אלא אחרי ערבית, זה לא היה קשור לאוניברסיטה אלא [?], זה לא היה בפני חבר תלמידים אלא ביחידות (וגם זו לא עם הרב טורצ'ין אלא עם הרב שטיינברג).

רבינו, מה השארת לנו מהסיפור המקורי?


א"ר זירא... אמר רב: "בצד עמוד זה התפלל רבי ישמעאל ברבי יוסי של שבת בערב שבת"
כי אתא עולא, אמר: בצד תמרה הוה, ולא בצד עמוד הוה
ולא רבי ישמעאל ברבי יוסי הוה, אלא רבי אלעזר ברבי יוסי הוה
ולא של שבת בערב שבת הוה, אלא של מוצאי שבת בשבת"

(ברכות כז ע"ב)

לגופו של עניין, למחבר הסיפור היה עניין של לציין את הרב קוק בשמו, ותלה תניא בלא תנא (שהרי כבר הוכח שהדברים שתלו בנאומו של הרב קוק בהקמת האוניברסיטה לא היו ולא נבראו).

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ו' יולי 01, 2011 4:32 am
על ידי אליהוא
לגבי השאלה האחרונה:
מעשה רב אות קמ"א: שלא לישא בשבת כלל אפילו במקום שיש עירוב, אפילו בחצר.
ובבית לא ישא כי אם בידו.
ובביאורי הגרנ"ה בסידור הגר"א מבאר דהיינו משום חנניא.
ועי' בביאור הלכה סי' רנ"ב סעיף ז'.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ה' ספטמבר 01, 2011 11:44 pm
על ידי חוצפא יסגא
מתפעל כתב:באו להתייעץ עם החזו"א בשידוך שהכלה מבוגרת שנתיים מהחתן ואמר שאין בעיה.
וראיה מסוף מנחות ק"ט ע"ב "נתקנא בו שמעי אחיו שהיה גדול ממנו שתי שנים ומחצה". מדוע הדגישו ומחצה? וכי לא היה די לומר גדול בשנתיים? ולמדנו שעד שנתיים הם נחשבים עדיין באותו גיל ורק שנתיים ומחצה הביאום לדי הפער.

קודם כל להעיר, הרי אשת החזון איש היתה מבוגרת ממנו הרבה. בספר החוזה מליטא הפליג מאד וכתב שהיתה מבוגרת בעשרים שנה מהחזון איש שזה נשמע לי לא הגיוני. אבל אין אדם טועה עד כדי כך, ומסתמא היתה יותר משנתיים מבוגרת ממנו.
לעצם הענין, הדמיון לא כל כך מובן, שם מדובר בשני אחים ובקנאה. כאן מדובר בבני זוג. זה לא בדיוק אותו דבר.


בפורום סו"ס היה על כך אשכול רחב לפני למעלה משלוש שנים (http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616) עם חומר מעניין רב. פותח האשכול כתב בהודעתו:
מתפעל כתב:קראתי בספרו של חיים עמנואל קוליץ בספר החוזה מליטא, שאשתו של החזון איש היתה כמעט כפליים בגילה מבוגרת מהחזון איש. החזון איש היה כבן עשרים והיא לפי זה היתה נגיד 37. לא כותב כמה בדיוק רק כמעט כפליים ממנו.
האם זה נכון ?
זה נשמע לי כל כך משונה. למה שיעשו שידוך כזה מוזר ?
אמנם שמענו הפוך שבני ישיבות מבוגרים עשו שידוך עם כלה צעירה אבל הפוך ?
מדוע משפחתו של החזון איש לא בדקה דבר בסיסי שכזה ?

ותודה לאילפא שהפנה אותי לספר המיוחד הזה. אני עכשיו באמצע הקריאה ונהנה מאד מאד.


לא אעתיק כמובן משם את כל הדברים היגעים, בלתי כמה תגובות בעלות תוכן רב:

דיסקשיח כתב:הסיפור כשלעצמו מסופר אצל גראדה בחן מיוחד ובחריפות. אחת הדמויות בספר היא של בחור מבוגר, שכמו רבים מאוד, התקשה למצוא שידוך. הבחור הזה היה אדם מתון ושקול, מאוד ענייני וכמובן אוהב את עצמו. והנה יום אחד הציעו לו שידוך, ותוך כדי הבירורים נתברר לו שהמדוברת מבוגרת יותר ממנו, שהמחותן אינו בר יכולת כפי שהוצג ואינו מסוגל לסדר לו רבנות או משרת כלי קודש, וביותר, סופר לו שיש כמעט וודאות שגם מה שמבטיחים לו לא יקבל.
הלך אותו בחור להתייעץ עם החזו"א, שידוע היה כי ראה במורת רוח את הנוהג שהתפשט בין הבחורים להפר שידוכים בקלות.
בתוך הדברים פנה הבחור בקצת עזות, ואמר לחזו"א, רבי מה אתה היית עושה במצב כזה? השיב לו החזו"א: אני? אני התחתנתי אתה!
זה היה הסופר שהחמיץ.
אבל המחבר נשוא האשכול כאן שהיה יהודי דתי בעל סוכנות נסיעות, ואחיו של רבה של ירושלים [שבביתו היה נערך בשמח"ת קידוש לבני ישיבת חברון וראשיה] שהיה חביב כבן משפחה אצל החזו"א שהכיר את משפחתו ועזר להם, לא איכפת לו וסיפר את הפרשה עם אשתו בצורה מגונה.
ותיקון, הסיפור אצלו, הוא שלאחר עשר שנים לנישואים, רצה החזו"א לקיים את הדין ולגרשה. עמדו לילך לביה"ד, ואז אמרה האשה: דע לך לא אעשה כל בעיות ואקבל את הגט, אך בדרך חזרה, נעבור ליד הניימן, ואז אקפוץ לתוכו. מיד ביטל החזו"א את תכניתו ונשאר עמה עד הסוף.
הדברים דומים לספר מגילת ספר של היעב"ץ, שהמשכיל דוד כהנא שהוציאו בראשונה השמיט את הקטעים המביכים, אך בימינו בא אדם שפל ומושחת, שעשה עצמו כצאצא של היעב"ץ ועשה טובה לעולם והוציא לאור במוה"ק את הספר בשלימותו.
אגב, אותו שפל נבזה ומושחת היה בצעירותו כעין מזכיר או עוזר של הרב קוק, והתברר כיום, ממחקרים שנעשו בתולדות המפלגה הקומוניסטית הפלשתינית פק"פ, שהשפל הזה היה כבר אז קומוניסט ושימש כמודיע מתוך מה שנודע לו על ענייני ההנהגה הלאומית מתוך ביתו של הרב.
כשחזר מארה"ב הופיע כבעל תשובה, אך לדעתי נשאר קומוניסט גמור ופירסם מאמרים בעתוני מפ"ם. ושימש מהעובדים המכובדים של מוה"ק.


מוישה גרוס כתב:האשכול הזה אינו ראוי כמו שחיים קוליץ עשה מעשה בלתי ראוי. חיים קוליץ לא ראוי להגנה כה תקיפה אחרי שפרסם דברים אישיים (שלא נזכרו כאן) שרק בזכות היותו מקורב ראו עיניו. אם לקדוש החזו"א היו ילדים הוא לא היה מעיז לעשות כדבר הזה, אלא היה נוטל את רשותם קודם. ולא משום שהחזו"א היה ערירי רח"ל חייו הפרטיים הם הפקר. היעב"ץ יכול לכותב על עצמו משהו רוצה אבל לבן בית אסור לספר דברים אישיים מן הסוג הזה ואיני רוצה להרחיב יותר.

אבל כיון שהוזכר אשלים הדברים ואכתוב מה ששמעתי מנכד של ר' מאיר קרליץ ששמע מסבתו שהיתה מעורבת בשידוך.

החזו"א הוצע לו את הבחורה ההיא, הבירורים העלו שהדבר מתאים, כי הבחורה הסכימה להקריב את חייה למען בעל המוכן ללמוד ללא משרת רבנות וכו'. וכל זה נעשה ע"י אנשי ביניים מבלי שמישהו מהמשפחה ראה אותה. לפני שישבו הצדדים בינהם נסעה אשתו של ר' מאיר קרליץ שהיתה ה'חברמנית' של המשפחה כדי לעמוד על טיבה, ולהכין את הענינים לקראת בואה של המשפחה והחתן. כשהיא נפגשה עם הבחורה היא נדהמה לראת ששיקרו על המשפחה אודות גילה. היא מיהרה לחזור למשפחה ואמרה להם שהשידוך הזה אינו יכול שיהיה משום שהמדוברת אינה בת בנים. המשפחה כולה החליטה כמובן שמבטלים הכל והחזו"א אחז שיש כאן שפיכות דמים שלה ואסור לבטל את השידוך. וכך הווה למורת רוחה של המשפחה.

המספר שאל את בן דודו הגר"ח קניבסקי, ומה חשב החזו"א על מצות פו"ר, והגר"ח אמר לו שהחזוא חשב להציע לה גט אחר י' שנים באם לא יזכה וכו'. וכך הווה ומכאן ואילך כמסופרא שם שהיא אמרה מהגט וכו'. והוא קיבל עליו את הדין. וידוע שעל צערו הכבוש זה שלא חננו ה' בפרי בטן כתב מרן הגה"ק זצוק"ל שאין לו תענוג מתענוגת העולם כלל.

ועתה זבובי מות מבאישי השמן הטוב, סורו סורו לכם לרגון באהליכם ובעסקי משפחותיכם והניחו לקדושים וטהורים אשר בארץ המה.


דער לץ כתב:מוישה גרוס כתב: "היא מיהרה לחזור למשפחה ואמרה להם שהשידוך הזה אינו יכול שיהיה משום שהמדוברת אינה בת בנים. המשפחה כולה החליטה כמובן שמבטלים הכל והחזו"א אחז שיש כאן שפיכות דמים שלה ואסור לבטל את השידוך. וכך הווה למורת רוחה של המשפחה".
המדוברת היתה בת בנים, ואף ילדה בשעה טובה לחזו"א שני בנים, אלא ששניהם מתו אחרי לידתם, מכיון שהיא היתה צריכה על פי הוראות הרופאים לשכב כל עת ההריון (הנקרא שמירה בלע"ז) אלא שהיה זה נוגד את טבעה. ולכן אמר אחד מתלמידיו שכששאלו בסוגיית "פיהק ומת" בסוף שבת (העוסקת בולד שפיהק ומת) לא יכל החזו"א להשיבו מרוב צער.


רוזס כתב:בענין גילה של הרבנית: "הכלה שנמצאה היתה אמנם חנונית אשת חיל,יראת שמים,טובת מזג בטבעה,נאמנה.אבל מיד לאחר התנאים ראתה המשפחה, כי מיקח טעות הוא. הכלה גדולה מן החתן בן העשרים לא בשנים אחדות בלבד,כפי שנאמר קודם; מנין שנותיה כפול משנותיו. גם המוצא פשוט למדי, והמחותן אין ידו משגת לפרוע אפילו שליש מן הנדוניה המובטחת. משפחת החתן דרשה ממנו שיחזיר את התנאים. אבל הוא הלם באגרופו על השולחן והכריז שלא יבייש בת-ישראל אם אמנם היא גדולה כל כך ממנו בשנים, תהיה בושת-פניה גדולה עוד יותר.והם באו בברית הנישואים. עכ"ל חיים גראדה במלחמת היצר (פרק 11).

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ה' ספטמבר 01, 2011 11:53 pm
על ידי גנזים ושות
''''

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2011 12:50 pm
על ידי מורה צדק
גנזים ושות כתב:לפלא על ההתעסקות המיותרת בדבריהם של בני אדם כאלו [גראדה וקוליץ] שאף אחד מכאן לא היה סומך עליהם בעדות קידושין, זאת מלבד שהרבה מדברי קוליץ הינם ציטוט כמעט מדוייק מספרי האפיקורס גראדה שר"י.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2011 2:20 pm
על ידי גוראריה
גנזים ושות כתב:לפלא על ההתעסקות המיותרת בדבריהם של בני אדם כאלו [גראדה וקוליץ] שאף אחד מכאן לא היה סומך עליהם בעדות קידושין, זאת מלבד שהרבה מדברי קוליץ הינם ציטוט כמעט מדוייק מספרי האפיקורס גראדה שר"י.

על הגרי"מ טוקצינסקי זצ"ל אפשר לסמוך בעדות קידושין?...

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' מאי 16, 2017 1:28 pm
על ידי אליעזר בלוי
יגל כתב:
מתפעל כתב:בחלק ז' יש קטע שמובא מקונטרס מרבה חיים מרבי חיים ברים זצ"ל וזה לשונו:

"דכירנא בשנת תש"ח בימי ההפגזות שהיו בעיה"ק ירושלים מהצוררים הישמעאלים שרבים חללים הפילה רח"ל, באותם ימים חפרו בעיר בני ברק בסלילת הדרכים בחוצות עיר וגם בשבת לא פסקו מלעבוד והעיר לא היתה אז בשליטת שומרי תורה ומצוות, אמר אז החזון איש שמפחד מהחפירות שנעשו בחילול שבת הרבה יותר ממה שמפחד מההפגזות שבירושלים".

חשבתי שמאז ומתמיד היה בבני ברק ראש עיר חרדי.
וגם, האם החזון איש סבר שהחפירות הללו לא היו פיקוח נפש? למה?


ראש העיר בתש"ח היה ר' יצחק גרשטנקורן.

באמת מעניין לדעת על הפרטים אז שכנראה כן היה על סמך פסק כל שהוא אלא שכנראה הקילו קצת יותר מדי וכיוצא בזה
ולפי זה הסיפור מקבל מימד אחר לגמרי

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' מאי 16, 2017 6:54 pm
על ידי דודי צח
בור הגולה כתב:
תוך כדי דיבור כתב:
מתפעל כתב:"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?


בעל המעשה היה ר' שרגא פייבל שטיינברג ז"ל, מקורבו של החזו"א. שמעתי מבנו, שבצעירותו שאל את אביו על זה, האם נכון הדבר שהחזו"א דיבר נגד הגרא"י קוק לאחר כל נדרי? אביו התחמק מלענות. אבל כעבור זמן אמר לו בדרך אגב, שלא היה זה אחרי כל נדרי, אלא לאחר מעריב בעת טיולו אתו.

בגירסא דינקותא שמעתי, כי התלמידים עיקמו פניהם, כמבקשים לומר: יום כיפור היום! אמר להם מרן החזו"א: מה שאסור לדבר ביוכ"פ אסור לדבר כל השנה, ומה שנחוץ לומר כל השנה אפשר לדבר על כך גם ביום הקדוש!!
יסוד נפלא שהציבור הרדוד והמיסטי כדאי לו לדעת

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ג' מאי 16, 2017 11:25 pm
על ידי קו ירוק
בדרך כלל השאלות של הרב מתפעל הם שאפשר גם להבין אחרת.
הסיפורים (המוסמכים) מלמדים על הלך רוחו, ושמצא להם סמך בתורה. אפילו אם יסודותם בהרגש שלו.
וזה בדיוק מה שלומדים מספרים אלו.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ד' מאי 17, 2017 2:16 am
על ידי גיורא בשמי שמיא
מתפעל כתב:"מעולם לא הניח מטפחתו בכיסו בשבת ואמר לי בשם הגר"א כי מי שמניח מטפחתו בכיסו בשבת עובר על הדין של חנניא בפועל. [היינו למה שאמר חנניא בשבת י"ב א' חייב אדם למשמש בבגדו ערב שבת עם חשיכה]. מהספר שערי אהרון.

האם הכוונה בגלל שהחזון איש לא סמך על העירוב? אבל אם כך, יש עבירה יותר גדולה של טלטול בשבת. למה לומר שעבר על חנניא? ואולי הכוונה גם אם לא יטלטל ולא יצא מהבית, עבר על חנניא.

כ"נ פשוט

מתפעל כתב:מעניין היכן נמצא הגר"א הזה.

האם אין זה פשוט? אם דברים אשר נמצאים חייב להוציא (כנראה שהבין שימשמש ויוציא מה שימצא שם) ק"ו שאסור להכניס לשם דברים מתחילה!

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ד' מאי 17, 2017 2:23 am
על ידי גיורא בשמי שמיא
מתפעל כתב:"סיפר הג"ר אלעזר צדוק טורצ'ין זצ"ל מעשה נורא שהיה נוכח בה, היה זה בכולל חזו"א בליל יוהכ"פ לאחר אמירת כל נדרי ניגש מרן ז"ל אל חבר תלמידיו ואמר: בואו נדבר לשון הרע כשר ודיבר על רב אחד שדימה רח"ל את האוניברסיטה לבית השלישי וכו'. והנה התרומם מרן ז"ל ופתח פיו הקדוש כלפי שמיא בזה"ל: נו, רבונו של עולם, מספיק בשבילו מה שכבר קלקל עד כאן. [וכן שמענו מהגר"ח קניבסקי שליט"א]. עד כאן.

האם הכוונה להרב קוק? היה כבר כולל חזון איש בזמן הרב קוק?
מה הכוונה לשון הרע כשר? ולמה יש ענין דוקא ביום הקדוש לדבר על כך?

האם יועיל נא מי מהקוראים לפרש כוונת קדשו בזה? האם ראה הקלקול כעונש והתפלל שלא תמשך עוד עונשו? או דילמא התפלל שלא יענש בעתיד על עוד קלקולים? או שמא ענין אחר לגמרי?

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ד' מאי 17, 2017 11:02 am
על ידי משיב
יגל כתב:
מתפעל כתב:
חשבתי שמאז ומתמיד היה בבני ברק ראש עיר חרדי.


ראש העיר בתש"ח היה ר' יצחק גרשטנקורן.

אכן בתש"ח היה ראש עיר חרדי, אבל לא תמיד זה היה כך.
היו תקופות שכיהנו ראשי עיר מהמזרחי, משה בגנו, וישראל גוטליב.

לגבי הסיפור עצמו, גם כשהיה ראש עיר חרדי, עדיין כמחצית התושבים לא היו חרדים, (במועצת העיריה היו 6 חרדים 4 חילונים, ודתי) ובחלק מהרחובות אף נסעו בשבת, החרדים לא היו מספיק חזקים שיכלו למנוע עבודות של פיקוד העורף. באותו זמן גבעת שמואל היתה שכונה של בני ברק רק שנה אחר כך היא הפכה למועצה מקומית נפרדת.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ד' מאי 24, 2017 8:37 am
על ידי מתפעל
לגבי השאלה של ואהבת לרעך כמוך, כתב הרב העשוי לנחת:

"החזו"א התכון לומר לו שלטובתו של רבי שמואל זה לא כדאי, וגם אם הוא היה במצבו הוא לא היה עושה זאת לעצמו",
זה יישוב הגון, יישר כח,

זה דומה מאד לרעייד לגבי יהודי שמבקש סיגריה, אם יש בזה חסד לתת לו, שאצלו זה צורך גדול, או להיפך, הרי זה לא בריא.

שהרב וואזנר ביקש טובה, בודאי סבר שזה לטובתו, והחזו"א סבר שאין זה לטובתו. חבל שלא שאלו בזמנו מהרב וואזנר שיפרט מה בדיוק ביקש.
זה מאד מעניין. אולי מי מצאצאיו יודע.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ד' מאי 24, 2017 9:56 am
על ידי מתפעל
מתפעל כתב:"היה אומר כי מי שהולך בלי כיסוי ראש אין בזה משום פסול לצרפו למנין לתפילה. אמנם מי שהולך ללא כיסוי ראש הרי זו תמונה של מחלל שבת ולכן אי אפשר לצרף אותו" (ספר שערי אהרן על שו"ע או"ח ח"א).

לא הבנתי, הרי יש כאן סתירה מיניה וביה.
וגם, מה פירוש הרי זו תמונה של מחלל שבת?



אולי כוונתו כך:
אמנם מצד העבירה שהולך בלי כיסוי ראש, היה ניתן לצרפו למנין, אין זו עבירה חמורה כלל,
אבל אדם כזה שתמיד הולך בלי כיסוי ראש, הרי הוא דומה למחלל שבת, כי יש לו צורה של גוי, ולכן בפועל לא ניתן לצרפו.

הספר שערי אהרן לא נמצא באוצר.
רציתי לבדוק את הדברים בפנים.
אמנם הסברא הזו לא ממש מובנת. ממתי מסתכלים על צורה ומדמים למחלל שבת? למעשה יש מקילים לצרף למנין אפילו מי שמחלל שבת, בתנאי שזה לתיאבון.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ד' מאי 24, 2017 3:36 pm
על ידי ידידיה
מתפעל כתב:
מתפעל כתב:"היה אומר כי מי שהולך בלי כיסוי ראש אין בזה משום פסול לצרפו למנין לתפילה. אמנם מי שהולך ללא כיסוי ראש הרי זו תמונה של מחלל שבת ולכן אי אפשר לצרף אותו" (ספר שערי אהרן על שו"ע או"ח ח"א).

לא הבנתי, הרי יש כאן סתירה מיניה וביה.
וגם, מה פירוש הרי זו תמונה של מחלל שבת?



