עמוד 1 מתוך 1

נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: ה' מרץ 17, 2011 10:01 pm
על ידי נוטר הכרמים
והנה לדעה שאמרו שישראל שבאותו הדור היו חייבים כליה מפני שנהנו מסעודתו של אחשורוש, דליכא למימר משום דקאכלי מאכלות אסורות איתחייבי, דהא כתיב והשתיה כדת אין אונס, והפירוש לפי דת כל אחד ואחד היה השתיה, וישראל דאסור להו יין נסך ויין של עכו"ם לא הוי משקי להו אלא מיין של ישראל, ושמשין של ישראל הוו מוזגין להון, וכן מאכלים דהוו יהבי להון לישראל היה בישול ישראל דאחשורוש לא הוי אניס להון למיכלי ולמישתי מאי דאסור להו דכתיב אין אונס ועשה כרצון איש ואיש, אבל חובא דילהון הוי כי אותו הרשע כיון בסעודתו שהזמין ישראל כדי למינקיט שפע דנחית מלעילא דלא ישפיע בשכינתא אלא בסטרא אחרא, ולכן הזמין ישראל כדי למינקיט להו לסטרא דיליה, והוא סוד הטלת זוהמא שמטילין בעו"ה בקדושה בגלות המר הזה ע"י שהם ראשונה ליניקה ומקבלים השפע על ידיהם כד"א והיו צריה לראש. .

נראה לקוח מ'ויואל משה' או מ'על הגאולה ועל התמורה'? דווקא לא.

זה ציטוט מדויק מהסה"ק 'קב הישר' , ומחיפושי בספרים אלו לא מצאתי שהרה"ק מסאטמאר 'משתמש' בזה.

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: ו' מרץ 18, 2011 5:01 am
על ידי יאיר
ולפי הפשט משום דנהנו מסעודתו של אותו רשע שנתלבש בבגדי הכה"ג והשתמש בכלי המקדש בסעודה ונהנו מכך [ולא מחו ונצטערו..ושמעתי שיש דיעות שהתביעה אכן היתה שנהנו מאכילת מאכלות אסורות].

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: א' מרץ 20, 2011 12:33 am
על ידי גימפעל
במגילת אסתר המחולקת בבתי הכנסת ע"י ועד הארצי להצלת משפחות במצוקה בעמוד ב' וג' ממהדורת ש"ז (תשע"א) ישנו רעיון זה בשם ספר יסוד יוסף.

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: א' מרץ 20, 2011 3:20 am
על ידי חכם באשי
גיממפל,
החוברת של ה'ועד הארצי' מצויה באוצר?...

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: א' מרץ 20, 2011 3:24 am
על ידי יאיר
אם היה יודע שכן, ודאי היה כותב זאת..[או מתנסח אחרת ולא "במגילת אסתר המחולקת בבתי הכנסת וכו'..."].

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: א' מרץ 20, 2011 8:26 am
על ידי גימפעל
בספר יסוד יוסף הוא בפרק פ"א ישנו באוצר מהדורא חדשה של ספר זה אך לי אין גישה לזה
עכ"פ יסוד יוסף היה רבו של קב הישר

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: א' מרץ 20, 2011 3:37 pm
על ידי היא שיחתי
מישהו יכול להסביר מה הכוונה בזה?
הרעיון הוא שכל מי שאוכל עם עכו"ם בסעודה משותפת מעביר את השפע מלמעלה לסטרא דעכו"ם? מה המכוון בזה?

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: ש' מרץ 01, 2014 10:10 pm
על ידי עושה שלום
בלקו"ש מסביר אשר הבעי' היתה לא זה שנהנו מעצם הסעודה (המאכלים וכו'), אלא מזה שנהנו מסעודתו של אותו רשע, דהיינו שנהנו (לקחו בתור כבוד) את זה שהמלך הזמין אותם.
ולכן (בגלל שעשו אותו למציאות) הי' לו הכח לגזור עליהם כלי' ח"ו.

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: ש' מרץ 01, 2014 10:16 pm
על ידי מה שנכון נכון
מגיד מישרים ויקהל.GIF
מגיד מישרים ויקהל.GIF (16.54 KiB) נצפה 6245 פעמים

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: א' מרץ 02, 2014 5:51 am
על ידי אמסטרדם
יאיר כתב:ולפי הפשט משום דנהנו מסעודתו של אותו רשע שנתלבש בבגדי הכה"ג והשתמש בכלי המקדש בסעודה ונהנו מכך [ולא מחו ונצטערו..ושמעתי שיש דיעות שהתביעה אכן היתה שנהנו מאכילת מאכלות אסורות].

כנראה הקב הישר מתכוין ג"כ לפרש "פשט".
ובל נשכח שהמקור הוא רשב"י ותלמידיו...

היא שיחתי כתב:מישהו יכול להסביר מה הכוונה בזה?
הרעיון הוא שכל מי שאוכל עם עכו"ם בסעודה משותפת מעביר את השפע מלמעלה לסטרא דעכו"ם? מה המכוון בזה?

הקב הישר כותב שאחשורוש "כיוון" לזה.
ואודה שגם אני לא מבין כוונתו לאשור וה' יאיר עיני.

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: ד' מרץ 12, 2014 6:01 pm
על ידי תמיד בשמחה
נוטר הכרמים כתב:והנה לדעה שאמרו שישראל שבאותו הדור היו חייבים כליה מפני שנהנו מסעודתו של אחשורוש, דליכא למימר משום דקאכלי מאכלות אסורות איתחייבי, דהא כתיב והשתיה כדת אין אונס, והפירוש לפי דת כל אחד ואחד היה השתיה, וישראל דאסור להו יין נסך ויין של עכו"ם לא הוי משקי להו אלא מיין של ישראל, ושמשין של ישראל הוו מוזגין להון, וכן מאכלים דהוו יהבי להון לישראל היה בישול ישראל דאחשורוש לא הוי אניס להון למיכלי ולמישתי מאי דאסור להו דכתיב אין אונס ועשה כרצון איש ואיש, אבל חובא דילהון הוי כי אותו הרשע כיון בסעודתו שהזמין ישראל כדי למינקיט שפע דנחית מלעילא דלא ישפיע בשכינתא אלא בסטרא אחרא, ולכן הזמין ישראל כדי למינקיט להו לסטרא דיליה, והוא סוד הטלת זוהמא שמטילין בעו"ה בקדושה בגלות המר הזה ע"י שהם ראשונה ליניקה ומקבלים השפע על ידיהם כד"א והיו צריה לראש. .

נראה לקוח מ'ויואל משה' או מ'על הגאולה ועל התמורה'? דווקא לא.

זה ציטוט מדויק מהסה"ק 'קב הישר' , ומחיפושי בספרים אלו לא מצאתי שהרה"ק מסאטמאר 'משתמש' בזה.

זה מתאים גם לאדמו"רים אחרים ולא רק לר' יואל מסטמר זצ"ל.

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

פורסם: ג' מרץ 20, 2018 11:26 am
על ידי עושה חדשות
נתקלתי בקושיא של אחד הראשונים, ויש בזה נפקותא בביאור הענין.

ערכי תנאים ואמוראים, ערך רב יצחק בריה דרב משרשיא כתב:קשיא לי אני הסודר הא דגרסינן במדרש משלי א"ר מאיר שאלני ר' דוסתאי מן כוכבא אמר לי מהו ובטן רשעים תחסר, אמרתי לו גוי אחד היה בעירינו ועשה סעודה לכל בני העיר וזימנני עמהן והביא לפנינו מכל מה שברא הקדוש ברוך הוא מששת ימי בראשית, ולא היה שולחנו חסר כלום אלא אגוזי פרך בלבד. מה עשה נטל את הטבלא מלפנינו שהיתה יפה כששה ככרי זהב ושברה. אמרתי לו למה עשית כן אמר לי אתם אומרים שהעולם הזה שלנו והעולם הבא שלכם ואם אין אנו (יכולין) [אוכלים] עכשיו אימתי אנו (יכולין) [אוכלין]. וקראתי עליו "ובטן רשעים תחסר". ותימה היאך נתרצו רבי מאיר וחביריו לזימון סעודת הגוי, אפילו אם לא היה למשתה בנו, שהרי לא על חנם ביזבז נכסיו אותו הגוי אם לא מפני שמחה יתירה. דהא איכא למאן דאמר מה שנתחייבו ישראל בימי המן הארור מפני שנהנו מסעודתו של אותו הרשע. ובמדרש אסתר, לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו וגו', מהו הנמצאים, שנמצאו בסעודתו של אותו הרשע. הילכך גימגום [=קשיא לי] מה ראה רבי מאיר שנתרצה.