ארזי ביתר כתב:אצל האמרי אמת שרו 'מעוז צור' גם בפורים, בשל הקטע 'כרות קומת ברוש'.
הנאמן בפקדונו כתב:ארזי ביתר כתב:אצל האמרי אמת שרו 'מעוז צור' גם בפורים, בשל הקטע 'כרות קומת ברוש'.
ליתר דיוק:
הרה"ק רבי פינטשע [פינחס אליהו] מפיליץ, אחיינו של החידושי הרי"מ היה מגדולי העדה, והוא העיר פעם אצל האמרי אמת בפורים מדוע לא שרים הזמר מעוז צור גם בפורים. ואכן, מדי בואו לגור לפורים שוררו מעוז צור לכבודו.
יצוין בזה, כי הפני מנחם זי"ע הוסיף בדרך צחות, שבאמת יש לו שייכות יותר לפורים מלחנוכה, באשר ר"ת הבתים הם "מרדכי".
שברי לוחות כתב:לכאורה נראה שהשיר נתקן בעיקרו לחנוכה, שהרי כשהוא משורר על גלות מצרים ומלכות מדי אינו מדבר מענין היו"ט של פסח ופורים אלא מזכיר את הגלות והנס, משא"כ בחנוכה הוא מתייחס בפירוט ליום טוב של ימי החנוכה, נראה מזה שכל השיר עיקרו לחנוכה נתק. ומה גם שמתחיל במזמור חנוכת המזבח
שברי לוחות כתב:נראה לי שחשוף נתקן מעיקרו ורק הושמט ברבות הזמנים מחמת הצנזור וחזרו ויסדום
שברי לוחות כתב:נראה לי שחשוף נתקן מעיקרו ורק הושמט ברבות הזמנים מחמת הצנזור וחזרו ויסדום
שברי לוחות כתב:חכם שכמותו לא ידע את כל הפולמוס בזה?
ראה לדוגמא המעין מו
משולש כתב:אין שם שום ראיה אלא רק תיאוריות והשערות.
המסקנה של הקורא גם אחרי המאמר הזה:
חשוף זרוע קדשך לא חובר על ידי מחבר מעוז צור, ואינו מופיע בשום סידור במשך מאות שנים עד הופעתו בקיצור של"ה ומשם לסידורים נוסח מזרח אירופה.
בשביל לטעון שנוסח מסוים היה וצונזר, צריכים למצוא אותו היכן שהוא בעבר הרחוק, ולראות איך הוא נעלם.
כאן אין שום ראיה שהיה נוסח כזה לפני הקיצור של"ה.
בחרוז של הרמ"א צ"ל כמובן שמע נא ולא ישמע נא.בקרו טלה כתב:בתים נוספים למעוז צור [מובא בקיצור במאמר בהמעין המצוין לעיל]
עדיאל ברויאר כתב:ישראל קרויים שושנים בגלל הפסוק "סוגה בשושנים" או "כשושנה בין החוחים".
חיים שמעון כתב:מקובל בתפוצות ישראל לשורר זמר מעוז צור בחנוכה
מעולם תמהתי מה זכה בו חנוכה
הרי הזמר סובב כל קורות ישראל
ושייך לפורים ופסח באותה המדה
כרות לפורים
רעות לפסח
אתמהה
בקרו טלה כתב:-
בקרו טלה כתב:בתים נוספים למעוז צור [מובא בקיצור במאמר בהמעין המצוין לעיל]
הא לחמא עניא כתב:בקרו טלה כתב:בתים נוספים למעוז צור [מובא בקיצור במאמר בהמעין המצוין לעיל]
גם החוות יאיר בסוף ספרו הוסיף בתים נוספים לשיר הזה.
בקרו טלה כתב:הא לחמא עניא כתב:בקרו טלה כתב:בתים נוספים למעוז צור [מובא בקיצור במאמר בהמעין המצוין לעיל]
גם החוות יאיר בסוף ספרו הוסיף בתים נוספים לשיר הזה.
לא מדויק עי"ש
בקרו טלה כתב:הא לחמא עניא כתב:בקרו טלה כתב:בתים נוספים למעוז צור [מובא בקיצור במאמר בהמעין המצוין לעיל]
גם החוות יאיר בסוף ספרו הוסיף בתים נוספים לשיר הזה.
לא מדויק עי"ש
הא לחמא עניא כתב:ראה מש"כ החוות יאיר בספרו מקור חיים סימן תרע"ו שמביא בית נוסף לפיוט זה.
בקרו טלה כתב:הא לחמא עניא כתב:ראה מש"כ החוות יאיר בספרו מקור חיים סימן תרע"ו שמביא בית נוסף לפיוט זה.
אור עולם כתב:כמה הערות בפיוט "מעוז צור":
ב. "אז אגמור, בשיר מזמור, חנוכת המזבח", האין נכון יותר לפסק "אז, אגמור בשיר, מזמור חנוכת המזבח" וקאי על "מזמור שיר חנוכת הבית" דאיתא ברמב"ם דמזמרים אותו בשעת חנוכת המזבח?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים