עמוד 1 מתוך 1

מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

פורסם: ג' דצמבר 20, 2011 8:24 pm
על ידי מעיין
בקושית הב"י מתרץ התולדות יעקב יוסף דח' ימים הוא משום ספיקא דיומא
והקשה בערבי נחל דא"כ הי' להיות יום הנוסף בסוף ימי חנוכה
ותי' ע"פ תי' הב"י דנתמלא תיכף, שהקשו על תי' זה דא"כ לא הי' נס ביום האחרון [ובפשיטות לא קשה מידי דסוכ"ס דלק שמן נס ועיקר תי' הב"י דניכר הנס גם ביום ראשון, והדברים עתיקין], ומיושב משום ספיקא דיומא

ולכאורה תמי' מילתא טובא
דכל מה שספיקא דיומא הוא יום לאחר הדאורייתא היא רק בניסן ותשרי [וסיון? המבין יבין ע"פ תשו' חת"ס]
דחדשים שלפניהם היא באמת חסר ע"פ מה דיש לנו קביעות הלל
ואנו עושין ספיקא דיומא משום מנהג אבותינו גם ע"פ חשבון המלא, וא"כ יום שני הוא ההוספה והדרבנן,
משא"כ אי לו יצוייר שאדר הי' באמת מלא, ודאי שהי' עושין הספיקא דיומא ביום א' מוקדם מיום הדאורייתא
וא"כ גבי חנוכה שחשון היא לפעמים מלא ולפעמים חסר לכאורה אם עושין ספיקא דיומא הי' לן פעמים להקדים ופעמים לאחר וצע"ג

והנה באמת כ' המרדכי לגבי פורים דטעם דלא עושים ב' ימים ספיקא דיומא משום ולא יעבור, ולכאורה גם שם קשה כנ"ל, דשבט ואדר ראשון הם לעולם מלא, וא"כ בפורים הספיקא דיומא היא לפניו ולא לאחריו
ולענין פורים הקשה באמת כן על המרדכי הגאון החוו"ד נדפס בהגהותיו בסוף ספרו מקור חיים [וגם באורחת חיים ספינקא], ובחי' הפלאה [מובא באורחת חיים שם] יישב בפורים, מה שאין שייך כאן בחנוכה

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

פורסם: ג' דצמבר 20, 2011 10:26 pm
על ידי חיים
לא ראיתי את התולדות יעקב יוסף בפנים, אך לענ"ד איני מבין את הקושיא.
לכאורה ברור שאין הכוונה שאנו נוהגים 8 ימים משום מעשה אבותינו בידנו שלא היו בקיאים בקביעות החודש, אלא שלכתחילה היתה התקנה לנהוג 8 ימי חנוכה משום ספיקא דיומא.
והיינו, שמחמת המקומות שצריכים לנהוג 8 ימים מספק, קבעו על כל ישראל מספר ימים שוה, ובאותו אופן של סדר הדלקה כדעת ב"ש או כדעת ב"ה.
והואיל ובאותם המקומות שלא ידעו מתי חל ר"ח, היו צריכים להתחיל לנהוג חנוכה מיום שהוא ספק כ"ה ספק כ"ו, לכן קבעו חכמים שכל ישראל ינהגו חנוכה מכ"ה בחודש והלאה.

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 11:42 am
על ידי שחר קמתי
כמדומה שהיה דיון בזה בקובץ כרם שלמה (באבוב) לפני הרבה שנים, אך אין לי הקובץ, וגם אינו באוצר, ומי שיש לו נא להורידו לכאן, ייש"כ

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 3:30 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בקושיה הנ"ל מאסופות ה', דברי הגר"ז סופר והחת"ס.
אסופות ה.PDF
(337.23 KiB) הורד 418 פעמים

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 8:34 am
על ידי בן החבורה
החתם סופר בדרשות (שנת תקצ"ד) הביא בשם ברכי יוסף את התירוץ הנ"ל שיום הח' הוא משום ספיקא דיומא, והביא את קו' הר"ח אלפנדרי דבכ"ה לחודש כו"ע בקיאי בקביעא דירחא, וגם הק' דבאר"י לא ליעבד אלא ז' ימים, ותירץ שם תירוץ נפלא עפ"י דרכו, ואם יהיה לי פנאי אעתיקנו אח"כ בל"נ.

Re: מילתא דתמיה בחנוכה ספיקא דיומא לפניו או לאחריו

פורסם: א' דצמבר 13, 2020 10:19 pm
על ידי מעיין
ויש שכתבו בענין זה לשון הגמרא (ר"ה כ ע"ב) כל ספיקא לקמיה שדינן
אבל לכאורה אין הכוונה שם דבכל אופן הספיקא דיומא הוא רק אלאחריו ולא אלפניו עיי"ש בסוגיא