אולי כוונתו כך:
אמנם מצד העבירה שהולך בלי כיסוי ראש, היה ניתן לצרפו למנין, אין זו עבירה חמורה כלל,
אבל אדם כזה שתמיד הולך בלי כיסוי ראש, הרי הוא דומה למחלל שבת, כי יש לו צורה של גוי, ולכן בפועל לא ניתן לצרפו.

הספר שערי אהרן לא נמצא באוצר.
רציתי לבדוק את הדברים בפנים.
אמנם הסברא הזו לא ממש מובנת. ממתי מסתכלים על צורה ומדמים למחלל שבת? למעשה יש מקילים לצרף למנין אפילו מי שמחלל שבת, בתנאי שזה לתיאבון.


למה לא נפרש בפשיטות, שאף שהעדר כיסוי אינו פוסל למניין, אך בסתמא העדר כיסוי מעיד על היותו מחלל שבת היות ובזמננו שומרי שבת מכסים ראשם.
ולכן אף אם לא שמענו עליו שמחלל שבת, אין לצרף למניין יהודי ללא כיסוי ראש.
כמובן אם ידוע לן שפלוני גלוי הראששומר שבת, וכיום יש בחו"ל רבים כנ"ל, מצטרף ומצטרף.

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ה' מאי 25, 2017 12:05 am
על ידי שיף
מתפעל כתב:"סיפר הג"ר רפאל יצחק וסרמן זצ"ל, פעם בא לדבר עם החזו"א ואמר לו: בא נלך לבקר את ר' אלעזר (הצדיק הידוע) שהיה מתגורר בישיבת פונביז ונתלווה אליו בביקורו. ואמר החזו"א על ר' אלעזר כי מהשברי כלים רואים מה היה הכלי כשהיה שלם. מאחר שהנ"ל היה שבור ורצוץ ממאורעות המלחמה".

מה ידוע לכם על רבי אלעזר הנ"ל ומי זה הרב וסרמן הנ"ל?

מסתמא רבי אלעזר מנדלוביץ
viewtopic.php?f=19&t=4181

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 3:01 am
על ידי .השוחט
לפלא שלא ענה איש מיהו הרב וסרמן. (אפילו בויקי יש עליו ערך)
ובכן זכיתי להיות חתנו. בין השנים תשל"ג עד פטירתו בשנת תשס"ג שימש כראש ישיבת וכולל אהל יעקב בבני ברק.
מחבר ספר משנת יצחק.
בן הג"ר נחמן שמואל וסרמן אב"ד סטאוויסק.
וחתן המוהל הנודע הרב ישראל יצחק שקול.
בראש ספרו - במהדורה השניה שיצאה לאחר פטירתו - יש מעט ביוגרפיה וקוים לדמותו.

אתמול, א' אלול תשפ"א, נפטרה אשת חבר בשיבה טובה.
ואצרף כאן מאמר שרשמתי עבור העיתון, עוד לא התפרסם, ובו יש גם על מו"ח וגם מעט על ר' אלעזר.
(המאמר היה כפול וקיצצתיו לפי דרישת העיתון...).

Re: הערות במעשה איש

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2021 9:08 am
על ידי פלוריש
.השוחט כתב:לפלא שלא ענה איש מיהו הרב וסרמן. (אפילו בויקי יש עליו ערך)
ובכן זכיתי להיות חתנו. בין השנים תשל"ג עד פטירתו בשנת תשס"ג שימש כראש ישיבת וכולל אהל יעקב בבני ברק.
מחבר ספר משנת יצחק.
בן הג"ר נחמן שמואל וסרמן אב"ד סטאוויסק.
וחתן המוהל הנודע הרב ישראל יצחק שקול.
בראש ספרו - במהדורה השניה שיצאה לאחר פטירתו - יש מעט ביוגרפיה וקוים לדמותו.

אתמול, א' אלול תשפ"א, נפטרה אשת חבר בשיבה טובה.
ואצרף כאן מאמר שרשמתי עבור העיתון, עוד לא התפרסם, ובו יש גם על מו"ח וגם מעט על ר' אלעזר.
(המאמר היה כפול וקיצצתיו לפי דרישת העיתון...).

יישר כח! דברים יפים, כהרגלך.
המקום ינחם אתכם, ויהי רצון שיבוא הקב"ה וישחוט למלאך המוות ותימחה דמעה מעל כל פנים