מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהג אכילת זרעונים בליל ראשון של פורים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מנהג אכילת זרעונים בליל ראשון של פורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מרץ 14, 2011 9:47 pm

כתב הרמ"א סי' תרצה,ב: י"א שיש לאכול מאכל זרעונים בפורים זכר לזרעונים שאכל דניאל וחבריו בבבל. (כל בו). ומקור דבריו בכל בו הל' פורים סי' מה ובארחות חיים (הובא בב"י) הל' סעודת פורים סי' לה.

ובמשנ"ב ס"ק יא ביאר דהיינו בלילה הראשונה. ומקורו במג"א. ואמנם כך איתא בכל בו שכתב לאכול באותו הלילה. וכ"כ בכנסת הגדולה. ובערה"ש כתב שהמנהג לאכול גם ביום, וצ"ע.

ובס"ק יב הוסיף המשנ"ב שבגמ' מבואר שגם אסתר אכלה זרעונים כדדרשינן ליה מדכתיב וישנה לטוב וכו' שהאכילה זרעונים. וכן בלבושי שרד.

וכבר תמהו ע"ד הרמ"א, חדא, מה ענין אכילת דניאל וחבריו לליל פורים בדווקא, עי' פר"ח וערה"ש. ואמנם כ"כ הלבוש שהרי אחז"ל שהתך זה דניאל, וא"כ מובן שייכותו למעשה הנס. [ויש להוסיף לזה דברי תוס' שם יב,ב ד"ה ממוכן בשם המדרש שממוכן זה דניאל שיעץ למלך אחשורוש להרוג את ושתי, ונמצא שבזכותו הומלכה אסתר והתרחש הנס]. ועדיין צ"ב, אף כי האיש דניאל שייך לנס הפורים, מ"מ מה ענין זה שאכל זרעונים שייך לכאן.

ועוד, כיון שגם אסתר אכלה זרעונים, למה נביא ממרחק לחמנו מדניאל וחבריו. [וע"ז היה מקום לבאר בפשיטות, דאכילת הזרעונים ע"י אסתר אינה מפורשת בקרא להדיא כמו בדניאל, וילפינן לה רק מדרשא, וביותר, דזה שנוי בפלוגתא בגמ' שם אם האכילה זרעונים או קדלי דחזירי].

ועוד, למה המנהג הוא דווקא בליל פורים ולא ביומו, ובלילה הראשונה דהיינו ליל י"ד ולא בליל ט"ו ליושבים בערי המוקפות.

ובכלל צ"ב מהו הענין לאכול זרעונים דווקא, ובכה"ח כתב שמתוך כך יזכור הנס, וצ"ב אטו אין די במקרא מגילה להזכירו הנס.

והגאון המובהק ר' שריה דבליצקי שליט"א בספרו פורים המשולש (פרק ב הערה לח) ביאר שהטעם שאוכלים דווקא בלילה הראשונה, היינו משום שאוכלים זאת לאחר התענית כיון שדניאל וחבריו וכן אסתר נזהרו ממאכלות אסורות ולא אכלו כלום זולתי זרעונים, וכיו"ב גם אנו נהי דביום התענית א"א לנו לאכול זרעונים מחמת הצום, אנו עושים זכר לזה במה שאוכלים זרעונים במוצאי התענית, וזה מחודש.

ונראה טעם חדש בס"ד, דהנה בדברי רש"י במגילה שם מבואר ש'הזרעונים טובים לצדיקים להבדילם ממאכל טמא'. ונראה מזה דיש בזרעונים ענין מיוחד של הבדלה ממאכלות אסורות, ומעתה י"ל דענין זה שההבדלה ממאכלות אסורות ומן העמים, מביאה רווח והצלה לבית ישראל, היפך המושכל ראשון כי אם יתקרבו לגויים במאכלם ובמשקיהם יועיל להם, זה למדה אסתר המלכה מדניאל וחבריו, שדווקא אחר שהתבדלו דניאל וחביריו מפת בג המלך נתן להם ה' כח והשכל בכל ספר וחכמה עד שלא נמצא בכל הנערים אשר כח בהם לעמוד לפני המלך יותר מהם, וזאת בזכות שלא נתגאלו ונתגעלו במאכלי העכו"ם.

וכך זכתה אסתר המלכה להיות נושאת חן לפני המלך יותר מכל הנשים, ובאתה ישועת ישראל על ידה דווקא בזכות שלא אכלה מאכלות האסורות והתבדלה מהם, שכן הפרישות מפת המלך ענינה הבדלה שגזרו על פתם משום בנותיהם.

וזה היה התיקון לחטאם של בני אותו הדור שנתחייבו כליה מפני שנתערבו בגויים ונהנו מסעודתו של אותו רשע, כמו שהשיב רשב"י לתלמידיו, וזהו לימוד נפלא לדורות.

ונראה דמה"ט המנהג הוא דווקא בלילה ראשונה בכל דוכתי, שכן זוהי ההקדמה לנס הפורים, ומדגישים שרק בזכות זה אירע הנס, ואין זה זכר לנס עצמו, אלא למה שגרם לנס שיבוא.

(מעין רעיון זה מצאתי בספר נטעי איתן תנינא לר' אברהם זקהיים, ירושלים תרפ"ו, עמ' 125 מעמ' האוצר).

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מנהג אכילת זרעונים בליל ראשון של פורים

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מרץ 04, 2012 1:10 pm

באחד הספרים ראיתי מנהג מעניין, לאכול חסה בפורים, והטעם מובן.

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: מנהג אכילת זרעונים בליל ראשון של פורים

הודעהעל ידי אברהם » א' מרץ 04, 2012 10:31 pm

דבריך מפולפלים קצת,

אבל האמת היא, דכל ענין אכילת זרעונים ע"י דניאל התאפשר רק ע"י שבירכו הקב"ה בנשיאת חן בפני שוביו, וכמו שכתוב 'וישם דניאל אל ליבו אשר לא יתגאל בפתבג המלך וביין משתיו, ויבקש משר הסריסים אשר לא יתגאל, ויתן האלקים את דניאל לחסד ולרחמים לפני שר הסריסים, וגו', יעו"ש בלשוה"כ.

ובגמרא מגילה יא,א רב דימי בר יצחק פתל לה פיתחא להאי פרשתא [מגילת אסתר] מהכא 'כי עבדים אנחנו ובעבדותנו לא עזבנו אלקינו ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס [לתת לנו מחיה], אימתי בזמן המן. ועי' בפירוש הגר"א ע"ד הפשט (א,ב) באריכות נפלאה על גמרא זו, דעיקר הנס דפורים הוא להראות שגם בגלות ובהסתר הפנים לא עזבנו אלקינו, וכדברי רבי יהושע בן חנניא לההוא מינא עוד ידו נטויה עלינו [דרמז בזה לקרא 'ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס' הנ"ל] ומביא המשל מבן המלך שגורש ליער ושלח אביו את עבדיו להצילו שלא בידיעתו וכשהבין הבן ששלוחי אביו הם נתקעה אהבתו בליבו וחזר בתשובה שלימה, יעו"ש הרבה, וכבר הרחיבו רבים בענין זה דהוא עיקר ענין הפורים.

ולכן אנו מזכירים מאכל דניאל וחבריו בזרעונים, דזה עצמו היה מענין זה של 'ויט עלינו חסד לפני מלכי פרס' כלשוה"כ 'ויתן הא' את דניאל לחסד ולרחמים לפני סר הסריסים'.

וזהו ענין האכילה בלילה דוקא, לפי שהלילה מרמז על חשכת הגלות כנודע, [וזהו טעם קריאת המגילה בלילה לקיים 'יזמרך כבוד - ביום, ולא ידום - בלילה' כדאיתא במגילה ה,א והיינו דאפילו בזמן הגלות יש לנו לשבחו שעוד ידו נטויה עלינו לשמרנו], ובתוך ליל הגלות נתגלה לנו השבח והברכה של אכילת הזרעונים ע"י דניאל.
[דוק בזה, שגם עצם הנס בזה כולו ע"ד הלילה והגלות, שהרי עיקר הענין היה כולו הסתר פנים, שלא יכלו לאכול שום דבר זולת זרעונים בעבור היותם בשביית הנכרים, אמנם עכ"פ אכילת הזרעונים עצמה היה בה בחינה של חסד בתוך החשיכה, דבלא"ה לא היו יכולים לאכול גם זה והיו מוכרחים לאכול פיגולים, וזהו ענין אכילת הזרעונים בלילה לראות את החסד שבתוך החשיכה וההסתר].
ועוד יש להאריך הרבה, כמובן, אבל אין זה המקום.

מי אמר לך שבלילה הראשונה היינו דוקא בליל י"ד ולא בליל ט"ו ליושבים בערי המוקפות ? זוהי הבנה שלך בדברי המג"א, אבל באמת כוונתו לאפוקי מליל ט"ו לפרזים, [שכל מנהגי הרמ"א קאי בפרזים כמובן], והיינו משום שמנהגם היה להמשך הרבה בסעודת פורים לליל ט"ו, וע"ז קאמר שמנהג הזרעונים לא קאי על לילה זה אלא על לילה הראשונה, ופשוט.
[קושטא הוא, שלפי דברי הגרש"ד שליט"א, נמצא שאין מקום לאכול זרעונים בליל ט"ו אף במוקפים, ועיי"ש בדבריו שבפורים שחל ביום א' אין טעם לאכול הזרעונים בליל י"ד].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מנהג אכילת זרעונים בליל ראשון של פורים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 04, 2012 10:35 pm

ייש"כ, ר' אברהם. דבריך מאלפים מאוד ונראים מכוונים לאמת.

חיס
הודעות: 1418
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: מנהג אכילת זרעונים בליל ראשון של פורים

הודעהעל ידי חיס » ד' מרץ 07, 2012 1:46 pm

עוד טעם למה אוכלים זרעונים דוקא בלילה ?

ראיתי בספר "להורות נתן" (מועדים חלק ה' עמוד שיז) דאיתא במג"א (סי קל"א סקי"ד) דמנהג עסטרייך שבימים שאין אומרים תחנון

אין אוכלים קטניות דדמי לאבלות המתגלגל עיי"ש.

ואם כן ביום הפורים {והוא מן הימים שא"א תחנון} שאז הוא עיקר זמן שמחה וסעודה,

אין אוכלים זרעונים שהוא קטניות עגולות, וע"כ אוכלים דוקא בלילה.

חיס
הודעות: 1418
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: מנהג אכילת חסה בפורים

הודעהעל ידי חיס » ד' מרץ 05, 2014 11:13 pm

גאולה בקרוב כתב:באחד הספרים ראיתי מנהג מעניין, לאכול חסה בפורים, והטעם מובן.


כעת ראיתי בספר ארח דוד (אות רצ"ד) דאיתא בגמ' מגילה (יג.) שאסתר אכלה קדלי דחזירי, ופירש הערוך (ערך קתל) "קדלי חזירי - עורף של חזרת כלומר ראש של חסה"
ועל כן זכר לזה נהג הרב רבי דוד בהר"ן זצ"ל לאכול חסה בפורים.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים