עמוד 1 מתוך 1

ביקורת מחז"ל על מרדכי שלא השתחווה להמן

פורסם: א' מרץ 12, 2017 8:35 pm
על ידי קראקובער
תנחומא ויחי סימן ו

ויהי אחרי הדברים
מה כתיב למעלה מן הענין?
ויקרבו ימי ישראל למות ויקרא לבנו ליוסף
למי שהשעה עומדת לו, והנביא צווח לך עמי בא בחדריך וגו' (ישעיה כו).
אמר הקב"ה: אני אמרתי לכם שתהיו מטמינין עצמכם ותתנו מקום לשעה.
נבות לא נתן מקום לשעה, לכך כתיב ביה: כי סוקל נבות וימת (מלכים א כג).

מרדכי עמד כנגד השעה, והיה לו להחניף לרשע, ולפי שעמד כנגד המן הרשע קמעא, כבר היו ישראל כלים מן העולם.

Re: ביקורת מחז"ל על מרדכי שלא השתחווה להמן

פורסם: א' מרץ 12, 2017 10:53 pm
על ידי בקרו טלה
בהקדמתו של הגאון ר' יעקב מליסא לפירושו על המגילה מסביר דזהו ענין של אמירת ברוך מרדכי לבל יהי' עליו קטרוג עיי"ש

Re: ביקורת מחז"ל על מרדכי שלא השתחווה להמן

פורסם: א' מרץ 12, 2017 11:16 pm
על ידי מאיר נפתלי
לא הייתי נוקט את המילה ביקורת על מרדכי, והאמת היא שנראה שזה ב׳ דעות, כי איתא במדרש שהמן תלה דמות ע״ז על צוארו, כדי שכל מי שמשתחוה ייראה כאילו הוא משתחוה לע״ז, ועיין בזה בביאור הגר״א לשו״ע יו״ד סי׳ ק״נ ס״ק ד ובליקוט שם שהביא ראיה נפלאה מהמדרש לגבי הציווי של המלך להשתחוות להמן.
אדרבה משם משמע דהגר״א נקט בהתחלה לעיקר את השיטה שצריך למסור את הנפש על מראית עין של עבודה זרה, וכשיטת הרשב״א כמדומה, וכמו שעשה מרדכי, ואילו בליקוט נראה שמביא מקור לדעה שאין למסור את הנפש. עיי״ש ותמצא נחת.