עמוד 1 מתוך 1

כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:04 pm
על ידי רבטוב
בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:09 pm
על ידי יאיר
עוד יש לשאול, למה שלא יאמרו שיש לו שני פתחים והדליק בפתח השני.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:12 pm
על ידי נוטר הכרמים
מעיקרא דדינא פירכא, למה יחשדוהו שלא הדליק, ולא יטרחו לראות אם הדליק בפתחו השני?

ראה על כך בהרחבה במאמרו של יצחק זילבר, דאצ'ה גליון 73 : החשד בנר חנוכה ובסיפורי המקרא.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:14 pm
על ידי רבטוב
יאיר כתב:עוד יש לשאול, למה שלא יאמרו שיש לו שני פתחים והדליק בפתח השני.

בכלל צ''ב למה דוקא במצוה זו ישנו מושג של חשד

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:28 pm
על ידי יאיר
רבטוב כתב:
יאיר כתב:עוד יש לשאול, למה שלא יאמרו שיש לו שני פתחים והדליק בפתח השני.

בכלל צ''ב למה דוקא במצוה זו ישנו מושג של חשד

לא הבנתי דבריך..יש עוד הרבה מצוות שיש בהן חשד וכל המושג של "מראית עין" הוא משום חשד..

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:32 pm
על ידי בן פקועה
מענין לענין.
מנהג החסידים בזמן הזה שלא להדליק בפתח הבית כדין, אלא מניח על שולחנו ודיו כבשעת הסכנה. הללו אין להם אלא מנהג אבותיהם בידיהם ואין לנו לערער אחר מנהג ישראל קדושים. אבל קשה לי מידי, מדוע לא יצטרכו להדליק גם בפתח הבית, מדין חשד? מילא בשעת הסכנה ממש אונס רחמנא פטריה, שהרי שעת הסכנה היא, אבל כאן כשאפשר - מדוע לא יהדרו להדליק נר נוסף בפתח הבית מדין חשד?

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:39 pm
על ידי מורה צדק
כיום שהמנהג אצל רבים שאין מדליקים בפתח, אלא אדרבה מניחים בתוך הבית (וכן מנהג רבים מהספרדים, וכך גם נוהג מרן הראשל"צ שליט"א), ליכא סברא דחשד כלל.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:41 pm
על ידי בן פקועה
מורה צדק כתב:כיום שהמנהג אצל רבים שאין מדליקים בפתח, אלא אדרבה מניחים בתוך הבית (וכן מנהג רבים מהספרדים, וכך גם נוהג מרן הראשל"צ שליט"א), ליכא סברא דחשד כלל.

הא מנ"ל? והרי גם בזמן חכמים לפני שתיקנו את תקנת חשד, לא היו מדליקים אלא בפתח אחד או בחלון אחד, והרואה אומר שלבטח הדליק הלה בפתח או בחלון השני, ואעפ"כ ראו חכמים מקום לתקן תקנת חשד, ומאי שנא?

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ב' דצמבר 06, 2010 11:47 pm
על ידי מורה צדק
במקום שיש ב' פתחים, אפשר לחוש שמא לא הדליק, כי לרוב מכריע של הבתים יש פתח א', והנה זה לא הדליק, כי כ ו ל ם מדליקים בפתח, אבל כאשר ידוע שיש כאלה שאינם מדליקים בפתח הבית, אלא מנהגם להדליק בתוך הבית, איזה חשד יכול להיות?

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 12:05 am
על ידי בן פקועה
מורה צדק כתב:במקום שיש ב' פתחים, אפשר לחוש שמא לא הדליק, כי לרוב מכריע של הבתים יש פתח א', והנה זה לא הדליק, כי כ ו ל ם מדליקים בפתח, אבל כאשר ידוע שיש כאלה שאינם מדליקים בפתח הבית, אלא מנהגם להדליק בתוך הבית, איזה חשד יכול להיות?


אם אכן הכל היו מדליקים על שולחנם, אין מקום לחשד, אבל כיוון שרבים מדליקים על הפתח מבחוץ, על אף שידוע שיש שמדליקים בפנים, הרי זה דומה למיעוט - ואפילו מיעוט ניכר - שיש להם שני פתחים ועל הרואה להבין שיש אפשרות שהדליק בפתח השני ולא לחשוד, ואעפ"כ כאמור תיקנו חכמים תקנה מפני החשד. וכן הכא, כיוון שיש מדליקים על הפתח מבחוץ, הרואה יחשוד שלא הדליקו כלל ולא יסיק מאליו שהדליק בפנים, כשם שלא יסיק שהדליק על הפתח השני, ופשוט.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 6:57 am
על ידי רבטוב
יאיר כתב:
רבטוב כתב:
יאיר כתב:עוד יש לשאול, למה שלא יאמרו שיש לו שני פתחים והדליק בפתח השני.

בכלל צ''ב למה דוקא במצוה זו ישנו מושג של חשד

לא הבנתי דבריך..יש עוד הרבה מצוות שיש בהן חשד וכל המושג של "מראית עין" הוא משום חשד..
...
שמה זה בדבר איסור ----לא תעשה.....
משא''כ כאן זה..... במצות עשה

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 10:53 am
על ידי סענדער
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב

פשוט , בתחילה יש עליו חיוב לכן צריך לחשוש 'מה יאמרו'

אבל אם אינו חייב מפני הכלל ש''כבתה אין זקוק לה'' , שוב אינו צריך לחשוש ל'מה יאמרו'.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 6:39 pm
על ידי איש_ספר
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב

פלא שלא העירו עד עתה כי קושיא זו ידועה ע"ש הבית הלוי. (עיין בית הלוי חנוכה)

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 7:38 pm
על ידי רבטוב
איש_ספר כתב:
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב

פלא שלא העירו עד עתה כי קושיא זו ידועה ע"ש הבית הלוי. (עיין בית הלוי חנוכה)

ייש''כ ואין לי הספר אולי תסרוק מה שאומר . עוה''פ ייש''כ

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 8:12 pm
על ידי זקן ששכח
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב

ומה יסבור העובר ושב, שגם החנוכיה כלתה מאליה? אתמהה! הלא אם הדליק וכבתה יש לנו לראות שם כוסיות ופתילות, ולהיכן פרחו ונעלמו?

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 8:18 pm
על ידי מנחם זאב צוקרמן
זקן ששכח כתב:
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב

ומה יסבור העובר ושב, שגם החנוכיה כלתה מאליה? אתמהה! הלא אם הדליק וכבתה יש לנו לראות שם כוסיות ופתילות, ולהיכן פרחו ונעלמו?

זו אינה קושיא. שאם כבתה ואין זקוק לה, הכניסה בעל הבית לביתו. כי לשם מה תהא מונחת לחינם בפתח הבית?

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 8:59 pm
על ידי רבטוב
זקן ששכח כתב:
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב

ומה יסבור העובר ושב, שגם החנוכיה כלתה מאליה? אתמהה! הלא אם הדליק וכבתה יש לנו לראות שם כוסיות ופתילות, ולהיכן פרחו ונעלמו?

ממתי יש מצוה להשאיר את '''החנוכי''''' במקום הדלקה אם כבה הנר ...אתמהה

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 11:26 pm
על ידי ירושלמי
איש_ספר כתב:
רבטוב כתב:בעזהשי''ת
ידוע ההלכה בחנוכה שכבתה אין זקוק לה . ואפילו בערב שבת והדליקו קודם השקיעה ונתכבה מעצם הדין לא צריך להדליק עוה''פ .
וכן ידוע ההלכה שאם יש לאדם חצר עם שני פתחים צריך להדליק בכל פתח מפני החשד שמא יאמרו שלא הדליק . וצ''ב למה שלא יאמרו
שבאמת הוא הדליק רק כבה הנר וההלכה היא שכבתה אין זקוק לה . וע''כ זה לא דולק . וצ''ב

פלא שלא העירו עד עתה כי קושיא זו ידועה ע"ש הבית הלוי. (עיין בית הלוי חנוכה)


http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... KS&page=76

סוף העמוד ד"ה והנה, וממשיך בעמוד שאח"כ.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 11:35 pm
על ידי מורה צדק
בן פקועה כתב:
מורה צדק כתב:במקום שיש ב' פתחים, אפשר לחוש שמא לא הדליק, כי לרוב מכריע של הבתים יש פתח א', והנה זה לא הדליק, כי כ ו ל ם מדליקים בפתח, אבל כאשר ידוע שיש כאלה שאינם מדליקים בפתח הבית, אלא מנהגם להדליק בתוך הבית, איזה חשד יכול להיות?


