מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מרץ 18, 2011 1:49 pm

ברמ"א סי' תרצה,ב: יש שנהגו ללבוש בגדי שבת ויו"ט בפורים וכן נכון (מהרי"ל). ומבואר בדברי הרמ"א, חדא, דמנהגא קאמר ולא דינא. ועוד, דנהגו ללבוש גם בגדי יו"ט. והנה בשו"ע סי' תקכט,א איתא: ובגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת. וכאן נראה בדברי הרמ"א שיש שנהגו ללבוש בגדי יו"ט שחשובים יותר מבגדי שבת.

ונראה לבאר, דהנה במג"א שם ס"ק ג ביאר טעמא דמילתא: משום דחייב בשמחה, ומטעם זה נהגו להרבות במיני מאכלים יותר משבת.

והנה אם לפורים ישנו דין של יו"ט לענין זה, מצינו במגילה ה,ב: ורבי היכי נטע נטיעה בפורים, והתני רב יוסף שמחה ומשתה ויו"ט, שמחה מלמד שאסורים בהספד משתה מלמד שאסור בתענית, ויו"ט מלמד שאסור בעשיית מלאכה וכו', רבה בריה דרבא אמר, אפילו תימא ביומיה הספד ותענית קבילו עלייהו מלאכה לא קבילו עלייהו, דמעיקרא כתיב שמחה ומשתה ויום טוב, ולבסוף כתיב לעשות אותם ימי משתה ושמחה ואילו יום טוב לא כתיב.

הרי מבואר שלענין איסור מלאכה לא קבלו עליהם שיהיה לזה דין של יום טוב. ומ"מ להלכה מצינו בשו"ע סי' תרצו,א: פורים מותר בעשיית מלאכה ובמקום שנהגו שלא לעשות אין עושין, והאידנא נהגו בכל מקום שלא לעשות (כל בו). ובמשנ"ב ס"ק א: דאע"ג דכתיב משתה ושמחה ויו"ט, מ"מ לא קבלו עלייהו לעשותו יו"ט, אכן אח"ז נהגו מעצמן באיזה מקומות שלא לעשות. הרי שקיום דין יו"ט לענין איסור מלאכה היה תלוי במנהגי המקום.

ומעתה י"ל דדין לבישת בגדי יו"ט תלוי במנהג זה, שאם נתנו לזה דין יו"ט לענין איסור מלאכה, כלול בזה המנהג גם ללבוש בגדי יו"ט, ולכן דבר זה תלוי במנהג.

והנה לגבי עשיית מלאכה דן בביאור הלכה שם ד"ה אין עושין בדין ליל הפורים, והביא שבפמ"ג כתב דדווקא ביום אבל בלילה עד הנץ שרי לעשות אף במקום שנהגו שלא לעשות, אבל בתשובות חת"ס סי' קצה מחמיר בזה.

ואמנם גם לענין הבגדים, כתב במשנ"ב סי' תרצה,ג שכתבו האחרונים דנכון ללבוש בגדי שבת ג"כ מבערב. והביאור בזה לפי דברי הרמ"א שם שאף שסעודת פורים שעשאה בלילה לא יצא, מ"מ גם בלילה ישמח וירבה קצת בסעודה.

וראה בספר עבודת ישראל למגיד מקוזניץ (פר' זכור), וז"ל: והנה האר"י ז"ל כתב שבגדי יו"ט חשובים משל שבת כי ביו"ט בא האור עליון מלובש בלבוש והשמחה מושגת יותר עי"ש. אבל בפורים אין מן הצורך ללבוש בגדי יו"ט כי האור הזה שזורח למטה אינו כ"כ גדול, ואינו צריך ללבוש רק מחמת שהוא מאור החכמה, לכן צריך ללבוש בגדי שבת, עכ"ל.

ובכף החיים הביא מדברי ר"ח פלאג'י בספר מועד לכל חי שילבש בגדי יו"ט מערב ולא כאותן שנוהגים ללבוש בבוקר יום פורים, והוא זכר ותלבש אסתר מלכות ומרדכי יצא בלבוש מלכות, ואיך יתכן לקרות פסוקים הללו במגילה בלבוש חול. וכ"כ בספר יסוד ושורש העבודה.

הרי לנו טעם חדש ללבוש בגדי שבת בפורים, ודווקא בעת קריאת המגילה, ונראה דהאי טעמא לא איצטריך אלא להני שלא נהגו איסור מלאכה בפורים כדברי הרמ"א הנ"ל, וממילא גם לא נהגו בלבישת בגדי שבת כל היום.

ואגב גררא נראה להעיר לפי דברי הגמ' הנ"ל דמשמע שמתחילה באותה שנה היה יום הפורים יום טוב, ולכן מעיקרא כתיב שמחה ומשתה ויום טוב, אלא דלא קבילו עלייהו איסור מלאכה ולכך בתר הכי לא כתיב לעשות אותם יום טוב, דהנה עה"פ ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר דרשו לקמן טז,ב: שמחה זה יו"ט שנאמר ושמחת בחגך. ופירש"י: זהו יו"ט – קיימו עליהם ימים טובים. וצ"ע למה לא נפרש דהיינו שהיה להם בפורים קיום דין שמחה כמו ביו"ט, דעל אותו השנה שהיה בו הנס מיירי.

[נסתייעתי הרבה בספר 'מתורת ימי הפורים' לידידי הגרא"י גוטמן שליט"א, סי' מא]

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

הודעהעל ידי עט סופר » א' מרץ 20, 2011 3:07 pm

אם זה בגדי עבודה מותר, ואל יתבייש מפני המלעיגים עליו, אם לא...

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

הודעהעל ידי דראל » ב' מרץ 21, 2011 10:34 am

בוודאי יש עניין ללבוש פראק בפורים. בהנחה שאינו לובש פראק בשבת וביו"ט, והיינו תחפושת...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מרץ 21, 2011 11:15 am

כתוספת לדראל:
כפי שהרבה מלובשי הפראק בימות השנה לובשים בפורים 'קאפטן' מפוספס ('זברה' של הירושלמים)...

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

הודעהעל ידי דראל » ב' מרץ 21, 2011 11:49 am

מעניין לעניין. האם זו הסיבה להגדרת הזברה כבע"ח בסכנת הכחדה?

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

הודעהעל ידי עט סופר » ג' מרץ 22, 2011 9:10 pm

לא זברה שייך לפורים בכלל, רוכבי האחשדרפנים ע"פ הר"ש סירילאו בכלאים פ"ט הם רוכבי הזברות. כנראה הפרסים כבר הקדימו את הלורד רוטשילד הלונדוני.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' פברואר 26, 2012 11:52 pm

ושוב ראיתי אריכות בזה בקובץ מנחת אביגדור בעניני מועדים לידידי הרה"ג אביגדור ברגר שליט"א עמ' קמג, ואעתיק עיקרי הציונים משם.

בעיקר הנידון אם לפורים ישנו דין יו"ט, עי' שו"ת מהרש"ל סי' מח, משנת יעבץ להגר"ב ז'ולטי או"ח סי' עט, מועדים וזמנים חלק ח ליקוטי הערות עמ' מא, שו"ת משנה הלכות ח"ח סי' רלד.

ולענין לבישת בגדי יום טוב, הביא שם הרבה פוסקים שלשונם הוא כלשון הרמ"א שנקט שבת ויו"ט כאחד, כמו שלמי חגיגה, ר' חיים פאלג'י, כף החיים ועוד, וכן הרבה ספרי מוסר כמו קב הישר, חמדת ימים, וצ"ע.

אריה הכהן
הודעות: 330
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' מרץ 09, 2017 10:23 am

בסי' תרצ"ה בהלכה ב' כותב הרמ"א: יש שנהגו ללבוש בגדי שבת ויום טוב בפורים וכן נכון. ויש להעיר על דברי הרמ"א שכתב 'בגדי שבת ויום טוב', הא מפורש בשו"ע בלכות יו"ט סי' תקכט' א', שבגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת? ואולי הרמ"א פליג אשו"ע בענין זה.

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

הודעהעל ידי שמש » ה' מרץ 09, 2017 10:44 am

ונראה ליישב דיש ללבוש הן בגדי שבת והן בגדי יו"ט ומכאן מקור המנהג לחבוש שטריימל וללבוש פראק בפורים כדי לצאת ידי שניהם...

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 09, 2017 11:08 am

תירוץ הרב שמש גם היה לי למושכל ראשון.
למעשה זו שאלה טובה, כי בין במהרי"ל ובין בד"מ לא מוזכר בגדי יו"ט רק בגדי שבת.
וע"פ מש"כ הגר"ח פלאגי שבגדי שבת הוא רמז להא דכתיב ותלבש אסתר מלכות, שהם בגדים חשובים מאוד, י"ל דלעולם עיקר הדין בבגדי שבת, אבל אפשר ללבוש גם בגדי י"ט. וכל המוסיף אינו מגרע.

[יצויין דלענין חוה"מ גם נחת דרגא לבגדי שבת, עי' משנ"ב ושעה"צ סי' תקל].

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 09, 2017 4:51 pm

המגיד מקאז'ניץ בספרו עבודת ישראל לפורים מאריך בזה וכותב שבפורים א"צ ללבוש כ"א בגדי שבת ולא בגדי יו"ט. ע"ש טעמו

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' מרץ 09, 2017 6:53 pm

לכאו' יש להחליף את הטלית של חול לטלית של שבת.
הרבה אנשים לא שמים לב ע"ז כיון שבאים עם השקית הקבועה של התפילין.

אריה הכהן
הודעות: 330
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

הודעהעל ידי אריה הכהן » ה' מרץ 09, 2017 7:03 pm

ההארה לגבי הטלית, נלענ"ד אמת, יש"כ.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2981
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ו' פברואר 26, 2021 9:42 am

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=26&t=4330

עיקר דברי הרמ"א צ"ב שנקט בלשון זו, שהרי מקורו מדברי מהרי"ל (מנהגים) הלכות פורים [ט], ושם כתב:
מהר"י סג"ל היה לובש בפורים את קטא ומטרונו שרגיל בהן ללבוש בשבת.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב א' פברואר 28, 2021 10:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו. יישר כח.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים