מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
צופה_ומביט
הודעות: 4741
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מאי 05, 2024 2:56 pm

מטה עז כתב:קטע על מחצית השקל:

פענוח בס"ד:
לא פרש כמה כופר, נרתע משה, כל אשר לאיש יתן. ב) ככר/כפר כסף.
בא ופרש זה יתנו, אפילו לא כפדיון תינוק, אף לא שקל שלם - כי העני אין לו אף שקל [לפיכך] חציו יתן. ואף שזהו מועט. הראהו מטבע של אש. לא יצר מטבע ממש, כי טמא הכסף, הראהו אש - חשקו לנַדב. ואילו קצב סכום גדול הו"א [הוה אמינא] הכסף=הפדיון 2)העשיר ינצל והעני ינגף. עכש[י]ו חצי שקל ובאש-חפץ ינגפו עשירים, ועניים יכפרו [לפיכך] 'ונתנו' לא פרש, כי באיכות הנתינה כפרה ולא בכמותה [לפיכך] דרשו 'זה' = לקצוב איכות 'של אש' ולא כזה = כמות.

הנ"ל עם כמה הערות וביאורים בס"ד:
לא פרש כמה כופר, נרתע משה, כל אשר לאיש יתן [א"ה: זה לקוח ממדרש, תנחומא כי תשא י, במדב"ר יב, ג]. ב) ככר/כפר כסף [א"ה: זו עוד הצעה מדוע נרתע משה, לכן ממוספר בב'. ובאם כתוב כאן "ככר" לא ברורה לי הכוונה, אולי שאפילו אם לא "כל אשר לאיש" אבל עכ"פ יהיה כיכר כסף. ויותר נראה שצ"ל "כפר" כסף, והיינו שזה בעצמו הרתיע את משה, מה זאת שכסף מהווה כופר לנפש, ומיד הסביר לו הקב"ה שלא הכסף המכפר אלא הרצון לנדב, וכמו שמבאר להלן].
בא ופרש זה יתנו, אפילו לא כפדיון תינוק [א"ה: חמישה שקלים, כי לא מדובר כאן בפדיון, וכלהלן], אף לא שקל שלם - כי העני אין לו אף [אפילו] שקל [לפיכך] חציו יתן. ואף שזהו מועט. הראהו מטבע של אש. לא יצר מטבע ממש, כי טמא הכסף [א"ה: ובוודאי שאין הכוונה שהכסף-המטבע יכפר], הראהו אש -[דהיינו] חשקו לנַדב [א"ה: שהוא המכפר]. ואילו קצב סכום גדול הו"א [הוה אמינא] הכסף=הפדיון [א"ה: שהכסף הוא העיקר, כי הכסף עצמו מכפר באופן של פדיון, וכעת שהראה לו של אש הראהו שהרצון לנדב הוא העיקר, הוא המכפר, ולא הכסף עצמו] 2)[א"ה: ועוד הו"א בעייתית:] העשיר ינצל והעני ינגף. עכש[י]ו [שהוא] חצי שקל [א"ה: סכום מועט שיש גם לעני וכנ"ל] ובאש-חפץ [א"ה: ובאש דהיינו חפץ, רצון כנ"ל] ינגפו עשירים [א"ה: צ"ב, וכי אינם רוצים לנדב? ואפילו מחצית השקל? ואולי חידש כאן שהם אינם רוצים לנדב כפי הראוי לעושרם, ואל חצי שקל הם מתייחסים בזלזול, נמצא שחסר להם האש בנתינה], ועניים יכפרו [לפיכך] 'ונתנו' לא פרש [א"ה: מתחילה מה וכמה יתנו, אלא קודם כתב "ונתנו איש כופר נפשו", ורק אח"כ בא פירוש מה וכמה יתנו], כי באיכות הנתינה כפרה ולא בכמותה [לפיכך] דרשו 'זה' = לקצוב איכות [א"ה: דהיינו / וזהו שאמרו] "של אש" ולא כזה = כמות [א"ה: דהגם שלכאורה את המילה "זה" דרשו "כזה", וכמובא ברש"י, אבל מדוע א"כ לא נכתב בתורה "כזה" אלא "זה"? ללמד שהאיכות (מטבע של אש) היא המבוקש ולא הכמות, וזהו בעצמו ביאור לשיעור הכמותי שקצבה התורה מחצית השקל, וכמו שהסביר, ולכן על הנכתב בתורה "זה" יתנו דרשו קודם כל שהראהו מטבע של אש, ורק אז הוסיפו שאמר לו כזה יתנו מחצית השקל, שהוא המשך הפסוק].


עוד כתב כאן בשורה הבאה ביאור בפשט, שקשה בפסוק "בשקל הקדש" מהו שקל הקדש, הרי לא יודעים מהו כי טרם נכתב בתורה מהו, ואיך נותנים בו כאן שיעור. וכתב שלפיכך דחק רש"י לומר שעכשיו פירש לך מהו, דהיינו שכאן גופא נתפרש. [ולכן כתב לעצמו מיד בשורה הבאה את הציטוט מרש"י בלשון "כאן" פירש לך].
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ב' מאי 06, 2024 4:21 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

קמאי
הודעות: 16
הצטרף: ב' יולי 10, 2023 5:20 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי קמאי » א' מאי 05, 2024 3:03 pm

מטה עז כתב:חסר פענוח ההתחלה והאמצע:

"... זהו עקר ההבדל בין חי לאנוש - להתחשב עם העתיד. חכם=הרואה את הנולד .. מוכן. כי כח ברצונו העז לנצח נטיות ויצרים - והרשע יקריב חייו, כבודו, אשרו על מזבח היצר-גרוע מהכלב, אף שלא ידאג לעתיד, לא יבינו, או לא ילחם ביצרו. אבל פחד-מקץ יסורים כבר מבשרו חזה יגבר על יצרו-ברשע יגבר יצר עד יורדו (?) ... יר"ש, המפחד תמיד, אלא שאינו חכם לראות הנולד, מחול (?) אף לדבר נדור, פן יקרנו אסון וירחק מן הדומה לכעור".

אולי צ"ל בהתחלה "מה בין צ' (צדיק- ?) לר' (רשע-?), גם צ' עינו לתענוג"... וכו'. הפתיחת ר"ת עפ"י הבנתי בהמשך הדברים (ג"כ לא פוענח ע"י מטה עוז) "אז ק' (קשה) לצ' לנצח כבר (יצרו גדול הימנו) ושר' קל כשעורה היה אלא שגירה יצר" וכו' כוונתו כנראה לדברי הגמ' בסוכה נב, ע"ש.

בן המחבר
הודעות: 196
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי בן המחבר » א' מאי 05, 2024 3:05 pm

מטה עז כתב:עוד קטע על קרבנות וקדושה:

"בכל קדש לא תגע, אף אל המקדש לא תבא אתה, דאין טהרה (לפיכך) בזמן הזה משבטלה טהרה בטלה קדושה, אין הזדכך (לפיכך) אין התקרבות לה' לפנים. נזהרו אוהע (אומות העולם) בטומאה. אבל קדושה לא הוה ליה (לפיכך) קדשים 'זמה' ורצח=קרבנות אדם, כהני מת, שקץ ושרץ- בזמן הזה סקרמנטים ואין טהרה, אנו שאשה אשת 'חכמה' במעשה העגל שוין"

צ"ל שאלה. יומא סו ע"ב: 'שאלה אשה חכמה את ר' אליעזר מאחר שמעשה העגל שוין מפני מה אין מיתתן שוה'.

צופה_ומביט
הודעות: 4741
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מאי 05, 2024 3:18 pm

קרית מלך כתב:
פרנקל תאומים כתב:
יעקל כתב:חידוש של מר שושני: ויך את המצרי וימטנהו בחול . המצרי גמטריא משה מכאן שמשה היכה את המצרי שבו וטמן אותו בחולין.

חסידישע ווארט.


לא מובן.
אך אולי הכוונה לזה.

"פירש"י הרגו בשם המפורש, משה רבינו הרגו בשם המפורש, אבל משה רבינו אמר זאת מבלי להכיר, רק "ויטמנהו בחול" הטמין זאת בדבר חול - ווערטיל". (רבי נפתלי מרופשיץ).

לכאורה לא לזה התכוון. אלא שאת חלק המצרי שבו טמן משה רבינו בענייני חולין ששם צריך פחות דביקות ולפעמים לשמש גם עם היצר, וממילא בענייני קודש נשאר קדוש לגמרי בלי שום תערובת.
[ואולי זה דוקא מנגד לחסידות שמדברת על העלאת החולין וקידושו, וששם צריך לזה יותר מאמץ קודש, ושזו אף עיקר התכלית. ויל"ע. עכ"פ בפשטות זה יותר ע"ד המוסר (אולי מוסר חסידי)].

מטה עז
הודעות: 92
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » א' מאי 05, 2024 4:47 pm

"בליל שבת = הדס להריח, ונר להאיר מודלק. במוצאי שבת הדלק נר והפרד מהדס = ללוות המלכה = המלך".
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2024-05-05 at 16.46.25.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-05 at 16.46.25.jpeg (32.69 KiB) נצפה 1700 פעמים

מטה עז
הודעות: 92
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » א' מאי 05, 2024 4:49 pm

(בתוך הדברים בקטע האחרון): "אסתר נביאה אחרונה ממ"ח (נביאים) וז' (נביאות), וספרה אחרון להתקבל. לא כתבה שם שמים בו, שסמן=ספר קודש אחרון שם שמים פסק. כי בחוץ לארץ אסור לבטאו ועדיין לא הנהיגו אד' במקומו. 3) אחדות דבר ה', ושמו כבר נעלם. מעכשיו גם דברו נעלם - אחרי זה קמו נביאי שקר ונשאו שם י' לשוא".
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2024-05-05 at 16.48.10.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-05 at 16.48.10.jpeg (127.35 KiB) נצפה 1700 פעמים

מטה עז
הודעות: 92
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » א' מאי 05, 2024 5:06 pm

"חנינא מהדר מפלפוליה, חריפות שכלו, ובא מיד מסקנא - למוד סינית תועלתו בפרנסת הוראתה? דרום (לשון?) מערב? - לפלפולא, כלומר חדד שכלו. נשא ונתן ולא למטרת אמת (לפיכך) אדם ומפולפל. רשי (אולי זה רש"י בחולין פא, א ד"ה התראת ספק).
- מדות. 1) כו"ע מודו לנו נאסרו (לפיכך) רק שכל נשאר 2) גם רב... (?) מסמכן מן אתרן סגיאין (?)
3) תודוס רופא, סמכו על הוראתו.
...".
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2024-05-05 at 17.05.23.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-05 at 17.05.23.jpeg (75.96 KiB) נצפה 1687 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4741
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מאי 05, 2024 5:40 pm

מטה עז כתב:(בתוך הדברים בקטע האחרון):

השורה האחרונה בכת"י בקטע המצולם שייכת לגמרא מגילה ז, א:
שלחה להם אסתר לחכמים כתבוני לדורות שלחו לה (משלי כב, כ) הלא כתבתי לך שלישים שלישים ולא רבעים עד שמצאו לו מקרא כתוב בתורה (שמות יז, יד) כתב זאת זכרון בספר כתב זאת מה שכתוב כאן ובמשנה תורה זכרון מה שכתוב בנביאים בספר מה שכתוב במגלה כתנאי כתב זאת מה שכתוב כאן זכרון מה שכתוב במשנה תורה בספר מה שכתוב בנביאים דברי רבי יהושע ר' אלעזר המודעי אומר כתב זאת מה שכתוב כאן ובמשנה תורה זכרון מה שכתוב בנביאים בספר מה שכתוב במגילה

וכנראה שהיא המשך לביאור הקודם העוסק במה שאין ש"ש במגילה:
שלשים, כתבתי לך = בשם [או: בש["]ש (בשם שמים)], רבעים = בלא שם, מ"מ [מכל מקום] נכפלה ה' ראשונה -

אמנם לא הצלחתי להבין הכוונה.
גם הניקוד שכתב תחת "שלשים" לכאורה לא כמנוקד בפסוק, שָׁלִישִׁים, ובכלל אולי העתיק כאן את הכתיב "שלשום" ולא את הקרי, וניקדו באופן אחר מהאם למקרא, ע"ד אם למסורת, ואולי כהניקוד בשמות כ, ד: פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשֹׂנְאָי.
ואולי בא לבאר את ההו"א והמסקנה בגמרא שם, או את דעת רבי יהושע. שהחילוק בין שלישים ורבעים אינו כי יש עניין בשלוש ולא בארבע, אלא כי "כתבתי לך" רק מה שהוא בשם, ולא מה שאינו בשם, ובמגילת אסתר אין שם לכן אין לכתבה [לפי ההו"א, ולדעת רבי יהושע].
והסיום [אולי בא ליישב מדוע א"כ בכ"ז נכתבה, ומה השייכות בין כתיבה בשם לשלוש דוקא, ומה שלא נכתב בשם לארבע דוקא] אולי עוסק בשם הוי"ה, [שקשור מאד למעשה עמלק כי אין השם שלם וכו'] שהוא בן ארבע אותיות [ולומד שבארבע פעמים שנכתב מעשה עמלק ומחייתו באו לכונן מחדש את ארבע אותיות שם הויה, כדי למלא את השם], וג' מהן נשמעות [כשנקרא ככתבו, ובוודאי לפי הגר"א באו"ח ה' כיצד יש לקראו לפי כתיבתו, ומוכח משם י-ה שנשאר בקריאתו המקורית], ואחרונה לא [אלא היא נחה]. וכמדומה יש בספרים שעיקר השם הוא ג' האותיות הראשונות, יה"ו [ואולי הנ"ל הוא הטעם לזה], א"כ בשם הוי"ה עצמו יש שלישים ורבעים, שלוש אותיות וה' אחרונה, שלוש נשמעות - וארבע בסה"כ [וע"ד לשון הכתוב במשלי ל' כמ"פ שלושה וארבעה כשהכוונה שלושה ורביעי], וכמו בארבעת המינים שרומזים לשם הוי"ה וג' אגודים ואתרוג ה' אחרונה נפרד [אם כי יש להסמיכו בשעת נטילה וכב"י הידוע בשם רקאנטי], וא"כ ג' הפעמים שנכתב מעשה עמלק בתורה ובנביא הם כנגד יה"ו, ומגילת אסתר היא כנגד ה' אחרונה, שנעלמת ולא נשמעת, ולכן מצד אחד נכתבה - ומצד שני אין בה שם. והיא המתקנת את ה' אחרונה שבשם ממעשה עמלק. ונפלא לפי זה מדוע בתורה נכתב מעשה עמלק פעמיים [ונחשב לפעם אחת כדברי הגמרא], כי גם לאחר עמלק נשאר שם י-ה ב' אותיות, לכן בתורה שבכתב נכתב מעשה עמלק פעמיים שהוא כנגד ב' אותיות אלו שנשארו יחד [כחטיבה אחת], ומעשה עמלק שבנביא מתקן את אות ו', וכולם כתובים בשם, ולאחר מכן בכתובים באה מגילת אסתר לתקן ה' אחרונה וכתובה בלא שם כנ"ל.
ועכ"ז קשה מה החילוק בין ה' אחרונה לשאר האותיות, ומה העניין שיש כאן יה"ו ועוד ה', וע"ז כותב [כנראה לקוח מהמקובלים] שה' אחרונה היא הכפלה של ה' ראשונה, שכן אות ה' במילוי נכתבת [גם] ה"ה, והרי בהגיית מילה זו [ה"ה, ה' במילוי] ה' ראשונה נשמעת וה' אחרונה לא, וכך היא נקבעה גם בשם. ולכן כתוב השם באופן של יה"ו [הנשמעות] - ואז הכפלת ה' ראשונה [וההכפלה לא נשמעת].
ואולי רומז גם [את היוצא לפי זה] שמעשה פורים [מגילת אסתר] הוא הכפלה של פרשת עמלק הכתובה בכי תצא [זכור וכו'], ובאופן שפרשת כי תצא הוא ה' ראשונה ופורים הוא המילוי שלה, ה' אחרונה. ואולי קשור גם למה שספר דברים נקרא "משנה תורה", והוא בעצמו הכפלה.
ואולי התכוון לרמוז עוד לבאר את הקרי והכתיב במילה שלשום/שלשים, שמתחלף בה בכתיב וקרי ו-י, ושאר האותיות הן "של שם", וכלומר "ו' של שם" - "י' של שם", שכנגד ב' אותיות אלה של שם - "כתבתי לך" את מעשה עמלק, ואות ה' ראשונה לא נזכרה במילה זו - כי היא נכפלה כנ"ל, וממילא נעשה ממנה ב' מעשי עמלק, אחד שנכתב [נשמע, נכתב בשם] ואחד שלא [מגילת אסתר], ולכן אין לה הכרע ולא הוזכרה במילה "שלשום/שלשים כתבתי לך", דמיירי במה שנכתב בהחלט.

צופה_ומביט
הודעות: 4741
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מאי 05, 2024 5:41 pm

מטה עז כתב:"בליל שבת = הדס להריח, ונר להאיר מודלק. במוצאי שבת הדלק נר והפרד מהדס = ללוות המלכה = המלך".

מה שכתב "המלך" לכאורה כוונתו ללשון הרמב"ם בהלכות שבת ל, ב:
איזהו כבוד זה שאמרו חכמים שמצוה על אדם לרחוץ פניו ידיו ורגליו בחמין בערב שבת מפני כבוד השבת ומתעטף בציצית ויושב בכובד ראש מיחל להקבלת פני השבת כמו שהוא יוצא לקראת המלך. וחכמים הראשונים היו מקבצין תלמידיהן בערב שבת ומתעטפים ואומרים בואו ונצא לקראת שבת המלך.

מטה עז
הודעות: 92
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » א' מאי 05, 2024 5:53 pm

בתוך דיון על הל' מקוואות נראה שיש כמה אזכורים של תלמידי חכמים שונים:

"א"א (אדוני אבי?)... שאל לדודי זקני קרשנוב בן ד"ח (?)..."
"ובאותו מעמד פרשו (?) מו"ח שלום..."
"ושמעתי גם כן ממו"ח (?) ישראל-הוניאד בן דוד יצחק דומ"ץ ביסטריץ, בסיגעט (בסוגיא?)..."
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2024-05-05 at 17.50.15.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-05 at 17.50.15.jpeg (208.17 KiB) נצפה 1659 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4741
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מאי 05, 2024 6:28 pm

מטה עז כתב:דרום לימין מערב?

איני מוצא קשר למה שכתוב לפני כן.

התוכן יתכן שקשור למה שצד דרום נקרא "ימין" [וצד מערב קרוי "ים"], וחוקר ע"ש מה / לימין מה הוא, האם נחשב לימין מערב.
לא ממש הבנתי אבל בכ"ז כמה מילים בנושא:
בפשטות צד דרום נקרא ימין כי אדם בארץ ישראל [או בכלל בסהר הפורה, היישוב הקדום בזמן התנ"ך] שקם בבוקר ועומד ומביט [מטבע הדברים] אל השמש ה"זורחת" [מזרח], הרי שצד מזרח נמצא לפניו "קדימה", וצד מערב [בוא השמש בערב] "אחור", ושם נמצא ה"ים" התיכון [הים הגדול], וכשהאדם עומד כך - צד/יד "ימין" שלו מורה לדרום וצד/יד "שמאל" שלו מורה לצפון. ואכן כך נקראו רוחות אלה.
ועכ"ז צד צפון הרבה פחות מצינו שנקרא "שמאל" מאשר צד דרום "ימין" [השווה למשל "צפון וימין אתה בראתם"], וממילא ראוי למצוא טעם עצמי יותר שמחמתו צד דרום נקרא "ימין", ואולי בגלל שהוא "מימין" ל"ים".
יש גם פסוק בתהלים קז, ג שנראה כמונה ארבע רוחות אבל חוזר לכאורה פעמיים על רוח אחת, מערב, בכל פעם בשם אחר: וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם. ואמנם המפרשים שם מסבירים שמים הכוונה מאיי הים [או יורדי הים], "ודרום לא חשב כי אין יישוב בדרום" (מלבי"ם), אבל אולי יש גם לפרש ש"ים" כאן הכוונה לצד דרום, "ימין", ובקיצור "ים",
וכעי"ז בתרגום כתובים שם: "וּמֵאַרְעֲתָא כַּנְשִׁינוּן מִמַדִנְחָא וּמִמַעֲרָבָא מִצִפּוּנָא וּמִן יַמָא דָרוֹמָא".
וכ"ה להדיא בתפסיר הרס"ג: "וגם קבץ אותם מהמדינות ממזרח וממערב ומצד צפון ומצד דרום".
ואולי כי כשם שיש ים במערב יש ים בדרום - ים סוף, וכמו שכתב הספורנו בתהלים שם.
ועכ"פ לפי פירוש זה א"כ מצינו שגם דרום וגם מערב נקראו בשם זה, "ים", ומכאן אולי השערה שדרום נקרא ימין ע"ש שהוא מימין למערב-ים.

הוגה ומעיין
הודעות: 1979
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' מאי 05, 2024 6:35 pm

מטה עז כתב:בתוך דיון על הל' מקוואות נראה שיש כמה אזכורים של תלמידי חכמים שונים:

"א"א (אדוני אבי?)... שאל לדודי זקני קרשנוב בן ד"ח (?)..."
"ובאותו מעמד פרשו (?) מו"ח שלום..."
"ושמעתי גם כן ממו"ח (?) ישראל-הוניאד בן דוד יצחק דומ"ץ ביסטריץ, בסיגעט (בסוגיא?)..."

זה כנראה מהמחברות של תקצירי הספרים.

דרומי
הודעות: 9101
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 05, 2024 6:44 pm

"קרשנוב בן ד"ח" - הכוונה היא כנראה לבנו של הדברי חיים מצאנז.

הוגה ומעיין
הודעות: 1979
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' מאי 05, 2024 6:52 pm

הוגה ומעיין כתב:
מטה עז כתב:בתוך דיון על הל' מקוואות נראה שיש כמה אזכורים של תלמידי חכמים שונים:

"א"א (אדוני אבי?)... שאל לדודי זקני קרשנוב בן ד"ח (?)..."
"ובאותו מעמד פרשו (?) מו"ח שלום..."
"ושמעתי גם כן ממו"ח (?) ישראל-הוניאד בן דוד יצחק דומ"ץ ביסטריץ, בסיגעט (בסוגיא?)..."

זה כנראה מהמחברות של תקצירי הספרים.

כמו ששיערתי. תקציר של ספר מקווה ישראל של ר' אשר שטיינמץ מאות מב בערך והלאה.

רציני
הודעות: 878
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי רציני » א' מאי 05, 2024 6:56 pm

הוגה ומעיין כתב:
מטה עז כתב:בתוך דיון על הל' מקוואות נראה שיש כמה אזכורים של תלמידי חכמים שונים:

"א"א (אדוני אבי?)... שאל לדודי זקני קרשנוב בן ד"ח (?)..."
"ובאותו מעמד פרשו (?) מו"ח שלום..."
"ושמעתי גם כן ממו"ח (?) ישראל-הוניאד בן דוד יצחק דומ"ץ ביסטריץ, בסיגעט (בסוגיא?)..."

זה כנראה מהמחברות של תקצירי הספרים.

האחרון מספר מקוה ישראל ה' (אות מד, במהדורה חדשה עמוד קה). הרב ישראל פריינד אב"ד הוניאד חמיו של מחבר הספר והוא שמע מהרב דוד יצחק [הוא לא בנו]. וזה היה בסיגעט.

רונן
הודעות: 139
הצטרף: ו' ינואר 31, 2014 1:27 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי רונן » א' מאי 05, 2024 9:07 pm

מ' גרינשפן בסרטו מוכיח כי שמו האמיתי של מר שושן הוא ויקטור סושון יליד מרקש (1889), למידע זה הוא מגיע בעקבות רישומים מכתביו של שושני ומסמך מנוטריון בפריז (שם המשרד מוזכר בכתבים), ואכן בארכיון בשוויץ הוא מוצא תמונה זהה לזאת הידועה על שם "ויקטור סושון". לכאורה זה מערער לגמרי על זיהויו כהלל פרלמן וזיקתו להראי"ה.... (ומה תגובת "יעל" על ראיות אלו)

קמנו ונתעודד
הודעות: 225
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » א' מאי 05, 2024 9:38 pm

רונן כתב:מ' גרינשפן בסרטו מוכיח כי שמו האמיתי של מר שושן הוא ויקטור סושון יליד מרקש (1889), למידע זה הוא מגיע בעקבות רישומים מכתביו של שושני ומסמך מנוטריון בפריז (שם המשרד מוזכר בכתבים), ואכן בארכיון בשוויץ הוא מוצא תמונה זהה לזאת הידועה על שם "ויקטור סושון". לכאורה זה מערער לגמרי על זיהויו כהלל פרלמן וזיקתו להראי"ה.... (ומה תגובת "יעל" על ראיות אלו)

היו לו הרבה כינויים. ואת הראיות לצד השני קראת?

רונן
הודעות: 139
הצטרף: ו' ינואר 31, 2014 1:27 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי רונן » א' מאי 05, 2024 10:13 pm

קראתי.
הזיהוי לפרלמן (ע"פ מ' נחמני וי' לוין) בנוי או על דימיון בתמונות או מפי אחרים (רוזנברג, הנסל, שויבר)
החוזקה לראייתו של גרינשפן היא האישוש שיש בכתביו לאותו שם "סושון" (ועל אותו שם ישנם ב' מסמכים רשמיים שאחד מהן כולל גם תמונה...)

