מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיא ע"ד הגמ' בכתוב מקרא וקראו תרגום היינו ע"פ

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
הלמד מכל אדם
הודעות: 97
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 4:55 pm

קושיא ע"ד הגמ' בכתוב מקרא וקראו תרגום היינו ע"פ

הודעהעל ידי הלמד מכל אדם » ד' מרץ 07, 2012 11:08 am

במגילה יח' א מבואר דא"א לקרא תרגום במגילה שכתובה מקרא או להיפך משום דהיינו ע"פ, וקראה ע"פ לא יצא.
ויש להקשות דמ"ש מכל קרי וכתיב וכן בעפולים ובטחורים וכל שם הוי"ה שנקרא בשם אדנות, דדעת הרבה פוסקים שצריך לקרותם מתוך הכתב, אע"פ שאינו נקרא ככתבו, ומבואר מזה דמה שקורא תחליף המילה מתוך הכתב חשיב כקורא מתוך הכתב, וא"כ למה פשוט לגמ' דחשוב קריאה ע"פ.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: קושיא ע"ד הגמ' בכתוב מקרא וקראו תרגום היינו ע"פ

הודעהעל ידי כרם » ד' מרץ 07, 2012 3:25 pm

בקרי וכתיב - כך נמסר לקרות מה שכתוב.
תרגום הוא מה שהאדם מידיעתו בשתי השפות, רואה בשפה אחת ואומר בשפה אחרת - זהו על פה.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: קושיא ע"ד הגמ' בכתוב מקרא וקראו תרגום היינו ע"פ

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' מרץ 07, 2012 3:34 pm

נראה לומר
דבכתיב כיון דלא ניתן להיאמר אלא רק להיכתב ממילא לא חשיב כקורא על פה דהחיסרון בעל פה הוא לומר בעל פה מה שניתן להיאמר מתוך הכתב אבל דבר שבמהותו לא ניתן להיכתב אין חיסרון לאומרו על פה

ומעתה נראה נפק"מ לדינא, דאם אמר בעל פה הקרי אזי אין בזה את החיסרון של על פה
ונפק"מ אם קורא חצי המגילה בדיוק על פה או כמעט חצי והמילה האחרונה שמכריעה לפסול קריאתו היא מילה של קרי וכתיב, האם נימא דתפסול הקריאה, דלפי"ד לא יפסול שכן אין בזה את הדין של קראה על פה ודו"ק

שו"ר דכן הביאו מרמ"פ הגר"א גנחובסקי
viewtopic.php?f=26&t=8624

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: קושיא ע"ד הגמ' בכתוב מקרא וקראו תרגום היינו ע"פ

הודעהעל ידי גנזך » א' פברואר 17, 2013 4:09 pm

יש תשובה יותר טובה?
ולכאו' אפשר להוסיף להקשות ע"ד הגמ' הנ"ל שהרי יש נפ"מ אם קראה מקצת בלשון אחר שאז הרי מדין קראה על פה אין חיסרון.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים