מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מגילה מצויירת

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

מגילה מצויירת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 07, 2017 8:53 am

ראיתי כעת בשו"ת שומע ומוסיף פורים מהגרש"ד דבילצקי שליט"א [י"ל השנה במהד' מצומצמת ע"י תלמידיו], שדן בדבר "מגילה מצויירת" מכמה אנפי.
ובעיקר ממה שנראה לכא' כעין סתירה בשו"ע ובמ"ב בס' תרצ"א שבסע' א' כתב בסתם שמגילה שלא עיבדו אותה לשמה כשירה וכדעת הרמב"ם, ורק בי"א כתב שי"א שהיא פסולה כדעת ר"ת שהובאה בטור, שמשווים מגילה לס"ת לכל מילי שלא נא' בה להדיא שהיא כאגרת. ובשעה"צ ס"ק ד' כתב ע"פ פרמ"ג שלכתחילה לא יברך עליה.
לעומת כן שם בסע' ט' פסק להכשיר בסתם מגילה נקודה ושנכתבו ברכותיה בתוכה ואינה נפסלת בכך, ולא הביא כלל לא הוא ולא המ"ב שלכתחילה לא יברך, אף שהמרדכי במגילה בס' תתל"א בשם הראבי"ה פסלה לגמרי מטעם שהיא כספר תורה שנפסל בכך, ומתוך כך חכך להחמיר בזה.

מה דעתכם בישוב הסתירה?.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 07, 2017 11:27 am

אולי ההבדל שעיבוד לשמה הוא דין מהותי בגוף הספר (בס"ת) ולעומת זאת תוספת ברכות וטעמים אינה משנה את גוף הספר אלא היא רק תוספת

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 07, 2017 8:30 pm

כדכד כתב:אולי ההבדל שעיבוד לשמה הוא דין מהותי בגוף הספר (בס"ת) ולעומת זאת תוספת ברכות וטעמים אינה משנה את גוף הספר אלא היא רק תוספת

גם אני חושב כך, כתיבת ברכות בס"ת היא גז' שמא יאמרו שהיא מכלל הספר, ככזו אין סברא שייאסר מחמתה גם במגילה, שאינה כתורה שבכתב לעניין זה, ורק שנקראת ספר מפני חשיבותה לדורות ואף מפאת קדושתה לר"ת ובעי עיבוד לשמה.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 09, 2017 9:45 pm

ראה כאן.

==

הגהה בס' הנייר הל' מגילה כתב:כתב הר"ר ברוך חיים ז"ל דמגילת הר"ר רבינו יהודה מקורביל היתה מוטעמת בטעמיה בלא נקודה. וגם רבינו או' כן שאין לחוש אם יש בה טעמים ואינה פסולה כלל בכך. עכ"ל.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 14, 2017 9:06 am

יש להוסיף לדיון זה, של האם מגילה כספר לכל ענייניה, מה שנוהגים כיום כשיטת הגר"א לכתוב מגילה י"א שורות, ואם היא קטנה יוצא ששיכתן שיש יותר אוויר מכתב ופסול בס"ת, יבאו הבקיאים ויאלפינו בינה.

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' מרץ 14, 2017 9:21 am

פרי יהושע כתב:יש להוסיף לדיון זה, של האם מגילה כספר לכל ענייניה, מה שנוהגים כיום כשיטת הגר"א לכתוב מגילה י"א שורות, ואם היא קטנה יוצא ששיכתן שיש יותר אוויר מכתב ופסול בס"ת, יבאו הבקיאים ויאלפינו בינה.


ברור, ולכן אלו שרוצים לצאת י"ח כל השיטות וכותבים מגילה עם 11 שורות עושים רווח 6 ס"מ למעלה ו8 ס"מ למטה, וכבר כתבנו ע"ז במק"א בהרחבה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 14, 2017 9:31 am

מפורש בגמרא שיוצאים י"ח במגילה שכתובה בתוך תנ"ך שלם, אם יש לה היכר להפרידה משאר הכתובים.
אבל לקרה"ת - תנ"ך דינו כחומש!

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 14, 2017 2:50 pm

עזריאל ברגר כתב:מפורש בגמרא שיוצאים י"ח במגילה שכתובה בתוך תנ"ך שלם, אם יש לה היכר להפרידה משאר הכתובים.
אבל לקרה"ת - תנ"ך דינו כחומש!

נדמה לי שראיתי ראיה זו נגד דעת ר"ת וראבי"ה, ולענ"ד יש ליישב, שמגילה מהבחינה הזו שונה, כיון והיא עצמה בדרגה של תנ"ך אין בה עיכוב זה בוודאי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 14, 2017 5:03 pm

פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:מפורש בגמרא שיוצאים י"ח במגילה שכתובה בתוך תנ"ך שלם, אם יש לה היכר להפרידה משאר הכתובים.
אבל לקרה"ת - תנ"ך דינו כחומש!

נדמה לי שראיתי ראיה זו נגד דעת ר"ת וראבי"ה, ולענ"ד יש ליישב, שמגילה מהבחינה הזו שונה, כיון והיא עצמה בדרגה של תנ"ך אין בה עיכוב זה בוודאי.

רציתי רק להביא ראיה שאין דין מגילה כס"ת לכל דבר, שספר היתר פסול, משא"כ מגילה.

פרי יהושע
הודעות: 3164
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מגילה מצויירת

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 15, 2017 8:47 am

אוהב אוצר כתב:
פרי יהושע כתב:יש להוסיף לדיון זה, של האם מגילה כספר לכל ענייניה, מה שנוהגים כיום כשיטת הגר"א לכתוב מגילה י"א שורות, ואם היא קטנה יוצא ששיכתן שיש יותר אוויר מכתב ופסול בס"ת, יבאו הבקיאים ויאלפינו בינה.


ברור, ולכן אלו שרוצים לצאת י"ח כל השיטות וכותבים מגילה עם 11 שורות עושים רווח 6 ס"מ למעלה ו8 ס"מ למטה, וכבר כתבנו ע"ז במק"א בהרחבה.

אולי יביא לנו כת"ר את ההרחבה.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים