האם היה זה זמן שמחה וכדו' מכה כסלו והלאה טרם ניצחון בית חשמונאי?
ההיה זה מועד מיוחד?
כתוב בבתי מדרשות אייזנשטיין
"אמר הקב"ה: חשבתם לעקור שבעת הנרות ושמונה ימי החג,
הנני מביא עליכם שמונה ימים ושבעה בני חשמונאי שמאבדים אתכם מן העולם."
ומה יש כאן לבטל אם לא היה קודם כלום
מאידך לפני כן כתוב
"ונעשה נס והדליקו מאותו פך קטן שמונה ימים, ועמד הקב"ה וקבע להם שמונה ימי חנוכה שלא היה מועד עד עכשיו".
אכן מכאן ראיה להיפוך דמה טעם להדגיש כן, ולכאורה הכוונה שגם עד עכשיו היה זמן שמחה אבל "מועד" לא היה עד עכשיו ועי' בזוהר (בראשית?) דחנוכה נקרא "מועד" (יעויי"ש דב' חילוקי מועדים יש בתורה).
וראה מאמר זה
http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega12_ybn.pdf
וזה
http://www.orvishua.org.il/heb/files/art/hanuka.pdf
(אינני אחראי כמובן לתוכן המאמרים ששכולה אין בהם אך יש כאן רוח דברים שנוטה לרעיון מסויים)
לא עברתי בדקדוק אך דומה שנשמט מבעל המחבר של המאמר הראשון לכה"פ המדרש (פסיקתא?) שגמר הכנת המשכן וכליו היה בכה כסלו אף שהחלו לבנות בניסן (ויש בזה דברים נפלאים בשם משמואל (סוכות?) על כך שיש עניין מיוחד ב70 יום להכנת הבניין ואילולא חטא העגל היה נבנה בסוכות?)