הודעהעל ידי אברהם » ה' דצמבר 01, 2011 11:59 am
אבל לא באר הגרי"ח סופר מה נרמז בזה שנמצא פך השמן דוקא בשיתין - מקום הנסכים.
ונראה, דהנה בפרשתנו שיצק יעקב שמן על האבן ועי' ברמב"ן שהביא פדר"א שירד לו השמן מן השמים, וכבר כתבו בספרים (וראש לכולם בספר שפתי כהן עה"ת עה"פ ויותר יעקב) שאותו השמן הוא השמן שמצאוהו בחנוכת חשמונאי והדליקו ממנו שמונה ימים.
והנה בחזרתו כתיב 'ויסך עליה נסך ויצוק עליה שמן', ועיי"ש בתרגום יונתן שנסך עליה נסכי מים ויין 'ארום כדין עתידין בנוהי למעבד בחגא דמטליא', ומיד בסמוך אמר 'ויצוק עליה שמן' שהוא כנגד החנוכה כנודע וכמו שהאריכו בספרים (בעיקר אצל בתי המדרש החסידיים, ושורש הדברים כבר קדום יותר וכנ"ל).
הרי שיש שייכות בין הנסכים דסוכות לבין יציקת השמן דחנוכה, -ובאמת יש שייכות גדולה בין סוכות לחנוכה [ובספר חשמונאים כתוב שתיקנו חנוכה להשלים ימי הסוכות שלא יכלו לחגוג במערות, עיי"ש] ותרויהו כנגד יעקב, וכמו שכתבו בספרים- עכ"פ לפי"ז יתבאר היטב למה נמצא פך השמן במקום הנכסים, להורות שעניינם אחד.