עמוד 2 מתוך 2

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 6:47 pm
על ידי ישבב הסופר
הנה משהו שחשבתי עליו עכשיו

למה מכונה השוטה בפי חז"ל "שוטה שבעולם"? (נדה נב:, ספרי האזינו ועוד)
למה אתפסוהו רבנן ב'עולם'.
והנה בגמ' ע"ז נד: מבואר שהשוטים הם ממכלי עולם, שמקלקלין ומאבדים את העולם. "יאבד עולמו מפני השוטים? אלא עולם כמנהגו נוהג, ושוטים שקלקלו עתידים ליתן את הדין".
והרי העולם ניתן לבני אדם, וכן מפורש עליו בקבלה "והארץ נתן לבני אדם".
ובחגיגה ד. אמרו "איזה הוא שוטה, המאבד כל מה שנותנים לו".
ולכן השוטה מכונה שוטה שב'עולם'.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 7:00 pm
על ידי אמסטרדם
ודפח"ח!

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 7:13 pm
על ידי ישבב הסופר
הוסיף לי ידידי עוז הרב יחיאל גולדהבר, שעל זה אמרו ז"ל (ע"ז מ:) "ברוך שנתן עולמו לשומרים", היינו על אלה שהם להיפך מהשוטים מכלי העולם.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 10:59 pm
על ידי זיסע יונגאלע
ויש להוסיף על דרך כל ה'מיצר' לישראל נעשה ראש.
ומי שאמר ל'עולמו' די, יאמר ל'צרותינו' די.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 11:01 pm
על ידי זיסע יונגאלע
ובמסכתין דדף היומי, הפותחת בצרותיהן וצרות צרותיהן עד 'סוף העולם'...הרי אלו מבלי עולם...

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 11:10 pm
על ידי זיסע יונגאלע
ואולי תליא בפלוגתא דרבוותא אי שוטה לדבר אחד הוי שוטה לכל דבר.[כהרמב"ם] אי לא.
דטענת המן היתה 'דמפקי ליה לכולה שתא בשה"י פה"י' - כהרמב"ם, דהמיעוט מכתים על כל הכלל, וע"כ נשתכנע אחשוורוש שהם לגריעותא מכל העמים. דהיהודים שוטים בשבת ופסח, וכמו"כ שוטים כל השנה. (שה"י פה"י - משועממת, משוגעת).
ואסתר ענתה לאחשוורוש, דהיינו למעליותא, דלמרות שבשבת ופסח אינם עובדים, אמנם אינם כשוטים שמבלי עולם מכלי עולם ומחריבי עולם,
אלא עוסקים בישובו של עולם ו'אין הצר שווה בנזק המלך'...

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 11:14 pm
על ידי זיסע יונגאלע
ויש שפירשו ע"ד המלעיג על דברי חכמים נידון בצ' רותחת.
דהמן הלעיג על זה שלקחו שה"י (7% מכל השנה) ופה"י (2% מכל השנה) והפכו אותה לכל השנה ע"י ה'הכנות' שעושים לשבת ויו"ט.
ומידה כנגד מידה, נידון בצ' רותחת, מה ששפכה לו ביתו מראש הגג, ה'הכנות' לשחרית כבסי' ג' או"ח..

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 11:30 pm
על ידי זיסע יונגאלע
שמעתי מהגנ"ב שליט"א
דמדוע 'מתחילים' עם אחשוורוש ("ויהי בימי אחשוורוש"), והלא אסור להתגרות ברשעים, אסור 'להתחיל איתם' ?
ותי'
דאחשורוש היה רב ("על כל 'רב' ביתו לעשות כרצון איש ואיש"), וזאת הסיבה ששנא את ושתי, כי היא היתה 'רבנ[ו]ית' (בהגייה פולנית זה נשמע יותר טוב...), והרגה.
והוא משום דהוי קים ליה לאחשורוש כבאבות 'שמעיה אומר...ושנא את הרבנ[ו]ית..."
נו,
אם במילתא דשמעיה עסקינן,
הא אמרינן בחז"ל דבמילתא 'דשמיא' מותר להתגרות ברשעים....

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 11:36 pm
על ידי זיסע יונגאלע
עוד משמו:
ואם המן חטא ונתלה. בניו מה חטאו שניתלו ?
אלא דהמן היה גבוה - המן הא'גגי' - (=הגיע עד הגג) ולעומתו זרש אשתו היתה נמוכת קומה (='זרש' ארכה ו'זרש' רחבה),
ואם האבא גבוה והאם נמוכה , מה הבנים ?
בינוניים !
בינונים 'תלויים' ועומדים.....

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' פברואר 23, 2015 11:47 pm
על ידי זיסע יונגאלע
חכם באשי כתב:
בעלזער כתב:ג. רצוי לרוב אחד ולא לכל אחד.
הפשט בזה שהרי מרדכי הצדיק תיקן לתת מתנות לאביונים, והגבירים בעלי ההון לא היו מרוצים מזה ועל כן רק רוב אחיו ולא כל אחיו.
והוא פשוט.

תמוה ביותר, שכן דרשו על מקרא 'לא תקלל את אחיך', בעושה מעשה אחיך, ובא לאפוקי את העשירים שאינם חומלים על אחיהם. משמע, שהעשירים אינם בכלל 'אחיך', וכיצד הפסוק 'רצוי לרוב אחיו' בא למעט אותם?
והוא גמרא ערוכה שבת לב: "אבב חנואתא [-העשירים, בעלי החנויות] אחי ומרחמי"...
וייתכן שלכן התביישה ביתו של המן להיות קרובת משפחתו בנפילתו,
ולכן דאגה לבזותו עם עביט על ראשו, וכהמשך הגמ' שם:
"אבב בזיוני לא אחי ולא מרחמי"...
(ואולי הרמז 'אבב בזיוני' מלשון ביבין..

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ד' פברואר 28, 2018 2:43 am
על ידי שייף נפיק
מקור קדום למנהג כוללים חשובים שנוהגים להוריד המנעלים בשעת הלימוד עיין מו"ק יז מכלב שהיה אוכל מנעלין דרבנן.
ויש לדחות.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ד' פברואר 28, 2018 2:45 am
על ידי שייף נפיק
בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ג' פברואר 25, 2020 8:19 pm
על ידי שייף נפיק
א' מגולח היה אצל הרב'ה מסאטמר וקבלו כדרכו בספ"י וחרה אפו של חסיד אחד שהיה זקנו מגודל כנגד המשחיתים, והתלונן על זה לרבו, ואמר לו; שהוא יעלה לשמים יטענו לו 'יהודי! איפה הזקן שלך' וכשאתה תעלה יאמרו; 'זקן! איפה היהודי שלך'...

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ג' פברואר 25, 2020 9:21 pm
על ידי דמשק
שייף נפיק כתב:בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ג' פברואר 25, 2020 10:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
חכם באשי כתב:
בעלזער כתב:ב. סיפרו חכמינו מגלה ט"ז א' כי בתו של המן השליכה חרס על ראשו של המן, ויש להטעים בזה מדוע בחרה לזרוק עליו כלי.
ובאמת דקושיא מעיקרא ליתא שהרי אמרו (חולין קל"ט עמוד ב) המן העץ הזה, ולדעת אחד המ"ד במדרש עץ שאכל אדם הראשון, חטה היה, ומעשהו של המן כפי הנראה הייתה בפסח, והלכה פסוקה היא (פסחים ז' עמוד א) המוצא חמץ בפסח כופה עליו כלי.
והוא פשוט ואינו צריך לפנים.

הדין שהמוצא חמץ בפסח כופה עליו את הכלי הוא רק בחמץ הראוי לאכילת כלב.
והמן לא היה ראוי לאכילת כלב!
והדרא קושיא לדוכתא.

זיל קרי בי רב: ובני ישראל אכלו את המן(שמות טז, לה)!
ועוד אמר רחמנא: ואכלת את כל העמים (דברים ז, טז)!

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ג' פברואר 25, 2020 10:40 pm
על ידי סופר-סתם
איתא במגילה (טז.) והמן נדחף אל ביתו אבל וחפוי ראש, אבל - על בתו, וחפוי ראש - על שאירע לו.
וקשה: דהכי הוי לי למיכתב, והמן נדחף אל ביתו חפוי ראש ואבל, דתחילה שדתא עציצא דבית הכסא, והדר דחזת דאביה הוא ונפלה מאיגרא.
ויש ליישב: דהא כתבו התוספות (ב"ק יז: ד"ה זרק) שסברא פשוטה היא לחלק בין זורק אבן לזורק כלי עצמו, ואם כן עד דלא כלו מיא לא חשיבי זרוקים, אבל מיד שנפלה מן הגג כבר חשיבא מתה.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ג' פברואר 25, 2020 10:55 pm
על ידי ישא ברכה
דמשק כתב:
שייף נפיק כתב:בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

אגב, זה הושמט במהדורות האחרנות.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ג' פברואר 25, 2020 11:02 pm
על ידי דמשק
ישא ברכה כתב:אגב, זה הושמט במהדורות האחרנות.

אני הייתי משמיט את זה במהדורה הראשונה..

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ד' פברואר 24, 2021 10:16 pm
על ידי שמש
ישא ברכה כתב:
דמשק כתב:
שייף נפיק כתב:בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

אגב, זה הושמט במהדורות האחרנות.

אאל''ט לא הושמט לחלוטין כי אם עודן הנוסח.

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ב' מרץ 06, 2023 9:27 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
סופר-סתם כתב:איתא במגילה (טז.) והמן נדחף אל ביתו אבל וחפוי ראש, אבל - על בתו, וחפוי ראש - על שאירע לו.
וקשה: דהכי הוי לי למיכתב, והמן נדחף אל ביתו חפוי ראש ואבל, דתחילה שדתא עציצא דבית הכסא, והדר דחזת דאביה הוא ונפלה מאיגרא.
ויש ליישב: דהא כתבו התוספות (ב"ק יז: ד"ה זרק) שסברא פשוטה היא לחלק בין זורק אבן לזורק כלי עצמו, ואם כן עד דלא כלו מיא לא חשיבי זרוקים, אבל מיד שנפלה מן הגג כבר חשיבא מתה.

מה ביאור הישוב?

Re: משנכנס אדר מרבין בשמחה :)

פורסם: ג' מרץ 07, 2023 12:13 am
על ידי לייבעדיג יענקל
ישא ברכה כתב:
דמשק כתב:
שייף נפיק כתב:בשם הגרב"מ אזרחי לבאר מה שמשה יצא המימה לפרעה כשהלך לנקביו, על פי המעשה הידוע ברה"י / משגיח אחד שעלה בחכתו בחורהאחד שקנה ארטיק באמצע הסדר ונכנס עמו בשיחה ארוכה עד שנמס כמים, וה"נ. וד"ל.

אגב, זה הושמט במהדורות האחרנות.

טעם ההשמטה נתבאר בשיטה תחתונה של הודעה זו: viewtopic.php?f=19&t=27979&p=307469&hilit=%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%91#p307469