אם אכן הכל היו מדליקים על שולחנם, אין מקום לחשד, אבל כיוון שרבים מדליקים על הפתח מבחוץ, על אף שידוע שיש שמדליקים בפנים, הרי זה דומה למיעוט - ואפילו מיעוט ניכר - שיש להם שני פתחים ועל הרואה להבין שיש אפשרות שהדליק בפתח השני ולא לחשוד, ואעפ"כ כאמור תיקנו חכמים תקנה מפני החשד. וכן הכא, כיוון שיש מדליקים על הפתח מבחוץ, הרואה יחשוד שלא הדליקו כלל ולא יסיק מאליו שהדליק בפנים, כשם שלא יסיק שהדליק על הפתח השני, ופשוט.


לענ"ד המדליקים בביתם אינו מיעוט כלל. ולכך אין לחוש לחשד.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 11:39 pm
על ידי בן פקועה
תשובתך תעלה יפה רק אם תמצי לומר שבתים בעלי שני פתחים היו מועטים ביותר, שהיא קביעה מוזרה.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ג' דצמבר 07, 2010 11:39 pm
על ידי ירושלמי
ולעיקר הקושיא שמעתי, דגדר הענין הוא דבב' פתחים נתחייב להדליק בשניהם, והרי עתה מחוייב הוא ב"הדלקת ב' פתחים", וחיוב זה רמיא עליה בראשית הדלקתו, ולא נסתיימה הדלקתו עד שהדליק בשניהם, [וכידוע שמי שמדליק בב' פתחים חייב להזדרז בהליכתו מפתח א' לב', ולא להפסיק ביניהם בשיחה]. משא"כ בכבתה, הרי את הדלקתו קיים שפיר, ומכח דין חשד לא מחדשים דין הדלקה חדש אחר שכבר הדליק כדין, שכן טעם זה כחו יפה רק להגדיר את חיובו בתחילת ההדלקה דחייב להדליק בב' הפתחים, אך אין מחדשים מכוחו דין הדלקה חדש היכא דכבר הדליק כדין.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ד' דצמבר 08, 2010 1:30 am
על ידי אליהוא
איש ספר בחופזו לא שת לבו לראות כי שאלת הביה"ל ושאלת השואל כאן שאלות הפוכות נינהו. הביה"ל שאל כל כבתה אמאי א"צ להדליק משום חשד, והשואל רב הטוב כאן שאל בהפך אמאי כל חשד לא יתלו שכבתה. [כמובן לד' הביה"ל שגם בכבתה יש להדליק משום חשד קושיא מעיקרא ליתא].
אמנם תי' שהביא ירושלמי יש לו מקום ובפרט לד' התרוה"ד שגם בע"ש אמרינן כבתה אין זקוק לה ואכמ"ל.

ולעיקר קושית השואל כאן צ"ל שלכיבוי לא חיישינן כמש"כ האחרונים בהסוגיא שם, בפרט דצריך להניחה באופן שלא יכבה.

ולענין החשד בזה"ז. המדקדק במצוות ומדליק כדין אינו חפץ שיחשדוהו שאינו עושה כן. [גם להני ראשונים שבדיעבד יוצא יד"ח בבית].

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ד' דצמבר 08, 2010 1:38 am
על ידי הלפרין
בנוגע לשאלה למה תיקנו כאן מפני החשד, נ"ל שלפי שכל ענין הדלקת נ"ח הוא פרסומי ניסא, הרי גם קודם תקנת חז"ל להדליק בשני הפתחים, מי שחפץ לפרסם הנס הדליק מרצונו בשני הפתחים. ובזה יאיר לנכון הלשון "כי היכי דבהא פתחא ..." דהיינו מכיון דחזינן שאינו להוט לפרסם הנס, מסתמא אינו מדליק כלל.
ועוד, מסתבר שהיו רבים שלא הדליקו כיון שלא חיבבו את מלכי חשמונאי (וכעין דברי החת"ס הידועים בביאור למה אין משניות סדוורת להלכות חנוכה), וע"כ שייך בזה יותר ענין של חשד.

Re: כבתה אין זקוק לה

פורסם: ד' דצמבר 21, 2011 7:27 pm
על ידי היא שיחתי
הקפצה
ואוסיף שהקשה הגר"נ טוקר שליט"א
אמאי צריך להדליק בפתח השני
הא יכול לשים שלט ולכתוב בו "הדלקתי בפתח השני"

ותירץ דיחשדוהו שאף בפתח השני שם כזה שלט...