עמוד 1 מתוך 1

הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 16, 2014 6:13 pm
על ידי שי אבי דוד
בביקורי היום באחד מכפרי הדרוזים בגליל, העניק לי בעל בית בד מקומי שמן זית. האם אוכל להשתמש בו לכתחילה להדלקת נר חנוכה? האם עלי לחשוש ל'שמנם' או לכל חשש אחר? בית הבד, עד כמה שבדקתי, אינו עומד תחת כשרות כלשהיא. מכל מקום, השמן הופק במקום מזיתים, ומחיר גלון של 16 ליטר בשוק, נע בין 500-600 ש"ח

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 16, 2014 6:21 pm
על ידי שברי לוחות
ידליקו ענוים ויאירו

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 16, 2014 6:25 pm
על ידי שי אבי דוד
שברי לוחות כתב:ידליקו ענוים ויאירו

תודה. אולי בכל זאת נצליח להדליק כאן את הת"ח באור הניצוח

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 16, 2014 7:10 pm
על ידי בברכה המשולשת
גזירת שמנם בוטלה ע"י בית הדין של רבותינו (ר' יהודה נשיאה נכדו של רבינו הקדוש)
אבל יש לחשוש לזיוף ועירוב וכל שאר החששות

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 16, 2014 7:50 pm
על ידי ישבב הסופר
לענין איסור שמנן, הרי שרייה בי דינא דשרו משחא, וכמו שכתב בהודעה לפני.
אם זה בית בד אומן, בפרט דרוזי, אולי יש לומר אומן לא מרע נפשיה ולא לחשוש לתערובת? [אגב, לפני זמן לא רב לא חלמו על שמן זית עם הכשר, וקנו שמן מן השוק והדליקו בלי לחשוש לכלום.]

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 16, 2014 7:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
המציאות היא שיש הרבה זיופים בשוק (ואכן בעבר היו הרבה פחות)

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ד' דצמבר 17, 2014 12:09 am
על ידי שי אבי דוד
אמנם לא נכחתי בתהליך הייצור עצמו. מכל מקום השמן יצא מול עיני מתוך מיכל בבית הבד עצמו

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ד' דצמבר 17, 2014 9:18 am
על ידי בברכה המשולשת
אם כך הוא ייתכן שאין מקום לחשש

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: א' דצמבר 21, 2014 1:18 am
על ידי מלח הארץ
וגם אם היה זיוף לא קרה שום דבר ויוצא לכתחילה, ואך גיחוך הוא לומר שיש לחוש לזיוף לגבי מעלה בעלמא של שמן זית.

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: א' דצמבר 21, 2014 1:34 am
על ידי צופר הנעמתי
מלח הארץ כתב:וגם אם היה זיוף לא קרה שום דבר ויוצא לכתחילה, ואך גיחוך הוא לומר שיש לחוש לזיוף לגבי מעלה בעלמא של שמן זית.

פשוט. אבל מה עם ערלה?

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: א' דצמבר 21, 2014 8:49 am
על ידי בברכה המשולשת
הבעיה היא שיש גם איסורי הנאה וכד'

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: א' דצמבר 21, 2014 11:54 am
על ידי ברזילי
שכיחות ערלה בזיתים היא פחות מאחוז אחד (ועוד למטה מזה אצל הדרוזים, כי הזנים המניבים מוקדם אינם שכיחים אצלם). מלבד זאת, אין זה פשוט שאין להדליק נ"ח בשמן ערלה

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 8:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
ברזילי כתב:שכיחות ערלה בזיתים היא פחות מאחוז אחד (ועוד למטה מזה אצל הדרוזים, כי הזנים המניבים מוקדם אינם שכיחים אצלם). מלבד זאת, אין זה פשוט שאין להדליק נ"ח בשמן ערלה

לכאורה כתותי מיכתת שיעורי'.

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 8:46 pm
על ידי אלכסנדר וימפן
ברזילי כתב:שכיחות ערלה בזיתים היא פחות מאחוז אחד (ועוד למטה מזה אצל הדרוזים, כי הזנים המניבים מוקדם אינם שכיחים אצלם). מלבד זאת, אין זה פשוט שאין להדליק נ"ח בשמן ערלה
אבל אני לא הבנתי מה עושים עם קבוע אם הוא קיבל את זה מהבית הבד בעצמו.

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 11:18 pm
על ידי לולי דמיסתפינא
פלוגתא גדולה בפוסקים אם אומרים כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה. נודע דעת השער אפרים דאסור והשב יעקב חולק עליו, והאריכו האחרונים זה בכה וזה בכה. יסוד הדיון הוא אם נר חנוכה צריך 'שיעור' כמו אתרוג ולולב וכדומה, או כל הענין הוא משום פרסומי ניסא ואם כן אין בזה גדר שיעור, ואפשר להדליק אפילו בדבר שיש בזה חשש של כיתותי מיכתת שיעוריה. ויש שתלו זה בפלוגתת כבתה זקוק לה, דאם כבתה אין זקוק לה א"כ בודאי שיש בזה גדר דין 'שיעור' דאל"כ מדוע נצרך הדלקה של חצי שעה.

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 23, 2014 12:19 am
על ידי עזריאל ברגר
ועוד יש לדון בספקות ותערובות אם יש בהם דין כתותי מיכתת, או שבמקרה שמותר למוכרו לנגרי חוץ מדמי האיסור שבו - כבר אינו עומד לישרף ולא כתותי מיכתת.

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 23, 2014 12:31 am
על ידי ברזילי
אלכסנדר וימפן כתב:
ברזילי כתב:שכיחות ערלה בזיתים היא פחות מאחוז אחד (ועוד למטה מזה אצל הדרוזים, כי הזנים המניבים מוקדם אינם שכיחים אצלם). מלבד זאת, אין זה פשוט שאין להדליק נ"ח בשמן ערלה
אבל אני לא הבנתי מה עושים עם קבוע אם הוא קיבל את זה מהבית הבד בעצמו.
כשהגוי לקט מן השדה והאדם לוקח את השמן בבית הבד, אינני יודע מדוע יהיה כאן דין קבוע

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 23, 2014 8:51 pm
על ידי חשבונות רבים
ברזילי כתב:
אלכסנדר וימפן כתב:
ברזילי כתב:שכיחות ערלה בזיתים היא פחות מאחוז אחד (ועוד למטה מזה אצל הדרוזים, כי הזנים המניבים מוקדם אינם שכיחים אצלם). מלבד זאת, אין זה פשוט שאין להדליק נ"ח בשמן ערלה
אבל אני לא הבנתי מה עושים עם קבוע אם הוא קיבל את זה מהבית הבד בעצמו.
כשהגוי לקט מן השדה והאדם לוקח את השמן בבית הבד, אינני יודע מדוע יהיה כאן דין קבוע
אם ישנם בתי בד שבהם יש יותר מא' ממאתים שמן של ערלה, כל הלוקח מבית הבד ודאי נכנס במחלוקת האחרונים אי קבוע דחנויות חשיב קבוע או לא (ופסק החכ"א דחשיב קבוע מן התורה).
ונ"ל עוד די"ל שאם בכל השוק אין מאתים כנגד הערלה יהא אסור לכו"ע. דהא אותם האחרונים המתירים בקבוע דחנויות סברתם דהבהמה הטריפה דבאותה חנות מתבטלת בבהמות הכשרות שברוב החנויות והכא לא שייך לומר כן.

Re: הדלקה בשמן זית מבית בד דרוזי

פורסם: ג' דצמבר 23, 2014 11:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
חשבונות רבים כתב:אם ישנם בתי בד שבהם יש יותר מא' ממאתים שמן של ערלה, כל הלוקח מבית הבד ודאי נכנס במחלוקת האחרונים אי קבוע דחנויות חשיב קבוע או לא (ופסק החכ"א דחשיב קבוע מן התורה).
ונ"ל עוד די"ל שאם בכל השוק אין מאתים כנגד הערלה יהא אסור לכו"ע. דהא אותם האחרונים המתירים בקבוע דחנויות סברתם דהבהמה הטריפה דבאותה חנות מתבטלת בבהמות הכשרות שברוב החנויות והכא לא שייך לומר כן.

כמדומני שאם יש קבוע לא יועיל גם מאתיים.