עמוד 1 מתוך 1

כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:12 pm
על ידי חכם באשי
בפיוט קדום, שנתחבר בבבל במחצית הראשונה של המאה העשירית, המגלגל את ארועי המגילה על-פי המקראות ומקורות מדרשיים שעמדו לפני המחבר, נאמרו הדברים הבאים בשעה שנתפייטה תלייתו של המן:
וַיִּתְלוּ נוֹשָׁעִים לְאוֹיֵב, וּבְרִתְיחוֹ הוֹצִיא פִּרְשׁוֹ
נָמוּ הַכֹּל: יָשׁוּב עֲמָלוֹ בְרֹאשׁוֹ
בַּיּוֹם הַהוּא נָתַן בֵּיתוֹ לִמְבַקְשֵׁי נַפְשׁוֹ
וְהֵשִׁיב יְיָ אֶת דָּמוֹ בְרֹאשׁוֹ .

כלומר: בשעה שישראל ('נוֹשָׁעִים') תלו את המן ('אוֹיֵב'), הוציא המן את 'פִּרְשׁוֹ' מרוב חרדת המוות ('בְרִתְיחוֹ'). כן ביאר לנכון מהדיר הפיוט, ואף הוסיף: "ואיני יודע מקור למדרש זה"
האם מישהו מכיר משהו בנידון?

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:16 pm
על ידי חקר
חכם באשי כתב: וּבְרִתְיחוֹ

כך??? למה משמשת היו"ד?

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:20 pm
על ידי חכם באשי
כנראה לא העתקתי נכון, וצ"ל: "ובריתחו" (ואחרי ניקוד הרי"ש בחיריק יש להשמיט את היו"ד).
אבדוק.

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:22 pm
על ידי חקר
ואם כבר, אולי הלשון 'ובריתתו' מלשון רתת וחלחלה?

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ב' פברואר 27, 2012 10:46 am
על ידי אבי ישועה
כמדומה שגם בקריעת ים סוף איתא שהוציאו פרשם בפייט ובכן ויושע לאחרון של פסח

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ב' פברואר 27, 2012 12:11 pm
על ידי חקר
קצת סמך לדבר באסתר רבה (ז, ג) העוסק בתלייתו של המן:
כתיב אם יעלה לשמים שיאו, לרומא. וראשו לעב יגיע, לעננה. כגללו לנצח יאבד, מה גללים הללו מזוהמין כך הוא מזוהם. רואיו יאמרו איו, חמיין ליה ולא חכמין ליה, אן הוא המן ואן הוא שלוותו.
יתכן שהפייטן הנ"ל פירש המדרש כפשוטו שהיה מזוהם בגללי עצמו, וכעי"ז פירש בענף יוסף שם שהיה מזוהם בשפכים ששפכה עליו בתו.

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ב' פברואר 27, 2012 1:48 pm
על ידי חכם באשי
אבי ישועה כתב:כמדומה שגם בקריעת ים סוף איתא שהוציאו פרשם בפייט ובכן ויושע לאחרון של פסח

תוכל להרחיב בדבר? להפנות אותי למשהו יותר מדוייק.

חקר,
תודה רבה.

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ג' פברואר 28, 2012 1:19 am
על ידי אוהב אוצר
באשי, אתה מחפש מקור מדעי למצב הזה או משהו ע"פ המקורות?

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ג' פברואר 28, 2012 10:28 am
על ידי חכם באשי
ע"פ המקורות, כמובן.

אחד מחברי הפורום כתב לי באישי:
אבל יש איזה זכרון עמום שכך מסופר במקורותיהם, על תליית התלוי.

מישהו יודע משהו בענין. כי הקשר האגדתי בין המן לישו מפורסם ביותר.

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 1:27 am
על ידי חיים שמעון
חכם באשי כתב:ע"פ המקורות, כמובן.

אחד מחברי הפורום כתב לי באישי:
אבל יש איזה זכרון עמום שכך מסופר במקורותיהם, על תליית התלוי.

מישהו יודע משהו בענין. כי הקשר האגדתי בין המן לישו מפורסם ביותר .


??

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 1:43 am
על ידי חכם באשי
מספיק לך לדעת, שהיהודים בימי הביניים 'התעללו' בדמות המן תוך כדי התפיסה שהוא מסמל את ישו, וכפי שהנוצרים הבינו, ולכך הם אסרו את הדבר בהרבה מקומות.

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 1:51 am
על ידי מה שנכון נכון
אם הפיוט נתחבר בבבל במאה העשירית מסתבר שלא התכונו לישו.

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 8:00 am
על ידי בברכה המשולשת
מה שנכון נכון כתב:אם הפיוט נתחבר בבבל במאה העשירית מסתבר שלא התכונו לישו.


גם בבבל היו נוצרים (למרות שהשלטון ורוב האוכלוסיה היו מוסלמים), מה גם שייתכן שהפייטן הסתמך גם על מקורות אי"ים

Re: כשנתלה המן - הוציא פרשו

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 2:10 pm
על ידי יענק'ל
חיים שמעון כתב:
חכם באשי כתב:ע"פ המקורות, כמובן.

אחד מחברי הפורום כתב לי באישי:
אבל יש איזה זכרון עמום שכך מסופר במקורותיהם, על תליית התלוי.

מישהו יודע משהו בענין. כי הקשר האגדתי בין המן לישו מפורסם ביותר .


??

חכם באשי כתב:מספיק לך לדעת, שהיהודים בימי הביניים 'התעללו' בדמות המן תוך כדי התפיסה שהוא מסמל את ישו, וכפי שהנוצרים הבינו, ולכך הם אסרו את הדבר בהרבה מקומות.


רבינו חכם באשי ראש חכמי אתרא קדישא הדין
האם מדובר בסודות התורה שלא ניתנה רשות לגלות
או שמא אין כאן מקומו
האר עינינו במטותא מינך.