עמוד 1 מתוך 1

האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

פורסם: ו' מרץ 18, 2011 1:49 pm
על ידי נוטר הכרמים
ברמ"א סי' תרצה,ב: יש שנהגו ללבוש בגדי שבת ויו"ט בפורים וכן נכון (מהרי"ל). ומבואר בדברי הרמ"א, חדא, דמנהגא קאמר ולא דינא. ועוד, דנהגו ללבוש גם בגדי יו"ט. והנה בשו"ע סי' תקכט,א איתא: ובגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת. וכאן נראה בדברי הרמ"א שיש שנהגו ללבוש בגדי יו"ט שחשובים יותר מבגדי שבת.

ונראה לבאר, דהנה במג"א שם ס"ק ג ביאר טעמא דמילתא: משום דחייב בשמחה, ומטעם זה נהגו להרבות במיני מאכלים יותר משבת.

והנה אם לפורים ישנו דין של יו"ט לענין זה, מצינו במגילה ה,ב: ורבי היכי נטע נטיעה בפורים, והתני רב יוסף שמחה ומשתה ויו"ט, שמחה מלמד שאסורים בהספד משתה מלמד שאסור בתענית, ויו"ט מלמד שאסור בעשיית מלאכה וכו', רבה בריה דרבא אמר, אפילו תימא ביומיה הספד ותענית קבילו עלייהו מלאכה לא קבילו עלייהו, דמעיקרא כתיב שמחה ומשתה ויום טוב, ולבסוף כתיב לעשות אותם ימי משתה ושמחה ואילו יום טוב לא כתיב.

הרי מבואר שלענין איסור מלאכה לא קבלו עליהם שיהיה לזה דין של יום טוב. ומ"מ להלכה מצינו בשו"ע סי' תרצו,א: פורים מותר בעשיית מלאכה ובמקום שנהגו שלא לעשות אין עושין, והאידנא נהגו בכל מקום שלא לעשות (כל בו). ובמשנ"ב ס"ק א: דאע"ג דכתיב משתה ושמחה ויו"ט, מ"מ לא קבלו עלייהו לעשותו יו"ט, אכן אח"ז נהגו מעצמן באיזה מקומות שלא לעשות. הרי שקיום דין יו"ט לענין איסור מלאכה היה תלוי במנהגי המקום.

ומעתה י"ל דדין לבישת בגדי יו"ט תלוי במנהג זה, שאם נתנו לזה דין יו"ט לענין איסור מלאכה, כלול בזה המנהג גם ללבוש בגדי יו"ט, ולכן דבר זה תלוי במנהג.

והנה לגבי עשיית מלאכה דן בביאור הלכה שם ד"ה אין עושין בדין ליל הפורים, והביא שבפמ"ג כתב דדווקא ביום אבל בלילה עד הנץ שרי לעשות אף במקום שנהגו שלא לעשות, אבל בתשובות חת"ס סי' קצה מחמיר בזה.

ואמנם גם לענין הבגדים, כתב במשנ"ב סי' תרצה,ג שכתבו האחרונים דנכון ללבוש בגדי שבת ג"כ מבערב. והביאור בזה לפי דברי הרמ"א שם שאף שסעודת פורים שעשאה בלילה לא יצא, מ"מ גם בלילה ישמח וירבה קצת בסעודה.

וראה בספר עבודת ישראל למגיד מקוזניץ (פר' זכור), וז"ל: והנה האר"י ז"ל כתב שבגדי יו"ט חשובים משל שבת כי ביו"ט בא האור עליון מלובש בלבוש והשמחה מושגת יותר עי"ש. אבל בפורים אין מן הצורך ללבוש בגדי יו"ט כי האור הזה שזורח למטה אינו כ"כ גדול, ואינו צריך ללבוש רק מחמת שהוא מאור החכמה, לכן צריך ללבוש בגדי שבת, עכ"ל.

ובכף החיים הביא מדברי ר"ח פלאג'י בספר מועד לכל חי שילבש בגדי יו"ט מערב ולא כאותן שנוהגים ללבוש בבוקר יום פורים, והוא זכר ותלבש אסתר מלכות ומרדכי יצא בלבוש מלכות, ואיך יתכן לקרות פסוקים הללו במגילה בלבוש חול. וכ"כ בספר יסוד ושורש העבודה.

הרי לנו טעם חדש ללבוש בגדי שבת בפורים, ודווקא בעת קריאת המגילה, ונראה דהאי טעמא לא איצטריך אלא להני שלא נהגו איסור מלאכה בפורים כדברי הרמ"א הנ"ל, וממילא גם לא נהגו בלבישת בגדי שבת כל היום.

ואגב גררא נראה להעיר לפי דברי הגמ' הנ"ל דמשמע שמתחילה באותה שנה היה יום הפורים יום טוב, ולכן מעיקרא כתיב שמחה ומשתה ויום טוב, אלא דלא קבילו עלייהו איסור מלאכה ולכך בתר הכי לא כתיב לעשות אותם יום טוב, דהנה עה"פ ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר דרשו לקמן טז,ב: שמחה זה יו"ט שנאמר ושמחת בחגך. ופירש"י: זהו יו"ט – קיימו עליהם ימים טובים. וצ"ע למה לא נפרש דהיינו שהיה להם בפורים קיום דין שמחה כמו ביו"ט, דעל אותו השנה שהיה בו הנס מיירי.

[נסתייעתי הרבה בספר 'מתורת ימי הפורים' לידידי הגרא"י גוטמן שליט"א, סי' מא]

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

פורסם: א' מרץ 20, 2011 3:07 pm
על ידי עט סופר
אם זה בגדי עבודה מותר, ואל יתבייש מפני המלעיגים עליו, אם לא...

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

פורסם: ב' מרץ 21, 2011 10:34 am
על ידי דראל
בוודאי יש עניין ללבוש פראק בפורים. בהנחה שאינו לובש פראק בשבת וביו"ט, והיינו תחפושת...

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

פורסם: ב' מרץ 21, 2011 11:15 am
על ידי חכם באשי
כתוספת לדראל:
כפי שהרבה מלובשי הפראק בימות השנה לובשים בפורים 'קאפטן' מפוספס ('זברה' של הירושלמים)...

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

פורסם: ב' מרץ 21, 2011 11:49 am
על ידי דראל
מעניין לעניין. האם זו הסיבה להגדרת הזברה כבע"ח בסכנת הכחדה?

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

פורסם: ג' מרץ 22, 2011 9:10 pm
על ידי עט סופר
לא זברה שייך לפורים בכלל, רוכבי האחשדרפנים ע"פ הר"ש סירילאו בכלאים פ"ט הם רוכבי הזברות. כנראה הפרסים כבר הקדימו את הלורד רוטשילד הלונדוני.

Re: האם ללבוש בגדי יו"ט [פראק] בפורים?

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:52 pm
על ידי נוטר הכרמים
ושוב ראיתי אריכות בזה בקובץ מנחת אביגדור בעניני מועדים לידידי הרה"ג אביגדור ברגר שליט"א עמ' קמג, ואעתיק עיקרי הציונים משם.

בעיקר הנידון אם לפורים ישנו דין יו"ט, עי' שו"ת מהרש"ל סי' מח, משנת יעבץ להגר"ב ז'ולטי או"ח סי' עט, מועדים וזמנים חלק ח ליקוטי הערות עמ' מא, שו"ת משנה הלכות ח"ח סי' רלד.

ולענין לבישת בגדי יום טוב, הביא שם הרבה פוסקים שלשונם הוא כלשון הרמ"א שנקט שבת ויו"ט כאחד, כמו שלמי חגיגה, ר' חיים פאלג'י, כף החיים ועוד, וכן הרבה ספרי מוסר כמו קב הישר, חמדת ימים, וצ"ע.

בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 10:23 am
על ידי אריה הכהן
בסי' תרצ"ה בהלכה ב' כותב הרמ"א: יש שנהגו ללבוש בגדי שבת ויום טוב בפורים וכן נכון. ויש להעיר על דברי הרמ"א שכתב 'בגדי שבת ויום טוב', הא מפורש בשו"ע בלכות יו"ט סי' תקכט' א', שבגדי יום טוב יהיו יותר טובים משל שבת? ואולי הרמ"א פליג אשו"ע בענין זה.

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 10:44 am
על ידי שמש
ונראה ליישב דיש ללבוש הן בגדי שבת והן בגדי יו"ט ומכאן מקור המנהג לחבוש שטריימל וללבוש פראק בפורים כדי לצאת ידי שניהם...

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 11:08 am
על ידי אפשר
תירוץ הרב שמש גם היה לי למושכל ראשון.
למעשה זו שאלה טובה, כי בין במהרי"ל ובין בד"מ לא מוזכר בגדי יו"ט רק בגדי שבת.
וע"פ מש"כ הגר"ח פלאגי שבגדי שבת הוא רמז להא דכתיב ותלבש אסתר מלכות, שהם בגדים חשובים מאוד, י"ל דלעולם עיקר הדין בבגדי שבת, אבל אפשר ללבוש גם בגדי י"ט. וכל המוסיף אינו מגרע.

[יצויין דלענין חוה"מ גם נחת דרגא לבגדי שבת, עי' משנ"ב ושעה"צ סי' תקל].

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 4:51 pm
על ידי כדכד
המגיד מקאז'ניץ בספרו עבודת ישראל לפורים מאריך בזה וכותב שבפורים א"צ ללבוש כ"א בגדי שבת ולא בגדי יו"ט. ע"ש טעמו

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 6:53 pm
על ידי ישראל אליהו
לכאו' יש להחליף את הטלית של חול לטלית של שבת.
הרבה אנשים לא שמים לב ע"ז כיון שבאים עם השקית הקבועה של התפילין.

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 7:03 pm
על ידי אריה הכהן
ההארה לגבי הטלית, נלענ"ד אמת, יש"כ.

Re: בגדי שבת בפורים, או בגדי יום טוב?

פורסם: ו' פברואר 26, 2021 9:42 am
על ידי יהודה בן יעקב
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=26&t=4330

עיקר דברי הרמ"א צ"ב שנקט בלשון זו, שהרי מקורו מדברי מהרי"ל (מנהגים) הלכות פורים [ט], ושם כתב:
מהר"י סג"ל היה לובש בפורים את קטא ומטרונו שרגיל בהן ללבוש בשבת.