מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא')

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
יהודהא
הודעות: 1326
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא')

הודעהעל ידי יהודהא » ה' דצמבר 23, 2021 10:41 am

חמש עשרה עובדות ליארצייט של הרמבם.
נפטר בגיל 66 (1204) = תתקסה. דהיינו לפני 817 שנה.

בחלק ב' עוד עשר.

1. ספר שנכתב עבור איש אחד(תלמידו ר. י אבן עקנין - מדמשק). (המורה)

2. שכב חולה במיטה שנה שלמה ! .אחר טביעתו של אחיו.

3. מודיע שכתב ( את המורה) בצורה שמבלבלת. כדי שלא יבינו!

4. ספר ששמו המקורי הושכח. ולכולם הוא הפך .ממשנה תורה.- לרמבם.

5. על מצבתו שהושחתה .( במלחמה)
נכתב : מין ומוחרם. במקום המקור שבו היה כתוב.: "מבחר המין האנושי".!.

ויא שנכתב עליו
אדם ולא אדם -
ממלאכי רום אמך הרתה,
או אמרה לקל: באין אשה ואיש.
מלאך בעולם תחתון בראת...

6. משפטים מספרו . פותחים את הרמא בסעיף הראשון בשוע ומיד שיתעורר משנתו וכו....יתגבר כארי " ,,-אין ישיבת האדם ותנועתו ועסקיו והוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועתו ועסקיו והוא לפני מלך גדול, ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו, כדבורו במושב המלך,מורה ג,נב
וכו. לקוח מהרמבם.. מהמורה..(דרכי משה בתחילתו בשם הרמב"ם במו"נ ח"ג פנ"ב. שוע"ר מהד"ת סי' א ס"ד. בדרכי משה ובשוע"ר שם: "מיד שנעור".

7. שהרמבם כמעט הגיע - ללונדון. אחרי שהמלך ( ריצארד/ אמלריך) הפצירו בו על כך.

8. שספרו (הרמבם) אמור היה לסיים את הוויכוחים- ובפועל רק פתח אותם.(ולא רק בבריסק).

9. שסירב לפגוש את המתרגם של ספרו. א. תיבון. למרות ששיבח אותו על תרגומו.

10. שמניין התריג מצוות שלו {ולא- של הרסג ואחרים}.הוא כפי שהוא קבע. ופשט בכל עמי . ( עי ספר החינוך).

11. .דבר והיפוכו. שכתב ספר אחד- שיהיה פשוט וברור לכל אחד( הרמבם). " לפי שאדם קורא תורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה, ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם" (הקדמה למשנה תורה)."
. .וגם ספר שבכוונה: הכי לא ברור. ( המורה). " אלא בשיאות לאחד מעולה ולא יאות לעשרת אלפים סכלים, אני בוחר לאמרו לעצמו," ובנוסף אסר לפרשו ולהסבירו - ואני משביע באלהי יתברך כל מי שיקרא מאמרי זה שלא יפרש ממנו אפילו דבר אחד, ולא יבאר ממנו לזולתו,: (המורה בפתיחה)

12. שמו : בפי הערבים : מוסא בן מימון בן עבדאללה אל קרטבי( מקורדובה) אל אאסראאילי.
והרמבן בוויכוח קורא לו -מאישטרי משה די גיפטי(ממצרים).

13. תאריכון :בגיל 16 כתב את מילות ההגיון. בן 26 החל בפי המשניות.שנקרא כיתטב אסיראג= ספר המאור.
בשנים 1170 - 1180 חיבר את היד החזקה. ובגיל 55. = 1194 כתב את המורה.
מכאן ועד סוף ימיו כעשר שנים, היה עסוק כרופא בתצר המלוכה- שטרדה והתישה אותו,אבל כתב תשובות תיקן ושיפר את ספריו. חיבורים חדשים כתב רק ברפואה. ספרי משה. "מאמר הטחורים", "שמות התרופות, קיצור גלנוס ועוד. והיו לו עוד ספרים שאבדו,

14 . שכתב על אריסטו "דעת אריסטו היא תכלית דעת האדם .מלבד מי שנשפע עליהם השפע האלוקי. עד שישיגו מעלת הנבואה אשר אין מעלה - למעלה ממנה.. וידוע מה שכתב עכ הגרא...

