עמוד 1 מתוך 1

שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 10:08 pm
על ידי ידידיה
עבדו העמלקי המן.
כמובן לפי הסוברים שמצוות מחיית עמלק מוטלת על יחיד

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 10:20 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
עבד עמלקי שמל וטבל עדיין יש מצווה להרגו?
(ישנם אחרונים שכתבו שהמן מל וטבל שהרי זה מחובת האדון על העבד וודאי שמרדכי עשה זאת.)

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:51 pm
על ידי מה שנכון נכון
ידידיה כתב:שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ

בית זבול ג כא.PDF
(240.83 KiB) הורד 353 פעמים

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:58 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
תוד רבה.
ברוך שכיוונתי. (על אף שאינו מתייחס לזה אם נימול וטבל, אלא לעצם זה שהיה עבד.)

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:19 pm
על ידי ידידיה
מה שנכון נכון כתב:
ידידיה כתב:שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ

בית זבול ג כא.PDF


תודה רבה

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:26 pm
על ידי ידידיה
אם הבנתי נכון הבית זבול מיישב שעבד וגר כקטן שנולד ושוב אינו עמלק (ועייש שדן בקבלת גרים מעמ')

אמנם מגילת אסתר מצווחת ואומרת "המן בן המדתה האגגי" וצ"ע.

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:30 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בית זבול.JPG
בית זבול.JPG (19.65 KiB) נצפה 6417 פעמים

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:48 pm
על ידי ידידיה
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
בית זבול.JPG


ייש"כ, אכן במרוצתי לא למדתי כראוי ופיספסתי הנ"ל.

אמנם, כך היא המדה? יהודי שנולד ומכריז על עצמו כך וכך מוטל עליו דין חדש של מחיית עמלק? ומאי שנא,
ואולי אין זה מדין מחיית עמלק אלא מדין "זכירת" מצוות מחייה, שבעצם הכרזתו בן המדתה האגגי הוא מזכיר את עמלק והיפך המצווה לזכור מחייתו? ויש לפלפל

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 11:05 pm
על ידי ברזילי
ברור שההכרזה מעוררת דין חדש של זכר (בצירה וסגול) עמלק, דהנה יש להקשות מה פירוש המכילתא זכר עמלק שלא יניח נין ונכד של עמלק, הלא אם אביו וסבו היו עמלקים הוא עצמו עמלקי (יש שפרשו על נו"נ מנקבות) אבל לדברי הבית זבול הפירוש הוא שאף אם הנין-ונכד כבר אינו עמלקי בעצמו כי כקטן שנולד דמי, בזה שהוא משייך את עצמו לסבא-רבא הוא נהיה זכר (בצירה וסגול) עמלק, ואף הוא בכלל מחייה

אמנם, כל קושייתו היא לדעת הרמב"ם והלא שפתיו ברור מללו ריש פ"ו ממלכים שאפילו בעמלקים אם השלימו (היינו קבלו ז' מצוות, כפיפות לישראל ומס) אין הורגים אותם, ואם כן מה צורך להגיע לחידוש של כקטן שנולד?

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 12:15 am
על ידי איש רגיל
ועפ"י דברי הגר"ח שאף בישראל שייך שהיה לו דין עמלק, מבואר הכל על נכון.
ראה באשכולות הסמוכים בהם דנו בדברי הגר"ח.
viewtopic.php?f=7&t=12791#p1192064

viewtopic.php?f=26&t=8543&hilit=%D7%A2%D7%9E%D7%9C%D7%A7+%D7%95%D7%90%D7%AA+%D7%A2%D7%9E%D7%95

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 1:49 pm
על ידי אורח
למה השאלה על מרדכי. השאלה היא למעשה על המן עצמו שלכאורה היה מצווה להרוג את עצמו למ"ד שמחיית עמלק אינה מצות עשה שהזמן גרמא?

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 1:53 pm
על ידי א צענטער
אורח כתב:למה השאלה על מרדכי. השאלה היא למעשה על המן עצמו שלכאורה היה מצווה להרוג את עצמו למ"ד שמחיית עמלק אינה מצות עשה שהזמן גרמא?

איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?

הרי המן ומרדכי היו פטורים מהמצוה משום פיקוח נפש של המן. הרי מחיית עמלק איננו מג' עבירות חמורות.

רק אחרי שנעשה המן רודף והותר דמו נתחדש מצוות מחייתו מדין עמלק, ופשוט.

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 2:37 pm
על ידי איש רגיל
א צענטער כתב:איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?
פיקוח נפש אינו דוחה מצות הריגה. דאל"כ, לא נהרוג מחלל שבת משום שמצוות הריגת המחלל שבת אינה מג' חמורות.

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 3:08 pm
על ידי א צענטער
איש רגיל כתב:
א צענטער כתב:איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?
פיקוח נפש אינו דוחה מצות הריגה. דאל"כ, לא נהרוג מחלל שבת משום שמצוות הריגת המחלל שבת אינה מג' חמורות.

אכן שאלה גדולה שאלת בני

ויש ליישב בדוחק דגבי מצוות הריגה זהו גופא נאמר בגדר המצוה שהופקע נפשו של זה מדין הצלת נפש אבל במחיית עמלק הן עיקר המצווה נאמרה בגוים ומנלן שתדחה נפשו של יהודי או עבד כנעני?!

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 4:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
א צענטער כתב:
איש רגיל כתב:
א צענטער כתב:איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?
פיקוח נפש אינו דוחה מצות הריגה. דאל"כ, לא נהרוג מחלל שבת משום שמצוות הריגת המחלל שבת אינה מג' חמורות.

אכן שאלה גדולה שאלת בני

ויש ליישב בדוחק דגבי מצוות הריגה זהו גופא נאמר בגדר המצוה שהופקע נפשו של זה מדין הצלת נפש אבל במחיית עמלק הן עיקר המצווה נאמרה בגוים ומנלן שתדחה נפשו של יהודי או עבד כנעני?!


בזה בדיוק עוסק המנ"ח שהוזכר לעיל

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 11:56 pm
על ידי איש רגיל
חיפשתי ולא ראיתי שהזכירו לעיל מנ"ח.

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 7:21 pm
על ידי בברכה המשולשת
טעות שלי, חשבתי שהזכירו.
התכוונתי למנ"ח לגבי דברי החינוך שמצוות מחיה (איני זוכר אם כתב זאת לגבי עמלק או לגבי ז' אומות) ליחיד היא דווקא אם לא יסתכן ושם חילק המנ"ח בין מלחמה ששם הסכנה מובנית במצווה ולא מתחשבים בה לבין יחיד שאז זה לא גדר מלחמה ויש דין פיקו"נ

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 8:34 pm
על ידי א צענטער
בברכה המשולשת כתב:טעות שלי, חשבתי שהזכירו.
התכוונתי למנ"ח לגבי דברי החינוך שמצוות מחיה (איני זוכר אם כתב זאת לגבי עמלק או לגבי ז' אומות) ליחיד היא דווקא אם לא יסתכן ושם חילק המנ"ח בין מלחמה ששם הסכנה מובנית במצווה ולא מתחשבים בה לבין יחיד שאז זה לא גדר מלחמה ויש דין פיקו"נ

לא נעים לי להעיר

זה לא ממש קשור לנושא שדובר פה

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 9:53 pm
על ידי בברכה המשולשת
אז אני באמת לא הבנתי את כתר"ה- אשר הזכיר לעיל את הנושא של פיקוח נפש

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ה' פברואר 27, 2014 10:37 pm
על ידי פלתי
הוא נתכוון שאסור להרוג גר עמלקי כי הוא יהודי, ויש עליו מצות פיקוח נפש שלא יהרג. אמנם דבר זה אינו פשוט אבל מסתבר.

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ו' פברואר 28, 2014 12:59 am
על ידי איש רגיל
א צענטער כתב:
איש רגיל כתב:
א צענטער כתב:איך תלמיד חכם כמוך שואל שאלה כזאתי?
פיקוח נפש אינו דוחה מצות הריגה. דאל"כ, לא נהרוג מחלל שבת משום שמצוות הריגת המחלל שבת אינה מג' חמורות.

אכן שאלה גדולה שאלת בני

ויש ליישב בדוחק דגבי מצוות הריגה זהו גופא נאמר בגדר המצוה שהופקע נפשו של זה מדין הצלת נפש אבל במחיית עמלק הן עיקר המצווה נאמרה בגוים ומנלן שתדחה נפשו של יהודי או עבד כנעני?!

אם עיקר המצוה נאמרה על גויים, אז פשוט שאין מצוה להורגו ואין צריך לפיקוח נפש. אך אם המצוה היא על זרע עמלק, הרי שיש מצוה להורגו, והיא ודאי לא נדחית מפני פיקוח נפש.
והמנ"ח שהביא הרב בברכה המשולשת לא כ"כ קשור לענ"ד, ששם מבואר שמצות מחיית עמלק או ז' עממין נדחית מפני פיקוח נפש ככל מצוה, אך לדחותה מפני פיקוח נפש של הנהרג עצמו, זה חידוש נוסף. והוא קשה מהא דהורגים את החייבי מיתות ולא נדחה מצוות הריגתם מפני פיקוח נפשם, כיון שזו היא המצוה, להרגם.

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ו' פברואר 28, 2014 8:45 am
על ידי אמסטרדם
לכאו' יש בנותן טעם להביא חידוש דין מהגראי"ל שטיינמאן שליט"א [ראיתי באחד עלוני כאיל תערוג] שאדם שמחויב מיתת בי"ד והוא הלך להציל חייו של יהודי לא ממתינים לו עד שיגמור אלא לוקחים אותו והורגים אותו אע"פ שיהודי החולה ימות! והטעם כי מצד דין תורה ליכא כאן אפשרות הצלה כי רשע הזה לא צריך להיות בעולם....

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ו' פברואר 28, 2014 11:56 am
על ידי פלתי
שוב ראיתי באוצר החכמה שיש בזה דעות, ויש מן האחרונים דס"ל דאף כשנתגייר יש מצוה להרגו.

Re: שמעתי מקשים כמדומה בשם הגרי"מ חרלפ, מדוע לא הרג מרדכי את

פורסם: ש' מרץ 01, 2014 8:36 pm
על ידי קולמוס הסופר
פלתי כתב:שוב ראיתי באוצר החכמה שיש בזה דעות, ויש מן האחרונים דס"ל דאף כשנתגייר יש מצוה להרגו.

בס"ד
א"כ מדוע לא הרגו את בני בניו של המן שלמדו תורה בב"ב?