עמוד 1 מתוך 1

הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 1:34 pm
על ידי לומד_בישיבה
בעקבות אשכול זה, חיפשתי חומר בכמה נושאים ואשמח לקבל הפניות.

א. הרגיל בנר הווין ליה בנים תלמידי חכמים, וידוע הקושיא מדוע בנים ולא הוא עצמו, ומצאתי רשום אצלי על הגליון שהכוונה בזה, הרגיל בנר, כלומר, שרגיל ללמוד בלילות לאור הנר ונותן דוגמא אישית הויין ליה בנים תלמידי חכמים. (לא רשום אצלי מקור, ואולי אמרתי כן על דעת עצמי).

ב. מדוע אין נוהגים לבקש על בנים תלמידי חכמים כפי שתיקנו תפלה לאשה המדלקת נרות שבת. (אציין, שהוא מוזכר בדרך אגב, ביהי רצון שמודפס בסידורים מהבני יששכר, אמנם תפלה ותחינה על בנים וחתנים תלמידי חכמים לא מצאתי.

יישר כוח למפרע

Re: הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 2:17 pm
על ידי שמן הטוב
שמעתי פעם מת"ח דלא נאמר יהוו לי בנים תלמידי חכמים אלא 'הויין ליה' הוי אומר זוהי מציאות ואין צורך להתפלל על כך, ומי שלא יגיע לדרגת רגיל בנר מה יהני ליה תפילה עכשיו דוקא

אך הנראה יותר אמת דלמצות הנשים שבאות להאיר את העולם הוא דהנהיגו תפילות על בנים ובנות, ולא למצוות הגברים פוק חזי.

Re: הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 4:48 pm
על ידי שברי לוחות
דרך אגב ראיתי לאחרונה (אולי באחד מן הגליונות, ואיני זוכר מקומו) שהרגיל בנר בליל שבת הוי ליה בנין רבנן והרגיל בנר במוצאי שבת הויין ליה חתני רבנן

Re: הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 5:54 pm
על ידי לומד_בישיבה
עיין קצור שלחן ערוך סימן ע"ה סעיף ב' מצוה להרבות בנרות לכבוד שבת וכו' ויהדר לקנות נרות יפים, דאמר רב הונא הרגיל בנר שבת להשתדל בו לעשותו יפה הוין לו בנים תלמידי חכמים וכו' ולכן ראוי שתתפלל האשה בשעת הדלקה שיתן לה הקדוש ברוך הוא בנים זכרים מאירים בתורה, טוב שתתן מקודם איזה פרוטות לצדקה.

האם הכוונה, שמה שאמרו בגמ' הרגיל בנר היינו רק כלפי נר שבת ולא נר חנוכה, וכדעת הרי"ף ודלא כרש"י ורבנו חננאל ועוד. וצ"ב. בכל אופן, כאמור, בנוסח היהי רצון שמובא בסידורים בשם הבני יששכר אומר שם ונזכה לבנים תלמידי חכמים.
http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?me ... format=pdf
---
וראה כאן נוסח כת"י רומי כמו שכותב רבנו חננאל.
http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=19476
בנים תלמידי חכמים. דכתיב (משלי ו) כי נר מצוה ותורה אור על ידי נר מצוה דשבת וחנוכה בא אור דתורה:

לשון רש"י.