כיצד היה רב יהודה בארץ ישראל?
פורסם: ד' נובמבר 23, 2022 11:24 pm
נתקלתי כעת בגמרא מעניינת:
ואני תמה, כל החכמים הנזכרים כאן הם בני ארץ ישראל, וכיצד נשאו ונתנו עם רב יהודה בבית המדרש, ורב יהודה נפטר לפתע? ולא יתכן לומר שרב יהודה עלה לא"י, שכן תלמידיו נתחבאו ממנו כי אסר לעלות מבבל לא"י.
(מו"ק יז.) ההוא צורבא מרבנן דהוו סנו שומעניה. אמר רב יהודה: היכי ליעביד? לשמתיה - צריכי ליה רבנן, לא לשמתיה - קא מיתחיל שמא דשמיא. אמר ליה לרבה בר בר חנה: מידי שמיע לך בהא: אמר ליה: הכי אמר רבי יוחנן, מאי דכתיב כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא אם דומה הרב למלאך ה' - יבקשו תורה מפיו. ואם לאו - אל יבקשו תורה מפיו. שמתיה רב יהודה. לסוף איחלש רב יהודה, אתו רבנן לשיולי ביה, ואתא איהו נמי בהדייהו. כד חזייה רב יהודה חייך אמר ליה: לא מסתייך דשמתיה לההוא גברא אלא אחוכי נמי חייך בי? אמר ליה: לאו בדידך מחייכנא אלא דכי אזלינא לההוא עלמא בדיחא דעתאי דאפילו לגברא כוותך לא חניפי ליה. נח נפשיה דרב יהודה, אתא לבי מדרשא אמר להו: שרו לי! אמרו ליה רבנן: גברא דחשיב כרב יהודה ליכא הכא דלישרי לך, אלא זיל לגביה דרבי יהודה נשיאה דלישרי לך, אזל לקמיה, אמר ליה לרבי אמי: פוק עיין בדיניה, אי מיבעי למישרא ליה - שרי ליה. עיין רבי אמי בדיניה, סבר למישרא ליה. עמד רבי שמואל בר נחמני על רגליו ואמר: ומה שפחה של בית רבי לא נהגו חכמים קלות ראש בנידויה שלש שנים - יהודה חבירינו על אחת כמה וכמה! אמר רבי זירא: מאי דקמן דאתא האידנא האי סבא בבי מדרשא, דהא כמה שני לא אתא. שמע מינה לא מיבעי למישרא ליה. לא שרא ליה.
ואני תמה, כל החכמים הנזכרים כאן הם בני ארץ ישראל, וכיצד נשאו ונתנו עם רב יהודה בבית המדרש, ורב יהודה נפטר לפתע? ולא יתכן לומר שרב יהודה עלה לא"י, שכן תלמידיו נתחבאו ממנו כי אסר לעלות מבבל לא"י.