15. ובסוף המונ. ג. נא. בפרק על משל הארמון הרמבם מ ש ת פ ך .... והיה כאשר תשיג השם ומעשיו כפי מה שישכלהו השכל, אחר כן תתחיל להמסר אליו, ותשתדל להתקרב לו, ותחזק הדבוק אשר בינך ובינו, והוא השכל, אמר אתה הראת לדעת וגו׳ (דברים ד לה), ....והנה בארה התורה כי זאת העבודה האחרונה, אשר העירונו עליה בזה הפרק, לא תהיה אלא אחר ההשגה, אמר לאהבה את ה׳ אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם (דברים יא יג), ..,... ואחר האהבה תהיה העבודה ההיא,...

לעיל זו ההקדמה. והנה העיקר...

. .אבל בהגיע איש מבני אדם מהשגות האמתיות ושמחתו במה שהשיג, לענין שיהיה בו מספר עם בני אדם ומתעסק בצרכי גופו, ושכלו כולו בעת ההיא יהיה עם הש״י והוא לפניו תמיד בלבו, ואף על פי שגופו עם בני אדם, על הדרך שנאמר במשלים השיריים אשר נשאו לאלו העניינים,:,,,,... אני ישנה ולבי ער קול דודי דופק.. (שיר השירים ה ב),...

. .וכיצד היא האהבה הראויה הוא שיאהב את ה' אהבה גדולה יתירה עזה מאוד עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה' ונמצא שוגה בה תמיד כאלו חולה חולי האהבה שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד בין בשבתו בין בקומו בין בשעה שהוא אוכל ושותה, יתר מזה תהיה אהבת ה' בלב אוהביו שוגים בה תמיד כמו שצונו בכל לבבך ובכל נפשך, והוא ששלמה אמר דרך משל כי חולת אהבה אני" (הלכות תשובה י', ג')

איה הרבי חסידי שיאמר זאת טוב יותר ? !

. ."מי לי בשמים ועמך לא חפצתי בארץ" מפורסם פתגמו של אדמו"ר הזקן שהיה רגיל לאומרו בשעת דביקותו1: "איך וויל זע גארנישט, איך וויל ניט דאיין גן-עדן, איך וויל ניט דאיין עולם-הבא, איך וויל מער ניט אז דיך אליין" ["אין רצוני במאומה; איני רוצה את הגן-עדן שלך, איני רוצה את העולם-הבא שלך, אני רוצה רק אותך לבדך"].
ויהי רצון שזכותו תגן עלינו אמן.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' דצמבר 23, 2021 4:10 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1326
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' דצמבר 23, 2021 3:58 pm

חלק ב' -
.
16.יג העיקרים שבסידור-
– הניסוח שלהם בסידור אינו של הרמבם ! הניסוח מתומצת. מהקדמתו לפרק חלק אם כי התוכן בעיקרו דומה.
. .עצם הניסוח נעשה על ידי מחבר אנונימי, והיו שהעירו על הנוסח, הוא הוכנס לפני כ 500 שנה לתוך רבים מסידורי התפילה, ובעדות המזרח הוא עוד יותר קצר.
ויש חולקים על הרמבם: רב סעדיה גאון מונה 10 עיקר, רבי חסדאי קרשקש מונה 6 עיקרים. רבי יוסף אלבו, בספר העיקרים, קבע שיש שלשה עיקרים בלבד. ואברבנאל, לעומתו, סבור שכל המצוות הם שורשים ויסוד לאמונה.
. .אולם עיקרי הרמב"ם הם שנתקבלו כמעט בכל תפוצות ישראל, והם כלולים בנוסח "אני מאמין" .[ המהרשל הסתייג מלאומרם]. ובפועל את תפילת שחרית אנו פותחים וסוגרים עם הי"ג עיקרים, בהתחלה "יגדל" ובסוף "אני מאמין,.
.
.
17.מטרה והיפוכה !
כמו לגבי המשנה תורה , כך גם בעקבות המורה קרה ההיפך מכוונתו של הרמבם. (בעקבות התפשטות הפילוסופיה) המשבר האמוני שעבר על חלק מחסידי הפילוסופיה גרם לכך שהקבלה שהועברה ע"י יחידים (מעשי מרכבה ) ושהיא לכאורה האנטי תיזה של הפילוסופיה - עלתה לפני השטח חדלה להיות תורת הסוד ,והתקבלה בהתלהבות כמעט בכל הרבדים. והשפעתה העצומה על כלל היהדות הולכת וגדלה .
.
.
18. .כמה נשים היו לרמבם ?
בזמן שהתגורר בעיר פוסטאט נשא הרמב"ם את בתו של ר´ מישאל הלוי בן ר´ ישעיהו החסיד הלוי אלתקא חתנו של רבי דוסא בן יעקב.(בערבית- בת אבול- מאאלי), שהיה מקורב למשפחת השולטן סאלח אדין, אמו של הוואזיר אל-פצאל, ובהשפעת חותנו עשהו אל-פצאל רופא בחצר המלכות,
. מאשתו זו נולד לו בנו היחיד ר' אברהם (1186 - 1238)ויא שהיתה בת נוספת שנפטרה בילדותה. כשנולד ר' אברהם היה אביו כבן חמישים שנה - אדם מבוגר לכל הדעות. כבן 19 שנה היה הבן בעת שמת אביו, יש הטוענים שאין זה סביר שהרמבם התחתן בגיל מאוחר כ"כ (50\36) וחיפשו הוכחות שהיתה לו אישה קודמת שנפטרה ללא ילדים. שושלת בית הרמב"ם הנהיגה את יהודי מצרים במשך כ-250 שנה.
.
.
19 מגילת זוטא הרשע ?
היה הנגיד על יהודי מצרים לפני בוא הרמבם , את משרתו גזל מרבי שמואל בן חנניה לפני השלטונות עי שוחד והלשנות השתמש במשרתו לעשוק ולהרע ליהודי מצרים..שמו המקורי היה יחיא אבו זכרי ושמו "זוטא "העניקו לו אויביו במגילה שנכתבה על עלילותיו.. עם הגעת הרמבם למצרים ב-1165 פעל להדחת זוטא מן המשרה, הוא עצמו סירב לכהן בתפקיד באופן רשמי אך הוכתר פעמיים כראש היהודים. והמשרה נותרה שוב בלתי מאוישת עד למינוי רבי אברהם בו הרמבם לנגיד מצרים.
.
.
20 . .תפילת הרופא של הרמבם - ?
התפילה פותחת ב "אל עליון, קודם שאני מתחיל בעבודתי הקדושה, לרפא את יצורי כפיך, אני מפיל את תחינתי לפני כיסא כבודך שתיתן לי אומץ רוח ומרץ רב לעשות את עבודתי באמונה.,
ומסיימת ב "בָּרוּך אַתָה, אָדוֹן כֹּל הֲמָעָשִׁים וּבוֹרֵא כֹּל הֲהָבְרָאוֹת, .
זוהי תפילת הרופא המפורסמת שתורגמה לשפות רבות ותלוייה בהבלטה בקליניקות רבות,
אבל לא, לא קיימת תפילת הרופא של הרמבם. שכן לא הוא מי שחיבר את התפילה הקרויה על שמו ושנפוצה ביותר. תפילה זו שפורסמה לראשונה ב 1790 בגרמנית בכתב יד ושם מצויין שהתפילה נתחברה ע"י מרכוס הרץ. ותורגמה לעברית עפ"י בקשתו .

קיימות תפלות ושבועות של רופאים יהודים שונים : תפלת השחר של הרופא, בהקדמה לספר החיים, תפלת הרופאים לר' יעקב צהלון, בספר מרגליות טובות (ויניציה, 1665), שבועת האמונים של אסף הרופא ועוד. אך לא של הרמבם.
[לא לערבב עם שבועת הרופאים של היפוקראטס].
.
.
21. הקדמות – שהפכו ליסודות ולעיקרים,
שלושת ההקדמות של הרמבם *למשנה *לאבות *ולחלק הפכו ליסוד ביהדות, ולבסיס לפיתוח שורשים וענפים בתחומים שונים:
*תולדות העברת התורה והשתלשלות המסורת. *עיקרי האמונה תורת הגמול והשקפת עולם יהודית תורתית. *ושמונה פרקים –תורת המידות והמוסר היהודית לדעת הרמבם.
פחות מפורסמים אך לא פחות חשובים הם הקדמותיו לקדשים ולטהרות.
.
.
22. ספר - שהיה בעצם רק : מפתח לספר,
ספר המצוות שנכתב בין פירוש המשנה והמשנה תורה היווה מפתח ומתווה שלפיו נכתב וסודר הרמבם, כשהשינוי היסודי הוא בכך שהסדר יהיה לא לפי סדר המשניות כפי שתכנן תחילה אלא לפי התריג מצוות, שבהמשך הפכו לכותרות משנה לספר משנה תורה.
וכן בקביעת השרשים כללים- למה שיכלל בתריג , וגם החלוקה למצוות עשה ולא תעשה(הרמב"ם,וכך גם ספר החינוך, סמ"ג, החפץ חיים )היה בהם שינוי מהקודמים לו הבה"ג שסווגם לפי חומרת המצוות ,והרסג לפי סדר הפסוקים.
.
.
23.. מסכתות \ פרקים חדשים
בהמשך ובהתאם לנל - בכך הוא הרחיב ויצר ספרים וקבצי הלכות שלא היתה להם הגדרה עצמית בשס, הם יחודיים שלא היו לפניו [וחלקם גם לא אחריו] :ספר המדע, הלכות :דעות תשובה מלכים ומלחמות ועוד.
.
.
24 כתבי ידו - שבידינו -
פירוש המשנה בערבית יהודית, סדרים מועד (מאמצע מסכת עירובין) ונשים בשני כרכים. בספרייה הלאומית.
זמנם המחצית שנייה של המאה י"ב. אוטוגרף.
הכותרות בכתיבה ספרדית מרובעת. עם תיקונים ושינוים בכתיבת ידו של המחבר. נוספו הערות בשוליים מידי בנו ר' אברהם החסיד, ר' דוד הנגיד השני ואחרים.
לפנים היו בבעלות דוד סלימאן ששון - וצאצאיו ונרכשו על-ידי בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בשנת 5791. ד"ס ששון רכשם מן האחים יעקב משה וברוך טולידאנו, שרכשום בדמשק בשנת תרס"ח).

כמו"כ בין קטעי הגניזה נתגלו עד כעת ספרי הרמב"ם האלו: ומפוזרים בספריות שונות.
א. פרקים מספר משנה תורה. ב. קטעים מפירושו על המשנה בלשון ערבית. ג. דפים מהלכות הירושלמי שהרמב"ם חבר אותן והוא אחד מהספרים שאבדו לנו. ו. ד. דפים מספר מורה נבוכים כתובים בלשון ערבית בעצם כתב ידו של הרמב"ם. ה. תשובות.
והתמונה המפורסמת - כמובן אינה של הרמבם.
.
.
25. הרגש העטוף ברציו –
כמה רגש חמלה ועדינות יוצאים ומבוטאים במכתביו של הרמבם למכותביו ,האדם השקול הפילוסופי מחצין את רגישותו לסבל ולזולת ואת רחמיו ונדיבות ליבו ללחוצים ומעונים.
וחלקם מתגלה לנו דווקא במכתבים הקטנים הפרטיים ,בפכים הקטנים- לאדם הפשוט ,וחלקם שנתגלו בגניזה הקהירית .
. . באיגרתו לר' עובדיה הגר,שרבו אסר עליו לומר "אלוקינו ואלוקי אבותינו אברהם יצחק ויעקב, וכך הרמבם עונה לו – "ואומר שהגר מתייחס אחרי אברהם אבינו, שהודיע את דרך עבודת ה' בעולם והכניס רבים תחת כנפי השכינה. כל המתגייר וכל המייחד את שם ה' הוא מתלמידי אברהם אבינו. "נמצא אברהם אבינו אב לזרעו הכשרים ההולכים בדרכיו, ואב לתלמידין והם כל גר שיתגייר" (איגרות הרמב"ם ).
.. ומסיים בדברי עידוד : .. והקב''ה בכבודו אוהב את הגר שנאמר ואוהב גר לתת לו לחם ושמלה . וזה שקרא לך כסיל תימ' גדול הוא.
.
. אדם שהניח אביו ואמו ומקום מולדתו ומלכות עמו וידם הנטויה והבין בעין לבו ובא ונדבק באומה זו שהיא היום למתעב גוי עבד מושלים בו , והכיר וידע שדתם דת אמת וצדק והבין דרכי ישראל והכיר הכל ורדף אחרי ה' ועבר בדרך הקדש ונכנס תחת כנפי השכינה ונתאבק בעפר רגלי משה רבינו ע"ה רבן של כל הנביאים וחפץ במצותיו ונשאו לבו לקרבה לאור באור החיים ולעלות למעלת המלאכים ולשמוח ולהתענג בשמחת הצדיקים והשליך העולם הזה מלבו ולא פנה אל רהבים ושטי כזב מי שזו מעלתו כסיל יקרא ?
.
חלילה לך לא כסיל קרא ה' שמך אלא משכיל ופקח ומבין והולך נכוחות תלמידו של אברהם אבינו שהניח אבותיו ומולדתו ונטה אחרי ה' ומי שבירך את אברהם רבן ונתן לו שכרו בעולם הזה ובעולם הבא הוא יברך אותך ויתן לך שכרך כראוי ..ויזכה אותך לראות בכל הנחמות העתידות לישראל והיה הטוב אשר ייטיב ה' עמנו והטבנו לך כי ה' דבר טוב על ישראל: משה ברבי מימון זצ"ל.

גם ליוסף אבן ג'אבר שבמכתבו לרמבם התנצל על בורותו –וזה מה שהרמבם השיב לו:
. "תחילה מה שאתה צריך לידע ה יתמיד עוזך שאינך עם הארץ, אלא תלמידינו ואהובינו ואתה, , . ולא ובכלל אומר לך, שלא תבזה עצמך ולא תתייאש מן השלימות. גדולי החכמים התחילו הלימוד והם גדולים בשנים מאוד, והיה מהם מה שהיה" ככה גם באיגרת השמד בה הוא מעודד ומשקם את רוחם של אנוסי המגרב, ומביע בה חמלה גדולה ונשיאה בעול.
.
.
26.. השיא שהוא מעל לשכל -
. .לשם יגיע האדם המאמין השלם לבד, ומשום כך אין בכוח המילים לבטאם ,זה מה שאמר הר"ש רוזובסקי שהתפרסם דווקא ביכולותיו האנליטיות - לתלמידו י, וינרוט זל, והפנה אותו לציטוט הבא מהפרק האחרון במורה:
"והתבונן כל שלמות משלושת השלמויות הקודמות תמצאם לזולתך לא לך, ואם כי הכרחיים הם כפי המפורסם , הרי הם לך ולזולתך, אבל השלמות הזו הסופית היא לך לבדך ואין לאחר עמך בו שיתוף כלל, יהיו לך לבדך וגו' ( מורה ,ח,ג נד,).
.
.
זהו המקום בו נגמרות המילים ! !

עתניאל בן קנז
הודעות: 2253
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא').

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' דצמבר 23, 2021 6:57 pm

5. על מצבתו שהושחתה .( במלחמה)
נכתב : מין ומוחרם. במקום המקור שבו היה כתוב.: "מבחר המין האנושי".!.

להד"ם

נשמח אם תציין מקור א' אמין (לא מאיזה רב בן ימינו)

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא').

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' דצמבר 23, 2021 7:03 pm

זה כתוב בשלשלת הקבלה לרבי גדליה בן יחיא.
ומה מקורך שלהד"ם?

יהושפט
הודעות: 965
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא').

הודעהעל ידי יהושפט » ה' דצמבר 23, 2021 7:08 pm

עתניאל בן קנז כתב:
5. על מצבתו שהושחתה .( במלחמה)
נכתב : מין ומוחרם. במקום המקור שבו היה כתוב.: "מבחר המין האנושי".!.

להד"ם
נשמח אם תציין מקור א' אמין (לא מאיזה רב בן ימינו)

מקורו בשלשלת הקבלה [לא שהוא מקור אמין] המובא בסדר הדורות
"המסיתים ההם תקנו המצבה שהיה כתוב עליו מבחר האנושי וכתבו ר' משה מימון מוחרם ומין.
וראה בספר רבי יעקב [קמינצקי] עמ' 455 שהכינוי מבחר המין האנושי לא מצא חן בעיני ר' יעקב, ושיער שזהו תיקון בעקבות הנ"ל. אך כבר הראו שהיה שבח כזה בקדמונים.


יהושפט
הודעות: 965
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא').

הודעהעל ידי יהושפט » ה' דצמבר 23, 2021 7:20 pm


מזה שכתבת רב בן ימינו חשבתי שאתה סבור שמדובר באגדה חדשה.

יהודהא
הודעות: 1326
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא').

הודעהעל ידי יהודהא » א' דצמבר 26, 2021 12:19 am

ביאור הדברים -
ברור שאין הכוונה בנ"ל למורה בלבד, אלא להתפשטות הפילוסופיה בכלל ולדרכי הפירוש האליגוריים לדברי התורה , וכן לטעמי המצוות שנימקום בסיבות התלויות בזמן ובמקום, וכשבטלה הסיבה (לכאורה) - רבים התקשו לקיימם וזנחו את המצוות.
. ובהחלט כן, אלו שפירשו כך - תלו עצמם באילן גדול "במורה" ודבר זה הקשה מאוד על המלחמה נגדם.

. והתגובה היתה חזרה לאמונה הפשוטה, לאמונה במלאכים בכוחות וניסים על טבעיים ,מבלי לנסות להסבירם באופנים דחוקים, העלאתם של מעשי המצוות לאטמוספירות גבוהות ונעלות , ונתינת משמעות והשפעה בקיומן של הפרטים הקטנים בכל מצווה - על המערכות האלוקיות , הורדת השפע האלוקי לבריאה .החזירו את הקדושה הרגש החוויה הדבקות -בלי שכלים נבדלים והשכל הפועל.

ולכל התהליכים האלו היה למורה תפקיד מרכזי, נכון לא רק הוא, אבל משקלו בכלל התהליכים היה גדול.
וחס וחלילה - אין בכך להטיל דופי ברמבם, אלא באלו שקילקלו ותלו עצמם באילן גדול.

יהודהא
הודעות: 1326
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא').

הודעהעל ידי יהודהא » א' דצמבר 31, 2023 10:25 pm

כ' טבת תשפד.
'אל נא תקברני במצרים' .

חתימת הרמבם.jpg
חתימת הרמבם.jpg (5.6 KiB) נצפה 321 פעמים

האם יש רגליים לדבר ?
קראתי - ואיני זוכר היכן - שאפשר שהסיבה לקבורת הרמבם בטבריה היא בעקבות אביו מימון שנפטר ונקבר שם בעת ביקור משפחת הרמבם בא"י .
והיתה זו הסיבה [ נוספת \ עיקרית] לקבורתו שם בקברי אבותיו, ובהמשך גם נכדו ר דוד נקבר שם בסמוך.

חוזר - האם יש בכלל אפשרות לדבר הזה. או שזה מופרך לחלוטין ?
ולא האם זה אמת.

--------------------
.מכתב המלצה ליצחק אלדרעי שכתב הרמבם בכתב ידו, מצרים סוף המאה ה 12.
במכתב יש המלצה בשביל המלומד יצחק אלדרעי ,ובו בקשה להרים תרומה שתסייע לו לשלם את מסי הקהילה.
מכתב הרמבם.jpg
מכתב הרמבם.jpg (123.31 KiB) נצפה 321 פעמים

יהודהא
הודעות: 1326
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: כ' טבת ליארציט של הרמבם זיע"א ,מספר הארות (בא')

הודעהעל ידי יהודהא » ג' ינואר 02, 2024 12:19 am

מהאתר של [משה יגור] שמפליא להביא חשיפות מהגניזה הקהירית.
https://www.facebook.com/cairogenizamicrohistory/

מכתבים משפחתיים לרמבם שנשלחו מאחיו דוד ומאחותו מרים.

א.
דוד ומרים כותבים לאחיהם, הרמב"ם.
בגניזה השתמרו לא מעט מכתבים אל הרמב"ם וממנו, אבל האינטימיים ביותר הם שני המכתבים המצורפים, שנשלחו אליו מאת אחותו מרים, ומאת אחיו דוד.
מכתבה של מרים כתוב בסגנון ספרדי מובהק (השוליים האלכסוניים המלאים טקסט), ונכתב כנראה על-ידי סופר ולא על-ידי מרים עצמה.

את המכתב היא פותחת באופן רשמי, בכתובת מפוארת "אל עמוד הסמך הנכבד, אדוננו הנעלה, מורנו ורבנו משה המופלא... מאת החייבת בהערצתך, מרים אחותך" (המילה 'אחותך' התפוררה משולי הדף, אך עדיין היתה שם כשהמכתב זוהה לראשונה ע"י גויטיין). ומדוע כותבת מרים לאחיה? "הסיבה לכך היא בני אשר אין לי ממנו כל ידיעה, כאילו נמצא בבאר עמוקה (וצאר מתל מן פי ביר)".

מרים שואלת את אחיה אם במקרה הוא יודע היכן נמצא בנה, ואולי הוא אצלו, ואם איננו אצלו – היא מבקשת שישלח לו את מכתבה. מסתבר אם כן שבנה של מרים יצא מהבית, ומצא מחסה אצל דודו, ומרים בודקת בצורה עקיפה האם הדוד מוכן לקשר ביניהם. בסיום המכתב היא שולחת דרישות שלום לבני המשפחה, ובהם גם האח דוד.

ב. מהאח דוד.
דוד אחיו של הרמב"ם מוכר גם הוא ממכתב ששלח לרמב"ם בשנת 1171 ונמצא בגניזה. את המכתב שלח דוד מעיד'אב, עיר נמל בחוף הים האדום , בטרם הפליג במסע מסחרי להודו. בראש המכתב ניתן לראות את הפתיחה: "אל אחי האהוב עלי (אלי אכי אלעזיז עלי) ר' משה בן מימון זצל [מאת] דוד, אחיך המתגעגע אליך (אכוך אלשאיק אליך)".

במכתב הוא מגולל את צרותיו הרבות בהפלגה במעלה הנילוס מקהיר ועד קוץ, ואז במסע היבשתי הקשה במדבר בין קוץ שעל הנילוס ובין עיד'אב שעל חוף הים.
לאחר מכן הוא מבקש מהרמב"ם לא לדאוג, וגם "הרגע את לב 'הקטנה' ואת אחותה (הדי קלב אלצגירה ואכתהא)", כנראה הכוונה לאשתו ואולי לבתו הקטנה, או לקרובת משפחה אחרת, והוא מוסיף "כי 'הצועק לשעבר הרי זו תפלה שו'" – ציטוט של המשנה הקובעת "הצועק לשעבר הרי זו תפילת שווא" (ברכות ט, ג).

דוד המשיך והרגיע את אחיו, הבהיר שהוא נוסע רק מתוך דאגה לצרכי משפחתו וצרכי הרמב"ם, וכתב "מא פאת פאת" – מה שהיה, היה. דוד חתם את מכתבו בהבטחה שעד שיגיע המכתב לידי הרמב"ם הוא כבר יהיה בחצי הדרך למלבאר שבהודו, כיוון שהשיירה תיכף יוצאת. דוד טבע במהלך מסעו להודו ( ויש הטוענים כי היה זה במסע אחר להודו).

על געגועיו לאחיו המת כתב הרמב"ם באחת מאיגרותיו: "האסון הנורא ביותר שאירע לי בחיי, גרוע מכל דבר אחר, היה מותו של הקדוש, זכרו לברכה שטבע בים הודו. הוא נשא עמו הרבה כסף וסחורות שנועדו לי, לעצמו ולאחרים. הוא השאיר עמי ילדה קטנה, ואלמנה (אולי אלה 'הקטנה ואחותה'?). ביום בו הגיעה אלי הידיעה הנוראה, נפלתי למשכב למשך כשנה. סבלתי מדלקת, מחום גבוה ומדכאון וכמעט שנפחתי את נשמתי.

כשמונה שנים חלפו מאז ואני עדיין אבל וממאן להינחם. וכי כיצד אנחם. הרי גדל על ברכי. הוא היה אחי ותלמידי. הוא סחר בשווקים והרוויח ונשא ונתן ואני יכולתי לשבת לבטח בביתי... בראותי את כתב ידו או את אחד ממכתביו נהפך ליבי בקרבי וצערי שוב ניעור".
ואולי אחד ממכתבי דוד שעליהם הסתכל הרמב"ם בגעגוע הוא ממש המכתב שהתגלה בגניזה?

(מכתבי דוד ומרים לרמב"ם זוהו לראשונה ע"י גויטיין. שניהם נמצאים בספרית אוניברסיטת קיימברידג', TS10J18.1 ו-OR1081J1. תרגום ודיון קצר ועדכני עליהם ניתן לקרוא במאמרה של פרופ' מרים פרנקל,
מכתבי האח והאחות  של הרמבם.jpg
מכתבי האח והאחות של הרמבם.jpg (315.88 KiB) נצפה 242 פעמים


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים