עמוד 3 מתוך 3

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפש

פורסם: ה' מרץ 03, 2016 8:34 pm
על ידי יאיר
למפרשים את הגמרא כפשוטו, האם הקנה והוושט של ר' זירא נתפרו מעצמם?

אולי לא בדיוק אבל אם בדורנו אנו, ישנם עשרות מקרים שהמחלה נעלמה כלא היתה, הוירוס התפוגג, הכבד התחיל פתאום לעבוד, הרגליים פתאום התארכו וכו'

ובגמ' שם 'לא בכל שעתא ושעתא מתרחש ניסא (משמע היה נס ממש)' (לא כל יום פורים),

ובגמ' הרבה מקרים של תנאים ואמוראים מחיי מתים, אז הכל (או כמעט הכל) יכול להיות...

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא"

פורסם: ג' מרץ 22, 2016 11:32 pm
על ידי יאיר1
יאיר כתב:http://www.shoresh.org.il/hidush/hidush.asp?id=1023

נקודה אחת:

מה בדיוק פשט הסיפור? האם זה כפשוטו? ואם כן כפשוטו איך הגיע לזה רבה עד כדי רצח?! ואם זה לא כפשוטו אז מה כן הפשט?

הקרבן נתנאל[2] – הוא מסביר על פי הגמרא במועד קטן[3] שרבה היה עני ולכן לא היה רגיל לשתות יין כל השנה וכששתה בפורים הגיע עד לשכרותו של לוט! (דבר שיוצא מהגבול) – משמע מפירושו שאין הכי נמי הסיפור כפשוטו והגיע לידי שכרות כזאת עקב שלא היה רגיל לשתות יין במהלך השנה.
וראיתי בספר מעשה איש על החזון איש שאמר על אגדה זו שאם כתוב בגמרא שקם רבה ושחטיה את ר' זירא אי אפשר לפרש את זה לא כפשוטו!!!

[/b]


הקרבן נתנאל לא מועיל כלום, אדם שיכור שיש לו מידשות מתוקנות לא רוצח בהשפעת היין, אלא מנשק ומחבק...
השמועה בשם החזו"א ודאי איננה נכונה. אין ספור לדברי חז"ל והראשונים, שהם כל כך לא סבירים שברור שצריך לפרשם שלא כפשוטם משום שזה הפשט היחיד. ויש לי משל נאה לבאר את זה, אמא אומרת לילד שלה 'לגמור את הצלחת', והילד מסרב או שאינו מסרב, הענין נכתב בספר, בעוד מאתיים שנה יבואו הלומדים ויגידו שפעם היו אוכלים בצלחות מבצק, או שהיה רעב גדול שאכלו צלחות, או שהיתה קיבה חזקה שמעכלת צלחות, ויבנו תילי תילים של הלכות על המעשה הזה, ויבוא חכם אחד וייאמר, הרי לא יתכן שהכוונה לאכול צלחת, ואם כן מוכרח שהכוונה לגמור מה שבצלחת... וכן ברור שהרבה מקומות כגון הכא.

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים

פורסם: ג' מרץ 22, 2016 11:59 pm
על ידי יאיר1
היא שיחתי כתב:ראיתי בהערות בהליכות שלמה ביאור מהגרש"ז הרוצה יעיי"ש

למי יש את הספר תחת ידו ויוכל להעלות לכאן את הדברים

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפש

פורסם: ה' מרץ 24, 2016 6:45 am
על ידי י. אברהם
אלו דברי רבינו אברהם בן הרמב"ם (נזכרו לעיל בקיצור):

1.jpg
1.jpg (76.33 KiB) נצפה 4865 פעמים

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא"

פורסם: ד' מרץ 08, 2017 12:33 pm
על ידי בקרו טלה
יאיר כתב:הר"ן – שמעשה זה בא לסתור את מה שאמר רבא שחייב אינש לבסומי שכן עינינו רואות למה זה גרם, שרבה שחטיה לר' זירא ואם כן נדחו דברי רבא, והוסיף הב"ח שלכן סידר בעל הגמרא את המעשה ישר לאחר אמרתו של רבא ולומר שאין הלכה כמותו, ומיהו חילק שאמנם נדחו דברי רבא אבל עדיין צריך לשתות הרבה מלימודו.

בשו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן קפה ...אמרתי אעלה בתמר לקיים איגרת הפורים הזאת להעלות איזה גרגרים אשר עלו במצודת רעיוני בימים הללו יומא דפוריא אינון. ...הר"ן פ"ק דמגלה [ז' ע"ב] כתב על שם ר' אפרים, מהא דקם רבה ושחטיה לר' זירא בטל לי' מאי דאמר רבא חייב איניש לבסומי וכו'. וא"כ צ"ע על הרי"ף ופוסקים שהביאו להלכתא. ועל רבא גופי' צ"ע דהוה בתר רבה ור' זירא ואמר חייב איניש וכו'. על כן נלע"ד דאמרינן בשבת פרק מי שהחשיך [קנ"ו ע"א] מזל שעה גורם, מאן דהוה במאדים וכו' אמר רבה אנא במאדים וכו' א"ל אביי מר נמי עניש וקטיל ע"ש, ואפשר דהוה קודם דשחטי' לר' זירא, דאי לא תימא הכי הו"ל למימר מר נמי שחטי' לר' זירא.
והשתא י"ל דוקא רבה דאתייליד במאדים (לא יתבסם ד)שכיחא גבי' הזיקא, אבל רובא דרובא דעלמא חייבין לבסומי, דהיכא דלא שכיחא הזיקא שלוחי מצוה אינן ניזוקין, ולא תצא תקלה ומכשול משמחת מצוותינו. ונזכה לשמוח בבית אלוקינו אמן.

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפשוטם>

פורסם: ש' מרץ 11, 2017 11:17 pm
על ידי עושה חדשות
אם עדיין לא הובא כאן...
דרשות ר"י אבן שועיב פ' תצוה כתב:...וכבר אירע מזה המעשה תקלה בתלמוד קם רבא שחטיה לר' זירא, ואף על פי שהמפרשים פירשו לאו דוקא, אלא שהשתכר כל כך עד שיצא היין מפיו כמו דם אדום וזהו צחות לשון...

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפשוטם>

פורסם: א' מרץ 12, 2017 8:18 am
על ידי פרי יהושע
ראה גם "פחד יצחק" פורים עניין ל"ב השוואה בין מ"ת שפרחה נשמתם, להתחדשות הדעת לאחר הדלא ידע בהדר קיבלוה.

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפשוטם>

פורסם: ד' מרץ 02, 2022 4:00 am
על ידי שמשון
שמעתי שבסעודת פורים אצל האדמו"ר מקרעטשניף סיגט - כפר אתא - ירושלים . היה משורר את המילים הללו זמן רב

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא"

פורסם: ד' מרץ 02, 2022 9:18 am
על ידי תוכן
יאיר1 כתב:
יאיר כתב:http://www.shoresh.org.il/hidush/hidush.asp?id=1023

נקודה אחת:

מה בדיוק פשט הסיפור? האם זה כפשוטו? ואם כן כפשוטו איך הגיע לזה רבה עד כדי רצח?! ואם זה לא כפשוטו אז מה כן הפשט?

הקרבן נתנאל[2] – הוא מסביר על פי הגמרא במועד קטן[3] שרבה היה עני ולכן לא היה רגיל לשתות יין כל השנה וכששתה בפורים הגיע עד לשכרותו של לוט! (דבר שיוצא מהגבול) – משמע מפירושו שאין הכי נמי הסיפור כפשוטו והגיע לידי שכרות כזאת עקב שלא היה רגיל לשתות יין במהלך השנה.
וראיתי בספר מעשה איש על החזון איש שאמר על אגדה זו שאם כתוב בגמרא שקם רבה ושחטיה את ר' זירא אי אפשר לפרש את זה לא כפשוטו!!!

[/b]


הקרבן נתנאל לא מועיל כלום, אדם שיכור שיש לו מידשות מתוקנות לא רוצח בהשפעת היין, אלא מנשק ומחבק...
השמועה בשם החזו"א ודאי איננה נכונה. אין ספור לדברי חז"ל והראשונים, שהם כל כך לא סבירים שברור שצריך לפרשם שלא כפשוטם משום שזה הפשט היחיד. ויש לי משל נאה לבאר את זה, אמא אומרת לילד שלה 'לגמור את הצלחת', והילד מסרב או שאינו מסרב, הענין נכתב בספר, בעוד מאתיים שנה יבואו הלומדים ויגידו שפעם היו אוכלים בצלחות מבצק, או שהיה רעב גדול שאכלו צלחות, או שהיתה קיבה חזקה שמעכלת צלחות, ויבנו תילי תילים של הלכות על המעשה הזה, ויבוא חכם אחד וייאמר, הרי לא יתכן שהכוונה לאכול צלחת, ואם כן מוכרח שהכוונה לגמור מה שבצלחת... וכן ברור שהרבה מקומות כגון הכא.



דוקא המהרש"א כותב שפעם היו אוכלים את הצלחות.

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא"

פורסם: ד' מרץ 02, 2022 9:35 am
על ידי פולסברג
ר' גרונם יקום פורקן כתב:עיינו במאמרו הנפלא של ר' בעז ב"ר יעקב שמואל שפיגל, ‫"היין וסעודת הפורים: היבטים הלכתיים וספרותיים בסוגיית הבבלי, מגילה ז ע"ב", בד"ד - בכל דרכיך דעהו 15 (תשס"ד), עמ' 43-63.
ועי' כאן: http://www.etzion.org.il/dk/5764/956mamar2.htm


מי יעלה לנו?

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפשוטם>

פורסם: ד' מרץ 02, 2022 1:01 pm
על ידי אדיר במרום
לא עברתי על כל האשכול.
האם הובא כאן דברי המפרשים שסיפור זה הובא בגמ' כדי ללמדנו שמי שמשתכר ויודע שיצא מכך תקלה, אסור לו להשתכר?

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפשוטם>

פורסם: ד' מרץ 02, 2022 3:47 pm
על ידי אהרן תאומים
צריך לזכור במהלך הדיון להבנת הדברים, שבוודאי היו חכמינו ז"ל מסוגלים להחיות מתים בפועל ממש אף לאחר שחיטה כהלכתה, אלא מאי נקודת התמיהה איך גדולים אלו הגיעו למצב שכרות שכזו שגרמה לכזה דבר, ויש לציין מסורה מקבילה בלשון בגמרא שבוודאי מתפרשת בפשיטות, (מסכת נדרים כב.)
עולא במיסקיה לארעא דישראל איתלוו ליה תרין בני חוזאי בהדיה קם חד שחטיה לחבריה אמר ליה לעולא יאות עבדי אמר ליה אין ופרע ליה בית השחיטה כי אתא לקמיה דר' יוחנן א''ל דלמא חס ושלום אחזיקי ידי עוברי עבירה א''ל נפשך הצלת
.

נקודה נוספת שאפשר להאירה בעניין הנ"ל היא שתיקתו של רש"י הבולטת כאן מאוד לכאורה:
אמר רבא מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי איבסום קם רבה שחטיה לרבי זירא למחר בעי רחמי ואחייה לשנה אמר ליה ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי אמר ליה לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא

רש"י על כל הנ"ל:
לאבסומי. להשתכר ביין: ואיבסום. נשתכרו:

וזה תמוה שחזר להסביר את המילה הפשוטה ביסום = שיכרות, ואת העיקר שמט ולא מסביר מעשה כל כך תמוה, אלא שללמדינו בא, כפל מילה בתרי כדי שהשתיקותא תבלוט יותר, שצריך להיזהר ולא מוכרחים להבין בשיכלנו המצומצם כל דבר בפרט בארזי התורה! (אמנם בעמוד זה יש עוד פעם הטייה נוספת של בסם, בסמוך ממש לפני המימרא של רבא, אמר אביי היינו דאמרי אינשי כפין עניא ולא ידע אי נמי רווחא לבסימא שכיח, ושם הכוונה לדבר מתוק כפי שרש"י מסביר, וענינו לגבי אכילה)

אני מצרף לקט משובח שמצאתי בענין זה

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפש

פורסם: ד' מרץ 09, 2022 1:40 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
משה ששון כתב:שמעתי בשם הגר"א שח"ו ששחטו אלא שעשה בו פצע
ומה ששחטיה היינו לתיקון חטא בני עלי וזה תיקון הדעת
ועוד פירש הגר"א שם שנחלקו רבה ורבי זירא בפסחים צ"ו שחיטה קבע וכו'
ובדף צ"ז תיובתא דרבה תיובתא היינו שנתקבלה תשובתו [תיקון בית עלי]
ובשנה הבאה נחלקו רבה ורבי זירא בפלוגתא בפסחים דף צ'

קם רבה.PNG
קם רבה.PNG (75.88 KiB) נצפה 2348 פעמים

OtzarBook://book/641936/p/4/t/0.3435423 ... /0/end/0/c

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפש

פורסם: ד' מרץ 09, 2022 1:45 pm
על ידי א מבקש
במאמר על אגדות חז"ל לר' אברהם בן הרמב"ם [נדפס בריש עין יעקב בדפוס וילנא, ואם אין זכרוני מטעני נדפס ע"י ר"ר מרגליות במלחמות ה' לר"א בן הרמב"ם] כתב להדיא כן שהיה רק פצע.

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפשוטם>

פורסם: ד' מרץ 09, 2022 2:01 pm
על ידי ש. ספראי
הערה חביבה שחשבתי:
מגילה ז, ב: " אמר רבא: מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי, איבסום, קם רבה שחטיה לרבי זירא. למחר בעי רחמי ואחייה. לשנה אמר ליה: ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי! - אמר ליה: לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא".

והנה איתא בסנהדרין (סה, ב): "רבא ברא גברא, שדריה לקמיה דרבי זירא. הוה קא משתעי בהדיה, ולא הוה קא מהדר ליה. אמר ליה: מן חבריא את, הדר לעפריך".

ונראה דהנה רב זירא טען לרבא שלא יבוא לסעוד אצלו שוב סעודת פורים, דלא בכל שעתא אתרחיש ניסא, ומי יימר דיכול להחיותו שוב. לכן ברא רבא אדם בספר יצירה ושלחו לרב זירא, להוכיח לו שאצלו מתרחשים ניסים בכל שעתא וביכולתו לברוא בני אדם כרצונו. (ותלוי בגרסאות שם ושם, די"ג רבה וי"ג רבא).

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפשוטם>

פורסם: ד' מרץ 09, 2022 2:51 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ש. ספראי כתב: איתא בסנהדרין (סה, ב): "רבא ברא גברא, שדריה לקמיה דרבי זירא. הוה קא משתעי בהדיה, ולא הוה קא מהדר ליה. אמר ליה: מן חבריא את, הדר לעפריך".

ונראה דהנה רב זירא טען לרבא שלא יבוא לסעוד אצלו שוב סעודת פורים, דלא בכל שעתא אתרחיש ניסא, ומי יימר דיכול להחיותו שוב. לכן ברא רבא אדם בספר יצירה ושלחו לרב זירא, להוכיח לו שאצלו מתרחשים ניסים בכל שעתא וביכולתו לברוא בני אדם כרצונו. (ותלוי בגרסאות שם ושם, די"ג רבה וי"ג רבא).

דומני שהגריח"ס דיבר מזה.

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפש

פורסם: ד' מרץ 09, 2022 3:19 pm
על ידי י. אברהם
א מבקש כתב:במאמר על אגדות חז"ל לר' אברהם בן הרמב"ם [נדפס בריש עין יעקב בדפוס וילנא, ואם אין זכרוני מטעני נדפס ע"י ר"ר מרגליות במלחמות ה' לר"א בן הרמב"ם] כתב להדיא כן שהיה רק פצע.

הובא כמה הודעות מלפניך

Re: "קם רבה שחטיה לר' זירא" - לקט פירושים <פירוש פס' שלא כפשוטם>

פורסם: ד' מרץ 09, 2022 7:35 pm
על ידי כדכד
ש. ספראי כתב:...ו. (ותלוי בגרסאות שם ושם, די"ג רבה וי"ג רבא).

ע' ריש גיטין דרבה אית ליה דרבא