עמוד 1 מתוך 1

מתי התחילו בא"י להדליק בחוץ?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:15 pm
על ידי לב האבן
מעודי אני תמה מתי התחילו להדליק בא"י בחוץ (מה שכמדו' לא נהגה בשום מקום מקום בחו"ל אפי' כשלא היתה שעת הסכנה), האם כבר מעליית תלמידי הגאון או שמא ככה היתה מנהג יושבי הארץ כשהגיעו? או דילמא רק כשבנו שכונות נפרדות? ואיך נהגו בני עדות הספרדים בזה? ואיך נתהוו חילוקי המנהגים בין הפרושים לחסידים בזה? ואם יש התייחסות רחבה למיפנה בספרי התקופה? ובאם לאו האין זה תימה?

Re: מתי התחילו בא"י להדליק בחוץ?

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 8:17 pm
על ידי בברכה המשולשת
היה על זה כבר אשכול (ונחלקו בעניין אופן ההדלקה הראוי בזמננו הגר"ב זליבר והדבר יהושע ולמיטב זכרוני יש על זה ממרן הגר"ש דבליצקי)
(ואגב, רוב ככל הספרדים מדליקים עד היום בפנים)

Re: מתי התחילו בא"י להדליק בחוץ?

פורסם: ו' דצמבר 04, 2015 1:21 am
על ידי לב האבן
האם מישהו יכול להעלות לינ"ק לאשכול המוזכר?

Re: מתי התחילו בא"י להדליק בחוץ?

פורסם: ו' דצמבר 04, 2015 2:19 pm
על ידי לב האבן
קריינא דאיגרתא כו'
viewtopic.php?f=17&t=16109
ו viewtopic.php?f=24&t=11929
אבל האומנם כבר נהגו ככה תלמידי הגר"א? ואם בכלל גרו אז בנפרד מאוה"ע? ואיך זה שלא מוזכר בשום מקו'? או שכן מוזכר, ואיפה?

Re: מתי התחילו בא"י להדליק בחוץ?

פורסם: ו' דצמבר 04, 2015 2:37 pm
על ידי שער כותש
ראיתי פעם ואיני זכור היכן (אולי בקובץ באו"י?) שהביאו כתוב מזמן הב"י שהמנהג הפשוט בזמנו בצפת היה להדליק בפנים (ולא כמו שהובא באשכול הנ"ל כאילו רק האר"י ז"ל נהג בכך).

Re: מתי התחילו בא"י להדליק בחוץ?

פורסם: א' דצמבר 06, 2015 8:37 am
על ידי בברכה המשולשת
לב האבן כתב:קריינא דאיגרתא כו'
viewtopic.php?f=17&t=16109
ו viewtopic.php?f=24&t=11929
אבל האומנם כבר נהגו ככה תלמידי הגר"א? ואם בכלל גרו אז בנפרד מאוה"ע? ואיך זה שלא מוזכר בשום מקו'? או שכן מוזכר, ואיפה?


זה עצמו נדון באשכול השני שכתר"ה ציין אליו

Re: מתי התחילו בא"י להדליק בחוץ?

פורסם: ב' דצמבר 07, 2015 10:27 pm
על ידי מאור עינים
זהו נידון הלכתי ומקומו בשו"ע וז"ל [הל' חנוכה סי' תרעא' נר חנוכה מניחו על פתח הסמוך לרשות הרבים מבחוץ. אם הבית פתוח לרשות הרבים, מניחו על פתחו; ואם יש חצר לפני הבית, מניחו על פתח החצר; ואם היה דר בעלייה שאין לו פתח פתוח לרשות הרבים, מניחו בחלון הסמוך לרשות הרבים; ובשעת הסכנה שאינו רשאי לקיים המצוה, מניחו על שלחנו ודיו עכ"ד וברור מללו,
וכבר ידוע שהרב יהושע ארנברג דיין בת"א כתב תשובה להוכיח שמקום ההדלקה גם כהיום הוא בשולחנו בתוך הבית, והגריש"א חרה לו ע"ז וכתב לו שהשו"ע כידוע לא כתב אלא הלכות הנצרכות למעשה ואפי' הלכתא למשיחא לא כתב, ולדבריו מה ראה צורך לכתוב שמניחו בפתח הסמוך לרשה"ר.