כמובן שעל הכל ניתן לערער ולטעון שזאת חלק מההתחזות... אך לדידי צד זה חזק יותר מהסתמכות על שמועות (שכנגדם יש שמועות סותרות... ולמשל: אלי ויזל, ולדברי אחראי ארכיונו ישנם אף מסמכים לשיטתו) או דימיון של תמונה בלבד.

קמאי
הודעות: 16
הצטרף: ב' יולי 10, 2023 5:20 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי קמאי » ב' מאי 06, 2024 12:15 am

האם בכתבים יש איזשהו איזכור לא' מרבותיו?
כי לפי מה שהבנתי הוא כן מזכיר שאלות של תלמידיו במשך השנים.
אולי הפתרון יהיה מונח שם...

קמנו ונתעודד
הודעות: 225
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ב' מאי 06, 2024 12:31 am

רונן כתב:קראתי.
הזיהוי לפרלמן (ע"פ מ' נחמני וי' לוין) בנוי או על דימיון בתמונות או מפי אחרים (רוזנברג, הנסל, שויבר)
החוזקה לראייתו של גרינשפן היא האישוש שיש בכתביו לאותו שם "סושון" (ועל אותו שם ישנם ב' מסמכים רשמיים שאחד מהן כולל גם תמונה...)

כמובן שעל הכל ניתן לערער ולטעון שזאת חלק מההתחזות... אך לדידי צד זה חזק יותר מהסתמכות על שמועות (שכנגדם יש שמועות סותרות... ולמשל: אלי ויזל, ולדברי אחראי ארכיונו ישנם אף מסמכים לשיטתו) או דימיון של תמונה בלבד.

ובני משפחתו שהכירו אותו...
אין שום סיבה שלא לומר שגם זה וגם זה נכון, ואין שום סתירה, רק השם שהוזכר בכתביו היה אחד הכינויים שלו ולא יותר.
לו היית מביא עדויות לקיומו של נער גאון בשם ויקטור סושון היתה סתירה, כרגע הוא דמות שהיתה קיימת בתקופה מסויימת בלבד.

אהרון 37
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי אהרון 37 » ב' מאי 06, 2024 2:29 am

בסרט של מיכאל גרינשפן בדקה 1:16 הוא מביא את דבריו "רק לרע יעזור", ומפענח את הרע מלשון רוע, אבל אולי צריך להיות רק לרע יעזור, מלשון חבר.

מטה עז
הודעות: 92
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » ב' מאי 06, 2024 8:37 am

ביקורת על פוסט מודרניזם:
"החלטת עקשי-טפש, חלופי ... - 2) פלאי עד קרו עליך להאמין (מי אתה בכלל ג) ומה פרוש האמן ד) הקשר בינך לבין אמונתך על ערך אמונתך 5) ... אמונה בכלל=5 חידות. שבהזידם להחליט. שמים עצמם כא'. - וידיעתם החלטת אמת הרי מלאי סתירות לאין מספר שהרי לדעתם אין אמת כלל, בעולם-אף אין דעת ויודע באפשרות.
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2024-05-06 at 08.35.30.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-06 at 08.35.30.jpeg (58.91 KiB) נצפה 1248 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4741
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מאי 06, 2024 10:11 am

מטה עז כתב:ביקורת על פוסט מודרניזם:

פענוח בס"ד:
החלטת עקשי-טֶפֶש, חצופי הגסות - ----------- 2 פלאי עד קרו --------- עליך להאמין (מי אתה בכלל 2) ומה פרוש האמֵן 3) הקשר בינך לאמונתך 4) ערך אמונתך 5) וערך אמונה בכלל = 5 חידות. שבהזידם להחליט. שמים עצמם כא'. - וידיעתם החלטת-אמת הרי מלאי סתירות לאין מספר - שהרי לדעתם אין אמת כלל, בעולם - אף אין דעת ויודע באפשרות.

הנ"ל עם הערות וביאורים בס"ד:
החלטת עקשי-טֶפֶש [א"ה: מתעקשים על טפשות, טפשות שמקורה בעקשנות], חצופי הגסות [א"ה: חצופים, וחוצפתם באה מגסות החומר והרוח, ומתבטאת בגסות החומר והרוח] - [א"ה: מקף כמו זה שבא אחרי מילים ואחריו רווח (ולא כהפרדה בין מילים) לענ"ד לכאורה הוא אצלו סימן ל"כלומר" או "כדלהלן". וכאן: עד כאן הכלל, ההגדרה, וכעת יפרט/ינמק אותו] ----------- 2 פלאי עד קרו [א"ה: הם מודים בשני פלאים אינסופיים ויסודיים - ואומרים שהם "קרו". אם "קרה" היאך הוא "פלא"? שני הפלאים אולי היווצרות העולם והחיים / התודעה. שו"ר שפירט את שני הפלאים בקטע הבא שצילום ממנו הובא כאן בהמשך. עד כאן טענה ראשונה, כעת יעבור לטענה אחרת, מפורטת, לכן שם רווח ביניהן] --------- עליך להאמין [א"ה: הם מחייבים - כיסוד שיטתם - להאמין בחוק / ערך / קביעה מסוימת או כמה. ושני חלקי הביטוי - "עליך", "להאמין" - הינם סתירה לשיטתם, לכן הדגיש שתי מילים אלה, ומיד יפרט את 5 הסתירות, בתוך הסוגריים] (מי אתה בכלל [א"ה: זו הסתירה הראשונה - וכדרכו אינו ממספר את הפריט הראשון ברשימה] 2) ומה פרוש האמֵן 3) הקשר בינך לאמונתך 4) ערך אמונתך 5) וערך [א"ה: המילה "וערך" נכתבה ע"ג מילה אחרת שכתב שם מקודם] אמונה בכלל = [א"ה: דהיינו בסה"כ] 5 חידות. [א"ה: להעיר שלא סגר את הסוגריים, כמדומה נתקלתי כבר בכזאת אצלו]. שבהזידם להחליט [א"ה: הנ"ל אינו בטעות וחוסר הבנה, אלא החלטה בזדון]. [א"ה: יל"ע האם יש נקודה אחרי "להחליט", שאז סיים שם משפט (והספיק לו תחילת המשפט לזכור את ההמשך ולא סיימו, או שזה כל המשפט: קביעה מליאה חידות שהזידו להחליט) ומכאן משפט/עניין חדש ששמים עצמם כאלוה, או שאין זו נקודה אלא כמו פסיק או נכתב אגב שטפיה והכל משפט אחד] שמים עצמם כא' [כאלוה] [א"ה: מחוקק החוקים]. - וידיעתם החלטת-אמת [א"ה: כאן לכאורה צריך לבוא פסיק, אלא שהוא סוף שורה ולכן לא טרח לכתבו] הרי מלאי סתירות לאין מספר - שהרי לדעתם אין אמת כלל, בעולם - אף אין דעת ויודע באפשרות. [א"ה: הרי שפירט והוכיח את 2 התארים שחלק להם בתחילה: עקשי-טפש = מלאי סתירות לאין מספר, חצופי גסות = בהזידם להחליט שמים עצמם כאלוה. וכתב תחילה את הכלל העולה ואח"כ את פרטיו].
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ב' מאי 06, 2024 11:45 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4741
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מאי 06, 2024 10:30 am

צופה_ומביט כתב:
מטה עז כתב:ביקורת על פוסט מודרניזם:

פענוח בס"ד:
החלטת עקשי-טֶפֶש, חצופי הגסות -

הנ"ל עם הערות וביאורים בס"ד:
חצופי הגסות - [א"ה: מקף כמו זה שבא אחרי מילים ואחריו רווח (ולא כהפרדה בין מילים) לענ"ד לכאורה הוא אצלו סימן ל"כלומר" או "כדלהלן". וכאן: עד כאן הכלל, ההגדרה, וכעת יפרט/ינמק אותו]

כך נדמה לי גם בקטע שעסקנו בו לעיל, שמסתיים במקף [שאין אחריו כל המשך]:
צופה_ומביט כתב:השורה האחרונה בכת"י בקטע המצולם שייכת לגמרא מגילה ז, א
וכנראה שהיא המשך לביאור הקודם העוסק במה שאין ש"ש במגילה:
שלשים, כתבתי לך = בשם [או: בש["]ש (בשם שמים)], רבעים = בלא שם, מ"מ [מכל מקום] נכפלה ה' ראשונה -

וראה מה שהצעתי שם כיוון לבאר קצת את הדברים.

האם מי שעסק בכתביו [למשל סמט הר שפי שכתבה רשימת סימנים ומשמעותם בכתביו, הובא צילום לעיל באשכול בעמוד הקודם (9)] עמד ע"כ, מה כוונתו במקף אשר כזה? [שבא בסיום מושג, משפט או עניין ואין אחריו המשך].

מטה עז
הודעות: 92
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » ב' מאי 06, 2024 10:35 am

מטה עז כתב:ביקורת על פוסט מודרניזם:
"החלטת עקשי-טפש, חלופי ... - 2) פלאי עד קרו עליך להאמין (מי אתה בכלל ג) ומה פרוש האמן ד) הקשר בינך לבין אמונתך על ערך אמונתך 5) ... אמונה בכלל=5 חידות. שבהזידם להחליט. שמים עצמם כא'. - וידיעתם החלטת אמת הרי מלאי סתירות לאין מספר שהרי לדעתם אין אמת כלל, בעולם-אף אין דעת ויודע באפשרות.


המשך הקטע נ"ל:

"1) התאמת אברי החי, טבעיו, נטיותיו, - ברבים הקשר בינינו לדור בא. - (אף שלא יראהו= כל שכן בחי הדואג לזרעו (?), בהתחלה ואשר אברים מותרים. רק לשמש לפרקים. (הזיווג. קודם להם דחיפה ספונטנית-ההנאה...) אף רק לאחר לידה (יצירת חלב בדד) אף פ"א ... פלאים רבים לעולמים (?) כולם במקרה-עיור באו. ללא כונת מכון כלל - ... החמרים וטבע שינויים, במקרה כך היו מעולם
2) הפלא השני, שאי אפשר להעריכו. שבמשחק כחות עד, העיורים, הפועלים במכונת סדור, ומטרה. הנה מופיע יצור. הרואה. המלא (המוצא?) חכמה עצומה שאי אפשר לו לדמות גודל הבינה ועצם הסדור ברחבי עד. מתענג עליה ומלא תמהון
גם חכמה זו, במקרה באה. מאין ודאותה. - הרי אף אם יכחישו כל היש. וידעהו אילוזיה. הרי באילוזיה כשיש מושג יש אמת
לי שארצה לדעתו. רק כמוני - מי הרואה. מהו האמת. ואיך אפשר מושג דעת האמת - או דעת היש- ובמה ראוהו
אודך על כי נוראות נפלתי נפלאים מעשיך ונפשי יודעת מאד
ידרשו להאמין בלמעלה מן הנס לסוף יגיעו לפולחן מילים (הבדיות?) שלא יתנו אף ציור דבר שאפשר לדמותו
רק מ(ו)פשט מן המ(ו)פשט. כמות בלי איכות. שאין בו ציור. יכלת בלי יכל. רבים ללא אחד. אף ללא גבול מגבל"
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2024-05-06 at 10.35.08.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-06 at 10.35.08.jpeg (176.55 KiB) נצפה 1209 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1052
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מגדל » ב' מאי 06, 2024 12:25 pm

לא הבנתי, אתה מתכוון להעלות לכאן כל חתיכת נייר מהמחברות בה תצליח לקרוא את כתב ידו?
אולי תעדכן את האחראים על הפורום שיגידלו את השרתים.

יש אתר יעודי לזה, אולי עדיף שתנתב את הפעילות שלך לשם, וכך תוכל לעזור ולהעזר בחוקרים אחרים. https://mr-shoshani.co.il/

שמואל שלומוביץ
הודעות: 858
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' מאי 06, 2024 1:06 pm

ולמה לא?
אתה חס על שרתי הפורום?

זה בהחלט נשמע מענין, למרות שהכשרון בפענוחיו של צופה ומביט מרתק אותי הרבה יותר בשלב זה מאשר רשימותיו העמומות והמסורבלות של שושני.. ודומני שכ"ה באמת וצדק..

מטה עז
הודעות: 92
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » ב' מאי 06, 2024 1:14 pm

מגדל כתב:לא הבנתי, אתה מתכוון להעלות לכאן כל חתיכת נייר מהמחברות בה תצליח לקרוא את כתב ידו?
אולי תעדכן את האחראים על הפורום שיגידלו את השרתים.

יש אתר יעודי לזה, אולי עדיף שתנתב את הפעילות שלך לשם, וכך תוכל לעזור ולהעזר בחוקרים אחרים. https://mr-shoshani.co.il/


גם אני לא הבנתי (במחילה מכבוד תורתך הרמה) מה מציק לך או מפריע לך ועל מה קצפת כל כך (אתה מממן את השרתים?).
לעניות דעתי מעניין לראות כמה שורות מהגותו, בדברים של מחשבה, שנותנים קצת הצצה לעולמו המחשבתי וההגותי.
בפרט שמתלוננים כה רבים, שלא שמעו מעולם אף דבר תורה ממנו.

וזה יותר מעניין אותי (וכנראה גם את האחרים) לקרוא את דבריו, מאשר לעסק בזוטות כדוגמת זה שהיה יכול לשבת ולחסל בבת אחת קערה שלמה של ביצים קשות (כפי שסיפר לי ר' שלמה שוובר שליט"א) וכיוצא בזה, ואחרי הכל זה אשכול כללי שמוקדש לדמותו, ואיש הישר בעיניו יעשה.

בברכת התורה והרבה הצלחה

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1052
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מגדל » ב' מאי 06, 2024 1:18 pm

שמואל שלומוביץ כתב:ולמה לא?
אתה חס על שרתי הפורום?

זה בהחלט נשמע מענין, למרות שהכשרון בפענוחיו של צופה ומביט מרתק אותי הרבה יותר בשלב זה מאשר רשימותיו העמומות והמסורבלות של שושני.. ודומני שכ"ה באמת וצדק..


אני חס על קוראי הפורום, ולו משום הטעם שהשמטתי ואתה הזכרת.
וגם על האשכול של שושני כמובן.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 858
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' מאי 06, 2024 1:22 pm

זה לא אשכול שמיועד (רק) לפנטזיות וגלגולי עיניים סביב דמות אגדית, עד שמישהו עושה עבודה לבחון את הכתבים לעיני השמש ולא במרתפי חוקרים ואתרים יעודיים, אתה רוצה להפריע את זה? בשביל מה ? בשביל שנוכל להמשיך לדמיין בלי לדעת על מה מדברים?
נערך לאחרונה על ידי שמואל שלומוביץ ב ב' מאי 06, 2024 1:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15672
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 06, 2024 1:23 pm

מטה עז כתב:
גם אני לא הבנתי (במחילה מכבוד תורתך הרמה) מה מציק לך או מפריע לך ועל מה קצפת כל כך (אתה מממן את השרתים?).
לעניות דעתי מעניין לראות כמה שורות מהגותו, בדברים של מחשבה, שנותנים קצת הצצה לעולמו המחשבתי וההגותי.
בפרט שמתלוננים כה רבים, שלא שמעו מעולם אף דבר תורה ממנו.

וזה יותר מעניין אותי (וכנראה גם את האחרים) לקרוא את דבריו, מאשר לעסק בזוטות כדוגמת זה שהיה יכול לשבת ולחסל בבת אחת קערה שלמה של ביצים קשות (כפי שסיפר לי ר' שלמה שוובר שליט"א) וכיוצא בזה, ואחרי הכל זה אשכול כללי שמוקדש לדמותו, ואיש הישר בעיניו יעשה.

בברכת התורה והרבה הצלחה

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1052
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מגדל » ב' מאי 06, 2024 1:34 pm

שמואל שלומוביץ כתב:זה לא אשכול שמיועד (רק) לפנטזיות וגלגולי עיניים סביב דמות אגדית, עד שמישהו עושה עבודה לבחון את הכתבים לעיני השמש ולא במרתפי חוקרים ואתרים יעודיים, אתה רוצה להפריע את זה? בשביל מה ? בשביל שנוכל להמשיך לדמיין בלי לדעת על מה מדברים?


אני הקטן חשבתי שמן הראוי שעבודות הפענוח יעשו על ידי החפצים, והמסקנות יועלו כאן לתועלת הציבור.
אם יש את נפשכם להפוך את האשכול הזה לאיזו גרסת שושני של פרויקט פרידנברג שתותיר אבק אפילו לאשכול 'עזרה בפענוח כתבי יד' - מאחר שהרב איש ספר מעודדכם, לבריאות.

ואולי בכל זאת תחוסו על חלק מן הקוראים ותפתחו אשכול פענוח לכתבי שושני, ואת הדברים שתעלו - אם כאלה יעלו בידכם, תביאו הנה; שכן אע"פ שאני בודד, סמוך ובטוח אני שאינני לבד.

יהושפט
הודעות: 919
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי יהושפט » ב' מאי 06, 2024 2:07 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
זה בהחלט נשמע מענין, למרות שהכשרון בפענוחיו של צופה ומביט מרתק אותי הרבה יותר בשלב זה מאשר רשימותיו העמומות והמסורבלות של שושני.. ודומני שכ"ה באמת וצדק..

גא"מ
עוד לא השתכנעתי בגאונותו העמוקה של מר שושני, אבל בהחלט התרשמתי שוב - בפעם המי יודע כמה - מכשרונו הנפלא של הרב צו"מ

פרנקל תאומים
הודעות: 4480
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 06, 2024 2:11 pm

אמור מעתה "מונסיור (מר) צופה ומביט"...

יהושפט
הודעות: 919
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי יהושפט » ב' מאי 06, 2024 2:16 pm

פרנקל תאומים כתב:אמור מעתה "מונסיור (מר) צופה ומביט"...

ידוע המעשה בר"ג נדל שפעם אמר על אחד מגאוני הדורות שהוא אינו רואה בספריו שום גאונות, אחד השומעים הגיב והרי ר' שמואל רוזובסקי אמר שיעו"כ שלם לבאר כמה תיבות בדבריו, השיבו ר' גדליה - מעולם לא אמרתי שר' שמואל איננו גאון...

פרנקל תאומים
הודעות: 4480
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 06, 2024 2:29 pm

יהושפט כתב:
פרנקל תאומים כתב:אמור מעתה "מונסיור (מר) צופה ומביט"...

ידוע המעשה בר"ג נדל שפעם אמר על אחד מגאוני הדורות שהוא אינו רואה בספריו שום גאונות, אחד השומעים הגיב והרי ר' שמואל רוזובסקי אמר שיעו"כ שלם לבאר כמה תיבות בדבריו, השיבו ר' גדליה - מעולם לא אמרתי שר' שמואל איננו גאון...

גוט גוט..
ועל כגון זה רגילים לכתוב - "ודפח"ח"..

מטה עז
הודעות: 92
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » ב' מאי 06, 2024 2:53 pm

שיר של שושני (תודה למעירים ולמתקנים):

שֶׁקָּמִים גֻּדְּעוּ וַאֲרָזִים נַחֲלִיף
אַךְ זָכִינוּ וְהָיִינוּ דּוֹר כּוֹבֵשׁ וּמְשַׁחְרֵר
לֹא קִוִּינוּ כִּי פִּנּוּ הוּא יִהְיֶה הַמְּבַשֵּׂר
חַדֵּשׁ חֹדֶשׁ וְזֶרַע זוֹרֵעַ בְּמַעֲנִית הַלֵּב
קבצים מצורפים
WhatsApp Image 2024-05-06 at 14.45.57.jpeg
WhatsApp Image 2024-05-06 at 14.45.57.jpeg (60.35 KiB) נצפה 1012 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מטה עז ב ב' מאי 06, 2024 3:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן המחבר
הודעות: 196
הצטרף: ו' אוגוסט 05, 2011 3:19 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי בן המחבר » ב' מאי 06, 2024 3:00 pm

מטה עז כתב:שֶׁקָּמִים גֻּדְּעוּ וַאֲרָזִים נַחְלִיף

כדאי ללמוד את הגופן שלו.
והוא גם בישעיהו ט ט: שִׁקְמִים גֻּדָּעוּ וַאֲרָזִים נַחֲלִיף.
נערך לאחרונה על ידי בן המחבר ב ב' מאי 06, 2024 3:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קמנו ונתעודד
הודעות: 225
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ב' מאי 06, 2024 3:01 pm

מטה עז כתב:שיר של שושני:
אַךְ זָכִינוּ וְהָיִינוּ דּוֹר נוֹגֵשׂ

צ"ל כובש
האם יש תאריך או משהו דומה בסביבה?

צופה_ומביט
הודעות: 4741
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מאי 06, 2024 3:15 pm

מטה עז כתב:ביקורת על פוסט מודרניזם:
החלטת עקשי-טֶפֶש, חצופי הגסות - ----------- 2 פלאי עד קרו --------- עליך להאמין (מי אתה בכלל 2) ומה פרוש האמֵן 3) הקשר בינך לאמונתך 4) ערך אמונתך 5) וערך אמונה בכלל = 5 חידות. שבהזידם להחליט. שמים עצמם כא'. - וידיעתם החלטת-אמת הרי מלאי סתירות לאין מספר - שהרי לדעתם אין אמת כלל, בעולם - אף אין דעת ויודע באפשרות.

המשך הקטע הנ"ל:

פענוח בס"ד:
1) התאמת אברי החי, טבעיו, נטיותיו, - ברבים. הקשר בינו לדור בא. - (אף שלא יראהו - כ"ש [כל שכן] בחי הדואג לצרכו בהתחלה ואשר אברים מותרים [אולי: מיותרים]. רק לשמש לפרקים. (הזדווג. קודם להם דחיפה ספונטנית - ההנאה..) אף רק אחר לידה (יצירת חלב בדד) אף פ"א [פעם אחת] בחיים
פלאים רבים ועצומים ------ כולם במקרה-עיור באו. ללא כונת מכוֵן כלל וללא מסדֵר - ב) אף החמרים וטבע שינויים, במקרה כך היו מעולם
2) הפלא השני, שאי אפשר להעריכו. שבמשחק כחות-עד, העיורים, הפועלים בלי כונת סדור, ומטרה, הנה מופיע יצור, הרואה, המוצא חכמה עצומה, שא"א [שאי אפשר] לו לדמות גודל הבינה וע[ו]צם הסדור ברחבי עד. מתענג עליה, ומלא תמהון
גם חכמה זו, במקרה באה. מאין ודאותה. - הרי אף אם יכחישו כל היש. ויצעקו [אולי: וידמוהו] אילוזיה, הרי באילוזיה כלול מושג, יש אמת
שם שארצה לדעתו. רק רמונו - מי המרומה, מהו האמת, ואיך אפשר מושג דעת האמת - או דעת היש - ובמה רמוהו
אודך על כי ---- נוראות נפל[(א)]תי ---- נפלאים מעשיך ---- ונפשי י[(ו)]דעת מאד
ידרשו - להאמין - בלמעלה מן הנס ---------- לסוף יגיעו לפולחן מילים (= בדיות / הבדיות) שלא יתנו אף ציור דבר שאפשר לדמותו
רק מ[ו]פשט מן המ[ו]פשט, כמות בלי איכות, סמל בלי ציור, יכֹלת בלי יכ[ו]ל, רבים ללא אחד, אף לא גבול מ[ו]גבל


הנ"ל עם הערות וביאורים בס"ד:
1) התאמת אברי החי, טבעיו, נטיותיו, - ברבים. [א"ה: הדגש הוא על ההתאמה, שהיא המעידה על חוקיות תכנון וסדר, היא ה"חכמה" שבדבר. וככל שהדברים ביניהם נצרכת התאמה רבים יותר, גדל הפלא - והחכמה - של ההתאמה. הדגש הוא על החי, הקרוב אלינו במהותו, והכי מורכב, אף שגם בצומח יש התאמה בין מערכות מופלאות לתפקודו כיחידה אחת שלימה. כמו"כ ידבר להלן על דברים שבהכרה ורגש שאינם (ידועים לנו) בצומח] הקשר בינו לדור בא. [א"ה: "בא" ולא "הבא", כי אינו מדבר על המושג "הדור הבא" אלא "דור שטרם הגיע", "דור עתידי"] - (אף שלא יראהו [א"ה: שהרי הדחיפה להעמיד תולדות היא עוד לפני שהתולדות ישנם, ולפעמים נולדים לאחר מות האב, ומצוי שלא יראהו בגדלותו ובהצלחתו, ואיש אינו מובטח על זה, ועכ"ז מרגישים קשר עז וחיבור לדור שטרם הגיע, וכנ"ל "דור בא", ודחיפה אליו ולקראתו]- כ"ש [כל שכן] בחי הדואג לצרכו בהתחלה [א"ה: שיש לו טבע של "אגו" ואנוכיות מוטבעת, לדאוג קודם כל לעצמו] ואשר אברים מותרים [אולי: מיותרים]. [א"ה: אם 'מותרים' - הכוונה שלמרות שיכול להשתמש בהם בכל עת, ואם בצרכו היה הדבר תלוי היה עושה כן להנאתו, עכ"ז משתמש בהם רק לפרקים, כפי התועלת שתהיה מזה ל"דור בא". ואם 'מיותרים' - הכוונה שאין בהם כל שימוש לתועלת החי הקיים עכשיו, אלא כל כולם מיועדים עבור "דור בא", וממילא/וסימנך משמשים רק לפרקים. הטענה כאן לכאורה היא על עצם הנחת היסוד (ה"אבולוציונית") שמצרכי החי (כעת) הוא להתרבות. שכן החי דואג רק לעצמו, ומה אכפת לו אם יהיו אחריו כמוהו שיבואו ממנו (ואף אם הוא עצמו בא רק מהתרבות - עכ"פ כשהוא קיים מה אכפת לו בזה, וחי - אדם - הרי אינו פועל באוטומט, אלא מהכרה ודעת ושיקול). וזו טענה רק כנגד מקרה עיור, כי אם הכל מתוכנן בחכמה הכל מובן, שכך הוטבע בו כי זו התוכנית. והחולקים יגידו שחלק זה מוטבע בחי כטבע - שהרי רק על ידו בא הוא עצמו לעולם (וממילא לא יתכן להפריד ולעשות חלוקה והבחנה בינו לטבע זה), וחלק זה גובר על הרגש ועל ההיגיון, אלא הוא דחף וצורך = כך חש החי את היותו מוטבע לזה - כי כך נוצר בעצמו] רק לשמש לפרקים. (הזדווג. קודם להם דחיפה ספונטנית - ההנאה..) [א"ה: כאן מסביר מהם ה"פרקים", דהיינו ה"הזדווג". ומסביר שדבר זה בעצמו בא מדחיפה ספונטנית שכרוכה יחד (כסיבה או תוצאה) עם ההנאה, וההנאה מוכיחה שיש כאן דחיפה ספונטנית ולא שהמעשה כולו טכני יזום בשיקול הדעת. וזה אצלו עוד הוכחה על התוכנית שבדבר: ראשית, עצם ההנאה, מהיכן היא קיימת במעשה, ובמעשה זה ולא / יותר מאשר אחר. שנית, כלל הדבר העולה בידינו: כי האיברים מיותרים, ומשמשים רק לפרקים, וגם באותם הפרקים נצרכת לזה דחיפה ספונטנית מוטבעת וכרוכה יחד עם הנאה. הרי שבלי זה לא היה אדם עוסק בכך, ואעפי"כ כשאדם עוסק בכך הוא מודע היטב לנושא "הדור בא" ואדם שקול עושה זאת עבור "דור בא" וממילא משמש רק לפרקים. הרי לפנינו הפלא שבדבר (מי יגלה עפר מעיניו ויראה את דור הבהמות הנהנתניות שמחפשים כל טצדקי להיפטר מנטל ההולדה ושאר טבעים מוכרחים כדי לחיות חיי הוללות תמידיים)] אף רק אחר לידה (יצירת חלב בדד) [א"ה: עוד 'איברים מיותרים' שלא משמשים לשום דבר אפילו בהולדה עצמה, אלא רק לאחר הלידה, וכבר מוכנים להזנת הולד הנולד] אף פ"א [פעם אחת] בחיים [א"ה: מבחינת איברים אלו, הם קיימים באותה הצורה בדיוק גם אילו יבואו לשימוש רק פעם אחת בחיים, ויפעלו את פעולתם בדיוק באותה הצורה באותה הפעם האחת]
פלאים רבים ועצומים ------ כולם במקרה-עיור באו. ללא כונת מכוֵן כלל וללא מסדֵר - ב) אף החמרים וטבע שינויים, במקרה כך היו מעולם [א"ה: לא רק המערכות האלה כפי שהן לפנינו הן פלאים עצומים, אלא אף אבני הבניין שלהן, ושינויָים של אלה מאבני בנין בתהליך של הרבה שלבים עד להתהוות המערכות הנפלאות שלפנינו - כולן במקרה, עיוור. וכל זה לא רק פעם אחת, אלא כך הוא טבע המערכת (שאינה "מערכת" וזהו דייקא טבעה, שהיא "אינה מערכת כלל") ומעולם הוא כך. במילה "מעולם" אולי רומז גם לקדמות, וטוען שלשיטתם מוכרחה קדמות. אי נמי מאותו רגע שבו החלה ההוויה, שבו אין לנו שום השגה ושום חוקיות, ובמשך כל הזמן העצום שמאז ועד עתה לטענתם, שטוענים שמוכרח זמן כזה עבור התהוות כל אלה במקרה עיוור. אי נמי כלפי הטענה שיש שרשרת יקומים שנולדים זה לזה בזמן אינסופי ואנו ביקום שהוא תוצר של אינסוף מקרים עיוורים ומתוך אותו אינסוף הוא צורה אחת שעמידה / ברת קיום לעצמה, דבר שאפשרי לטענתם כשמדברים על אינסוף]
2) הפלא השני, שאי אפשר להעריכו, [א"ה: או שבא בזה לשלול מי שימעיט בערך פלא זה ויראהו פחות מהקודם, או שבא להגדילו באמת אפילו על קודמו] שבמשחק כחות-עד [א"ה: נצח, אינסוף בעוצמה, מקום וזמן], העיורים, הפועלים בלי כונת סדור [א"ה: ביניהם לבין עצמם, ליצור התאמה והרמוניה], ומטרה [א"ה: בלי תכלית שעבורה ולשמה הם פועלים (כל שכן ביחד, בשיתוף ובמשותף) להגיע אליה], הנה מופיע יצור, הרואה [א"ה: אפילו בלי עיון, אלא כך רואות עיניו מולו], המוצא [א"ה: כשהוא מחפש. אי נמי: רואה כשהוא מביט, מוצא אף בהיסח הדעת] חכמה עצומה, שא"א [שאי אפשר] לו לדמות גודל הבינה וע[ו]צם הסדור ברחבי עד [א"ה: הופעת יצור כזה היא פלא שאי אפשר להעריכו, כי היא כבר גובלת בסתירה ליסוד/עיקרון המערכת עצמה. במערכת אין חוקיות וסדר - אבל היצור - שנוצר בה וממנה - רואה בה דוקא חוקיות וסדר. כיצד מקרה עיור יוצר יצור שרואה סדר? ובדיוק במקביל ליצור הזה יוצר המקרה העיור מערכת שמפגינה (במקרה) סדר, ושניהם (ב)אותו עולם. אם הכל במקרה עיור, א"כ לא זו בלבד שנוצרה מערכת בעלת חוקיות וסדר, נניח כמקרה אחד מאינסוף, אלא עוד בתוכה וכחלק ממנה - ובדיוק בתוכה, במקביל להיווצרותה שלה - נוצר (במקרה עיור) יצור בעל יכולת ורצון לראות במערכת חכמה וסדר? הרי אין שום קשר בין שני תוצרים אלה, המערכת והיצור הרואה אותה כפי שהוא רואה. לומר שבמקרה נוצר במערכת הזו יצור כזה, ושהוא בעל יכולת לראות חכמה - ורואה חכמה - בדיוק במערכת שמציגה חכמה (במקרה) - בזמן שיצור זה בעצמו אינו הכרחי למערכת כלל, אפילו לפני יכולת ורצון ראיית החכמה שלו - הוא אי אפשר]. מתענג עליה [א"ה: לא זו בלבד שהוא בעל יכולת לראות חכמה, אלא שזה מהנה אותו, והוא רוצה בזה. זה כבר פלא על פלא. הכיצד מקרה עיור יוצר יצור שנהנה (לא רק קיים אלא נהנה) דוקא מסדר, דבר שבהגדרה לא קיים באבני היסוד של המערכת עצמה] ומלא תמהון [א"ה: ופלא על פלא על פלא, היצור הזה אף לא מצליח לממש את שאיפתו להבין ולמצוא את כל החכמה והסדר, והוא מלא תימהון, כלומר יכולת ראיית החכמה שלו ובקשת החכמה שלו גדולה אפילו יותר ממה שהוא מסוגל לראות. הרי שהוא אינו איזה שיקוף ותוצר לוואי של המערכת שסוכ"ס מסודרת, שא"כ היה אמור להיות מקביל אליה כלומר לראות בה את כל הסדר שבה. אבל הוא מתחיל בחוסר ידיעה, והולך ומגלה, דורות ע"ג דורות, ועדיין הוא מלא תימהון - וממשיך לבקש ולחקור ולרצות. בהכרח שבקשת החכמה שלו אינה תוצר של המערכת, הוא הוא בעל טבע עצמאי כזה. אי נמי: התימהון היינו שאינו רק נהנה מהחכמה כנ"ל, אלא גם מפתלא עליה, משתומם ממנה. היא מפעימה אותו. וזה רק מראה עד כמה עמוק ויסודי טבוע בו בקשת/ראיית כחהמה, עד כמה היא מהותית למהותו. ויצור כזה נוצר במקרה עיור על ידי מערכת שאינה מערכת? לא יתכן].
גם חכמה זו, במקרה באה. מאין ודאותה. [א"ה: כל החכמה שמוצא היצור במערכת, אם באה במקרה, מדוע היא ודאית ולא רק בדמיונו. מדוע המערכת עובדת. ומדוע היצור בטוח בחכמה שרואה שהיא אכן חכמה ושהמערכת עובדת בחוקיות וסדר, ואף על חוקיות וסדר שטרם גילה/פענח, כבר כשהוא מביט במקרים הוא בטוח שיש כאן חוק וכלל (ע"ע "בעיית האינדוקציה" העצומה] - הרי אף אם יכחישו כל היש. ויצעקו [אולי: וידמוהו] אילוזיה, הרי באילוזיה כלול מושג, יש אמת
שם [א"ה: באותה אילוזיה, שהיא - בעולמה - "יש" ומושג, ובתוכה בעלת חוקיות וסדר] שארצה לדעתו. [א"ה: שהרי אף אני חלק ממנה, "בחלום התנהג כחלומאי". נניח שהכל אילוזיה, אז גם אני אילוזיה, ועכ"פ כאילוזיאי באילוזיה אני יצור בתוך מערכת מסודרת שאני רוצה לדעת את אמיתתה וכלליה, את מושגה ועקרונותיה. נמצא שהטענה "אילוזיה" לא רלוונטית כלל. ובכלל - היכן קיימת אותה אילוזיה, באיזה "חלל ותווך" היא מתקיימת. ואם "בתודעתי" - מי אני? ובכל מקרה, היות שהיא כל קיומי, אותה אני רוצה לדעת, והרצון הזה לדעת - וההוכחה ממנו כנ"ל - רלוונטי בדיוק כמו אם הכל יש גמור] רק רמונו [א"ה: אותם עקשי-טפש, חצופי גסות] - [א"ה: מקף שאחר המילים והוראתו להמשך הבנה ועיון, "כלהלן", כאומר: ויש להעמיק בדברים הבאים -] מי המרומה, מהו האמת, ואיך אפשר מושג דעת האמת - או דעת היש - ובמה רמוהו
אודך [א"ה: אולי מכוון להבנה "אודך" מלשון "מודה במקצת", אני מודה במציאותך והשגחתך ומכיר אותך ובך (אמנם להעיר שלא הדגיש מילת "אודך")] על כי [א"ה: להנ"ל - משום ש / על ידי כך ש] ---- נוראות נפל[(א)]תי ---- נפלאים מעשיך ---- ונפשי י[(ו)]דעת מאד [א"ה: כאן מסכם ומראה בפסוקים את כל הנ"ל. "נפשי" היא שיודעת, לא החושים אלא הנפש, ההכרה, התודעה, שהיא רואה מולה דבר "שמפליא" אותה - דברים שהיא תופסת בהחלט כ"פלא" - וממנו ובו ועל ידו היא יודעת כי הכל "מעשיך". לידע שיש - ושאלו - "מעשיך" יכולה רק "נפשי" (הנפש) על ידי ש"נפלאים מעשיך", וככאלה ("נפלאים") תופסת (ותמיד תתפוס) אותם "נפשי". כחלק מזה גם את עצמה - והגוף שהיא שוכנת בו - תופסת הנפש כ"פלא", "נוראות נפלאתי" אני בעצמי. (אלה הם בדיוק שני הפלאי-עד שעסק בהם, וכעת הוא מראה שהפסוק מציין בדיוק את שניהם. (יל"ע האם התעורר לדבריו מהפסוקים או שלאור התעוררותו האירו לו הפסוקים). הפלאים אין להעריכם, אין להם סוף ואין להם גבול (לכל אחד מהם), ולכן נפשי יודעת "מאד". השמטת הא' במילה "נפלאתי" (באם אינה אות שנמחקה) אולי באה לרמוז שנוראות נפלאתי על הנפילה ש"נפלתי" - דהיינו מי שהוא עקש-טפש חצוף גסות, מין האדם. להשמטת הו' במילה "יודעת" אין לי ביאור, ואולי הכוונה לרמוז לשם ה' (י, או יו, או יי עם הי' של נפשי שלפניה), שעל ידי "נפלאים מעשיך" - "נפשי יודעת" לא רק את "מעשיך" ושהם מעשיך, אלא אף נוגעת במשהו מ"דעת ה'"].
ידרשו [א"ה: כדרישה, לא כהצעה] - להאמין [א"ה: ואיך אפשר "לדרוש - להאמין"? א"כ עוד סתירה פנימית, וכבר ציין אותה לעיל "עליך להאמין" ועוד] - בלמעלה מן הנס [א"ה: ובמה הם "דורשים" "להאמין"? בדבר שהיתכנותו יותר מנס, אלא "נמנע", "בלתי אפשרי". כי הוא נמנע לוגי, ולא מציאותי] ---------- [א"ה: והיות שכאמור למילים עצמן אין אצלם פשר נאמן למשמעותן אלא סתירות פנימיות, והניתוק מהמציאות מוחלט, וכופים על המציאות את המילים - הללו - שהן עצמן מרוקנות מתוכנן] לסוף יגיעו לפולחן [א"ה: כי זו דת ממש, לכל דבר. אמונה שמוחזקת כאורחות חיים, יסגדו למילים האלה, יחיו לפיהן ויעבדו את עבודתן, מתוך מטרה שמילים אלו - אמונה זו - תיטיב עמהם לפי דעתם. בדיוק כמו כל עבודה זרה] מילים (= בדיות / הבדיות) [א"ה: כלומר לא מילים אמיתיות, שמסמנות איזה דבר במציאות, אלא מילים שהן התוכן של עצמן, ובניגוד למציאות] שלא יתנו אף ציור דבר שאפשר לדמותו [א"ה: לא מציאותי ולא נפשי/תודעתי. יהיואלה חיים ריקים, אישיות ריקה, שממציאה ומכתירה מילים כמין משחק מילולי בעל חוקיות פנימית משלו, שקיים ועומד בפני עצמו, וכופים אותו על המציאות וכתחליף למציאות, שבאמת היא יסוד הכל וממנה ואודותיה ועל גביה מתפתחים הרעיונות והשפה, שכל מהותם חקר והעמקה במציאות (כולל האנושית, והאישית) ובחיים]
רק מ[ו]פשט מן המ[ו]פשט [א"ה: לא רק הפשטה של המציאות לחוקיות כללית, שזה מבורך, אלא הפשטה מההפשטה עצמה, ממילא איבוד הבסיס והמוצא המציאותי למילים ולרעיונות], כמות בלי איכות, סמל בלי ציור, [א"ה: מכאן עובר לדבר על התוצר של הדבר, דהיינו באיזו תמונת עולם יחיו ויאחזו- ] יכֹלת בלי יכ[ו]ל [א"ה: המדע - כלומר בעיקר הפילוסופיה המולבשת על גביו בלי הכרח מדעי - מתאר דבר שכל כולו יכולת - בלי יכול, אלא מקרה עיור כנ"ל], רבים ללא אחד [א"ה: ריבוי תופעות ומערכות - בלי האחד היסודי שכל "רבים" נבחנים לעומתו ועל גביו, וביותר שהיקום מתפקד כמערכת הרמונית, שהיא בעצמותה נבחנת כ"אחד", והם יתעקשו לבודדה לריבוי. ואף אם יצליחו לתארה בחוק אחד ויחיד - הוא בעצמו מקרה אצלם, ולא אחד אמיתי ומהותי, כהבורא יתברך. וגם ספק אם מערכת שמניחים כיסודה מקרה עיור יכולה להיות מתוארת בחוק אחד. חוק אחד הוא היפך "מקרה". כל שכן כשהתוצר הסופי הוא מערכות רבות ("ברבים" כנ"ל) שמתפקדות בהרמוניה ("התאמה" כנ"ל), לא יתכן לייחס לזה מקרה מחד - וחוק אחד מאידך, זו סתירה בהגדרה וסתירה למציאות שלפנינו. לכן הם בהכרח יטענו לריבוי בלי אחד. אא"כ כנ"ל יטענו לְמערכת מקרה עיור - בעלת חוק אחד - בהתעקשות-טפש להתעלם מהסתירה הפנימית שבזה, כי המילים כבר ריקות מתוכן ונעשו פולחן דתי בפני עצמו (מילים-בדיות שמכתיבות אורחות חיים שנועדו להיטיב לפי דעתם) עקשות טפש שבאה מתוך חוצפת גסות, שעשו עצמם אלוה, ובראו לעצמם עולם כרצונם השרירותי], אף לא גבול מ[ו]גבל [א"ה: מילה עוד מגבילה משהו, שזהו דבר זה ולא אחר, בסוף - באבדן המילים ושאר התכליך הנ"ל - יאבדו כל גבול מוגבל, וכל המציאות תהיה נזילה, מופשטת, לא מגדירה ולא מסיימת. זהו אבדן ה"מהות" (ה"מה"), שהוא אבדן הכל, והפיכת היש להעדר].
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ב' מאי 06, 2024 9:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים