מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי ס''ק » ה' דצמבר 15, 2011 3:25 pm

בסי' תרע"א פסק הטור בסתמא כשיטת תוספות דמדליק על פתח החצר, ובסי' תרע"ז הביא דברי רב שר שלום גאון דשכנים משתתפים בנר א' על פתח החצר [וזה מתאים לשיטתו], ולמהדרין מדליק כל אחד נר על פתח ביתו. והנה בזה באו דבריו כשיטת רש"י, דהא לתוס' צריך בפתח החצר דווקא. ולשון מסכת סופרים: מניחו על הפתח הסמוך לרה"ר משמאל. ומי יודע פשר דבר?
וכמו"כ הר"ן ז"ל היפך הענין, שבפתח ביתו מבחוץ כ' בשיטת רש"י- בתוך החצר, ובנר של שני פיות פירש שהוא על פתח החצר- וכתוס'. ומי נבון ויודיענו.
ובמקור תשו' הגאונים {בדקתי רק בחלקם, ע"פ אוצה"ג}, לא נמצא התוספת "על פתח ביתו" [ויתכן שהטור הוסיף זאת כדי שיהי' מקום מיוחד להדלקת כל אחד].
וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי ס''ק ב ה' דצמבר 15, 2011 10:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שילה
הודעות: 24
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:04 am

Re: סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי שילה » ה' דצמבר 15, 2011 4:10 pm

ס''ק כתב:בסי' תרע"א פסק הטור בסתמא כשיטת תוספות דמדליק על פתח החצר, ובסי' תרע"ז הביא דברי רב שר שלום גאון דשכנים משתתפים בנר א' על פתח החצר [וזה מתאים לשיטתו], ולמהדרין מדליק כל אחד נר על פתח ביתו. ומי יודע פשר דבר?
ובמקור תשו' הגאונים {בדקתי רק בחלקם, ע"פ אוצה"ג}, לא נמצא התוספת "על פתח ביתו" ויתכן שהטור הוסיף זאת כדי שיהי' מקום מיוחד להדלקת כל אחד.
וצ"ע.


לכאו' אם מפרשים כשיטת התוס' דמדליק על פתח החצר מבחוץ על כל שכן ושכן להדליק נר מבחוץ גם אם איננו יודעים למי שייך הנר.
והיה עליך להקשות מה טעם כתב הטור דשכנים משתתפים בנר אחד על פתח החצר.

כתבתי מזכרון.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי ס''ק » ה' דצמבר 15, 2011 10:30 pm

שילה כתב:
לכאו' אם מפרשים כשיטת התוס' דמדליק על פתח החצר מבחוץ על כל שכן ושכן להדליק נר מבחוץ גם אם איננו יודעים למי שייך הנר.
והיה עליך להקשות מה טעם כתב הטור דשכנים משתתפים בנר אחד על פתח החצר.

כתבתי מזכרון.

גם לשיטת רש"י כן הוא בשני בנ"א הדרים בבית אחד, שא"צ לדעת שלמי הנרות הללו. ואף לשי' תוס'- הלא הטור הולך בשיטתם!

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ו' דצמבר 16, 2011 1:01 am

לא עיינתי בר"ן בפנים אבל אם מעתיק את לשון רש"י לגבי על פתח ביתו אין זה קושיא כי דרכו של הר"ן להעתיק את רש"י אף כשלא סבירא ליה כוותיה.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' דצמבר 24, 2016 8:26 pm

ס''ק כתב:בסי' תרע"א פסק הטור בסתמא כשיטת תוספות דמדליק על פתח החצר, ובסי' תרע"ז הביא דברי רב שר שלום גאון דשכנים משתתפים בנר א' על פתח החצר [וזה מתאים לשיטתו], ולמהדרין מדליק כל אחד נר על פתח ביתו. והנה בזה באו דבריו כשיטת רש"י, דהא לתוס' צריך בפתח החצר דווקא. ולשון מסכת סופרים: מניחו על הפתח הסמוך לרה"ר משמאל. ומי יודע פשר דבר?


אותה שאלה [וביותר] נוכל לשאול על הריטב"א שנקט בדף כ"א ב' ד"ה מצוה גם בדעת רש"י כהתוס' ושאין כוונתו בדווקא להניח מבפנים דהלא מנהגם היה להניח מבחוץ, כדמוכח ממתני' דגמל שהיה עובר וכו' אלא שאפשר גם להניח מבפנים אם ירצה עיי"ש.
בעוד שבדף כ"ג ב' ד"ה הא הביא כדברי רב שר שלום גאון [לא בשמו] כמעט מילה במילה, שכתב שחצר גדולה שדרים בה בעלי בתים הרבה כל אחד בחדרו או בעלייתו היה נראה כי די שידלקו נ"ח אחד בפתח החצר וישתתפו בו כולם, אבל י"א כיון ומצות נ"ח איש וביתו כל אחד ידליק בביתו וא"צ להדלקה בחוץ כלום, וכתב שכן נהגו בכל הארצות האלו.

ובהכרח מתבאר ששאני במקום שדרים הרבה בעלי בתים מחצר שאין שם אלא בית ועליה, או אולי ב' בתים [כפי שהיא חצר בד"כ כמבואר בריש עירובין בכ"מ], שיש להם כניסה אחרת לכל אחד וצ"ת.

אבל זה רואים בברור שהיכא שיש הרבה בתים אין אפשרות כלל להדליק בפתח החצר ושזה היה מנהגם, וכן יתפרשו דברי הטור.

ומכאן פליאה גדולה ועצומה איך לא שתו לבם כל הפוסקים האחרונים ובפרט פוסקי זמנינו שבאו להחזיר עטרה ליושנה ולהדליק בפתחי החצר בבתי קומות, והלא לכאורה דעתם הפשוטה של רב שר שלום שהובאו בטור ללא חולק והריטב"א שכתב שכך נהגו אינה כן, אלא דבעי להדליק דווקא בפתח החלון.

ואולם מי שאינו גר בבנין של שומרי מצוה המדלקים נרות חנוכה, אדרבא הידור גדול לו להדליק בפתח הבניין ולהוציא כולם ע"י יקנה להם מעט מהשמן.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' דצמבר 24, 2016 9:02 pm

פרי יהושע כתב:
ס''ק כתב:
ובהכרח מתבאר ששאני במקום שדרים הרבה בעלי בתים מחצר שאין שם אלא בית ועליה, או אולי ב' בתים [כפי שהיא חצר בד"כ כמבואר בריש עירובין בכ"מ], שיש להם כניסה אחרת לכל אחד וצ"ת.

אבל זה רואים בברור שהיכא שיש הרבה בתים אין אפשרות כלל להדליק בפתח החצר ושזה היה מנהגם, וכן יתפרשו דברי הטור.

ומכאן פליאה גדולה ועצומה איך לא שתו לבם כל הפוסקים האחרונים ובפרט פוסקי זמנינו שבאו להחזיר עטרה ליושנה ולהדליק בפתחי החצר בבתי קומות, והלא לכאורה דעתם הפשוטה של רב שר שלום שהובאו בטור ללא חולק והריטב"א שכתב שכך נהגו אינה כן, אלא דבעי להדליק דווקא בפתח החלון.

בהליכות שלמה מובא שכן הורה הגרשז"א [כאשר בפועל עוד שכן ].

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' דצמבר 24, 2016 9:06 pm

שומע ומשמיע כתב:
פרי יהושע כתב:
ס''ק כתב:
ובהכרח מתבאר ששאני במקום שדרים הרבה בעלי בתים מחצר שאין שם אלא בית ועליה, או אולי ב' בתים [כפי שהיא חצר בד"כ כמבואר בריש עירובין בכ"מ], שיש להם כניסה אחרת לכל אחד וצ"ת.

אבל זה רואים בברור שהיכא שיש הרבה בתים אין אפשרות כלל להדליק בפתח החצר ושזה היה מנהגם, וכן יתפרשו דברי הטור.

ומכאן פליאה גדולה ועצומה איך לא שתו לבם כל הפוסקים האחרונים ובפרט פוסקי זמנינו שבאו להחזיר עטרה ליושנה ולהדליק בפתחי החצר בבתי קומות, והלא לכאורה דעתם הפשוטה של רב שר שלום שהובאו בטור ללא חולק והריטב"א שכתב שכך נהגו אינה כן, אלא דבעי להדליק דווקא בפתח החלון.

בהליכות שלמה מובא שכן הורה הגרשז"א [כאשר בפועל עוד שכן ].

ייש"כ, עד עכשיו לא ראיתי מי שהתייחס לדבר פשוט כל כך, אבל מה כוונתך בסוגרים לא הבנתי.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' דצמבר 24, 2016 9:10 pm

שהוא הורה כן, רק כשבפועל יש שכן אחר שכבר מדליק בפתח הבניין, אבל מתי שיש כמה דיירים, אבל אינם מדליקים בפתח הבניין, כן הורה להדליק בפתח.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סתירה בטור בדבר מקום הדלקת נר חנוכה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' דצמבר 24, 2016 9:16 pm

שומע ומשמיע כתב:שהוא הורה כן, רק כשבפועל יש שכן אחר שכבר מדליק בפתח הבניין, אבל מתי שיש כמה דיירים, אבל אינם מדליקים בפתח הבניין, כן הורה להדליק בפתח.

זה לא כהשר שלום גאון וריטב"א שכתבו שכולם מדליקים בחלונות ושכן נהגו.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים