מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדליק בחומץ כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא יצא יד"ח?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

הדליק בחומץ כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא יצא יד"ח?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 21, 2016 12:07 pm

ואין זה דומה לשמן נס לבית המקדש שכבר דנו בזה שוודאי יד"ח בחנוכה רק אולי אין לו מעלה של שמן זית אבל השאלה במדליק בחומץ כמו בסיפור במסכת תענית לא יצא יד"ח דהרי ידוע דנס מתחדש כל רגע והרי בשעת הדלקה לא היה בו כדי להדליק שיעור של חצי שעה וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי קראקובער ב ש' דצמבר 24, 2016 9:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מותר להדליק בחומץ לחנוכה (לא לביהמ"ק) כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' דצמבר 21, 2016 8:40 pm

אני מניח שאתה מתכוון לשאול: אילו רחב"ד היה מדליק בטעות בחומץ נרות חנוכה, האם היה יוצא יד"ח, כי לא נחשב שנתן שמן כשיעור?

תשובה: סביר שעבור רחב"ד אין הבדל בין שמן לחומץ, ושניהם נס או שניהם טבע באותה מידה. ממילא נמצא שנתן חומר דלק כשיעור זמן ההדלקה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר להדליק בחומץ לחנוכה (לא לביהמ"ק) כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 21, 2016 10:07 pm

אכן לזה התכוונתי, אגב, מדובר בבתו שהדליקה בטעות וחוץ מזה הוא הרי לא הדליק כל ע"ש בחומץ אז גם כלפיו זה היה נס.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מותר להדליק בחומץ לחנוכה (לא לביהמ"ק) כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' דצמבר 22, 2016 2:46 am

צריך להבין מהו גדר הנס שהחומץ דלק, שהרי החומץ איננו חומר בעירה, וא"כ מה בדיוק אירע בשעת הנס?

יתכן לפרש שדלקה אש באופן ניסי ע"ג החומץ, וללא שום קשר לחומץ שתחתיה, ואז פשיטא שאסור להדליק נרות בזה שהרי אין כאן חומר בעירה כלל. ויתכן לפרש שנשתנו תכונות החומץ או אופן יצירת האש באופן שמאפשר הוצאת אש מתוך החומץ, ואז יש מקום לשאול.

מה שכתבת שנס מתחדש בכל רגע ורגע, ידוע לחלק בזה בין נסים שונים. לדוגמא בקריעת ים סוף מפורש בקרא ויולך ה' את הים ברוח קדים עזה כל הלילה, היינו שהוצרך להיות כח מיוחד שיחזיק את המים כמו נד בכל רגע ורגע. ודוגמא הפוכה היא הפיכת ידו של משה לצרעת שלא היתה נס המתחדש בכל רגע, אלא מעת שנעשתה מצורעת היה זה טבע היד, שהרי הוצרך אח"כ לנס נוסף כדי שתשוב כבשרו.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מותר להדליק בחומץ לחנוכה (לא לביהמ"ק) כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא?

הודעהעל ידי צביב » ה' דצמבר 22, 2016 3:02 am

בספר בן יהוידע כתב בזה שהיתה עצובה על שייעשה נס ויתמעטו הזכויות, ואמר רבי חנינא וכו'
( הספר אינו בידי ובספר בניהו גם כתב שאין מנכין זכויות כאן עיי''ש)

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: מותר להדליק בחומץ לחנוכה (לא לביהמ"ק) כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא?

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ה' דצמבר 22, 2016 8:10 am

לכאורה החומץ לא נהפך לשמן זית ולפיכך וודאי שזה לא מהודר,ויוצא ידי חובה בכל מקרה.אם זה ראוי להחזיק חצי שעה.
נערך לאחרונה על ידי חוקר ודורש ב ש' דצמבר 24, 2016 7:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר להדליק בחומץ לחנוכה כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא?

הודעהעל ידי קראקובער » ו' דצמבר 23, 2016 8:51 am

חוקרנוביץ, זה דלק עד מוצאי שבת.

ושוב מעשה בערב שבת בין השמשות, שראה את בתו עצובה. אמר לה: מדוע נעצבת? אמרה לו: כלי של חומץ נתחלף לי בכלי של שמן והדלקתי ממנו אור לשבת. אמר לה: בתי, מה איכפת לך? מי שאמר לשמן ויידלק, הוא יאמר לחומץ ויידלק. והיה אותו חומץ דולק והולך כל היום כולו, עד שהביאו ממנו אור להבדלה (תענית כה:א).

י. אברהם
הודעות: 2872
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מותר להדליק בחומץ לחנוכה (לא לביהמ"ק) כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא?

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' דצמבר 23, 2016 10:37 am

קראקובער כתב:אכן לזה התכוונתי, אגב, מדובר בבתו שהדליקה בטעות וחוץ מזה הוא הרי לא הדליק כל ע"ש בחומץ אז גם כלפיו זה היה נס.

אם תתקן את תגובתך הראשונה, יהי' תועלת לקוראים.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מותר להדליק בחומץ לחנוכה (לא לביהמ"ק) כמו בסיפור של רבי חנינא בן דוסא?

הודעהעל ידי קראקובער » ג' דצמבר 27, 2016 6:26 pm

סגי נהור כתב:צריך להבין מהו גדר הנס שהחומץ דלק, שהרי החומץ איננו חומר בעירה, וא"כ מה בדיוק אירע בשעת הנס?

יתכן לפרש שדלקה אש באופן ניסי ע"ג החומץ, וללא שום קשר לחומץ שתחתיה, ואז פשיטא שאסור להדליק נרות בזה שהרי אין כאן חומר בעירה כלל. ויתכן לפרש שנשתנו תכונות החומץ או אופן יצירת האש באופן שמאפשר הוצאת אש מתוך החומץ, ואז יש מקום לשאול


כנראה מסוף הסיפור שאתה צודק "והיה אותו חומץ דולק והולך כל היום כולו, עד שהביאו ממנו אור להבדלה" ומן הסתם אם היא החליפה בטעות סימן שגודל של כלי חומץ היה זהה לכלי של השמן.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים