עתניאל בן קנז כתב:כי חז"ל (בבבלי) החשיבו רק את נס המנורה, ואת שאר ניסי המלחמה הבליעו לחלוטין (ואכמ"ל לדון בסיבתם). ואת נס המנורה אין מה 'לספר'. זה ברגע אחד, וניכר עם הדלקת המנורה.
עליך עיננו כתב:צודק.אבל גם על פורים נאמר אכתי עבדי אחשורוש אנן ומ"מ מספרים.
עקביה כתב:עתניאל בן קנז כתב:כי חז"ל (בבבלי) החשיבו רק את נס המנורה, ואת שאר ניסי המלחמה הבליעו לחלוטין (ואכמ"ל לדון בסיבתם). ואת נס המנורה אין מה 'לספר'. זה ברגע אחד, וניכר עם הדלקת המנורה.
לענ"ד אין זה כך, וראה כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=24709
אבל אין עניין לספר את ניסי המלחמה שכן בטלה מגילת תענית (ר"ה יח:), כלומר עצם הניצחון במלחמה כבר אבד זכרו כשבטלה מלכות בית חשמונאי, ומ"מ יש עניין גדול להודות ולהלל עליו, שכן הייתה זו הצלת עם ישראל, שהיה עלול להיאבד ולהיטמע בין הגויים אם לא ניצחון זה.
עקביה כתב:עתניאל בן קנז כתב:כי חז"ל (בבבלי) החשיבו רק את נס המנורה, ואת שאר ניסי המלחמה הבליעו לחלוטין (ואכמ"ל לדון בסיבתם). ואת נס המנורה אין מה 'לספר'. זה ברגע אחד, וניכר עם הדלקת המנורה.
לענ"ד אין זה כך, וראה כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=24709
אבל אין עניין לספר את ניסי המלחמה שכן בטלה מגילת תענית (ר"ה יח:), כלומר עצם הניצחון במלחמה כבר אבד זכרו כשבטלה מלכות בית חשמונאי, ומ"מ יש עניין גדול להודות ולהלל עליו, שכן הייתה זו הצלת עם ישראל, שהיה עלול להיאבד ולהיטמע בין הגויים אם לא ניצחון זה.
עזריאל ברגר כתב:והאם לפני שבטלה מגילת תענית כן היו צריכים לספר את הנס?
עקביה כתב:
חכ"א כתב לי באישי בשם ר' משה שפירא שהסיבה לכך היא שלא היו נביאים, ובלי נבואה א"א לכתוב, שכן אין דיבור שקולט את הדבר עצמו ומביע אותו.
---------
לאחר שקראתי את ספר מקבים (viewtopic.php?t=37738) חשתי דיכאון גדול.
המחשבה המקובלת מאז גן הילדים היא שהייתה מלחמה, או כמה מלחמות, היה ניצחון גדול, קמה מלכות בית חשמונאי ושלום על ישראל.
אבל האמת רחוקה מכך. המלחמות לא פסקו שנים ארוכות מאד לאחר שקמה מלכות בית חשמונאי, והמלכות, למרות שהייתה כוח משמעותי, כנראה מעולם לא חשה עצמאות מוחלטת, אלא הייתה תלויה, וחששה תמיד מהיוונים המאיימים.
אולי גם זו סיבה שלא כתבו את מגילת מתתיהו. שכן יתכן שלא היה זמן בו הם חשו באופן ברור שהצרות נמצאות מאחוריהם, והם יכולים לשבת בנחת ולספר את נס המלחמה.
כן מסתבר כתב:2. לאור הדברים הנ”ל, ולאור תקנת ההלל וההודאה והשמחה וההדלקה, נראה שכן חשו שיש פה נס הראוי לציון, בלי קשר למה שיהיה לאחמ”כ מבחינת המלוכה או היעדרה, כי העיקר הוא היכולת לשמור מצוות וללמוד תורה, ואף חשו הארת פנים מהקב”ה שחזר מחרון אפו עליהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים