עמוד 1 מתוך 1

זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: ש' מרץ 03, 2012 11:30 pm
על ידי ערער בערבה
הראוני דבר נפלא בס' צרור המור ריש פרשת כי תבא שפי' 'זכור את אשר עשה לך עמלק' - זכרהו על היין, ושמכאן למדו חז"ל משתה היין בפורים, עיי"ש.
היש ביד איזה מן החכמים להוסיף דבר מה בענין חידוש זה?

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 12:13 am
על ידי שייך
אמר משה זכור את אשר עשה וגו' ,
אמרו לו ישראל משה רבינו כתוב אחד אומר זכור את אשר עשה לך עמלק
וכתוב אחד אומר זכור את יום השבת לקדשו,
זה זכור וזה זכור היאך יתקיימו שניהם,
א"ל משה אינו דומה כוס של קונדיטון לכוס של חומץ,זה כוס וזה כוס וכו'

עיי"ש פרקי דר"א פמ"ד כל המאמר

ובאשכול הכופר להרב הנזכר האריך והרחיב בענין ( עמוד יב יג בספר שתח"י)

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 12:28 am
על ידי ערער בערבה
ר' שייך, מה השייכות?

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 12:33 am
על ידי שייך
עיין שם בפירוש הגאון הרד"ל ותמצא נחת

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 12:44 am
על ידי זלמן
שייך,

וכי תביא משם ראיה דלא כהרמב"ם שסבר שאין מקדשין ביין קונדיטין? (רמב"ם פכ"ט הי"ד מהלכות שבת ובראב"ד שם).

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 2:10 am
על ידי שחר
יעוין גם בספר מנחה בלולה (ורונה שנ"ד) סו"פ כי תצא:

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 6:28 pm
על ידי חכם באשי
ערער בערבה כתב:הראוני דבר נפלא בס' צרור המור ריש פרשת כי תבא שפי' 'זכור את אשר עשה לך עמלק' - זכרהו על היין, ושמכאן למדו חז"ל משתה היין בפורים, עיי"ש.
היש ביד איזה מן החכמים להוסיף דבר מה בענין חידוש זה?

מדרשה מחודשת זו נמצא, שאין להשתכר בפורים אלא ביין ולא משאר משקאות חריפים. וכבר דנו בכך האחרונים, עי' בספר יד סופר, להגרי"ח סופר, ח"ב.

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 7:34 pm
על ידי חקר
אדרבה, אולי מכאן שיוצאים גם בחמר מדינה, ולהנוהגים לקדש על כוסית 'משקה' - שמא גם כאן מהני.

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 9:32 pm
על ידי חכם באשי
זה עצמו חידוש, אבו דלא להוסיף עליה.

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 9:47 pm
על ידי חקר
חכם באשי כתב:זה עצמו חידוש, אבו דלא להוסיף עליה.

כלפי לייא, רצית להוציא מדבריו חידוש שרק ביין יוצאים יד"ח כבקידוש, וע"ז כ' שאין הכרח ליותר מהמינימום הנדרש לקידוש.

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: א' מרץ 04, 2012 11:40 pm
על ידי משה ששון
חכם באשי כתב:
ערער בערבה כתב:הראוני דבר נפלא בס' צרור המור ריש פרשת כי תבא שפי' 'זכור את אשר עשה לך עמלק' - זכרהו על היין, ושמכאן למדו חז"ל משתה היין בפורים, עיי"ש.
היש ביד איזה מן החכמים להוסיף דבר מה בענין חידוש זה?

מדרשה מחודשת זו נמצא, שאין להשתכר בפורים אלא ביין ולא משאר משקאות חריפים. וכבר דנו בכך האחרונים, עי' בספר יד סופר, להגרי"ח סופר, ח"ב.

כמדומה לי שבשו"ת רדב"ז משמע שיוצאים בשאר משקאות חריפים

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: ג' מרץ 01, 2016 10:05 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי בחוברת הנד' מכת"י של ג"א זצוק"ל שרשם לעצמו שבפרקי דר"א מבו' דענין לבסומי הוא דזכירת עמלק היא על היין.
והנה, הן אמנם שהרד"ל הוסיף בביאורו בדרך רמז דאולי דברי הפרדר"א מרמז על השייכות בין יין לזכירת עמלק וכו', אבל המעיין היטב בפרדר"א אינו מוצא כך לפי פשוטו, וההשוואה לכוס יין היא רק לומר דכשם שמצינו כוס יין וכוס חומץ ושתיהם קרויים כוס, כך מצינו זכירה לטובה של שבת וזכירה לרעה של עמלק והכל נקרא זכירה, עי"ש ופשוט.


אגב, מה נכון לומר "פירקי דר"א" משום שזה מחולק לפרקים, או "פרקא דר"א" וכעין דריש בפירקא?

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: ג' מרץ 01, 2016 11:12 pm
על ידי פלגינן
עושה חדשות כתב:אגב, מה נכון לומר "פירקי דר"א" משום שזה מחולק לפרקים, או "פרקא דר"א" וכעין דריש בפירקא?

ראה במבוא רד"ל לפדר"א.

Re: זכור את אשר עשה לך עמלק - זכרהו על היין

פורסם: ב' מרץ 07, 2016 2:27 pm
על ידי משה ששון
משה ששון כתב:
חכם באשי כתב:
ערער בערבה כתב:הראוני דבר נפלא בס' צרור המור ריש פרשת כי תבא שפי' 'זכור את אשר עשה לך עמלק' - זכרהו על היין, ושמכאן למדו חז"ל משתה היין בפורים, עיי"ש.
היש ביד איזה מן החכמים להוסיף דבר מה בענין חידוש זה?

מדרשה מחודשת זו נמצא, שאין להשתכר בפורים אלא ביין ולא משאר משקאות חריפים. וכבר דנו בכך האחרונים, עי' בספר יד סופר, להגרי"ח סופר, ח"ב.

כמדומה לי שבשו"ת רדב"ז משמע שיוצאים בשאר משקאות חריפים
ויש לעיין בגליוני הש''ס, הביאו הגרי''ח סופר