עמוד 1 מתוך 1

האם שרי לאכול ביום שישי אחר חצות השנה בט"ו בירושלים עם המשפחה

פורסם: א' מרץ 17, 2019 7:00 am
על ידי פרי יהושע
בשנים שהיה חל כך היה שואל אותי מורינו החסיד זיע"א מה אני עושה, ולא ידעתי מה לומר, כעת שמעתי מר' אריה ליב גריינמן שיחי' ששנה שעברה (אחרונה) הביא ראיה מתוס' עירובין מא. ד"ה מבני סנאב בן בנימין דשרי, שהק' שם איך אמר ר"א ברבי צדוק שהוא מבניהם, והלא כהן הוא, ותי' שהיה חתנם והיה אוכל במסיבתם, והלא דברים ק"ו שדחה ת"ב שחל להיות בשבת ונדחה ליום א' משום קרבן עצים שלהם שחל באותו יום, ובודאי ימי משתה ושמחה ידחה אכילה שלאחר חצות דעש"ק, ואפי' לאחר שעה עשירית.

וזו ראיה נפלאה ויקרה מאד.

Re: האם שרי לאכול ביום שישי אחר חצות השנה בט"ו בירושלים עם המשפחה

פורסם: א' מרץ 17, 2019 10:29 am
על ידי יוצא פוניבז'
פרי יהושע כתב:בשנים שהיה חל כך היה שואל אותי מורינו החסיד זיע"א מה אני עושה, ולא ידעתי מה לומר, כעת שמעתי מר' אריה ליב גריינמן שיחי' ששנה שעברה (אחרונה) הביא ראיה מתוס' עירובין מא. ד"ה מבני סנאב בן בנימין דשרי, שהק' שם איך אמר ר"א ברבי צדוק שהוא מבניהם, והלא כהן הוא, ותי' שהיה חתנם והיה אוכל במסיבתם, והלא דברים ק"ו שדחה ת"ב שחל להיות בשבת ונדחה ליום א' משום קרבן עצים שלהם שחל באותו יום, ובודאי ימי משתה ושמחה ידחה אכילה שלאחר חצות דעש"ק, ואפי' לאחר שעה עשירית.

וזו ראיה נפלאה ויקרה מאד.


ראיה זו הובאה כאן בלוח ההלכות והמנהגים
viewtopic.php?f=26&t=26222#p268854

(יש להדגיש שהנידון במקרה הזה הוא רק לשיטתו של הגאון הנזכר שבני ברק דינה כעיר פרוזה ואינה ספק מוקפת).

Re: האם שרי לאכול ביום שישי אחר חצות השנה בט"ו בירושלים עם המשפחה

פורסם: א' מרץ 17, 2019 1:51 pm
על ידי לענין
מרן הגריש''א היה אומר שאין הבדל בין לבין מי שאוכל בברית מילה [למרות שהוא לא המוהל ולא התינוק].

Re: האם שרי לאכול ביום שישי אחר חצות השנה בט"ו בירושלים עם המשפחה

פורסם: א' מרץ 17, 2019 3:42 pm
על ידי פרי יהושע
יישר כוח

Re: האם שרי לאכול ביום שישי אחר חצות השנה בט"ו בירושלים עם המשפחה

פורסם: א' מרץ 17, 2019 3:42 pm
על ידי פרי יהושע
יישר כוח
הלא לכו"ע אין נוהגים בה כמוקף אלא לחומרא.

Re: האם שרי לאכול ביום שישי אחר חצות השנה בט"ו בירושלים עם המשפחה

פורסם: א' מרץ 17, 2019 9:16 pm
על ידי יושב סתר
מרן הגראי"ל זי"ע היה רגיל להזהיר ע"כ בכל שנה שפורים דמוקפים היה חל בער"ש, שאסור לבן כרך לאכול בה כלל, אפילו לפני חצות
ובאמת שזו הלכה פסוקה בשו"ע רמט: אסור לקבוע בערב שבת סעודה ומשתה שאינו רגיל בימי החול, ואפילו היא סעודת אירוסין, מפני כבוד השבת, שיכנס לשבת כשהוא תאב לאכול וכל היום בכלל האיסור.
ולגבי ברית מילה יש בזה מס' דעות והמחמיר בכולם הוא שו"ע הרב בסי' רמ"ט וז"ל: וטוב שלא לאכול בסעודה זו אלא מנין מצומצם לבד מן השייכים לסעודה כגון הקרובים והשושבינים בסעודת נשואין והקרובים ובעלי הברית דהיינו המוהל והסנדק בסעודת מילה. ע"כ.
[מבואר שבברית מותר לבד מבעל הברית והמוהל והסנדק רק מניין מצומצם! ודבריו אמורים קודם שעה עשירית.]

Re: האם שרי לאכול ביום שישי אחר חצות השנה בט"ו בירושלים עם המשפחה

פורסם: א' מרץ 17, 2019 9:21 pm
על ידי לענין
לא מצליח להבין למה לא לעשות את הסעודה מיד על הבוקר, תשע או תשע וחצי ליטול ידיים, רבש"ע מה הבעיה????
נס שבערב פסח שחל להיות בשבת מסכימים לעשות סעודה שלישית בבוקר.

Re: האם שרי לאכול ביום שישי אחר חצות השנה בט"ו בירושלים עם המשפחה

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 7:45 am
על ידי שלמה משלם
יושב סתר, צ"ל *בן עיר,
לגןף הסברא נראה יותר סברת המתירים גם אם אין נוסע כלל למקום מוקף, והוא משום הדין דמצונ להרבות בסעודה בב' הימים, והוא הלכה פסוקה וצע"ג על מנהג העולם שאין חוששין לזה [ימי משתה ושמחה כתיב],
וזה סברא לקולא גם במקום פרזי ודאי, עאכ"ו דיש לצרף לכאן ספקות מוק"ח, ומה שנוסע למקום מוקף, וסברת המחמירים צ"ע.