עמוד 1 מתוך 1

האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ו' מרץ 18, 2011 9:26 pm
על ידי מעיין
ז"ל רש"י שיר השירים ה, ח
השבעתי אתכם - האומות אנשי נבוכדנצר שראיתם בחנניה מישאל ועזריה מוסרים עצמם לכבשן האש ואת דניאל לגוב אריות על עסקי התפלה ואת דורו של מרדכי בימי המן. אם תמצאו את דודי - לעתיד לבא ליום הדין שיבוקש מכם להעיד עלי כענין שנאמר (ישעיה טו) יתנו עידיהן ויצדקו. מה תגידו לו - שתעידו עלי שבשביל אהבתו חליתי ביסורים קשים ביניכם יבא נבוכדנאצר ויעיד יבא אליפז וצופר וכל נביאי האומות ויעידו עלי שקיימתי את התורה:
משמע שגם 'הדור' מסרו נפשם, ואל מה המכוון? והרי בפשטות כולם כרעו להמן חוץ ממרדכי, ודוחק שב'דור' יהי' הכוונה על 'אסתר' שמסרה נפשה ליכנס למלך.
ובדוחק, אולי על הצומות והזעקות, או אולי על המלחמות שעשו עם העמלקים שהאמינו בד' ובטחו בישועתו, ולא פחדו מהם.

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ש' מרץ 19, 2011 7:40 pm
על ידי גימפעל
ב'תורה אור' להאדמוה"ז בעל התניא והשו"ע דף צא מובא שכל הדור ההוא מסרו נפשם על קידוש ה', שהמן לא רצה להרוג אלא יהודים, ולא המירו דתם להחיות נפשם

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: א' מרץ 20, 2011 3:44 pm
על ידי היא שיחתי
חידוש מעניין שבשונה מהנאצים ימ"ש שלא הועיל שינוי דת, המן כן קיבל מומרים
ויש סמך לזה מהכתוב ורבים מעמי הארץ מתיהדים, ומבואר שהיהודים קיבלו שינוי דת וא"כ גם להיפך...

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: א' מרץ 20, 2011 9:01 pm
על ידי יאיר
לא ברור לי כיצד זה סמך.

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ב' מרץ 21, 2011 1:46 am
על ידי אדג
החידוש הגדול שם בדברי אדה"ז שעדיין לא מצאתי לו ביאור כל צרכו הוא דבריו הק' שעמדו כך במס"נ שנה שלמה ולכאורה הדבר תמוה, שהרי לכולי עלמא לא נגזרה הגזרה קודם י"ג ניסן, ואחר כ"ג סיון כבר יצאו האגרות השניות א"כ שנה שלמה, איה? וצ"ע.

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ב' מרץ 21, 2011 11:40 am
על ידי גימפעל
אתה בטוח שאדמוה"ז כותב שעמדו כך שנה שלימה ?

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 12:55 pm
על ידי אדג
"וזהו ענין פורים בכלל. דהנה הטעם שנק' פורים הוא ע"ש הפור והפור הוא הגורל כו'. והענין הוא לפי שאנו רואים שכל הימים שהיו בני ישראל בסכנה מפני גזירת המן שנמשך הזמן כמעט משך שנה היו כולם בבחי' מס"נ ממש בכל יום ובכל עת ובכל שעה כי בכל שעה ושעה היו מוכני' למסור נפשם להריגה ולא לעבור דת ח"ו ולא עלה על שום א' מהם מחשבת חוץ ח"ו" (ל' אדה"ז תו"א הוספות ללפורים קכ, ד).

ועצ"ע.

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ב' מרץ 02, 2015 8:49 am
על ידי חוקר_ומקובל
לא כל כך ברור מה השאלה, הרי גם האיגרות השניות לא ביטלו את הראשונות והוצרכו היהודים להקהל ולשלוח יד במבקשי נפשם.

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ב' מרץ 02, 2015 10:17 am
על ידי הכהן
משנה ברורה סי' תע"ר סק"ו כתב:שלא קבעום למשתה ושמחה - אלא להלל ולהודות. ונראה הטעם דלא קבעו כאן לשמחה כמו בפורים כי בפורים היה הגזירה להשמיד ולהרוג את הגופות שהוא בטול משתה ושמחה ולא את הנפשות שאפילו המירו דתם ח"ו לא היה מקבל אותם לכך כשהצילם הקב"ה ממנו קבעו להללו ולשבחו ית' ג"כ ע"י משתה ושמחה משא"כ במעשה דאנטיוכוס שלא גזר עליהם להרוג ולהשמיד רק צרות ושמדות כדי להמיר דתם [כמו שאנו אומרים להשכיחם תורתך ולהעבירם מעל חוקי רצונך] ואם היו ישראל מכניעים להם להיות כבושים תחת ידם ולהעלות להם מס וחוזרין לאמונתם ח"ו לא היו מבקשים יותר אלא שהגביר הקב"ה יד ישראל ונצחום לכך לא קבעום אלא להלל ולהודות לבד כלומר כיון שהם רצו למנוע אותנו מזה לכפור בדתו ח"ו ובעזרתו ית' לא הפיקו זממם וגברה ידינו לכך אנו מודים ומשבחים לו על שהיה לנו לאלהים ולא עזבנו מעבודתו [לבוש]:

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ב' מרץ 02, 2015 10:25 am
על ידי סגי נהור
כדברי הרב בעל התניא כתב גם במגילת סתרים, ראה כאן:

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38666&st=&pgnum=18

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: א' מרץ 06, 2016 9:13 pm
על ידי נוטר הכרמים
ייש"כ לכל המעוררים הנכבדים.

העליתי הדברים אצלי לזכרון, והוספתי כדלהלן בס"ד.

ונראה הביאור הפשוט בזה, דבאמת הסכנה לא חלפה בעצם משלוח הספרים והאיגרות השניות, שאף כי עם הספר ישוב מחשבתו הרעה של המן הרשע, אבל לא חלפה הסכנה מעל ראשם, אלא ניתן להם הרשות והזכות 'לְהִקָּהֵל֘ וְלַעֲמֹ֣ד עַל־נַפְשָׁם֒ לְהַשְׁמִיד֩ וְלַהֲרֹ֨ג וּלְאַבֵּ֜ד אֶת־כָּל־חֵ֨יל עַ֧ם וּמְדִינָ֪ה הַצָּרִ֥ים אֹתָ֖ם', ומי יודע מי יגבר במלחמה, אם הם או שונאיהם הרבים, ובודאי שנס ההצלה מן השונאים היה גדול מאוד, שְאִישׁ֙ לֹא־ עָמַ֣ד לִפְנֵיהֶ֔ם כִּֽי־נָפַ֥ל פַּחְדָּ֖ם עַל־כָּל־הָעַמִּֽים, וְכָל־שָׂרֵ֨י הַמְּדִינ֜וֹת וְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִ֣ים וְהַפַּח֗וֹת וְעֹשֵׂ֤י הַמְּלָאכָה֙ אֲשֶׁ֣ר לַמֶּ֔לֶךְ מְנַשְּׂאִ֖ים אֶת־ הַיְּהוּדִ֑ים כִּֽי־נָפַ֥ל פַּֽחַד־מָרְדֳּכַ֖י עֲלֵיהֶֽם.

ומעתה נראה לבאר גם ענין המסירות נפש של עם ישראל בכל תקופה זו, כי תחת אשר יתלמדו בתכסיסי מלחמה להיות ערוכים ונכונים לצאת לקרב עם השונאים בדרכי הטבע, נתחזקו המה בעבודת התשובה לפני ד' בכל תקופה זו.

וראה נא דברי האבן עזרא (אסתר ג, ז), וז"ל,
הפיל פור - זאת המלה פרסית ופירושה גורל והנה זה הפך הוא חדש ניסן... והנכון שכן יצא בגורלו כי מהשם משפטו והשם האריך הזמן עד שיעשו ישראל תשובה וימלטו.
עכ"ל.

ומבואר בדברי האב"ע שאריכות הזמן עד לחודש אדר שזה כמעט משך שנה מעת ביטול יסוד הגזירה ע"י משלוח הספרים היה בשביל קיום התשובה של עם ישראל.

ומעתה מבוארים היטב דברי רש"י דדורו של מרדכי בימי המן מסרו נפשם.

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ד' מרץ 09, 2016 5:57 pm
על ידי לעומקו של דבר
הכהן כתב:
משנה ברורה סי' תע"ר סק"ו כתב:שלא קבעום למשתה ושמחה - אלא להלל ולהודות. ונראה הטעם דלא קבעו כאן לשמחה כמו בפורים כי בפורים היה הגזירה להשמיד ולהרוג את הגופות שהוא בטול משתה ושמחה ולא את הנפשות שאפילו המירו דתם ח"ו לא היה מקבל אותם לכך כשהצילם הקב"ה ממנו קבעו להללו ולשבחו ית' ג"כ ע"י משתה ושמחה משא"כ במעשה דאנטיוכוס שלא גזר עליהם להרוג ולהשמיד רק צרות ושמדות כדי להמיר דתם [כמו שאנו אומרים להשכיחם תורתך ולהעבירם מעל חוקי רצונך] ואם היו ישראל מכניעים להם להיות כבושים תחת ידם ולהעלות להם מס וחוזרין לאמונתם ח"ו לא היו מבקשים יותר אלא שהגביר הקב"ה יד ישראל ונצחום לכך לא קבעום אלא להלל ולהודות לבד כלומר כיון שהם רצו למנוע אותנו מזה לכפור בדתו ח"ו ובעזרתו ית' לא הפיקו זממם וגברה ידינו לכך אנו מודים ומשבחים לו על שהיה לנו לאלהים ולא עזבנו מעבודתו [לבוש]:


אציין שהגר"א בביאור למגילה שיטתו שכן הייתה גזירה על שמד, ומפרש ש'להשמיד' הוא שמד רוחני

(אלא שאם רוצים להרוג את כל היהודים מה שייך גם שמד רוחני? לא עיינתי כעת)

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 4:33 pm
על ידי סגי נהור
גם החת"ס כתב כן בדרשותיו לז' אדר:

אבל כוונת המן ואשחשורוש היה לגזור הריגה ולפרסמו שנה תמימה, ובין כך יטלו היהודים עצה ויהפכו לדתם, ולא ישארו אלא מעט צדיקים העומדים באמונתם, ואותם יהרגו, ושארא עמא דארעא יעזבו דת ישראל.

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: ה' פברואר 22, 2018 9:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
באיזה אופן "בוטלה הגזירה" ע"י הספרים שכתב מרדכי - viewtopic.php?f=26&t=38925

Re: האם 'דורו' של מרדכי מסרו נפשם?

פורסם: א' מרץ 17, 2019 11:30 pm
על ידי יהושע100
מעיין כתב:ז"ל רש"י שיר השירים ה, ח
השבעתי אתכם - האומות אנשי נבוכדנצר שראיתם בחנניה מישאל ועזריה מוסרים עצמם לכבשן האש ואת דניאל לגוב אריות על עסקי התפלה ואת דורו של מרדכי בימי המן. אם תמצאו את דודי - לעתיד לבא ליום הדין שיבוקש מכם להעיד עלי כענין שנאמר (ישעיה טו) יתנו עידיהן ויצדקו. מה תגידו לו - שתעידו עלי שבשביל אהבתו חליתי ביסורים קשים ביניכם יבא נבוכדנאצר ויעיד יבא אליפז וצופר וכל נביאי האומות ויעידו עלי שקיימתי את התורה:
משמע שגם 'הדור' מסרו נפשם, ואל מה המכוון? והרי בפשטות כולם כרעו להמן חוץ ממרדכי, ודוחק שב'דור' יהי' הכוונה על 'אסתר' שמסרה נפשה ליכנס למלך.
ובדוחק, אולי על הצומות והזעקות, או אולי על המלחמות שעשו עם העמלקים שהאמינו בד' ובטחו בישועתו, ולא פחדו מהם.

ראה במשך חכמה על המגילה (נ' אחר המשך על חומש שמות) על דרשת חז"ל על למה נקרא שמו התך שחתכוהו מגדולתו