עמוד 1 מתוך 1

לנצח את אויבינו ולנצח על מלאכת בית ה'

פורסם: א' דצמבר 17, 2017 6:52 pm
על ידי מטעים
בתפילה קודם ההדלקה מהגה"ק ר' צבי אלימלך מדינוב בעל בני יששכר זצוק"ל:
ובכן יהי רצון מלפניך יי אלהינו ואלהי אבותינו שתהא חשובה ומקבלת ומרצה לפניך מצות הדלקת נר חנוכה כאלו כונתי כל הכונות שכונו הכהנים משרתי השם בעת אשר הערו למות נפשם בשביל כבוד שמך הגדול הגבור והנורא. ואתה ברחמיך הרבים עוררת נצחך עליהם לנצח את אויביהם ולנצח על מלאכת בית יי, והנני עושה על דעתם ועל כונתם ועל דעת כל הצדיקים והחסידים שהיו באותו הדור שהשפעת להם נסיך וזכו לאור באור החיים, ועל דעת כל הצדיקים והחסידים שבדורותינו, ופי כפיהם ועשיתי כעשיתם, ובזכות המצוה הזאת תזכנו לנצח את אויבינו ולנצח על מלאכת בית יי, וגלה כבוד מלכותך עלינו מהרה ולא ימוש התורה מפינו ומפי זרעינו ומפי זרע זרעינו מעתה ועד עולם, ונזכה לבנים תלמידי חכמים אמן כן יהי רצון. קדשנו במצותיך ותן חלקנו בתורתך שבענו מטובך ושמח נפשנו בישועתך וטהר לבנו לעבדך באמת. מלך על כל העולם כלו בכבודך והנשא על כל הארץ ביקרך והופע בהדר גאון עזך על כל יושבי תבל ארצך, וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יציר כי אתה יצרתו ויאמר כל אשר נשמה באפ"ו (בגי' חנוכ"ה) יהו"ה אלה"י ישרא"ל מל"ך ומלכות"ו בכ"ל משל"ה (בגי' כ"ו פעמים חנ"ה אותיות חנוכ"ה, ובגי' מתתיה"ו ב"ן יוחנ"ן כה"ן גדו"ל חשמנא"י ובני"ו). אמן נצח סלה ועד

ונראה מלשונו שלומד שיש קשר בין הנצחון במלחמה לנצוח על מלאכת בית ה', ויש לעיין מה החבור בין שני דברים אלו דלא מסתבר שכונתו לומר שזה רק לשון נופל על לשון, ומסתמא יש לדברים אותו שורש. (ועוד יש לדון אי מילת "נצח" ג"כ קשור לענין זה.)

Re: לנצח את אויבינו ולנצח על מלאכת בית ה'

פורסם: ב' דצמבר 18, 2017 12:05 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש כעין זה גם ביהי רצון שלאחר ההקפה הרביעית בשמח"ת

Re: לנצח את אויבינו ולנצח על מלאכת בית ה'

פורסם: ב' דצמבר 18, 2017 1:58 pm
על ידי צופר הנעמתי
מטעים כתב:בתפילה קודם ההדלקה מהגה"ק ר' צבי אלימלך מדינוב בעל בני יששכר זצוק"ל:
ובכן יהי רצון מלפניך יי אלהינו ואלהי אבותינו שתהא חשובה ומקבלת ומרצה לפניך מצות הדלקת נר חנוכה כאלו כונתי כל הכונות שכונו הכהנים משרתי השם בעת אשר הערו למות נפשם בשביל כבוד שמך הגדול הגבור והנורא. ואתה ברחמיך הרבים עוררת נצחך עליהם לנצח את אויביהם ולנצח על מלאכת בית יי, והנני עושה על דעתם ועל כונתם ועל דעת כל הצדיקים והחסידים שהיו באותו הדור שהשפעת להם נסיך וזכו לאור באור החיים, ועל דעת כל הצדיקים והחסידים שבדורותינו, ופי כפיהם ועשיתי כעשיתם, ובזכות המצוה הזאת תזכנו לנצח את אויבינו ולנצח על מלאכת בית יי, וגלה כבוד מלכותך עלינו מהרה ולא ימוש התורה מפינו ומפי זרעינו ומפי זרע זרעינו מעתה ועד עולם, ונזכה לבנים תלמידי חכמים אמן כן יהי רצון. קדשנו במצותיך ותן חלקנו בתורתך שבענו מטובך ושמח נפשנו בישועתך וטהר לבנו לעבדך באמת. מלך על כל העולם כלו בכבודך והנשא על כל הארץ ביקרך והופע בהדר גאון עזך על כל יושבי תבל ארצך, וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יציר כי אתה יצרתו ויאמר כל אשר נשמה באפ"ו (בגי' חנוכ"ה) יהו"ה אלה"י ישרא"ל מל"ך ומלכות"ו בכ"ל משל"ה (בגי' כ"ו פעמים חנ"ה אותיות חנוכ"ה, ובגי' מתתיה"ו ב"ן יוחנ"ן כה"ן גדו"ל חשמנא"י ובני"ו). אמן נצח סלה ועד

ונראה מלשונו שלומד שיש קשר בין הנצחון במלחמה לנצוח על מלאכת בית ה', ויש לעיין מה החבור בין שני דברים אלו דלא מסתבר שכונתו לומר שזה רק לשון נופל על לשון, ומסתמא יש לדברים אותו שורש. (ועוד יש לדון אי מילת "נצח" ג"כ קשור לענין זה.)

בפשטות לנצח על מלאכת בית ה' הוא אכן מלשון נצחון במלחמה, ועי' במצודות עה"פ לנצח על מלאכת בית ה' בנחמיה (וד' רש"י שם צ"ע שהמשוררים בני אסף נזכרים שם אח"כ, וכן בדה"י משמע שהמנצחים אינם מהמשוררים אלא מהלויים).