עמוד 1 מתוך 1

האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

פורסם: ג' דצמבר 08, 2015 4:18 pm
על ידי מצפה לרחמי שמים
או שהיו כמה שנים ששלטו היונים - לפני נס חנוכה, שבהם לא הדליקו?
יש לזה מקורות בחז"ל?

Re: האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

פורסם: ג' דצמבר 08, 2015 4:34 pm
על ידי שברי לוחות
עיין ב"ח או"ח סימן תרע בשם מדרש

Re: האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

פורסם: ד' דצמבר 09, 2015 12:02 am
על ידי יבנה
ע"ז ט. מביא ברייתא של ר' יוסי-
מלכות פרס בפני הבית שלשים וארבע שנה, מלכות יון בפני הבית מאה ושמונים שנה, מלכות חשמונאי בפני הבית מאה ושלש, מלכות בית הורדוס מאה ושלש.

Re: האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

פורסם: ד' דצמבר 09, 2015 1:01 am
על ידי מצפה לרחמי שמים
מאה ושמונים שנה אלו כוללים בתוכם את ימי אלכסנדר מוקדון ועוד הרבה שנים שעבודת המקדש הייתה כתיקנה.
שאלתי היא לגבי השנים האחרונות בזמן שיסון היה כהן גדול ומאוחר יותר מנלאוס, עד לטהרת ביהמ"ק ע"י החשמונאים, האם הייתה עבודת ביהמ"ק בשנים אלו?
בספרי ההיסטורי' נראה שהיו כמה שנים שהיה ביהמ"ק מחולל וטמא ולא הייתה עבודה כלל. האם יש מקור לזה בדברי חז"ל?

Re: האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 2:34 pm
על ידי יבנה
מגילת תענית הסכוליון -
מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת. חנכת בית חשמונאי לדורות ולמה היא נוהגת לדורות אלא שעשאוה בצאתם מצרה לרוחה ואמרו בה הלל והודאה והדליקו בה נרות בטהרה לפי שנכנסו יונים בהיכל וטמאו כל הכלים ולא היה במה להדליק וכשגברה יד בית חשמונאי הביאו שבעה שפודי ברזל וחפום בבעץ והתחילו להדליק.
ע"ז מג. בברייתא שלא יעשה הדיוט מנורה כמנורה שבמקדש-
רבי יוסי בר יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו בית חשמונאי אמרו לו משם ראיה שפודין של ברזל היו וחופין בבעץ העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב. ופירש"י ומלכות בית חשמונאי - עשאוה במקדש של עץ לאחר שטימאו יונים את ההיכל ונטלו כל כליו וגברה יד בית חשמונאי ונצחום.
מבואר שהיוונים הוציאו את כלי המקדש וסתרו את המזבח, א"כ ודאי שלא התקיימה העבודה. וכן ברור שאם הצריכום לעבוד ע"ז ואסרום לקיים המצוות שבודאי לא הניחום לעשות את העבודה בביהמ"ק. וכן לשון חנוכה מוכיח, שהוא על שם חידוש העבודה.
מלבד זאת יש תיאורים יותר מפורטים ביוסיפון ומגילות מקבים השונות כאן https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7 ... 7%9B%D7%94 , אלא שאינם חז"ל.