עמוד 1 מתוך 1

הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 11:19 pm
על ידי לולי דמיסתפינא
נודע מה שהביאו הפוסקים מספר שער אפרים אם מותר להדליק נר חנוכה בשמן של איסורי הנאה, והאם יש בזה דין כתותי מיכתת שיעורי'. ודנו עליה שאין כאן דין שיעור כמו בלולב, רק היכי תצי שצריך לדלוק חצי שעה.

ראיתי לחכם אחד (הגר"נ רוטשטיין) שכתב בשם הגר"ח דלמ"ד כבתה אין זקןק לה, שאמרינן בגמ' א"נ לשיעורא, יש דין של 'שיעור' בשמן, כדין כל שאר השיעורים שבתורה, וע"כ אמרינן ביה כתותי מיכתת שיעורא.

ברצוני לדעת האם יש אכן גר"ח כזה, ואיה מקום כבודו?

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: א' דצמבר 25, 2016 11:26 pm
על ידי עושה חדשות
ראה בספר זה סי' לג.

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 9:50 am
על ידי עזריאל ברגר
אם צריך שיעור - אז לעולם לא תמצא שיעור בנרות חנוכה, הואיל ולשריפה עומדים - כיתותי מיכתת שיעוריה...
ובפרט בשמן שריפה.

לפענ"ד קשה לומר שהואיל ולשריפה עומד אי אפשר לשרוף אותו ולקיים בו מצווה....

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 3:25 pm
על ידי ביליצר
לולי דמיסתפינא כתב:נודע מה שהביאו הפוסקים מספר שער אפרים אם מותר להדליק נר חנוכה בשמן של איסורי הנאה, והאם יש בזה דין כתותי מיכתת שיעורי'. ודנו עליה שאין כאן דין שיעור כמו בלולב, רק היכי תצי שצריך לדלוק חצי שעה.

ראיתי לחכם אחד (הגר"נ רוטשטיין) שכתב בשם הגר"ח דלמ"ד כבתה אין זקןק לה, שאמרינן בגמ' א"נ לשיעורא, יש דין של 'שיעור' בשמן, כדין כל שאר השיעורים שבתורה, וע"כ אמרינן ביה כתותי מיכתת שיעורא.

ברצוני לדעת האם יש אכן גר"ח כזה, ואיה מקום כבודו?


הרי אם הניח שמן לשיעור רבע שעה אינו יוצא בהדלקה זו ש"מ דצריך שיעור ?

ומקופיא אולי ההגדרה היא דבמציאות יש כאן נר שבכחו לדלוק חצי שעה אפילו אי אמרינן כיתותי ואין כאן שמן ,בכ"א יש כאן נר דולק,

מה אומרים החברים?

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 8:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
ביליצר כתב:
לולי דמיסתפינא כתב:נודע מה שהביאו הפוסקים מספר שער אפרים אם מותר להדליק נר חנוכה בשמן של איסורי הנאה, והאם יש בזה דין כתותי מיכתת שיעורי'. ודנו עליה שאין כאן דין שיעור כמו בלולב, רק היכי תצי שצריך לדלוק חצי שעה.

ראיתי לחכם אחד (הגר"נ רוטשטיין) שכתב בשם הגר"ח דלמ"ד כבתה אין זקןק לה, שאמרינן בגמ' א"נ לשיעורא, יש דין של 'שיעור' בשמן, כדין כל שאר השיעורים שבתורה, וע"כ אמרינן ביה כתותי מיכתת שיעורא.

ברצוני לדעת האם יש אכן גר"ח כזה, ואיה מקום כבודו?


הרי אם הניח שמן לשיעור רבע שעה אינו יוצא בהדלקה זו ש"מ דצריך שיעור ?

ומקופיא אולי ההגדרה היא דבמציאות יש כאן נר שבכחו לדלוק חצי שעה אפילו אי אמרינן כיתותי ואין כאן שמן ,בכ"א יש כאן נר דולק,

מה אומרים החברים?

כנראה יסוד סברתו היא ע"ד מה שלחי כשר מאיסורי הנאה כיוון ששיעורו הוא חד מימדי (לגובה בלבד) ולא תלת מימדי, או כיוון שאפילו אם נראהו כשרוף - הרי אפר כשר ללחי, ודון מינה ואוקי הכא.

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 9:05 pm
על ידי ביליצר
הן הן הדברים שכתבתי הלא כן?

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 26, 2016 9:07 pm
על ידי עזריאל ברגר
ביליצר כתב:הן הן הדברים שכתבתי הלא כן?

אכן, אינני חולק עליך אלא מטעים את דבריך, וזה משתלב גם עם מה שכתבתי לעיל.

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 11:28 am
על ידי קראקובער
כבר דחו האחרונים דברי השער אפרים ונפק"מ בין הטעמים שאם נגיד שאיה"נ יש לו דין אפר אבל גם באפר אפשר להדליק אכתי לא דלק עם שמן זית.

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 4:45 pm
על ידי ביליצר
קראקובער כתב:כבר דחו האחרונים דברי השער אפרים ונפק"מ בין הטעמים שאם נגיד שאיה"נ יש לו דין אפר אבל גם באפר אפשר להדליק אכתי לא דלק עם שמן זית.


במציאות הדליק באפר ששמו שמן זית [ודומה לנס חנוכה]

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 4:52 pm
על ידי קראקובער
יש פסוק מפורש כמוך (שופטים טו) ויבער מגדיש ועד קמה ועד כרם זית...

Re: הגר"ח על כיתותי מיכתת שיעורי' בנר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 27, 2016 5:44 pm
על ידי ביליצר
קראקובער כתב:יש פסוק מפורש כמוך (שופטים טו) ויבער מגדיש ועד קמה ועד כרם זית...


טווובבב