עמוד 2 מתוך 2

Re: קושיא עצומה על תמיהתו של הגר"ח מבריסק - בנס פך השמן

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 1:27 am
על ידי הצעיר באלפי
נעתיק מש"כ הגאון רבי אשר ווייס שליט"א על קו' זו בספרו מנחת אשר (חנוכה פורים וד' צומות, סי' א' אות ב'):
וז"ל אך באמת תמה אני על קו' מעין אלה, והלא הנס נעשה בשמן שבמנורת המאור, הרי שמן השמים נקבע ומפי הגבורה שידליקו בשמן זה ומה יש לדון אחר מדותיו של הקב"ה, אלא פשוט שאין כ"ז אלא בדרך דרוש וכמ"ש דרוש וקבל שכר עכ"ל.
אמנם לענ"ד יש לדון בדבריו, אך הנני מצפה לשמוע חוו"ד חכמי הפורום...

Re: קושיא עצומה על תמיהתו של הגר"ח מבריסק - בנס פך השמן

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 8:20 am
על ידי ההוא דאמר
הצעיר באלפי כתב:נעתיק מש"כ הגאון רבי אשר ווייס שליט"א על קו' זו בספרו מנחת אשר (חנוכה פורים וד' צומות, סי' א' אות ב'):
וז"ל אך באמת תמה אני על קו' מעין אלה, והלא הנס נעשה בשמן שבמנורת המאור, הרי שמן השמים נקבע ומפי הגבורה שידליקו בשמן זה ומה יש לדון אחר מדותיו של הקב"ה, אלא פשוט שאין כ"ז אלא בדרך דרוש וכמ"ש דרוש וקבל שכר עכ"ל.
אמנם לענ"ד יש לדון בדבריו, אך הנני מצפה לשמוע חוו"ד חכמי הפורום...


יש סברא דומה בשדי חמד [מובא בשד"ח הנדמ"ח שבת כא, ב], לענין שאלת המפרשים, איך ניתן ליהנות ממעשה ניסים, והלא יש איסור ליהנות מן הנס [תענית כד וברש"י שם .:].
ומתרץ השדי חמד [באופן אחד], שהיות והנס נעשה לצורך כך, מותר ליהנות משמן הנס.

Re: קושיא עצומה על תמיהתו של הגר"ח מבריסק - בנס פך השמן

פורסם: ג' דצמבר 11, 2018 10:26 am
על ידי עזריאל ברגר
הצעיר באלפי כתב:נעתיק מש"כ הגאון רבי אשר ווייס שליט"א על קו' זו בספרו מנחת אשר (חנוכה פורים וד' צומות, סי' א' אות ב'):
וז"ל אך באמת תמה אני על קו' מעין אלה, והלא הנס נעשה בשמן שבמנורת המאור, הרי שמן השמים נקבע ומפי הגבורה שידליקו בשמן זה ומה יש לדון אחר מדותיו של הקב"ה, אלא פשוט שאין כ"ז אלא בדרך דרוש וכמ"ש דרוש וקבל שכר עכ"ל.
אמנם לענ"ד יש לדון בדבריו, אך הנני מצפה לשמוע חוו"ד חכמי הפורום...

זה ע"ד הסברא שכתבתי על שמן המשחה ש"מצוותו בכך".

Re: קושיא עצומה על תמיהתו של הגר"ח מבריסק - בנס פך השמן

פורסם: ד' נובמבר 25, 2020 11:15 am
על ידי יהושע100
בנוגע לעצם ההדלקה בשמן הנוסף, באגרת הרצי"ה (צמח צבי עמ' קמד) לראי"ה (שדן ג"כ בדברי הט"ז שנשאר מעט שמן ביום הראשון. אגרות הראי"ה ח"ג עמ' עה) כתב בדרך 'אולי' שהשמן הטבעי הנותר חשיב כדבר המעמיד משום שרק ממנו התווסף השאר ואינו בטיל.
אך גם אם נאמר כן, זה רק אומר שהשמן לא בטיל אך סו"ס ודאי יש כאן משמן הנס שגם מעורב אא"כ חידש הגדרה אחרת בדין מעמיד שאינו בטל וצ"ע