עמוד 1 מתוך 1

Re: הקושייה הידועה כקושיית "הבית יוסף"

פורסם: ב' דצמבר 10, 2012 7:03 pm
על ידי יאיר

Re: הקושייה הידועה כקושיית "הבית יוסף"

פורסם: ב' דצמבר 10, 2012 7:20 pm
על ידי לייטנר
תלמידי תירצו ששמונת הימים הם כנגד שמונת הקרבות של המכבים.
אמנם רק ארבעה קרבות היו קודם טיהור המקדש, וכל הקרבות לא היו בשנה אחת (אף שזאת אפשר לתרץ בדיוק במילים 'לשנה אחרת', ולא כתבו 'לשנה הבאה').
האם יש מי שתירץ כמוהם?

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ב' דצמבר 10, 2012 8:07 pm
על ידי לייטנר
כליל המעלות והטוהר כתב:ב"ה

זו הקושייה המפורסמת שמדוע חנוכה הוא שמונה ימים הרי הנס היה שבעה ימים שהשמן שמצאו בפך שבחותמו של הכוהן הגדול הספיק ליום אחד ככתוב במסכת שבת שלפנינו.

ראשית, ראיתי במרשתת שכתבו שהשאלה נשאלה ע"י המאירי עוד לפני הבית יוסף. אבל בהיות המאירי ספר גנוז, לא ידעו על שאלתו וייחסוה לבית יוסף.



לכאורה, קושיה זו כבר נכתבה במגילת תענית:
ומה ראו לעשות חנוכה ח' ימים, והרי חנוכה שעשה משה לא היה כי אם ז' ימים?!

ושם תירצו שהעיסוק בכלי השרת היה שמונה ימים.

Re: הקושייה הידועה כקושיית "הבית יוסף"

פורסם: ב' דצמבר 10, 2012 9:08 pm
על ידי יאיר
כליל המעלות והטוהר כתב:
יאיר כתב:ראה עוד כאן:
viewtopic.php?f=7&t=3960&start=40#p110606

אצלי הקובץ לא עובד (לא מופיע "פתח" אלא "מצא ["פינד" באנגלית) ו"שמור" ["סייב"]).

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ג' דצמבר 11, 2012 6:57 pm
על ידי למאי_נמ?
להיכן נעלמה הודעתו (רבת הקישורים והמקורות) של פותח האשכול?

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ג' דצמבר 11, 2012 10:26 pm
על ידי יחזקאל
שמעתי שכהיום ידוע ששה ראשונים לפני הבית יוסף ששואלים קושיא זו,
אלא שכתביהם לא נדפסו בשעתו, ביניהם המאירי.

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ש' דצמבר 15, 2012 11:18 pm
על ידי עם_הארץ
ברוח הימים האלה שמעתי תירוץ:
יום אחד נוסף על שלא יצאו עוררין על חותמו של כהן גדול שהוא מזויף...

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ה' אוקטובר 24, 2013 12:55 am
על ידי אמסטרדם
תוס' הרא"ש - וכמדומהה שכתוב בו גם שלשת תירוצי הב"י [ואפשר גם במאירי]?

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ג' נובמבר 19, 2013 10:33 pm
על ידי מחולת המחנים
ספר ימי שמונה
חמש מאות תירוצים לקושיית ה'בית יוסף'
http://www.hebrewpublishing.com/pdf/yem ... 20_NEW.pdf

חמרא למריה, טיבותא לשקייה:
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.ph ... start=1475

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ג' נובמבר 19, 2013 10:37 pm
על ידי יאיר

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ד' יולי 30, 2014 6:15 am
על ידי אמסטרדם
עלה ברעיוני שאולי מה שזכה הבית יוסף והקושיא נתפרסמה על שמו היא מחמת שייכותו עם יוסף הצדיק [כמו שהמליצו עליו יוסף הוא המשביר וכמו כן שמות ספריו הם בית יוסף וכסף משנה] וידוע מפי ספרים וסופרים דחנוכה הוא נגד קדושת יוסף הצדיק.

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 6:53 am
על ידי שברי לוחות
האם השמן היה חייב בתרומות ומעשרות, מטעם ממשקה ישראל למנחה, ואם כן מתי היו מעשרים את זה?

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ד' דצמבר 09, 2015 2:40 am
על ידי מיללער
מי הוא המחדש הראשון בתירוץ קושית הב"י דלהכי עבדינן ח' יומי להראות שאנו מכירין שגם דרך הטבע הוא מן השמים? האם יש זה בדברי המהר"ל?

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ד' דצמבר 09, 2015 3:10 am
על ידי שברי לוחות
שברי לוחות כתב:האם השמן היה חייב בתרומות ומעשרות, מטעם ממשקה ישראל למנחה, ואם כן מתי היו מעשרים את זה?

אולי י"ל דהיה בו להדליק אלא יום אחד, אבל אחר שהפרישו ממנו תרומה ומעשרות כבר לא היה בו להדליק אפילו יום אחד

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ד' דצמבר 09, 2015 2:06 pm
על ידי שמן הטוב
מיללער כתב:מי הוא המחדש הראשון בתירוץ קושית הב"י דלהכי עבדינן ח' יומי להראות שאנו מכירין שגם דרך הטבע הוא מן השמים? האם יש זה בדברי המהר"ל?


כמדומה החת"ס זי"ע

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

פורסם: ד' דצמבר 09, 2015 3:15 pm
על ידי מיללער
שמן הטוב כתב:
מיללער כתב:מי הוא המחדש הראשון בתירוץ קושית הב"י דלהכי עבדינן ח' יומי להראות שאנו מכירין שגם דרך הטבע הוא מן השמים? האם יש זה בדברי המהר"ל?


כמדומה החת"ס זי"ע

מראה מקום?

שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 3:30 pm
על ידי אריה הכהן
(מדוע אנו עושים חנוכה 8 ימים והא הנס היה 7 ימים?) הרי שאלה זו כבר נמצאת בראשונים, כגון בספר האשכול בריש הל' חנוכה, ועוד. א"כ מדוע הקושיא נקראת שאלת ה'בית יוסף'? ועוד, מדוע הבית יוסף לא כתב שכבר הקשו זאת הראשונים?

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 3:38 pm
על ידי הרוצה להחכים
רוב כתבי הראשונים נדפסו רק לאחר הבית יוסף ולאחר שהשאלה התאזרחה ויוחסה לבית יוסף.
מסתבר מאוד שהבית יוסף לא כתב את השאלה מנפשיה, כי אם העתיק מכתבי הראשונים שהיו לנגדו בכתב יד.

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 5:42 pm
על ידי אריה הכהן
עד כמה שידוע הוא, גם בזמן הב"י עדיין לא היו רוב הספרים מודפסים. והב"י בדרך כלל מזכיר את שמות הראשונים.

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 5:46 pm
על ידי מה שנכון נכון
אריה הכהן כתב:(מדוע אנו עושים חנוכה 8 ימים והא הנס היה 7 ימים?) הרי שאלה זו כבר נמצאת בראשונים, כגון בספר האשכול בריש הל' חנוכה, ועוד. א"כ מדוע הקושיא נקראת שאלת ה'בית יוסף'? ועוד, מדוע הבית יוסף לא כתב שכבר הקשו זאת הראשונים?

ביחס לס' זה - הדברים נמצאים רק במהדורת הצב"א. וק"ל.

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 7:43 pm
על ידי עושה חדשות
מה שנכון נכון כתב:
אריה הכהן כתב:(מדוע אנו עושים חנוכה 8 ימים והא הנס היה 7 ימים?) הרי שאלה זו כבר נמצאת בראשונים, כגון בספר האשכול בריש הל' חנוכה, ועוד. א"כ מדוע הקושיא נקראת שאלת ה'בית יוסף'? ועוד, מדוע הבית יוסף לא כתב שכבר הקשו זאת הראשונים?

ביחס לס' זה - הדברים נמצאים רק במהדורת הצב"א. וק"ל.
בנוגע לס' האשכול, אכן כך.
אבל כבר הערתי באשכול זה שהקו' נמצאת גם במאירי תורא"ש נמוק"י המאורות צרור החיים ועו"ר. כך שזה לבד לא יהווה מקור לשלול את היחוס של מהד' הרצב"א.
ומ"מ ודאי ל"ק למה הב"י לא הביא את דבריהם, של כל הרשימה הנ"ל, ול"ק מדוע הקו' נקראת וכו'.
אמנם הדמיון המוחלט בין ג' תי' הב"י לג' תי' התורא"ש כבר מעורר מחשבה מחודשת, אבל אין בזה הכרח כלל להוציא הדברים מחזקתם.
אוסיף לצטט בזאת את אשר כתבתי ל"יהודי טבעי" בהודעה פרטית, בענין קו' הב"י, בהקשר לדבריו כאן.
שים לב! הרי קו' הראש' והב"י צ"ע, הלא פשיטא לכאו' כמו אחד מתירוציו, או שדלק רק שמינית, או שמזגו ונשאר בכד וכו'. אטו בקו' הוא סבר שכל השמן נגמר ביום הראשון, וצנח מן השמים ביום השני? ע"כ שהב"י בקו' כבר מבחין שהנס מתפרס על ח' ימים ואפ"ה קשיא ליה, כי סו"ס לא ראינו כאן אלא "נס של שבע", ובזה חידש בתירוציו שנס של שבע המתפרס על שמונה שווה שמונה. ודו"ק כי קיצרתי.

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 2:08 am
על ידי גם זו לטובה
עושה חדשות כתב:שים לב! הרי קו' הראש' והב"י צ"ע, הלא פשיטא לכאו' כמו אחד מתירוציו, או שדלק רק שמינית, או שמזגו ונשאר בכד וכו'. אטו בקו' הוא סבר שכל השמן נגמר ביום הראשון, וצנח מן השמים ביום השני? ע"כ שהב"י בקו' כבר מבחין שהנס מתפרס על ח' ימים ואפ"ה קשיא ליה, כי סו"ס לא ראינו כאן אלא "נס של שבע", ובזה חידש בתירוציו שנס של שבע המתפרס על שמונה שווה שמונה. ודו"ק כי קיצרתי.[/size][/b]

לכ' כן הבין הט"ז והוצרך להאריך מניין שבאמת לא נגמר כל השמן ביום הראשון?