עמוד 1 מתוך 2

הדלקת אדמורים

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 11:36 pm
על ידי בני ברקי
מבלי לקנטר אלא לדעת באמת את ההלכה
על מה סומכים האדמורים שמדליקים בברכה בבית הכנסת אחרי ערבית
זה דין של הדלקת בית הכנסת(ובאמת אין עוד חנוכיה בבימהמד שלהם שמדלקים בין מנחה למעריב כנהוג ואכן אח"כ הם מדליקים שוב בבית? והאם לא תיקנו להדליק בבית כנסת דווקא בין מנחה לערבית ולא ב9 בערב?
או הם מדליקים כמו חילונים שמדלקים בכל מיני כנסים שרוב הפוסקים סוברים שזה ברכה לבטלה כי תיקנו רק בבית כנסת ולא בכל התכנסות ציבורית

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 12:41 am
על ידי בן החבורה
מבחינתך הבני ברקית הרי עדיף לא לקבל תשובה ולהגיע למסקנא שהם מדליקים כמו חילונים ומברכים ברכה לבטלה, כי הרי אינך מתכוין לקנטר, ולכן להכעיס אענה לך.

האדמורי"ם מתחלקים לשלשה. יש שמדליקים את נרות בית הכנסת לפני ערבית ואין מדליקים בבית הכנסת מנורה נוספת, ויש שדירתם צמודה לבית המדרש, ויש שמעתיקים דירתם לימי החנוכה לחדרם שבבית המדרש.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 8:21 am
על ידי בברכה המשולשת
בני ברקי כתב:או הם מדליקים כמו חילונים שמדלקים בכל מיני כנסים שרוב הפוסקים סוברים שזה ברכה לבטלה כי תיקנו רק בבית כנסת ולא בכל התכנסות ציבורית

למיטב זכרוני נחלקו בזה הפוסקים

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 9:41 am
על ידי איש רגיל
בן החבורה כתב:מבחינתך הבני ברקית הרי עדיף לא לקבל תשובה ולהגיע למסקנא שהם מדליקים כמו חילונים ומברכים ברכה לבטלה, כי הרי אינך מתכוין לקנטר, ולכן להכעיס אענה לך.

האדמורי"ם מתחלקים לשלשה. יש שמדליקים את נרות בית הכנסת לפני ערבית ואין מדליקים בבית הכנסת מנורה נוספת ויש שדירתם צמודה לבית המדרש ויש שמעתיקים דירתם לימי החנוכה לחדרם שבבית המדרש.

ויש שאינם מתגוררים בבני ברק, ונפטרו בכך מלתת דין וחשבון לכל אברכצ'יק משועמם.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 3:11 pm
על ידי עתניאל בן קנז
בני ברקי כתב:מבלי לקנטר אלא לדעת באמת את ההלכה
על מה סומכים האדמורים שמדליקים בברכה בבית הכנסת אחרי ערבית
זה דין של הדלקת בית הכנסת(ובאמת אין עוד חנוכיה בבימהמד שלהם שמדלקים בין מנחה למעריב כנהוג ואכן אח"כ הם מדליקים שוב בבית? והאם לא תיקנו להדליק בבית כנסת דווקא בין מנחה לערבית ולא ב9 בערב?
או הם מדליקים כמו חילונים שמדלקים בכל מיני כנסים שרוב הפוסקים סוברים שזה ברכה לבטלה כי תיקנו רק בבית כנסת ולא בכל התכנסות ציבורית

מאחר שניכרים דברי אמת, ואין כוונתך לקנטר...
הבה ננתח את שאלתך לשנים.
א] מדוע מדליקין בבית כנסת ולא בבית. (אם יוצאים ידי חובתם בהדלקה זו, ולא מדין ש"ץ המדליק בבית כנסת).
ב] מדוע מדליקין מאוחר ב9 בערב.
(אקווה שהבנתי טוב)

התשובות:
א] כנראה שאינך מכיר את המושג 'שטיבל' חסידי. שאינו כמו 'בית מדרש' שנועד רק לתפילה ולימוד, אלא נועד גם למסיבות חברים ('טיש'ים) בהזדמניות שונות, לעתים די קרובות. שטיבל פרטי, השייך לאדם מסוים, נחשב כביתו שלו (אם אכן אוכל שם, למרות שאינו לן שם - ע"פ פסק ר' ישראל יצחק ריזמן זצ"ל). ולכן האדמור"ים מעדיפים להדליק בשטיבל שלהם, ולא בביתם, מכיון שיש מקום לציבור רב יותר, ולפרסום הנס גדול יותר!
ב]. מצד הדין, אין בכך חשש (למנהגם שמדלקים בפנים, שזה לא הנושא כרגע).
לשון הרמ"א (תרעב, ב) "הגה: י"א שבזמן הזה שמדליקין בפנים א"צ ליזהר ולהדליק קודם שתכלה רגל מן השוק, ומ"מ טוב ליזהר גם בזמן הזה". ובטעם שטוב להזהר בזה"ז כתב בלבוש (וכן מובא בביה"ל ע"פ הטור) מפני שנהגו להדליק בפתח הבית מבפנים, והיה ניכר קצת לעוברים ושבים. ולפ"ז לדידן המדליקין בתוך הבית, אין שייך טעם זה. ועיקר הטעם להקדים ההדלקה לדידן, הוא משום 'זריזים מקדימים למצוות' (ע"פ הר"ן שבת).
והנה כבר האריכו האחרונים לדון במי יש לו אפשרות לקיים מצוה בהידור רב יותר, או להקדימה בהידור פחות, מאן עדיף, האם זריזים מקדימים או מצוה ברוב עם וכדו' ואכמ"ל. מ"מ במצוות נר חנוכה שכל ענינה הוא פרסום הנס לרואים הנרות, לכאו' כו"ע יודו דקיום המצוה ברוב עם עדיפי על 'זריזים מקדימים למצוות'

ואדרבה מצד המנהג הותיק באשכנז (איפה משולש???), זה היה המנהג תמיד להדליק כאשר התאספו ציבור בני הבית, לפני ארוחת ערב, ולאו דוקא בתחילת הלילה ...
דמנהג מדינות אשכנז היה לכתחילה להדליק הנרות שלא בתחילת הלילה, אלא לפני הסעודה כאשר כל בני הבית היו מקובצים יחד, משום פרסומי ניסא. (מובא במנהגי וורמיזא לר"י שמש סי' קצט. וכן במקור חיים לבעל החוות יאיר ריש תרעב). ומקור מנהג זה בדברי הראשונים וכמובא במנהגי ר' אייזיק טירנא (חנוכה) "... ומצותה מתחילת הלילה עד עמוד השחר, אבל טוב להדליק קודם אכילה ובעוד שבני הבית נעורין".
וראה במנהגי מהרי"ל אשר אכן נהג להדליק בתחילת הלילה, ומנמק זאת בב' טעמים "כי אמר מצות נר חנוכה משתשקע החמה. ועוד הואיל דבני ביתי דרים בבית אחד אם אני מאחר שוב לא יהיו אצלי ועכשיו הם באים אצלי לשמוע הברכה ולראות הדלקתי". וכן מובא בלקט יושר (ח"א עמוד קנא ענין ד) מנהג בעל התרוה"ד "והוא מדליק בתחלת הלילה משום דכמה בני אדם היו מצויין בביתו בתחלת הלילה. אבל הבחורים ושאר בני ביתו היו מדליקין כשרוצים לאכול".
ומבואר מכל הלין שעיקר מנהג אשכנז היה להדליק בזמן שרוב בנ"א מקובצים יחד משום פרסומי ניסא.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 4:51 pm
על ידי אמסטרדם
יצויין שהגה"ק ר"א מבעלזא ז"ל הדליק פעם ביום ראשון בהשכמת הבוקר [וזה היה כבר אחר שמיהר עצמו בכל השבת הקודם כדי שיוכל להדליק בהקדם במוצ"ש כמנהג אדמור"י בעלזא] וציווה אז לעשות חושך בחדר...
יש אדמורי"ם שאין לשאול עליהם "כלל"...

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 7:31 pm
על ידי עתניאל בן קנז
אמסטרדם כתב:יצויין שהגה"ק ר"א מבעלזא ז"ל הדליק פעם ביום ראשון בהשכמת הבוקר [וזה היה כבר אחר שמיהר עצמו בכל השבת הקודם כדי שיוכל להדליק בהקדם במוצ"ש כמנהג אדמור"י בעלזא] וציווה אז לעשות חושך בחדר...
יש אדמורי"ם שאין לשאול עליהם "כלל"...

לא הייתי שם...
אולם לפי המתואר בספרים (ראה מעשי חושב, ערך חנוכה, אות עה), היה זה לאחר שכבר היה מעט אור בחוץ, אבל לפני עלות השחר של 72 דקות שוות לפני הנץ (עלות השחר של ר' העניך - כפי שכינה אותו האדמו"ר מבעלזא), (לפני החישוב זה יוצא בערך 15 דקות לפני 'משיכיר', לימים אלו). וציווה לסתום התריסים שלא יראה מעט האור.
(ככל הנראה חשש, שלמרות שזה לפני העלוה"ש לפי שיטתו, אבל בכל זאת מכיון שיש קצת אור, הרי זה מעין 'שרגא בטיהרא' [שהרי לשיטתו זמן ההדלקה הוא רק מצא"הכ ולא מן השקיעה... הרי שחוששין אפילו למעט אור], ולכן ציווה להסתיר אור זה.

הנהגה מחודשת (שהרי מעולם לא שמענו - וגם הוא לא צווה כן - לכבות את אור החשמל, בכדי שיוכר אור הנר היטב). ואם החשש הוא דוקא בזמן האור, מה יועיל סתימת החלונות... וי"ל.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 7:51 pm
על ידי אמסטרדם
כוונתי היתה לסתימת התריסים, ותודה לך על המ"מ להסיפור,
בקשר להנ"ל יצויין מעשה שהיה אצל האדמו"ר ר' יהושע מבעלזא [נפ' תרנ"ד] שפעם בהושענא רבא התאחר מלהתפלל עד שעה אחד אחה"צ [מחמת איזה תקלה בהמקוה - עתניאל יידע יותר מן הסתם] וציווה להחזיר השעון לשעה מוקדם יותר, ומי יעמוד בסוד קדושים אראלים ותרשישים.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 03, 2013 8:16 pm
על ידי עתניאל בן קנז
אמסטרדם כתב:כוונתי היתה לסתימת התריסים, ותודה לך על המ"מ להסיפור,
בקשר להנ"ל יצויין מעשה שהיה אצל האדמו"ר ר' יהושע מבעלזא [נפ' תרנ"ד] שפעם בהושענא רבא התאחר מלהתפלל עד שעה אחד אחה"צ [מחמת איזה תקלה בהמקוה - עתניאל יידע יותר מן הסתם] וציווה להחזיר השעון לשעה מוקדם יותר, ומי יעמוד בסוד קדושים אראלים ותרשישים.

לאמסטרדם, שלחתי לך הודעה באישי...

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 7:45 pm
על ידי בנימין אריה
מספרים על אברך גוראי שנסע להדלקה אצל רבו ששם מדלקים 18 דקות אחרי השקיעה, ובכדי להספיק לקח מונית וביקש מהנהג מונית (שהיה מאלו ששוכחים להניח כיפה על ראשם...) שיזדרז בשביל שיספיק את ההדלקה, כעס עליו הנהג וא"ל: "אתם מזלזלים במצוות, חייבים כל דבר רק ברגע האחרון... אני לקחתי הבוקר ב-4 אברך להדלקה באמשינוב, ואתם רק ברגע האחרון נזכרים... תתביישו לכם"
אנחנו כלפי אותם צדיקים שאור ה' נגה עליהם כאותו נהג מונית... אנחנו לא מבינים לא בצדיק זה ולא בצדיק זה...
אבל ידוע לי שהגר"מ ברנסדורפר זצוק"ל (בעל הקנה בושם) ועוד גדולי הפוסקים שהורו לכמה צדיקים שאפשר לברך אפילו אם כבר הדליקו בביתם...

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 10:20 pm
על ידי בני ברקי
אם כבר הזכירו את כ"ק אדמור מאמשינוב הוא האדמור היחיד שמדליק בבית הפרטי שלו
השאלה על שאר האדמורים ובעיקר אלו שמדלקים בהיכל הטישים(כגון:בעלזא) האם אכן הם סוברים שאפשר להדליק בברכה בכל התכנסות ציבורית???
והאם יש למשהו ידיעה האם אכן האדמורים מדליקים גם בביתם הפרטי?

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 11:02 pm
על ידי היימישער
בבעלזא היכל הטיש הוא בביתו הפרטי של האדמו"ר.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 11:30 pm
על ידי אמסטרדם
היימישער כתב:בבעלזא היכל הטיש הוא בביתו הפרטי של האדמו"ר.

בני ברקי הרי כתב שהאדמו"ר מאמשינוב הוא היחיד שמדליק בביתו - אתה מעיז לחלוק עליו?

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ה' דצמבר 05, 2013 1:55 am
על ידי שבטיישראל
הרה"ק ממונקאטש זיע"א מבאר את הענין בנימוקי אורח חיים בהל' חנוכה

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ה' דצמבר 05, 2013 2:00 am
על ידי קולמוס הסופר
שבטיישראל כתב:הרה"ק ממונקאטש זיע"א מבאר את הענין בנימוקי אורח חיים בהל' חנוכה

ח.PDF
(340.09 KiB) הורד 384 פעמים

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 9:42 am
על ידי בן החבורה
.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: א' דצמבר 08, 2013 12:15 pm
על ידי יתר10
[מתי יו"ל בקודש פנימה ח"ב?]

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ו' נובמבר 28, 2014 6:37 am
על ידי לבי במזרח
ראיתי פעם בספר וידבר דוד, מאת הגאון ר' משה דוד שטיינווארצעל ז"ל [חמיו של האדמו"ר מקארלין שליט"א], שיש לו מדובר בזה, ליישב איך האדמו"רים מדליקים בבית מדרשם, ואינו תח"י

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: א' נובמבר 30, 2014 6:38 pm
על ידי שברי לוחות
להלן הציטוט מתוך הספר וידבר דוד - מועדים לשמחה:
וידבר דוד.png
וידבר דוד.png (154.36 KiB) נצפה 10041 פעמים

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: א' נובמבר 30, 2014 10:27 pm
על ידי נהר שלום
ילקוט יוסף סימן תרע"א סעיף ט
נוהגים במסיבות הנערכות באולמות בלילי חנוכה שמשמעים בהם דברי תורה לקרב את ישראל לצור מחצבתם, להדליק נרות חנוכה בשם ומלכות, משום פרסומי ניסא, ויש להם על מה שיסמוכו. דמאחר וקהל רב מתאסף במקום, לא גרע מבית הכנסת שמדליקין בו נרות חנוכה לפרסומי ניסא. וטוב להתפלל שם ערבית בצבור, מיד לאחר הההדלקה אך אין זה מעכב. [ילקו"י מועדים עמו' רד הערה מג. ומה שכתבנו שם מתפלל מנחה ועבית וכו', [וכן העתיק בתורת המועדים] לא לעיכובא הוא אלא טוב ונכון הדבד. וכ"פ בספר משנת יעקב (בהל' חנוכה עמ' רס). ובספר אז נדברו (ח"ה סי' לז, וח"ו סי' עה וחי"א סי' לב ולד). ובשו"ת בית מרדכי (סי' מא), ובשו"ת יד נתן ח"ב (סי' כה). ובשו"ת משנה שכיר (סי' רב), ע"ש, דזיל בתר טעמא דניסא במקום שיש עשרה].

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: א' נובמבר 30, 2014 11:03 pm
על ידי ברוך ברגר
נהר שלום כתב:
ילקוט יוסף סימן תרע"א סעיף ט
מיד לאחר הההדלקה אך אין זה מעקב.


מסתמא כוונתו מעכב...

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 5:58 pm
על ידי נהר שלום
.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ב' דצמבר 01, 2014 6:30 pm
על ידי ברוך ברגר
.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 1:53 am
על ידי יענק'ל
אני לא כ"כ מבין
מה יקרה כשאני יהיה צדיק
ואני אפתח את השולחן ערוך
האם כבר לא יהיה כתוב שם מתי להתפלל ומתי להדליק נרות חנוכה
איך זה עובד
אני לא מתכוין לקנטר

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 2:26 am
על ידי יענק'ל
לפני כמה דקות שאלתי כאן שאלה
כבר נשלחה תשובה ממאן דהו וכבר הספיקה להמחק
מפעים לראות כמה שוקק חיים כאן באמצע הלילה
ובכן אני רוצה לבאר את שאלתי ביתר שאת
כל הטפות מוסר הצדקניות וגלגול העינים אינם משכנעים אלא אולי להפך וד"ל.
אני שנים מתקשה בשאלה זו וטורדת את מנוחתי
הרי לפי כל הידוע והמקובל והמובן אין דרך להתחכם ם הלכה
אין דרך לשנות את הלכה אאלא א"כ אולי ע"י נביא
לא נראה לי שזו התשובה שכל צדיקים אלו קבלו בנבואה או ברוה"ק שאין להם לנהוג עפ"י ש"ס ופוסקים
ועל כן נפשי בשאלתי איך זה עובד
חייבים לומר שיש להנהגות אלו בסיס הלכתי וכו'
ואם כן מדוע אני לא יודע מזה, מדוע אני לא יכול לנהוג כך.
מדוע צדיקים אלו עצמם קודם ששימשו באדמורות לא ידעו מזה

תשובה חכמה וענינית תתקבל בברכה
מי שיתגולל עלי הוא, איך נאמר, לא מתאים לרמה.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 5:08 am
על ידי שברי לוחות
יש לחלק את הנידון, דבר שיש לו מקור נאמן על פי הלכה, או שעושים כן על פי מסורת אבותיהם הקדושים, שעל זה אין שום קושיא כלל.
וכלפי הדברים התמוהים שצדיקים עושים מעצמם, הנה ממנ"פ אם מאמין אתה שהצדיק הוא בעל מדריגה נשגבה יותר ממך אם כן מה מקום להקשות עליו, ואין מקום לקושיא מדוע אתה לא יכול לנהוג כך וכו', ובאם לאו, אז בדרך כלל לא יעשה דברים תמוהים.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 5:46 pm
על ידי צולניק
שברי לוחות כתב:יש לחלק את הנידון, דבר שיש לו מקור נאמן על פי הלכה, או שעושים כן על פי מסורת אבותיהם הקדושים, שעל זה אין שום קושיא כלל.
וכלפי הדברים התמוהים שצדיקים עושים מעצמם, הנה ממנ"פ אם מאמין אתה שהצדיק הוא בעל מדריגה נשגבה יותר ממך אם כן מה מקום להקשות עליו, ואין מקום לקושיא מדוע אתה לא יכול לנהוג כך וכו', ובאם לאו, אז בדרך כלל לא יעשה דברים תמוהים.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 5:49 pm
על ידי שברי לוחות
נכון מותר וצריך לשאול שאלות, אבל אם השאלה היא איך מותר לו לעשות נגד ההלכה, בעל כרחינו תהיה התשובה שהוא במדריגה נעלה יותר ממך ושיש דברים שהם למעלה מהשגתינו, כמובן שלפני זה נצטרך להיות משוכנעים ובטוחים שהוא הוא אכן הצדיק שעליו מתאים תירוץ זה

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 6:15 pm
על ידי צולניק
שברי לוחות כתב:נכון מותר וצריך לשאול שאלות, אבל אם השאלה היא איך מותר לו לעשות נגד ההלכה, בעל כרחינו תהיה התשובה שהוא במדריגה נעלה יותר ממך ושיש דברים שהם למעלה מהשגתינו, כמובן שלפני זה נצטרך להיות משוכנעים ובטוחים שהוא הוא אכן הצדיק שעליו מתאים תירוץ זה

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 11:11 pm
על ידי מרן המשגיח
שברי לוחות כתב:נכון מותר וצריך לשאול שאלות, אבל אם השאלה היא איך מותר לו לעשות נגד ההלכה, בעל כרחינו תהיה התשובה שהוא במדריגה נעלה יותר ממך ושיש דברים שהם למעלה מהשגתינו, כמובן שלפני זה נצטרך להיות משוכנעים ובטוחים שהוא הוא אכן הצדיק שעליו מתאים תירוץ זה

יש הרבה מאד צדיקים [וגם לא כ"כ צדיקים] שהם במדרגה הרבה הרבה יותר נעלה ממני אך אין ולא היה ולא יהיה שום צדיק בעולם שהוא במדרגה יותר נעלה מההלכה.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 11:26 pm
על ידי שברי לוחות
אף צדיק לא עשה דבר נגד ההלכה ממש, אולי בענינים הקשורים לתפילה, ועל כל דבר יש להביא מקור מחז"ל ומראשונים, כגון האמוראים שהתפללו אחת לשלשים יום וכדומה. רק נגד ההלכה 'המקובלת', וגם הגר"א שינה הרבה דברים מההלכה המקובלת והנפסקת בשו"ע לפי מה שהבין בדעתו הרחבה אליבא דגמרא, או החזון איש שאכל בלי ברכה כשלא היה יכול לכוון (מעשה איש שכמובן שהם דברים שאסור לנו לחקות.
אבל הא פשיטא שצדיק אשר ברור אצלי שהוא למעלה מהשגתי, איני יכול לבא בטענה של מרן המשגיח, 'אין ולא יהיה דבר למעלה מההלכה', כי את מה שאני יודע גם הוא יודע, ואם הוא עושה כך כנראה שיש דברים למעלה מהשגתי, וכן... יש דברים שאני לא יכול להבין.
הנה זהו לפי הבנתי הפעוטה פחות או יותר השקפת החסידות על דבר זה, ואם למחלוקת של חסידים ומתנגדים באנו, הרי יהיה זה סתם דו שיח של חרשים שאין לה שום תכלית.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 11:51 pm
על ידי אוצר החכמה
ו החזון איש שאכל בלי ברכה כשלא היה יכול לכוון (מעשה איש


האם תוכל להביא מקור ופרטים אודות הסיפור התמוה הזה?

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 11:54 pm
על ידי שברי לוחות
מעשה איש.PDF
(112.09 KiB) הורד 406 פעמים

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ג' דצמבר 02, 2014 11:56 pm
על ידי מרן המשגיח
שברי לוחות כתב:
מעשה איש.PDF
אסור להאמין ללשוה"ר גם אם היא כתובה בספר

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 12:36 am
על ידי ארזי ביתר
והנה עוד אשכול, שנכנס לדיון מטופש, יד מי על העליונה. יד החסידים או יד מתנגדיהם. וכיניתיו 'מטופש', משום שדיונים אלו, מעל כל במה - מכובדת ככל שתהיה, לא השפיעו עוד על אף אחד.

מחר יקום איזה חבר חסידי מהפורום, ויפתח אשכול, על הרגשת עונג שב"ק בעת שירת הזמירות אצל ראש ישיבה פלמוני, וכולם יזדעקו, זה לתמיכה וזה להתנגדות.

ומה התכלית בכך? בואו נתבגר...

