עמוד 1 מתוך 1

מָרְדָכַי התימני! מה המקור?

פורסם: א' מרץ 17, 2019 10:42 pm
על ידי מוטוש
אצל האשכנזים. מרדכי האות ד' מנוקדת ֳ
אצל הספרדים. האות ד' מנוקדת בכלל ב ְְ גדול ( כמו ה ֶ.)
אבל אצל התימנים זה נשמע ָ רגיל!
מה המקור שלהם?

Re: מָרְדָכַי התימני! מה המקור?!

פורסם: א' מרץ 17, 2019 11:04 pm
על ידי יהושע100
פשוט מאוד. אצל התימנים אין הבדל בהגייה בין קמץ קטן לגדול. ההבדל הוא רק האם הוא תנועה גדולה או קטנה לעניין שווא נע ונח.

דרך אגב, אם כבר הועלה הנושא, בכל התנכי"ם והספרים המדוייקיים שראיתי מנקדים בקמץ קטן. מה המקור לשיטת הספרדים לנקד בשווא (עוד יש לציין מה שכתב הרב מזוז שב' פעמים במגילה הם נוהגים לקרוא בקמץ קטן) ? ראיתי שמסורת הקריאה כותב כך השאלה אם יש מקור/כת"י /דפוס מדויק שכותב כך.

Re: מָרְדָכַי התימני! מה המקור?

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 7:15 am
על ידי הוגה ומעיין
אציין אנקדוטה בהקשר לכך.
במגילת אסתר פלונית ביקשו הסכמה מהעדה"ח על הפירוש הנלווה למגילה. העדה"ח השהו את הסכמתם עד שהחליפו את כל המקומות בהם נוקד מרדכי בחטף קמץ, לניקוד בשוא. ואם הבנתי נכון, הניקוד בחטף קמץ מבוסס על הכתר, ולא מוסכם עליהם, עד שהם אינם מסכימים לתת הסכמה לספר בו הניקוד כך.

Re: מָרְדָכַי התימני! מה המקור?

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 10:19 am
על ידי מוטוש
הוגה ומעיין כתב:אציין אנקדוטה בהקשר לכך.
במגילת אסתר פלונית ביקשו הסכמה מהעדה"ח על הפירוש הנלווה למגילה. העדה"ח השהו את הסכמתם עד שהחליפו את כל המקומות בהם נוקד מרדכי בחטף קמץ, לניקוד בשוא. ואם הבנתי נכון, הניקוד בחטף קמץ מבוסס על הכתר, ולא מוסכם עליהם, עד שהם אינם מסכימים לתת הסכמה לספר בו הניקוד כך.

מה הבעיה עם הכתר?!

Re: מָרְדָכַי התימני! מה המקור?

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 10:37 am
על ידי לבי במערב
מוטוש כתב:מה הבעי' עם הכתר?!

אין בעי' אתו. יש בעי' [עכ"פ לד' העדה"ח (לטענת הרב 'הוגה ומעיין'), שאינני דוברם] בחילוף המסורת מדורי-דורות לסמיכה בכל כחו עליו ועל ראשו. וד"ב.

Re: מָרְדָכַי התימני! מה המקור?

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 12:23 pm
על ידי יוצא פוניבז'
הוגה ומעיין כתב: ואם הבנתי נכון, הניקוד בחטף קמץ מבוסס על הכתר, ולא מוסכם עליהם, עד שהם אינם מסכימים לתת הסכמה לספר בו הניקוד כך.

זו טעות ברורה. הניקוד בחטף קמץ היה נהוג בהרבה קהילות עוד לפני פרסומו של הכתר בדור האחרון, והמנחת שי מזכיר גירסא זו בכ"ד.
כך נקט גם הרוו"ה והדפיס כן בחומשיו, והגרשז"א כתב שהנוהגים כן לא ישנו ממנהגם, ושכן נהגו אף בשערי חסד.

Re: מָרְדָכַי התימני! מה המקור?

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 3:03 pm
על ידי מוטוש
לבי במערב כתב:
מוטוש כתב:מה הבעי' עם הכתר?!

אין בעי' אתו. יש בעי' [עכ"פ לד' העדה"ח (לטענת הרב 'מוטוש'), שאינני דוברם] בחילוף המסורת מדורי-דורות לסמיכה בכל כחו עליו ועל ראשו. וד"ב.

הרמב"ם לא מספיק להם?!

Re: מָרְדָכַי התימני! מה המקור?

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 3:32 pm
על ידי לבי במערב
מוטוש כתב:הרמב"ם לא מספיק להם?!

כבר כתבתי שאינני דוברם; אך, מ"מ, הדבר מובן בפשיטות:
כשם שאין "מספיק להם" הרמב"ם לנהוג כמותו בכל פסקי הלכותיו, כך אינו "מספיק להם" לנהוג כמותו בהסתמכותו על כתרו של בן-אשר [באם אכן הכתר הוא-הוא ספרו של בן-אשר, באשר יש המערערים על קביעה זו].

[כהנ"ל הוא רק לדברי הרב 'הוגה ומעיין' - שהעדה"ח השהו את הסכמתם להדפסה עדי שינוי החט"ף-קמ"ץ לשו"א; אבל לד' הרב 'יוצא פוניבז'' שלהד"ם טענתו בדבר נוסח כא"צ - יתכן שכל המעשה לא הי' ולא נברא].

להבה'רה בעלמא יצאת: אין בדבריי דלעיל הבעת עמדה אישית כלל, כ"א נסיון לגשר ולפשר בדברי הסבר; ואת והב בסופה.
וכיון דאתי לידי, אתנצל על שבטעות ציטטתי את הרב 'מוטוש' - כביכול השמועה בשם העדה"ח נאמרה על-ידו; ולא היא. ולעיל תיקנתי לנכון, אשר הרב 'הוגה ומעיין' אמרה.