בגדי חנוכה ופורים
פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 8:13 am
בספר יש נוחלין (מהגה"ק מוהר"ר אברהם הורוויץ אבי השל"ה הק') באזהרות לשבת ויו"ט, וז"ל: טוב ויפה להיות לכם ג' מיני בגדים חמודות מלבד בגדי חול, אחד לשבתות ואחד ליו"ט, ואחד לחנוכה ופורים ור"ח וחוה"מ.
על בגדי שבת בהדלקת נ"ח שמענו ממקורות רבים, בעיקר חסידיים. (ראה לקוטי מהרי"ח, דרכי חיים ושלום ועוד).
על בגדי ר"ח גם שמענו, מנהג רבינו הגר"א כדלהלן: כתב במעשה רב על רבינו הגר"א: בעת תפילת ערבית דר"ח מרבים קצת בנרות, והוא לובש כובע שבת לכבוד ר"ח שהוא דאורייתא, ע"כ. הרי לנו כבר ענין לבוש מיוחד בר"ח, אם כי לא בגד מיוחד לר"ח.
אבל על בגדי חנוכה?
משום מה בפורים נוהגים הכל בבגדי שבת, ויש להעיר על השינוי הזה.
(והנה בברכות ל,ב פריך הגמ' על דברי רבי יהושע בן לוי דפירש הפס' השתחו לה' בהדרת קדש, אל תיקרי בהדרת אלא בחרדת, בזה"ל: ממאי דילמא לעולם אימא לך הדרת ממש, כי הא דהא דרב יהודה הוה מציין נפשיה (מקשט עצמו בבגדיו-רש"י) והדר מצלי. והקשה הגאון האדר"ת בקונט' קבא דקשייתא ח"ג, וז"ל: וקשה דמאי ראיה מרב יהודה, דהא רב יהודה היה מתפלל מתלתין יום לתלתין יומין (כדאיתא בר"ה לה,א), וא"כ י"ל דמשום שהיה ראש חודש לכך הוה מציין נפשיה, ולא משום התפילה-אמ"ו הגנ"י בכתביו.
והוסיף האדר"ת: ויש להמתיק דבריו דר"ל דהנה תפילות כנגד תמידין תקנום, וכבר ידוע מ"ש ונשלמה פרים שפתינו, וא"כ כשמתפלל תפילת מוסף הרי הוא כאילו מקריב קרבן מוסף, א"כ י"ל דלכך מציין נפשיה אז בעת תפילתו מפני ר"ח ומפני כבוד מוסף, אבל בשאר התפילות לא, ע"כ.
אמנם לפי דברי המע"ר י"ל משום דין המועד דר"ח שהרי הגר"א לבש כובע שבת כבר בתפילת ערבית, ומעתה אולי גם חנוכה איקרי מועד לענין זה).
על בגדי שבת בהדלקת נ"ח שמענו ממקורות רבים, בעיקר חסידיים. (ראה לקוטי מהרי"ח, דרכי חיים ושלום ועוד).
על בגדי ר"ח גם שמענו, מנהג רבינו הגר"א כדלהלן: כתב במעשה רב על רבינו הגר"א: בעת תפילת ערבית דר"ח מרבים קצת בנרות, והוא לובש כובע שבת לכבוד ר"ח שהוא דאורייתא, ע"כ. הרי לנו כבר ענין לבוש מיוחד בר"ח, אם כי לא בגד מיוחד לר"ח.
אבל על בגדי חנוכה?
משום מה בפורים נוהגים הכל בבגדי שבת, ויש להעיר על השינוי הזה.
(והנה בברכות ל,ב פריך הגמ' על דברי רבי יהושע בן לוי דפירש הפס' השתחו לה' בהדרת קדש, אל תיקרי בהדרת אלא בחרדת, בזה"ל: ממאי דילמא לעולם אימא לך הדרת ממש, כי הא דהא דרב יהודה הוה מציין נפשיה (מקשט עצמו בבגדיו-רש"י) והדר מצלי. והקשה הגאון האדר"ת בקונט' קבא דקשייתא ח"ג, וז"ל: וקשה דמאי ראיה מרב יהודה, דהא רב יהודה היה מתפלל מתלתין יום לתלתין יומין (כדאיתא בר"ה לה,א), וא"כ י"ל דמשום שהיה ראש חודש לכך הוה מציין נפשיה, ולא משום התפילה-אמ"ו הגנ"י בכתביו.
והוסיף האדר"ת: ויש להמתיק דבריו דר"ל דהנה תפילות כנגד תמידין תקנום, וכבר ידוע מ"ש ונשלמה פרים שפתינו, וא"כ כשמתפלל תפילת מוסף הרי הוא כאילו מקריב קרבן מוסף, א"כ י"ל דלכך מציין נפשיה אז בעת תפילתו מפני ר"ח ומפני כבוד מוסף, אבל בשאר התפילות לא, ע"כ.
אמנם לפי דברי המע"ר י"ל משום דין המועד דר"ח שהרי הגר"א לבש כובע שבת כבר בתפילת ערבית, ומעתה אולי גם חנוכה איקרי מועד לענין זה).