עמוד 1 מתוך 1

האם יש ענין להגיד לאנשים להסתכל בנרות החנוכה שהדלקתי?

פורסם: ו' דצמבר 11, 2015 12:08 pm
על ידי שלח
שהדלקתי נרות, האם יש עניין להגיד לכמה שיותר אנשים שיסתכלו בחנוכיה שלי? האם כל יהודי שמסתכל בחנוכיה שלי מקיים מצוה פרסומי ניסא? והאם אני מקיים יותר פרסומי ניסא שיותר ויותר אנשים מסתכלים בחנוכיה שלי? או ברגע שהדלקתי במקום טוב קיימתי המצוה ואין שום מעלה ויתרון בדבר, וזה רק בזבוז זמן שלי ושל אחרים?

Re: האם יש ענין להגיד לאנשים להסתכל בנרות החנוכה שהדלקתי?

פורסם: ו' דצמבר 11, 2015 12:52 pm
על ידי עושה חדשות
שמעתי בדרך הלצה על בריסקער אחד, שהנרווען העיקרי שלו בחנוכה הוא,
שבשעת ההדלקה לא תיכנס לו מחשבה "הלוואי שאנשים יראו את זה ויתפרסם הנס"...

והנה, לענ"ד אם נגדיר את מצוות ההדלקה כמצוות פרסום הנס ע"י הדלקת הנר, ז"א דהגדרת חובת המצווה היא להדליק נר המפרסם הנס לעצמו או לאחרים, יש לחוש שהוא לא קיים מצווה כלל, דומה הדבר למי שסבור שהדלקת הנרות היא לע"נ מתיתיהו ובניו, או כהדלקת משואה לכבוד גבורתם וכיו"ב, דודאי לא יצא יד"ח, ואפי' שכיון "לשם מצוות נר חנוכה".

ומאידך, לשי' הבריסקע'ר הנ"ל, מי שמדליק נר, והוא מכוין רק על ענין הפירסום וכו', ובשבילו ענין ההדלקה בבית או בביהכנ"ס או שירת מעוז צור בקול או משחק סביבונים בפרהסיא, זה היינו הך, ולא שת ליבו לכך שהוא מקיים הדלקה כתיקון מצוות חז"ל, הרי הוא דומה למדליק חשמל ע"ג מכוניתו כמנהג חב"ד.

לעיקר שאילתך, יש לשים לב למנהג הדלקה בביהכנ"ס, ולקריאת הפטרה בנרות דזכריה, משום פירסומי ניסא.

Re: האם יש ענין להגיד לאנשים להסתכל בנרות החנוכה שהדלקתי?

פורסם: ה' דצמבר 17, 2015 12:13 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:מי שסבור שהדלקת הנרות היא לע"נ מתיתיהו ובניו, או כהדלקת משואה לכבוד גבורתם וכיו"ב, דודאי לא יצא יד"ח, ואפי' שכיון "לשם מצוות נר חנוכה".

האם זה מוסכם לומר דלא יצא יד"ח כיון ששיבש את תוכן ההדלקה, או דסו"ס הרי הדליק וכיוון לצאת יד"ח ולא קלקל בהוספת הכוונה המשובשת.
(ויש לזה הרבה דוג', כגון התוקע בשופר לשם מצוות תקיעת שופר, אבל הוא בטוח שהתוכן בזה הוא ליצור הפסק קולני בין שחרית למוסף, וכן ע"ז הדרך...)

Re: האם יש ענין להגיד לאנשים להסתכל בנרות החנוכה שהדלקתי?

פורסם: ה' דצמבר 06, 2018 12:43 pm
על ידי הא לחמא עניא
שלח כתב:שהדלקתי נרות, האם יש עניין להגיד לכמה שיותר אנשים שיסתכלו בחנוכיה שלי? האם כל יהודי שמסתכל בחנוכיה שלי מקיים מצוה פרסומי ניסא? והאם אני מקיים יותר פרסומי ניסא שיותר ויותר אנשים מסתכלים בחנוכיה שלי? או ברגע שהדלקתי במקום טוב קיימתי המצוה ואין שום מעלה ויתרון בדבר, וזה רק בזבוז זמן שלי ושל אחרים?

שמעתי פעם מת"ח אחד דכשהולכים ברחוב יש ענין הלכתי חשוב להסתכל ולראות בנרות הדולקים בחלונות, ועי"כ גם הרואה וגם המדליק מרוויחים בשכר של פרסומי ניסא הנעשית ע"י הנרות הללו.

Re: האם יש ענין להגיד לאנשים להסתכל בנרות החנוכה שהדלקתי?

פורסם: ו' דצמבר 07, 2018 9:39 am
על ידי דרומי
האם יש ענין כשנכנסים לבית הכנסת למעריב וכיו"ב להסתכל על הנרות הדולקים שם?

Re: האם יש ענין להגיד לאנשים להסתכל בנרות החנוכה שהדלקתי?

פורסם: ו' דצמבר 07, 2018 10:57 am
על ידי שומע ומשמיע
כתבתי בעניי בעניין הדין של כבתה אין זקוק לה
הנה בעיקר מה שמקיים את חובתו במעשה הדלקה יש בזה חידוש, שלכאורה אין ההדלקה אלא ההכשר מצווה למה שדולק הנר אח"כ. ובאמת בתרה"ד [סימן קב] כותב שהמדליק בע"ש בעוד היום גדול מכיוון שא"א בעניין אחר הרי הכשר מצווה כמצווה כמבואר ביבמות ז., ולכן גם אם כבתה אין זקוק לה כי כבר קיים את המצווה. וזה צ"ב כנ"ל שמה בכך שהכשר מצווה כמצווה, כל מה שדין זה אומר הוא שעשה מעשה מצווה, אבל עדיין יש את גופה של מצווה. וחזינן שלעניין נר חנוכה סגי בזה גופא שעשה מעשה מצווה.
ונראה שיש כאן גדר מיוחד במצוות נר חנוכה. שהרי מציאותו של הנר הוא מציאות לעצמה שהנר דולק וממשיך לדלוק מעצמו. אמנם מה שרצו חכמים במצווה הוא שהאדם יעשה מעשה מצווה וזה שייך רק במעשה הדלקה, ולכן חייבוהו חכמים במעשה.
ולהבין למה שיהיה גדר משונה כזה שהמצווה שונה מעצם מציאות הנר, נראה שצריכים אנו בזה לדברי אגדה. ונראה שבמציאות הנר חנוכה עצמו יש שני חלקים. הנר עצמו הוא פרסומי ניסא. אמנם המצוות הדלקה אינה בשביל לפרסם את הנס, אלא כדי שהאדם יודה לאלוקיו על הנס, אלא שהצורה להודות היא על ידי שמעמיד את הפרסומי ניסא [וקרא כתיב: אודה ה' מאד בפי בתוך רבים אהללנו, וכיו"ב עוד מקראות].
ובזה יבואר שמצאנו בפוסקים הידורים בנר שיהיה דומיא דמקדש. אמנם בגופה של מצווה אין דין שמגיע מדימוי למקדש. ואדרבה מקשים בזה בנידון דידן שהרי במקדש בודאי דאי כבתה זקוק לה.
ולהנ"ל הוא מבואר, שהנר מצד עצמו הוא זכר למה שהיה במקדש, אבל מעשה ההדלקה שהוא גופה של מצווה כלל אינו זכר למקדש, אלא איך שהגברא עושה את המעשה שמצידו.
ובאמת בדין אחד מצינו שחלק מהראשונים ביארוהו מצד הדימוי למקדש, והוא האיסור הנאה. וזה בגלל שזה דין בגופו של נר, ולא במעשה מצווה.