עמוד 1 מתוך 1

הדלקה מפלג המנחה בציבור

פורסם: ו' דצמבר 20, 2019 2:55 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בכולל ספרדי גומרים בחנוכה ב4:30 אחרי ערבית, ואח"כ סוגרים הכולל.
האם ידליקו בברכה קודם ערבית?
צדדי הספק: מותר להדליק מפלג. אבל בנ"ד בלילה ממש אינם נמצאים.
כמה אחרונים כ' דא"צ בביכנ"ס חצי שעה, ואפשר לכבות בגמר התפילה. אבל בנ"ד עוד לא הגיע זמן החיוב.
אמנם מאידך גיסא המצוה לפני ערבית. וצ"ע

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

פורסם: ו' דצמבר 20, 2019 4:06 pm
על ידי שומע ומשמיע
התרה"ד שהוא מהסוברים שאפשר להדליק בפלה"מ, כתב הטעם שהכשר מצוה כמצוה. אבל אם לא נשארים שם בללה אין מצוה להכשיר. ושרגא בטיהרא מאי אהני.
וראה כאן:
viewtopic.php?f=17&t=38785&p=569716&hilit=%D7%90%D7%91%D7%95%D7%94%D7%91#p569716

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

פורסם: ש' דצמבר 21, 2019 6:40 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אני חפש אם יש גילוי באחרוני דורינו בזה.

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 11:33 pm
על ידי כמעיין המתגבר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני חפש אם יש גילוי באחרוני דורינו בזה.


יראה כת"ר בשו"ת אדרת תפארת ח"ב סימן לא שהשווה דין הדלקה בבית הכנסת להדלקה בבית בכל העניינים, ונראה שהסכים איתו בחזון עובדיה חנוכה עמ' קמד.

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

פורסם: ד' דצמבר 25, 2019 1:15 am
על ידי אמריקנר
אפשר קישור בבקשה

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

פורסם: ד' דצמבר 25, 2019 2:14 am
על ידי חיימקה
אמריקנר כתב:אפשר קישור בבקשה


https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=147

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 12:10 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
תשובה: המנהג להדליק בבית הכנסת בברכה. ואף שיש מהראשונים שערערו על זה, מ"מ כן הסכמת הפוסקים. ואף שבהדלקה בביכנ"ס הקילו הפוס' בכמה פרטים, וכגון, במקום שמתפללים תיכף והולכים לביתם, די"א שאין צריך להשאיר את הנר כשיעור חצי שעה, ובמקום צורך גדול אפשר לכבות אחר התפילה [ע' חזו"ע עמ' מו], ומ"מ לכתחילה יש להדליק חצי שעה לפחות. וכמ"ש המ"ב.

והנה, מי שמדליק מפלג המנחה, אף שפשטות דברי הפוסקים שמדליק "בברכה", וכ"כ המ"ב [תרעב ס"ק ג'], והביא כן בשם החיד"א בברכי יוסף, מ"מ מצאנו להחיד"א גופיה בספרו כסא רחמים [פ"כ ה"ד] שהוכיח מהמסכת סופרים שם שא"א להדליק בברכה, לפי שאין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו, והיינו בלילה. ונמשך אחריו בכה"ח [ס"ק י'].

והנה כל זה באדם רגיל שהוא חייב מעיקר הדין, ובזה נראה פשטות ד' הפוסקים ומרן השו"ע שמברך מפלג המנחה, אמנם בבית הכנסת שאינו חיוב גמור מעיקר הדין, ויש מהראשונים שסוברים שאין להדליק בביכה"ס בברכה, וי"א שגם אדם רגיל כשמדליק מפלג המנחה אין לו לברך, לכאו' כ"ש שבביהכנ"ס אין לברך.

ובפרט, שאינם נמצאים שם בלילה שהוא עיקר זמן החיוב, ואפשר דבכה"ג אין החיוב אלא ע"ש סופו, ופטורים מעיקרא.

אמנם המעיין בד' הפוסקים יראה שהדבר ברור שהמנהג היה לברך בבית הכנסת "קודם השקיעה", אף אם היו הולכים לביתם קודם זמן צאת הכוכבים, עי' במנהגי מהרי"ל, ובלבוש ובב"ח שם, וכ"כ בשו"ת שב יעקב, וביאר הלבוש: שהוא תחילת הכנסת היום הבא, שתפילת ערבית היא מן היום הבא. והוסיף לבאר הגר"מ קוטקס שליט"א, כיון דמצאנו כמה דינים בהדלקה בביהכנ"ס משום שהוא "דומיא דמנורה דביהמ"ק", ולכן מדליקים בדרום, ומדליקין גם בשחרית, ובשמן זית דווקא, ואת המנורה בביהמ"ק הדליקו ביום, ה"ה דמנורה דביהכנ"ס מדליקין ביום.

וכן היה מנהג הספרדים בירושלים מקדמת דנא, שהיו מתפללים בפלג ומדליקין והולכים לביתם הרבה קודם השקיעה. וכן נוהגים היום בקהילות החלבים בנ"י.
[קיבלתי מת"ח אחד]

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 2:56 pm
על ידי שומע ומשמיע
שומע ומשמיע כתב:התרה"ד שהוא מהסוברים שאפשר להדליק בפלה"מ, כתב הטעם שהכשר מצוה כמצוה. אבל אם לא נשארים שם בללה אין מצוה להכשיר. ושרגא בטיהרא מאי אהני.
וראה כאן:
viewtopic.php?f=17&t=38785&p=569716&hilit=%D7%90%D7%91%D7%95%D7%94%D7%91#p569716

חוזרני בי.
די"ל, דכיון שבבית הכנסת מדליקים בפנים יש תוספת אורה גם ביום.
וכך מבואר בתשו' מהר"ם רוטנבורג (קכז, הובא באשכול שציינתי), ששאלוהו על להדליק נרות בבית הכנסת ביו"ט ביום, וענה שיש בזה תוספת אורה, ואחת מראיותיו שיש ענין בתוספת אורה היא מנר חנוכה שמדליקים [לשיתו] בשקיעה"ח. כשיש עוד אור.
ואפשר שהרי זה בא ללמד נמצא למד, שגם בחנוכה כשמדליקים בפנים יש תוספת אורה גם ביום.