מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנהגות קה"י - ימי הפסח. ואיסור השתתפות בברית שבערב פסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
בצאת ישראל
הודעות: 7
הצטרף: ד' מרץ 21, 2012 1:14 am

הנהגות קה"י - ימי הפסח. ואיסור השתתפות בברית שבערב פסח

הודעהעל ידי בצאת ישראל » ג' אפריל 10, 2012 9:59 pm

הנהגות מהקה"י שנשמעו מהגר"ח קניבסקי שליט"א
מתוך ספר הזכרון 'בצאת ישראל' שי"ל חודש ניסן ש"ז

יעויין בהערה 17 מה שמספר הגרח"ק על הנהגה מעניינת בעיר ווילנא לגבי איסור השתתפות בברית שחלה בערב פסח.
מישהו מחו"ר הפורום מכיר עוד מקור לסיפור זה?
קבצים מצורפים
הנהגות בעל הקהלות יעקב - א.jpg
הנהגות בעל הקהלות יעקב - א.jpg (165.14 KiB) נצפה 3040 פעמים
הנהגות בעל הקהלות יעקב - ב.jpg
הנהגות בעל הקהלות יעקב - ב.jpg (183.26 KiB) נצפה 3040 פעמים
הנהגות בעל הקהלות יעקב - ג.jpg
הנהגות בעל הקהלות יעקב - ג.jpg (172.76 KiB) נצפה 3040 פעמים
הנהגות בעל הקהלות יעקב - ד.jpg
הנהגות בעל הקהלות יעקב - ד.jpg (193.96 KiB) נצפה 3040 פעמים
הנהגות בעל הקהלות יעקב - ה.jpg
הנהגות בעל הקהלות יעקב - ה.jpg (119.66 KiB) נצפה 3040 פעמים

שחר
הודעות: 169
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: הנהגות קה"י - ימי הפסח. ואיסור השתתפות בברית שבערב פסח

הודעהעל ידי שחר » ה' אפריל 12, 2012 11:22 am

בצאת ישראל כתב:יעויין בהערה 17 מה שמספר הגרח"ק על הנהגה מעניינת בעיר ווילנא לגבי איסור השתתפות בברית שחלה בערב פסח.
מישהו מחו"ר הפורום מכיר עוד מקור לסיפור זה?

יש מקור אולי יותר קדום מוילנא כפי שציין הגר"ח, והוא בשו"ת נודע ביהודה (תנינא יו"ד סי' קס"ו, ואיני יודע מקור מקומו של הרב השואל שם, ואולי נתחלף וילנא בפראג), וז"ל הנו"ב, "על דבר תינוק שלא נימול בזמנו ביום השמיני מחמת חולי, וכבר חזר לבריאותו, והוא ראוי להיות נימול, ואביו רוצה לעכב למול עד יגיע ערב פסח, בהסתת הבכורים, ויאספו כל הבכורים לאכול בע"פ בסעודת ברית מילה.
ידע, כי דבר זה הוא מעשה מגונה מאד להשהות המצוה, ואפילו ביום המילה עצמו שכל היום כשר, ואפ"ה זריזין מקדימין למצוה, ק"ו שלא לדחות מיום ליום, אף שכבר נדחית מזמנה, מ"מ שוב כל יומא זמנה הוא. יפה אסרת למול מילה שלא בזמנה בע"פ, אף אם כבר לא מלוהו והגיע ע"פ, אסרתי שלא למולו, מטעם שראיתי שזה עצת חטאים של הבכורים דלא מעלי, ואמרתי שיש לגזור מטעם פעם אחרת שמא ישהה", ועי"ש עוד טעמים בזה ואכמ"ל.
והובאו דבריו בפתחי תשובה יו"ד סי' רס"ב (סק"ב), "...ועיין בתשובת נו"ב תניינא חי"ד סי' קס"ו, על דבר תינוק שלא נימול בזמנו מחמת חולי, ושוב חזר לבריאותו, ואביו רוצה לעכב למולו עד שיגיע ערב פסח, כדי שיאכלו הבכורים על הסעודה, וכתב דזה מעשה מגונה מאד, חדא שעובר מצות זריזין, גם יש לחוש אולי ח"ו ימות הולד ונדחית המצוה לגמרי, ולכן יש לאסור אף אם כבר לא מלוהו והגיע ערב פסח, שלא למולו, שזה עצת חטאים, ויש לגזור משום פעם אחרת שמא ישהה, ועוד, מהיכי תיתי להתיר לכתחלה לשהות מילה שלא בזמנה למול בע"ש, שיש לחוש שיבא לידי חילול שבת, ועוד מי התיר לבכורים לאכול בע"פ בסעודת מילה שלא בזמנה ע"ש".
ואגב עי' בדברי מלכיאל ח"ד סי' פ"ו, שע"פ תקנת הנו"ב הנ"ל הוסיף לתקן במקומו יותר מזה, שאפילו ברית שנדחית משבת ליום א' - בכל השנה, אין לעשותה ביום א', שהוא יום אידם, וזאת בעקבות מוהלים שאינם הגונים שהיו מקבלים מתנות מגויים שהיו באים לברית ביום א' שהוא חופש אצלם, וכן היו מקבלים שוחד מכמרים ה"י שיהיו סנדקאים, אוי להם להיכן הגיעה יד ההשכלה, עד כדי כך שהדבר הכי מקודש - ברית קודש, שכידוע הסיבה שהחילונים ממשיכים להחזיק בזה הוא רק מכח שהוא דבר שאבותינו מסרו נפשם ע"ז וכמבואר בגמ' שלכן לא ינטשו הרחוקים ג"כ לדברים אלו, ואת זה הולכים לעשות על ברכי כומר, תצלנה אוזן משמוע.


ראש חכם
הודעות: 100
הצטרף: ד' מרץ 27, 2013 10:00 pm

Re: הנהגות קה"י - ימי הפסח. ואיסור השתתפות בברית שבערב פסח

הודעהעל ידי ראש חכם » ג' אפריל 02, 2013 10:47 am

לפני עשרים שנה עשיתי בעז"ה ברית בערב פסח וזכיתי שהגר"ח קנייבסקי שליט"א יהיה סנדק. וסיפר אז שבוילנא נהגו לדחות חתונות העניים לערב פסח לחסוך בהוצאות הסעודה, כנראה הכוונה שהסעודה התקיימה יחד עם ליל הסדר, או ביחד עם סעודות הבכורים. ועכ"פ לא סיפר כלום בעניני דחיית בריתות שקשה להאמין שאכן נהגו כן. וע"כ תמוה אם אין כאן עירבוב סיפורים של תלמיד שלא שימש כל צרכו, כנהוג היום שמפרסמים בשמו שליט"א דברים מוזרים תחת כל עץ רענן. האם יש מישהו שיכול לעשות סוף לכל מיני סילופים, ולכל הפחות דברים בלתי בדוקים, שמפרסמים בשמו. תשובות קצרות אלו הם במידה מסויימת בזיון התורה הק' המסולאה בפז ופנינים במחיר זול. ודי לחכימא ברמיזה. למען כבוד התורה וכבוד יבלח"או שליט"א וכבוד הרב שיביהם.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הנהגות קה"י - ימי הפסח. ואיסור השתתפות בברית שבערב פסח

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אפריל 02, 2013 11:42 am

שחר כתב:ואגב עי' בדברי מלכיאל ח"ד סי' פ"ו, שע"פ תקנת הנו"ב הנ"ל הוסיף לתקן במקומו יותר מזה, שאפילו ברית שנדחית משבת ליום א' - בכל השנה, אין לעשותה ביום א', שהוא יום אידם, וזאת בעקבות מוהלים שאינם הגונים שהיו מקבלים מתנות מגויים שהיו באים לברית ביום א' שהוא חופש אצלם, וכן היו מקבלים שוחד מכמרים ה"י שיהיו סנדקאים, אוי להם להיכן הגיעה יד ההשכלה, עד כדי כך שהדבר הכי מקודש - ברית קודש, שכידוע הסיבה שהחילונים ממשיכים להחזיק בזה הוא רק מכח שהוא דבר שאבותינו מסרו נפשם ע"ז וכמבואר בגמ' שלכן לא ינטשו הרחוקים ג"כ לדברים אלו, ואת זה הולכים לעשות על ברכי כומר, תצלנה אוזן משמוע.


שמא על כך סופר (אולי אצל דרויאנוב) על עיירה שהיחיד שידע למול בה היה הכומר, ושאלו רב אם הדבר מותר, וענה שהדבר מותר בלבד שיקפידו להמשיך להגיד: "המלאך הגואל אותי" ולא "הגלח המוהל אותי"...

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: הנהגות קה"י - ימי הפסח. ואיסור השתתפות בברית שבערב פסח

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' אפריל 02, 2013 11:48 am

ראש חכם,
נראה לי שכתוב בראש הקובץ מקור הדברים ולא נ"ל שיש לחשוד בדברים מהסיגנון שכתבת
כמו"כ אין זה פנינים אלא הנהגות ותמיד הן כתובות באופן קצר


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 65 אורחים