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 1:02 am
על ידי יענק'ל
כל התגובות דלעיל אינם ממין הענין שהרי זה ודאי ודאי שהצדיקים הם במדרגה נשגבה מאיתנו עד מאד מאד, ובפרט שצדקתם באה להם מאבותיהם צדיק בן צדיק וכו' ואני עפר ואפר תולעת ולא איש ואין ע"ז כלל נידון.
הנידון הוא אחר, אעפ"י שזה ברור שהם צודקים וכך יש לנהוג, אמנם מה היא הדרך והסיבה שהם נוהגים, האם יש כאן איזה סוד, שאינו ידוע לנו או שמא איזה רוח הקודש אתמהה.
הרי חייבת להיות איזו שהיא מערכת הלכתית המתירה לנהוג כמו שהם נוהגים.
מדוע מצינו רק בצדיקים הולכים בדרכי תלמידי הבעש"ט דברים תמוהים הלכתית ולא מצינו כזאת אצל צדיקים אחרים, וכי כמה מיני צדיקים יש.
לסיכום יש כאן איזו אי הבנה בסיסית וכל הדיבורים על גודלם וקדושתם אינה ענין כלל.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 1:16 am
על ידי שברי לוחות
תלוי על מה מדובר, באופן כללי הרי זה מפני שדרך החסידות מתייחסת אל ההלכה כאל אמצעי למטרה העליונה של דביקות ה' וכו', ומכאן הקלות יתר שלא להיצמד כל כך לדקדוקי ההלכה, בפרט אם הם מפריעים להשגת התכלית.
מלבד זה יש ענינים שצדיקים מתנהגים לפעמים שלא על פי דין לצורך דבר מיוחד, עיין שארית ישראל שער ההתקשרות עמ' מד בנדמ"ח שיש בזה ענינים עמוקים, כגון מחמת תיקוני נשמות, וכדומה.
וכשם שהגר"א לפי רוב גדלו בתורה נקט לו דרך משלו, כידוע, והגאונים לבית בריסק לפי גדלם בהבנת התורה ויראת שמים הלכו בדרך משלהם, שהוא לא בפירוש ההנהגה המקובלת בהלכה, כמו סדר תפילותיהם וכו' ואכמ"ל.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 1:17 am
על ידי יענק'ל
ארזי ביתר כתב:והנה עוד אשכול, שנכנס לדיון מטופש, יד מי על העליונה. יד החסידים או יד מתנגדיהם. וכיניתיו 'מטופש', משום שדיונים אלו, מעל כל במה - מכובדת ככל שתהיה, לא השפיעו עוד על אף אחד.

מחר יקום איזה חבר חסידי מהפורום, ויפתח אשכול, על הרגשת עונג שב"ק בעת שירת הזמירות אצל ראש ישיבה פלמוני, וכולם יזדעקו, זה לתמיכה וזה להתנגדות.

ומה התכלית בכך? בואו נתבגר...


אחד מסימני בגרות הוא היכולת לדון על נושאים שבצידם מערכת רגשית, ובכל זאת לדון בהם בקור רוח וחדות המחשבה, מה שקשה לומר על הודעתך וההגיון שנושב הימנה.
בכנות, אינני מוצא בדבריך ככל שמשמשתי בהם בגרות או מהדומה לה.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 3:21 am
על ידי אמסטרדם
הנשמע כזאת?
הוגד לי שהגאון מהראי"ל שליט"א נשאל [לאחרונה] על הנהגת מהר"א מבעלזא ז"ל [צדיק יותר גדול מ'מרן המשגיח' - ומעוד הרבה 'מרנן'] שהתפלל מאוחר וכולי, וענה לו הגאון שליט"א שיש ע"ז תשובה אבל "מתנגד" לא יוכל לקלוט אותה - הנשמע כזאת?
אני לא שואל אם יש אפשרות בעולם שיאמר כן אלא אם אכן היה עובדא כזו.
בתודה מראש.

Re: הדלקת אדמורים

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 7:39 am
על ידי בקרו טלה
אוצר החכמה כתב:
ו החזון איש שאכל בלי ברכה כשלא היה יכול לכוון (מעשה איש
האם תוכל להביא מקור ופרטים אודות הסיפור התמוה הזה?

מרן המשגיח כתב:אסור להאמין ללשוה"ר גם אם היא כתובה בספר

הנני לצרף מה שענה מרן הגר"ח שליט"א בענין זה