עמוד 2 מתוך 2

Re: נשים פנויות בהדלקת נר חנוכה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 3:39 pm
על ידי קראקובער
לפי הדבר יהושע שבזמן הזה מי שהדליקה בחוץ לא יד"ח וצריך להדליק בפנים אפילו שאין סכנה הטיעון של החת"ס לא רלוונטי לכאורה.

Re: נשים פנויות בהדלקת נר חנוכה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 3:40 pm
על ידי בברכה המשולשת
קראקובער כתב:לפי הדבר יהושע שבזמן הזה מי שהדליקה בחוץ לא יד"ח וצריך להדליק בפנים אפילו שאין סכנה הטיעון של החת"ס לא רלוונטי לכאורה.


אך אין ההלכה כן, כידוע

Re: נשים פנויות בהדלקת נר חנוכה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 5:33 pm
על ידי אפשר
לא רק שאין ההלכה כן, אלא להרבה פוסקים הוא ממש ההיפך דמי שמדליק בפנים לא יצא, וכן מוכח ברמב"ם, וכן מוכח בכל הפוסקים ריש סי' תרעה בענין הדליק בפנים והוציאו לחוץ, וכ"כ בקו' של הגריח טורצין בשם הגרי"ז ודן שם באורך, אך כמה גדולים מהדור שלפנינו, כמדומה הגר"מ פיינשטיין ועוד כתבו דיוצאים בדיעבד גם בפנים, ודבריהם מוקשים, ואכ"מ.

מש"כ בענין בית בריסק שפנויות מדליקות בשבת אינו אמת כלל.

בגוף הנידון על פנויות לענין חנוכה עי' מש"כ בשם הגרשז"א בהליכות שלמה ע"ז.

Re: נשים פנויות בהדלקת נר חנוכה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2016 6:08 pm
על ידי תבונה1
לכאורה כוונת החתם סופר רק להסביר מדוע המנהג כך. והיינו משום שאזיל כשיטת המהרי"ל דיסקין בתורת האהל על השלחן ערוך אשר הוא משווה [לענין ברכת שעשה נסים] בין הדלקה בבית הכנסת לשיטת הריב"ש שאינו אלא מנהג לבין הדלקת כל אחד ואחד מבני הבית, ואינו סובר כהגרע"א במהדו"ת סימן י"ג. גם בכתב סופר באמת כתב שאינו אלא בגדר מנהג. הרבה יש להאריך במחלוקת זו. מכל מקום החתם סופר בא להסביר את מה שאנו רואים שלא נהגו כך ומבאר מדוע לא התחיל מנהג כזה אצל הנשים.

Re: נשים פנויות בהדלקת נר חנוכה

פורסם: א' ינואר 01, 2017 11:02 am
על ידי לעומקו של דבר
סעדיה כתב:
לעומקו של דבר כתב:כשם שאומרים שהמנהג בבית הרב דבריסק היה שהפנויות מדליקות נר שבת
???

כשאני כתבתי התכוונתי לא בבית הגרי"ז ברחוב פרס אלא בבית הרבנים בעיר בריסק. (בפיסוק - "בית הרב", דבריסק)
אבל עכשיו ראיתי שאולי גם ברח' פרס, ראה כאן
viewtopic.php?t=13412#p125307

ולר' אפשר המחכים את הפורום בחומר רב אמליץ - לאור הנסיון - להיות פחות נחרץ ובטוח בהודעותיו ולהזהר באמינותם.

Re: נשים פנויות בהדלקת נר חנוכה

פורסם: א' ינואר 01, 2017 12:29 pm
על ידי לעומקו של דבר
קראקובער כתב:לפי הדבר יהושע שבזמן הזה מי שהדליקה בחוץ לא יד"ח וצריך להדליק בפנים אפילו שאין סכנה הטיעון של החת"ס לא רלוונטי לכאורה.

זה לא קשור, הדבר יהושע לא אוחז שאין מושג בחוץ, הוא אוחז שאחר שנהייתה שעת הסכנה, התבטל לעניין שגם כשאין שעת הסכנה נשאר הדין להדליק בפנים,
אבל החת"ס בין כך מתמודד עם מה שעכ"פ בשעת הסכנה עצמה לא מדליקות הנשים, ואומר שמכיוון שבתחילה נתקנה ההדלקה באופן שלא מתאים לנשים, כך נשאר גם אחרי שהאופן כבר כן מתאים לנשים.
(שזה למעשה אותה סברה של הדבר יהושע בהיפוך... רק לגבי מהדרין ולא לגבי עיקר התקנה)

Re: נשים פנויות בהדלקת נר חנוכה

פורסם: א' ינואר 01, 2017 12:50 pm
על ידי לעומקו של דבר
דברי הגרשז"א בנושא הובאו כאן למעלה בהודעה מויקישיבה - כמדומה שבהליכו"ש נמצא בשמו גם המובא בהודעה ההיא בשם משמרת שלום, עיי"ש.

Re: נשים פנויות בהדלקת נר חנוכה

פורסם: ב' ינואר 02, 2017 8:41 am
על ידי לעומקו של דבר
הסתכלות חיובית על הדלקת נשים ממהרח"פ, כאן
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=382
(אמנם משמע יותר דבנשואות ויל"ע)

תודה ל"איש בער"