עמוד 1 מתוך 1

המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ב' אפריל 09, 2012 11:14 pm
על ידי מראה כהנים
[list=][list=][/list][/list]רצ"ב מכתב הסכמה של המונקאטשאר זיע"א לספר של ה"ה גאלד (בעל 'מאסף לכל המחנות על שו"ע) בעניין הנחת תפילין בחול המועד
המונקאטשאר כותב שבני אשכנז המניחים תפילין כמנהג הרמ"א, יש להם אופציה - אחת מהשניים: א. שבניהם יצטרפו לכת החסידים הקדושים ויפסיקו להניח תפילין. ב. או שיצאו לתרבות רעה ולא יניחו תפילין כלל.
אם אני טועה בהבנת הנקרא אשמח אם יש מישהו כאן שיתקן אותי בזה.

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ב' אפריל 09, 2012 11:46 pm
על ידי בגולה
אולי הוא מדבר על אשכנזי במדינותינו - דהיינו בלי שיהיה להם קהילה נפרדת הנוהגים כבני אשכנז.

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ג' אפריל 10, 2012 1:16 am
על ידי איש_ספר
בהונגריה לא היה לאשכנזים קהילות בפנ"ע?
ובלא"ה לא נתקיימה נבואתו, כי במנהגי אשכנז של קהילת רב"ש המבורגר איתא: מניחים תפילין בחוה"מ!
(וגם בדורו י"א שיש מהציוניסטן שהניחו תפילין...)

Re: המונקאטשער ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ג' אפריל 10, 2012 6:32 pm
על ידי עמקן
אם כוונתו בבני אשכנז היה לתושבי מדינת אשכנז כנראה שלא ידע שרוב ליטא הניחו תפילין בחול המועד [ועדיין מניחין בחו"ל], אמנם בלי ברכה ובתנאי.

Re: המונקאטשער ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ג' אפריל 10, 2012 7:08 pm
על ידי יגל
על הטעות בהבנת הנקרא א"צ להאריך. המנח"א אומר רק שאין תועלת בספר מכיוון שלדעתו אין לאשכנזים במדינותיהם דור המשך, וכמ"ש "הלא ממ"נ בזה מקויים (כמעט בכל פעם)..".

יש גם מאמר מהישמח משה על ראש הקהל באויהעל ר' אהריש גינצלער "שערליכע אשכנז מענישים מן השמים בבנים חסידים, (תולדות קול אריה, בהוספות דף ז').

Re: המונקאטשער ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ג' אפריל 10, 2012 7:45 pm
על ידי מראה כהנים
יגל כתב:על הטעות בהבנת הנקרא א"צ להאריך.

????????
יגל כתב:המנח"א אומר רק שאין תועלת בספר מכיוון שלדעתו אין לאשכנזים במדינותיהם דור המשך, וכמ"ש "הלא ממ"נ בזה מקויים (כמעט בכל פעם)..".


לתועלת המתקשים למצוא את דברי ה'מנחת אלעזר', וז"ל קדשו:
הנה ידוע שהספרדים נוהגים כדעת מרן הב"י ולא יניחו תפילין, וגם כל החסידים בכל המדינות אשר יחוסו הם או אבותיהם וזקניהם תחת דגל כבוד רבינו הבעש"ט זיע"א לא יניחום כלל וגם הפרושים (אשר נקראו כן) [החסידים הם האמיתיים, הליטאים-פרושים זה רק חיקוי! מראה כהנים] במדינות ליטא וכו' החוסים תחת דגל הגר"א מווילנא ז"ל לא יניחום וכשיטתו ואם האשכנזים יניחום בחוה"מ, בודאי א"צ ולא יועילו דבריך כי אם המה באמת אשכנזים יראים א"צ ולא ישנו ממנהג אבותיהם הטובים והגדולים ז"ל שהניחום, ואם בשביל בניהם הלא ממ"נ בזה מקויים (כמעט בכל פעם) מאמר העולם בשם הצדיקים כי אשכנזי (ת"ח ויר"א) במדינותינו בזה האות נראה טיבם כי אם המה באמת יראים באמת אז יהי' בניהם ת"ח 'וחסידים' ואז ממילא לא יניחום בחוה"מ [המניחים אינם ת"ח ואינם חסידים! מראה כהנים] ואם ח"ו להיפך [שאשכנזים אלו המה לא 'יראים באמת', מראה כהנים] אז בניהם יצאו מגדר התורה לאט לאט ואז ח"ו לא יניחום בכל השנה וממילא גם לא בחוה"מ, ואם בשביל איזה מהנדים ומהגים (?) בגלילותיך מבני הנעורים, או זקנים ובשכלם בוערים...
על כן בודאי שב ואל תעשה עדיף מלהדפיס מכתב זה בכל שום וחניכא כנז' [עיין בהערה שבמקור]
מה כוונתו בשמפט שבסוף הציטוט, שה"ה גאלד לא ידפיס מכתב זה או את הספר כולו?

Re: המונקאטשער ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ד' אפריל 11, 2012 6:33 am
על ידי מתעמק
במחילה, הרב מראה כהנים, בעל מנחת אלעזר אינו יונה ברד"ח, ואין חיוב לדרוש כל מילה שכתב לגנאי.
לא כתב שיחדלו מתנגדים מהעולם, אדרבה תומך יתדותיו על ה"פרושים", והדגשתו רק על אשכנזים שבהונגריה, שלפי מה שהיה ניכר (וכן נסתבב באמת) היה להם דחף פנימי לשינויים, יש מהם להוסיף מנהגי חסידות לתוך דרכי חייהם, ויש מהם להיפוך. כך שההשערה הפשוטה היה שעוד מעט ולא ישארו אשכנזים הונגריים מקוריים. אלו דבריו, ואין כאן יחס גורף אל כל בני אשכנז שאינם חסידים.
שאר הדיוקים אין בהם קושי, המכיר הבנת תיבת "פרושים", יתמה על שם זה שנצמד על בני ליטא. נכון שגם שם "חסידים" שנצמד על תלמידי הבעש"ט אינו הולם לרובם, אך אינו דומה שם שנצמד כבר מאה וחמשים שנה (בעת כתיבת מכתב זה) ונקרא כן אצל כל אחד בלי יוצא מן הכלל (כולל הרב מראה כהנים שלא מצא תואר אחר אלא "כת החסידים") לשם "פרושים" שלא נתפרסם כל כך בעולם, ושפיר מעורר סלידה בעת הכתיבה וגורם להכותב להוסיף במוסגר שכן נקראים.
ובסיום דברי אעיר, שלא זו הדרך להתבטא על תלמיד חכם מדורות שעברו בכינוי "המונקאטשער". (לשם המחשה, האם יכתוב מישהו על הגר"ח או הגרי"ז בשם "הבריסקער"?).

Re: המונקאטשער ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ד' אפריל 11, 2012 7:44 am
על ידי בעלזער
הרב יגל, ראה היטב בדבריו, ולא כתב שאין להם דור המשך, כוונתו לומר כאשר יגדלו בניהם ויָבִינוּ סּירתיהם, שוב לא יניחו להם להוריהם להניח כלל תפילין, אם זה מצד רשעותם אם זה מצד חסידותם.

ובאמת אני תמה אם אכן כתב כן המנחת אלעזר למסקנא שאין כל צורך בספר להוכיח כדעת הפוסקים שאמרו להניח תפילין בחול המועד, שהרי בכל אופן ספרו יועיל לבני השלושים מבני דורו כאשר טרם גדלו נעוריהם מלהפריע להם להניח תפילין.

ולך מראה כהנים, דוק היטב בדבריו וגם בחסידים הוא חלילה מטיל דופי, שהרי כתב שהחסידים כשיגדלו לא יניחו להם לאבותיהם להניח תפילין בחול המועד. וכל חסיד העושה כן ניתן לומר עליו חסיד שוטה.

Re: המונקאטשער ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ד' אפריל 11, 2012 11:03 am
על ידי המעיין
מה זה משנה בעצם? למי אכפת?

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ה' אפריל 19, 2012 2:13 pm
על ידי ס''ק
המעיין כתב:מה זה משנה בעצם? למי אכפת?

וכדברי רבינו המשמ"ר הלוי זיע"א:
למה לעשות חטוטי שכבי?

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ג' אפריל 24, 2012 9:45 pm
על ידי קול ביער
אף שהדברים פשוטים ואין צריך להרחיב בזה,

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 4:42 pm
על ידי שיבר
אם היו בניהם נהיים חסידים מעדות גזע צאנז, היו מניחים תפילין בבחרותם. המנהג קיים עד היום בבאבוב ובקלז"ב בארה"ב.

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 4:58 pm
על ידי גוראריה
קול ביער כתב:אף שהדברים פשוטים ואין צריך להרחיב בזה, מכל מקום מפני כמה שוטים ומשוטים אציין כמה פרטים בזה.
א. אין להרחיב מגודל קדושתו של הרה"ק ממונקאטש זי"ע אשר כל בני דורו התיחסו אליו בהערצה מיוחדת.


האכן???? כל בני דורו?
הנודע במסירות נפשו למען כבודו ית"ש. ונקרא בפי זקן המקובלים הגריא"ז מרגליות "משיח ה'"

זקן המקובלים?

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 5:11 pm
על ידי אוצר החכמה
באמת לא כ"כ מובן על מה מתכתשים כאן כבר הזכירו למעלה שפשטות הלשון, לא נבואה ולא יחס מסויים היה כאן, אלא סוג של הערכת המציאות, שמתוך הכרת המציאות שלו עם בני אשכנז המניחים תפילין בחוה"מ (את בני ליטא לא מנה כמניחים אלא כאינם מניחים) לא יימשכו הדורות במנהג זה, כי להערכתו בניהם או שיהפכו חסידים או שיתקלקלו. אפשר לחלוק על הערכה זו או לקבלה אבל מה זה שייך ליחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים.

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 8:49 pm
על ידי מראה כהנים
לאחר שחכם אחד העמידני בביאור הדברים, העלתי אשכול חדש
http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=19&t=9398

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 9:05 pm
על ידי קול ביער
[quote="איש_ספר"]ב

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ד' אפריל 25, 2012 9:09 pm
על ידי בברכה המשולשת
קול ביער כתב:האם אינך מתבייש לנקוט מנהג הציונים, האם מה שמניחים תפילין נחשב להנחה כלל וכלל, בודאי גם לציונים המניחים תפילין נתכוין באמרו שאינם מניחים כיון שאין נחשב לכלום,


רח"ל מדברים אלו. יהודי שמניח תפילין- מניח כדי לקיים ציווי השי"ת, וחלילה לומר כמו שכתב כתר"ה.

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 12:10 am
על ידי קול ביער
[quote="

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 12:17 am
על ידי קול ביער
האכ

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 12:21 am
על ידי קול ביער
[quote="גוראריה"][qu

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 12:29 am
על ידי גוראריה
קול ביער כתב:
גוראריה כתב:
קול ביער כתב:אף שהדברים פשוטים ואין צריך להרחיב בזה, מכל מקום מפני כמה שוטים ומשוטים אציין כמה פרטים בזה.
א. אין להרחיב מגודל קדושתו של הרה"ק ממונקאטש זי"ע אשר כל בני דורו התיחסו אליו בהערצה מיוחדת.


האכן???? כל בני דורו?



אכן כל בני דורו הצדיקים, אף שנודע איזה מחלוקת, מכל מקום הגנאי והחירופים לא יצאו מפי האדמורים רק מהחסידים, וכבר נשנו הרבה בספרי חסידות ענין המחלוקת שמתלקח ע"י כמה חסידים שוטים, ובהדי כבשי דרחמנא למה לך.

נו נו....

וכן ענין זקן המקובלים דלעיל

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 11:29 am
על ידי הנאמן בפקדונו
קול ביער כתב:ודבר פשוט הוא שדור דור ודורשיו ובימינו צריכים אנו לתת שבח והודי להשי"ת ששלח לנו את שני נביאיו הקדושים ה"ה הרה"ק בעל מנחת אלעזר ממונקאטש זי"ע והרה"ק בעל ויואל משה מסאטמאר זי"ע שבכח תורתם וקדושתם ומסירות נפשם למען הכלל והפרט הצילו את דורינו מרדת שחת להמשך אחר דעות כוזבות רח"ל, ואלמלא שני צדיקים אלו היה העולם שמם וחרב כאשר העידו על זה כל גדולי הדור מכל החוגים והעדות


האמנם???

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 8:22 pm
על ידי קול ביער
[quote="הנאמן בפקדונו"][

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 8:38 pm
על ידי הוגה
קול ביער כתב:שכל אישיותו בתורה הוא בזכות הרה"ק מסאטמאר זי"ע

ברצינות...

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 8:50 pm
על ידי קול ביער
[quote="קול ביער"]האכן???? כל בני דורו?

[

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 9:47 pm
על ידי בברכה המשולשת
וכי לנו קטני הערך להעריך את המנחת אלעזר זצ"ל?
אבל אין משמעות הדבר שלא היו מגדולי אותו דור דעה שחלקו עליו, ושאין הלכה כמותו בנושאים מסויימים.

Re: המונקאטשאר ויחסו אל בני אשכנז שאינם חסידים

פורסם: ה' אפריל 26, 2012 10:30 pm
על ידי איש_ספר
קול ביער כתב:
הנאמן בפקדונו כתב:
קול ביער כתב:ודבר פשוט הוא שדור דור ודורשיו ובימינו צריכים אנו לתת שבח והודי להשי"ת ששלח לנו את שני נביאיו הקדושים ה"ה הרה"ק בעל מנחת אלעזר ממונקאטש זי"ע והרה"ק בעל ויואל משה מסאטמאר זי"ע שבכח תורתם וקדושתם ומסירות נפשם למען הכלל והפרט הצילו את דורינו מרדת שחת להמשך אחר דעות כוזבות רח"ל, ואלמלא שני צדיקים אלו היה העולם שמם וחרב כאשר העידו על זה כל גדולי הדור מכל החוגים והעדות


האמנם???

אחת מני אלף "מרן הרב ש"ך" ראש הישיבה אמר בהספידו על הרה"ק מסאטמאר שכל אישיותו בתורה הוא בזכות הרה"ק מסאטמאר זי"ע, ואין כאן המקום להאריך בזה ודי לחכימא ברמיזא

התחלת בגוזמאות ילדותית (חלקם של בעל מסעות ירושלים ועוד הוספת נופך משלך כמו הדמיונות על הריא"ז מרגליות מלך מלכי הקבלה) ועברת לשקרים?
ומכיון שניכר שרצונך להרבות בכבודו של המנח"א, טוב לך כי תחדל מכתיבה מגוחכת זו בסגנון של 'הרבי שלי הוא הכי גדול'.

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: א' אפריל 29, 2012 1:38 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
איש_ספר כתב:טוב לך כי תחדל מכתיבה מגוחכת זו בסגנון של 'הרבי שלי הוא הכי גדול'


המצחיק ביותר הוא, כי הוא לא הסתפק בסגנון מגוחך שכזה, עד שעוד הוצרך להוסיף שכל גדולי הדור מכל החוגים והעדות אמרו כך עליו.

Re: המנחת אלעזר ויחסו אל בני אשכנז שאינם מכת החסידים

פורסם: א' אפריל 29, 2012 1:40 pm
על ידי גוראריה
הנאמן בפקדונו כתב:
איש_ספר כתב:טוב לך כי תחדל מכתיבה מגוחכת זו בסגנון של 'הרבי שלי הוא הכי גדול'


המצחיק ביותר הוא, כי הוא לא הסתפק בסגנון מגוחך שכזה, עד שעוד הוצרך להוסיף שכל גדולי הדור מכל החוגים והעדות אמרו כך עליו.

ובזה נעשה שותף לרואה האורות שלנו....

ידע הקהל: כככככככככככככככלללללללללללללללללללללל גדולי ישראל העריצו והחזיקו מהראי"ה קוק ומהרב ממונקאטש!
ומי שיעז לחלוק יקבל ע"כ פונטים גדולים וכחולים...