עמוד 1 מתוך 1

הנרות הללו קודש הם?

פורסם: ו' דצמבר 23, 2011 6:55 am
על ידי מותיב ומפרק
איתא בשבת כב,א דאסור להרצות מעות נגד הנר. ומקשינן "אטו נר חנוכה קדושה יש בה? ומסקינן דמשום ביזוי מצוה הוי דומיא דכיסוי הדם ברגל..
ונתקשיתי לפי"ז על הנוסח "הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהן" משמע בהדיא דלא כהגמ' הנ"ל דנר חנוכה לית בהו קדושה..

Re: הנרות הללו קודש הם

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 2:15 am
על ידי הגהמ
גם אני נתקשיתי בזה ונ"ל שיש להביא ראיה מכאן לשיטת הרמב"ן (בדרשה שלו לר"ה) שמס' סופרים לא היה למראה עיני מסדרי הבבלי

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: א' דצמבר 25, 2011 11:28 am
על ידי מורה צדק
כך הקשה הרב בנין שלמה, והב"ד בשד"ח אס"ד מע' חנוכה סי' ט' אות א'. וכתב ליישב דבעל המאור כתב דלרב דאמר אסור להשתמש לאורה, דעשהום לנרות חנוכה כנרות המנורה כיון שהוא זכר למנורה, והטילו עליהם קדושה ואיסור הנאה כשמן ופתילות של מנורה ולכך אף תשמיש דמצוה אסור, אך רב אסי סובר דנר אין בו משום קדושה ולכך אינו אוסר אלא להרצות מעות דהוא תשמיש בזוי, וע"ש וכן ברמב"ן במלחמות.

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 12:14 am
על ידי כוכב
ועיין גם קובץ "הערות וביאורים- אהלי תורה" שי"ל לחנוכה דהאי שתא מה שהאריך בזה הרב י.א. רובין
.

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: ד' דצמבר 28, 2011 12:30 am
על ידי ידידיה
בפשטות ביזוי מצווה = חפץ קדוש, דהיינו שמחמת המצווה חל על החפץ איזו שייכות מצוותית, ובזוי החפץ הוא כביזוי המצווה.

וגם על הדם היה אפשר לומר 'קודש הוא'.

ובהוא אמינא לא ידעו שיש עניין כזה של ביזוי מצווה או שלא ידעו שלומדים מדם לשאר מצוות (עיי"ש בסוגייה) ולכן הקשו אטו קדושה וכו', ואה"נ למסקנה יש ויש קדושה.

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 3:11 pm
על ידי אש משמים
מותיב ומפרק כתב:איתא בשבת כב,א דאסור להרצות מעות נגד הנר. ומקשינן "אטו נר חנוכה קדושה יש בה? ומסקינן דמשום ביזוי מצוה הוי דומיא דכיסוי הדם ברגל..
ונתקשיתי לפי"ז על הנוסח "הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהן" משמע בהדיא דלא כהגמ' הנ"ל דנר חנוכה לית בהו קדושה..

כן הוקשה לי בשנה זו ותירצתי ע"פ הסוברים שניתקן נר חנוכה כעיין נר המנורה.
(בעל המאור (דף ט' ע"א בדפי הרי"ף) כתב הטעם כיון שהם זכר לנרות ולשמן של היכל, ולכן אסורות בהנאה כל עיקר, וכ"כ הרשב"א (ד"ה אמר ר' ירמי'), וכ"כ הר"ן (שם). ובלבוש (או"ח סי' תרע"ג סע' ב') הוסיף ביאור לזה, כיון שע"י נס שנעשה במנורה תקנוה, עשאוה כמנורה שאין משתמשין בה כלל, שהרי לפנים היתה עומדת בהיכל מקום שלא ראו בני אדם את אורה. עכ"ל.)

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 6:30 pm
על ידי ידידיה
רש"י דברים כב, ט
"פן תקדש - כתרגומו תסתאב. כל דבר הנתעב על האדם, בין לשבח כגון הקדש, בין לגנאי כגון איסור, נופל בו לשון קדש, כמו (ישעיה סה, ה) אל תגע בי כי קדשתיך".

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: א' נובמבר 15, 2020 5:38 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עיין טל תורה שבת כ"א מילתא חדתא בזה.

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: ג' נובמבר 30, 2021 9:34 pm
על ידי מתגעגע
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עיין טל תורה שבת כ"א מילתא חדתא בזה.


אפשר ציטוט בבקשה?

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: ה' דצמבר 02, 2021 1:56 pm
על ידי ש. ספראי
אש משמים כתב:
מותיב ומפרק כתב:איתא בשבת כב,א דאסור להרצות מעות נגד הנר. ומקשינן "אטו נר חנוכה קדושה יש בה? ומסקינן דמשום ביזוי מצוה הוי דומיא דכיסוי הדם ברגל..
ונתקשיתי לפי"ז על הנוסח "הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהן" משמע בהדיא דלא כהגמ' הנ"ל דנר חנוכה לית בהו קדושה..

כן הוקשה לי בשנה זו ותירצתי ע"פ הסוברים שניתקן נר חנוכה כעיין נר המנורה.
(בעל המאור (דף ט' ע"א בדפי הרי"ף) כתב הטעם כיון שהם זכר לנרות ולשמן של היכל, ולכן אסורות בהנאה כל עיקר, וכ"כ הרשב"א (ד"ה אמר ר' ירמי'), וכ"כ הר"ן (שם). ובלבוש (או"ח סי' תרע"ג סע' ב') הוסיף ביאור לזה, כיון שע"י נס שנעשה במנורה תקנוה, עשאוה כמנורה שאין משתמשין בה כלל, שהרי לפנים היתה עומדת בהיכל מקום שלא ראו בני אדם את אורה. עכ"ל.)


באמת יש להבין מדוע דווקא בדבר זה דימוה למנורת המקדש ולא בכל הלכות המנורה שברמב"ם פ"ג מתמידין ומוספין.
ועי' בס' דבר למועד בזה.

Re: הנרות הללו קודש הם?

פורסם: ה' דצמבר 02, 2021 10:10 pm
על ידי תרשישי
עי' שפת אמת (עהש"ס) שם בשבת שהרגיש בקושיא זו, וכותב שרב ס"ל שיש בו איסור משום קדושה, עיי"ש.