עמוד 1 מתוך 1

המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:03 am
על ידי ישראל אליהו
האם יש מקור לכך שהמן היה ממזר. או שהוא זנה אם נשים אחרות, ובניו ממזרים?
אודה לכל סיוע.

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:07 am
על ידי מה שנכון נכון
אם ימצא מקור, אולי לזה כיון ריה"ל באמרו "נין עמלק אשר מבטן פשע" (אע"פ שהוא מישעיהו מח, ח, ועי' פס"ר פ' יב).

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:15 am
על ידי ישראל אליהו
מה שנכון נכון כתב:אם ימצא מקור, אולי לזה כיון ריה"ל באמרו "נין עמלק אשר מבטן פשע" וגו'. (אע"פ שהוא מישעיהו מח, ח, ועי' פס"ר פ' יב).

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:40 am
על ידי מה שנכון נכון
בפשטות אם מצאנו לו רק אשה אחת - זרש, ובנים היו לו כמספר 'ורב', ואף זרש לא ידעה מהם עד ש'ויספר להם המן... ורב בניו', ע"כ שהיו ממזרים [ומצאנו לשון זו אפי' אם נולדו בזנות מפנויות ולא רק באיסור מאשת חבירו].

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:43 am
על ידי טברייני
מה שנכון נכון כתב:אם ימצא מקור, אולי לזה כיון ריה"ל באמרו "נין עמלק אשר מבטן פשע" (אע"פ שהוא מישעיהו מח, ח, ועי' פס"ר פ' יב).


היותו ממזר לא אומר 'אשר מבטן פשע' אלא 'אשר מבטן פשעה אמו'.

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:45 am
על ידי ישראל אליהו
טברייני כתב:
מה שנכון נכון כתב:אם ימצא מקור, אולי לזה כיון ריה"ל באמרו "נין עמלק אשר מבטן פשע" (אע"פ שהוא מישעיהו מח, ח, ועי' פס"ר פ' יב).


היותו ממזר לא אומר 'אשר מבטן פשע' אלא 'אשר מבטן פשעה אמו'.

לכן הוספתי לעיל וגו',
עמלק היה ממזר, ועליו קאי "עמלק אשר מבטן פשע".
והמן, נינו, הוסיף על חטאתו פשע - כהמשך הפיוט.

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:46 am
על ידי טברייני
"המן ממזר אל מאלו" שיר בספרדית-יהודית מג'יברלטר ומרוקו.

http://shituf.piyut.org.il/node/5457

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:48 am
על ידי מה שנכון נכון
טברייני כתב:
מה שנכון נכון כתב:אם ימצא מקור, אולי לזה כיון ריה"ל באמרו "נין עמלק אשר מבטן פשע" (אע"פ שהוא מישעיהו מח, ח, ועי' פס"ר פ' יב).


היותו ממזר לא אומר 'אשר מבטן פשע' אלא 'אשר מבטן פשעה אמו'.

לא קשיא ולא מידי. ממזרים וילדי זנונים נוטים מטבעם לרע, כמ"ש חז"ל וכידוע. [אלא שבאמת אין שום סיבה לפרש שריה"ל התכוין לזה, וכנ"ל].

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:54 am
על ידי מחולת המחנים
מה שנכון נכון כתב:אם ימצא מקור, אולי לזה כיון ריה"ל באמרו "נין עמלק אשר מבטן פשע" (אע"פ שהוא מישעיהו מח, ח, ועי' פס"ר פ' יב).

לכאורה הכוונה לעמלק שהיה ממזר כמבואר ברש"י והמפרשים סוף פר' וישלח.

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 12:55 am
על ידי מה שנכון נכון
מחולת המחנים כתב:
מה שנכון נכון כתב:אם ימצא מקור, אולי לזה כיון ריה"ל באמרו "נין עמלק אשר מבטן פשע" (אע"פ שהוא מישעיהו מח, ח, ועי' פס"ר פ' יב).

לכאורה הכוונה לעמלק שהיה ממזר כמבואר ברש"י והמפרשים סוף פר' וישלח.

ראה בפסיקתא שצינתי ש'פושע מבטן' קאי על שניהם. [נכון שההמשך 'וזה...' מורה שמתחילה דבר ריה"ל רק על עמלק, ובלא"ה כבר הערתי שזה קצת ע"ד דרוש בכונתו, ואין שום הכרח לקשר דבריו לממזרות לא של עמלק ולא של המן].

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 1:24 am
על ידי משה1
שאלתי לגרי"ח סופר שליט"א
והראה לי בספר גמטריות של רבינו יהודה החסיד בליקוטים על מגילת אסתר סי' ט: "כי כן צוה לו מלך" (אסתר ג' ב'), [ראשי תיבות] צלם - שעשה עצמו כצלם, ונצלב כמו ממזר. ודו"ק היטב.

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 2:10 am
על ידי ההוא דאמר
במנות הלוי [פ"ו ז,ח,ט] כתב על המן," והנו בעל אשה ובנים, לו שפחות ופלגשים בלי ספק ".

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 2:12 am
על ידי ההוא דאמר
בספר עבודת הלויים [הורביץ, קראקוב תר"ץ, ע' ט'] כתב, כי זרש היתה מנאפת, ומבאר בזה מדוע הוצרך המן לקרוא לזרש אשתו, מאחר והיתה מחוץ לביתה..

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 9:34 am
על ידי ישראל אליהו
משה1 כתב:שאלתי לגרי"ח סופר שליט"א
והראה לי בספר גמטריות של רבינו יהודה החסיד בליקוטים על מגילת אסתר סי' ט: "כי כן צוה לו מלך" (אסתר ג' ב'), [ראשי תיבות] צלם - שעשה עצמו כצלם, ונצלב כמו ממזר. ודו"ק היטב.

איני יודע אם זה כוונת ר' יהודה החסיד, כי וכי ממזר דינו להיות נצלב? ואולי התכוין שנצלב כמו הממזר - הידוע - יש"ו. ובזה מובנת תחילת הדרשה "שעשה עצמו כצלם".
וא"כ יש לצרף ענין זה לסיני, פז, עמ' מ.

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 2:21 pm
על ידי מוטוש
מה שנכון נכון כתב:בפשטות אם מצאנו לו רק אשה אחת - זרש, ובנים היו לו כמספר 'ורב', ואף זרש לא ידעה מהם עד ש'ויספר להם המן... ורב בניו', ע"כ שהיו ממזרים [ומצאנו לשון זו אפי' אם נולדו בזנות מפנויות ולא רק באיסור מאשת חבירו].

בדיוק הקושיה הזאת התעוררה לי בזמן קריאת המגילה בבוקר הפורים.
כי מדוע כתוב בלשון ויספר להם וכ'ו ורוב בניו.
ומדוע לא וכבוד בניו, או גדולת בניו?
ועוד.
לא ידעו שיש לו ילדים?!
אז הגמרא דרשה שהיו לו 208!
אך לא יכול להיות שכל כך הרבה ילדים מאשה אחת...
אז חשבתי שאולי היו לו כמה נשים/פלגשים...
והוא סיפר את זה כעת,
שהוא ברום המעלה.
אז זרש תשתוק לו על זה...

מה אומרים על זה החכמים דמתא?

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 2:24 pm
על ידי מוטוש
ההוא דאמר כתב:בספר עבודת הלויים [הורביץ, קראקוב תר"ץ, ע' ט'] כתב, כי זרש היתה מנאפת, ומבאר בזה מדוע הוצרך המן לקרוא לזרש אשתו, מאחר והיתה מחוץ לביתה..

היא הלכה לחפש מנקה אחר/ת... (-;

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 2:33 pm
על ידי חרסון
מוטוש כתב:
מה שנכון נכון כתב:בפשטות אם מצאנו לו רק אשה אחת - זרש, ובנים היו לו כמספר 'ורב', ואף זרש לא ידעה מהם עד ש'ויספר להם המן... ורב בניו', ע"כ שהיו ממזרים [ומצאנו לשון זו אפי' אם נולדו בזנות מפנויות ולא רק באיסור מאשת חבירו].

בדיוק הקושיה הזאת התעוררה לי בזמן קריאת המגילה בבוקר הפורים.
כי מדוע כתוב בלשון ויספר להם וכ'ו ורוב בניו.
ומדוע לא וכבוד בניו, או גדולת בניו?
ועוד.
לא ידעו שיש לו ילדים?!
אז הגמרא דרשה שהיו לו 208!
אך לא יכול להיות שכל כך הרבה ילדים מאשה אחת...
אז חשבתי שאולי היו לו כמה נשים/פלגשים...
והוא סיפר את זה כעת,
שהוא ברום המעלה.
אז זרש תשתוק לו על זה...

מה אומרים על זה החכמים דמתא?


כבר קדמך דרויאנוב...
וראה: viewtopic.php?f=26&t=26429&p=269358&hilit#p269358

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 3:45 pm
על ידי מוטוש
אפשר בבקשה תשובה רצינית?

Re: המן היה ממזר?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 4:50 pm
על ידי עזריאל ברגר
מה שנכון נכון כתב:בפשטות אם מצאנו לו רק אשה אחת - זרש, ובנים היו לו כמספר 'ורב', ואף זרש לא ידעה מהם עד ש'ויספר להם המן... ורב בניו', ע"כ שהיו ממזרים [ומצאנו לשון זו אפי' אם נולדו בזנות מפנויות ולא רק באיסור מאשת חבירו].

לאחר שוך השכרות, ובהבטה רצינית, ברור שאין זה "על כרחך":
א. מי אמר שלא היו לו עוד נשים ופילגשים?
ב. מי אמר שזרש לא ידעה את מספר הבנים שלו? לצדדין קאמר קרא!

ואגב: גוי מותר לכתחילה לזנות עם גויה פנויה (ראה רמב"ם ריש הלכות אישות, וגם עבד כנעני לא הוזהר על זה - עכ"פ לשיטת התוס' ע"ז עו,ב ד"ה אידכר "דלא חטא בזה").