עמוד 1 מתוך 1

טעם המנהג להכות ב'עץ'

פורסם: ו' מרץ 10, 2023 12:33 am
על ידי עושה חדשות
ראו את המצו"ב מתוך מאמרו החדש של ידידנו הרב סטל,
אבל לא נתבאר שם טעם המנהג להכאה דוקא בפסוק זה.

סגולה 31.png
סגולה 31.png (38.12 KiB) נצפה 2388 פעמים

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

פורסם: ו' מרץ 10, 2023 12:47 am
על ידי עקביה
שכחום וחזרו ויסדום...

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

פורסם: ו' מרץ 10, 2023 12:48 am
על ידי הארי החי
להזכיר שמנהג זה מוזכר גם באליה רבה בסי' תר"ץ

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

פורסם: א' מרץ 12, 2023 8:51 am
על ידי עזריאל ברגר
שמעתי מי שמקשר את זה עם "המן העץ"

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

פורסם: א' מרץ 12, 2023 8:37 pm
על ידי HaimL
טעם פשוט למנהג, י"ל משום דבעינן לקיים מידה כנגד מידה, כנגד וייטב הדבר בעיני המן ויעש העץ, כנגדו נענש ויאמר המלך תלוהו עליו, ואם היו מכים הנערים בפטיש של ברזל, גלוי וידוע לפני מי שאמוה"ע שהברזל ממית בכ"ש, והיה המן מת מהכאת הברזל, ולא היה מתקיים בו תלייה, לכן תיקנו להכות בפטיש עץ, דאיכא אומדנא שלא ימות בהאי מחייתא, ויוכלו לתלותו על העץ.

Re: טעם המנהג להכות ב'עץ'

פורסם: ג' מרץ 14, 2023 11:13 pm
על ידי וונדרבר
עושה חדשות כתב:ראו את המצו"ב מתוך מאמרו החדש של ידידנו הרב סטל,
אבל לא נתבאר שם טעם המנהג להכאה דוקא בפסוק זה.

הארי החי כתב:להזכיר שמנהג זה מוזכר גם באליה רבה בסי' תר"ץ

HaimL כתב:טעם פשוט למנהג, י"ל משום דבעינן לקיים מידה כנגד מידה, כנגד וייטב הדבר בעיני המן ויעש העץ, כנגדו נענש ויאמר המלך תלוהו עליו, ואם היו מכים הנערים בפטיש של ברזל, גלוי וידוע לפני מי שאמוה"ע שהברזל ממית בכ"ש, והיה המן מת מהכאת הברזל, ולא היה מתקיים בו תלייה, לכן תיקנו להכות בפטיש עץ, דאיכא אומדנא שלא ימות בהאי מחייתא, ויוכלו לתלותו על העץ.

נראה שהיתה כאן אי הבנה.
פותח האשכול חיפש מקור למנהג שכשהחזן קורא "גם הנה העץ" נוהגים הנערים להכות בפטיש עץ על הספסלים, היינו שהוא חיפש טעם למנהג ההכאה דוקא בפסוק זה.
אלא שהקוראים נגררו אחרי נוסח הכותרת: טעם המנהג להכות ב'עץ', וסברו שמחפשים טעם למנהג להכות ברעשן שעשוי מעץ, ולא היא, כוונת הכותב היא שמחפשים טעם למנהג להכות בזמן אמירת הפסוק "עץ".
ועל זה לא הובאו טעמים.

וגם בנושא ההכאה עם עץ [או על עץ], האליה רבה סוף סי' תר"ץ אינו הראשון שמביא את המנהג, המנהג עצמו כבר נזכר בלבוש שם סוף סעיף י"ז, [ולפני כן ברמ"א], והאליה רבה (ס"ק ט"ז) רק כותב הסבר למנהג המובא בלבוש: מחה תמחה אפילו מעל העצים ואבנים, מחה אמחה בגימטריא זה המן (מטה משה).
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr