מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 22, 2014 2:03 pm

בספר הזכרון מבקשי תורה אור אפרים עמ' שצב מביא הג"ר אברהם ישעיהו אדלר שליט"א קושיא נפלאה בשם מרן בעל אבי עזרי זצוק"ל, וזה תוכנה.

איתא בפסחים (קח, א), איתמר מצה צריך הסיבה, ופי' רש"י ורשב"ם, כבני חורין, שהוא זכר לגאולה. ובתוס' (ד"ה מאי דהוה), וז"ל, ועוד שכתובה בתורה זכר לחירות שלא הספיק בצקם להחמיץ עד שנגאלו ואף על גב דהויא לחם עוני יש לאוכלה דרך חירות, ומה שצריך הסיבה במצה היינו כשמברכין על אכילת מצה ובאפיקומן. והרא"ש שם (סימן כ) פסק דאם אכל בלא הסיבה לא יצא כדאמר ריב"ל השמש שאכל כזית מצה כשהוא מיסב יצא משמע מיסב אין לא מיסב לא ואם אכל בלא הסיבה יחזור ויאכל בהסיבה. [ועי' בחי' מרן רי"ז הלוי פ"ז מהל' חמץ ומצה ה"ז בטעמא דמילתא], וכן נפסק בשו"ע סי' תעב סעיף ז.

והנה איתא בראש השנה (כח, א), שלחו ליה לאבוה דשמואל כפאו ואכל מצה יצא... שכפאוהו פרסיים. וכן פסק הרמב"ם להלכה פ"ו מחו"מ ה"ג, ובשו"ע סי' תעה סעיף ד'.

וצ"ע טובא, דלו יהי שמצוות אין צריכות כוונה, ולא יעכבו רצונו וכוונתו את המצוה, אולם איזה אכילה דרך חירות יש כאן כאשר נאכל בדרך כפיה, ונימא דלא יצא מה"ט.

והנה מצאתי בשו"ת מהרש"ם (ח"א סי' מא) שכתב בהאי לישנא, '
אולם הנה בירושלמי פסחים פרק ע"פ ה"ג מבואר, דטעמא דכפאו ואכל מצה יצא, משום דבעי היסבה וזה מעיד על הכונה, דחזקה שכיון, ע"ש.
ולפי דבריו באמת מיירי שאכל בהסבה, ויש כאן עשיה בפועל של דרך חירות, ואדרבה זה מעיד על הכוונה, ולפי"ז י"ל דסגי בזה שיהיה מעשה חיצוני של דרך חירות, וכנראה מיירי שלא כפאוהו על ההסיבה דא"כ מה מוסיף על עצם האכילה.

אולם בחפשי בירושלמי, יגעתי ולא מצאתי לזה זכר בכל דברי הירושלמי בפרק ערבי פסחים.

ואמנם בדומה לקושיית האבי עזרי מצאתי בשו"ת חזון נחום (ח"א סי' צט), וז"ל,
יש להעיר עפ"ז בהא דר"ה (כ"ח) כפאו ואכל מצה יצא והרי בפסחים (ק"כ) אמר דמצה כיון דאתקש לפסח כפסח דמי ובפסח בעי למשחה לגדולה ובזבחים (כ"ח) משמע דלמשחה לגדולה הוי לעכובא והכ"נ במצה בעינן דרך חירות ולמשחה לגדולה אמאי יצא בע"כ, ולהתוס' בכורות (כ"ז) דלא שייך למשחה רק בבשר ולא בלחם אתי שפיר אבל לתוס' זבחים (ע"ה ב) ד"ה שביעית תקשי לכאו'.

ולפלא על דבריו שנדד להביא ממרחק לחמו מדין 'למשחה לגדולה' ולא הקשה מדין הסיבה שתוכנה הוא דרך חירות, וע"ז לא יועיל מה שנסה לתלות במחלוקת הראשונים, וצע"ג.

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 22, 2014 4:37 pm

כונתו לזה
תלמוד ירושלמי מסכת פסחים פרק י דף לז טור ד /ה"ג
מתניתא פליגא על רבי יוחנן יוצאין במצה בין שכיוון בין שלא כיוון והכא מכיון שהיסב חזקה כיוון.
דעת תורה.GIF
דעת תורה.GIF (42.36 KiB) נצפה 2551 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 22, 2014 4:40 pm

רוב תודות.

נמצא איפוא שהירושלמי לא מיירי אלא לענין אי-כוונה מפורשת, ואילו ה'צו שטעל' לגוונא דכפאוהו נמי הוי חידוש של המהרש"ם.

ידידיה
הודעות: 1235
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי ידידיה » ג' אפריל 22, 2014 5:52 pm

למה לא נתרץ שהיה זה תלמיד בפני רבו שאינו מסב.
ולהמציא עניין חדש של דרך חירות ולא בכפייה, אין בכוחנו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 22, 2014 5:56 pm

ידידיה כתב:למה לא נתרץ שהיה זה תלמיד בפני רבו שאינו מסב.
ולהמציא עניין חדש של דרך חירות ולא בכפייה, אין בכוחנו.

השאלה אם זה נחשב להמציא 'ענין חדש', הרי אין איזה גזיה"כ שיהיה בהסיבה, אלא זה צורה של דרך חירות, וחז"ל קבעו הסיבה כניהוג של דרך חירות, צא ולמד מדברי הגרי"ז בדעת הרמב"ם שדין חירות הוי דין בפנ"ע ממצות המצה או הד' כוסות, והוי קיום דין דחייב אדם להראות את עצמו, ועכ"פ לדעת הרא"ש שקבעו לעיכובא שהמצה תהא בהסבה, מנא לן לומר שקבעו רק צורה 'יבשה' של מעשה הסבה, ואין כאן דין דרך חירות המתבטא בהסבה, והא ודאי אינו מתקיים באופן שאוכל בכפיה, בין אם עושה מעשה הסבה בין אם לאו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11807
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 22, 2014 6:06 pm

נוטר הכרמים כתב:ולפלא על דבריו שנדד להביא ממרחק לחמו מדין 'למשחה לגדולה' ולא הקשה מדין הסיבה שתוכנה הוא דרך חירות, וע"ז לא יועיל מה שנסה לתלות במחלוקת הראשונים, וצע"ג.

בפשטות י"ל דרצה להקשות שגם מדאוריתא לא יצא יד"ח ואלו הסיבה חיובה מדרבנן.

ובעיקר השאלה י"ל דהיכא שהיה אנוס בשעת קיום מצות אכילת מצה על ההסיבה יצא יד"ח, ורק כשבאותה שעה היה חיב להסב ולא היסב צריך לחזור ולאכול מדרבנן, משא"כ במקום אונס לא העמידו דבריהם. [ראה בבה"ל ר"ס תעב במי שא"י להסב, ואף שודאי יש חלוק בין הענינים י"ל כנ"ל].

ידידיה
הודעות: 1235
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי ידידיה » ג' אפריל 22, 2014 6:12 pm

נוטר הכרמים כתב:
ידידיה כתב:למה לא נתרץ שהיה זה תלמיד בפני רבו שאינו מסב.
ולהמציא עניין חדש של דרך חירות ולא בכפייה, אין בכוחנו.

השאלה אם זה נחשב להמציא 'ענין חדש', הרי אין איזה גזיה"כ שיהיה בהסיבה, אלא זה צורה של דרך חירות, וחז"ל קבעו הסיבה כניהוג של דרך חירות, צא ולמד מדברי הגרי"ז בדעת הרמב"ם שדין חירות הוי דין בפנ"ע ממצות המצה או הד' כוסות, והוי קיום דין דחייב אדם להראות את עצמו, ועכ"פ לדעת הרא"ש שקבעו לעיכובא שהמצה תהא בהסבה, מנא לן לומר שקבעו רק צורה 'יבשה' של מעשה הסבה, ואין כאן דין דרך חירות המתבטא בהסבה, והא ודאי אינו מתקיים באופן שאוכל בכפיה, בין אם עושה מעשה הסבה בין אם לאו.

לשיטת מר הפכו חיינו למסובכים ביותר,
הרי ידועים דברי הראבי"ה לעניין הסיבה, אמנם הכל מתייחסים לסברתו כ"פטור" ומשתמשים בה בכל מקום ספק וכד', אמנם לפי מר אם יבוא יום והסיבה היא אינה דרך נוחה לאכילה ולא דרך חירות, נמצא שהמיסב לא יצא, ופוק חזי מאי עמא דבר, וכמה משתדלים לאכול הסעודה בהסיבה כעיקר הדין, ונכשלים עקב חוסר נוחות ותחושה של נלעגות, ולסברת מר, כולנו לא יצאנו במצה ובד' כוסות.
אלא ודאי לא בודים מליבנו ענייני דרך חירות לחיובא, אלא להידור מצווה יש לאדם לארגן ליל סדר בדרך חירות ככל האפשר, אך לעיכובא, רק מה שנקבע בגמ'.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6418
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי מיללער » ו' אפריל 07, 2017 7:16 am

נוטר הכרמים כתב:והנה איתא בראש השנה (כח, א), שלחו ליה לאבוה דשמואל כפאו ואכל מצה יצא... שכפאוהו פרסיים. וכן פסק הרמב"ם להלכה פ"ו מחו"מ ה"ג, ובשו"ע סי' תעה סעיף ד'.

וצ"ע טובא, דלו יהי שמצוות אין צריכות כוונה, ולא יעכבו רצונו וכוונתו את המצוה, אולם איזה אכילה דרך חירות יש כאן כאשר נאכל בדרך כפיה, ונימא דלא יצא מה"ט.

והנה מצאתי בשו"ת מהרש"ם (ח"א סי' מא) שכתב בהאי לישנא, '
אולם הנה בירושלמי פסחים פרק ע"פ ה"ג מבואר, דטעמא דכפאו ואכל מצה יצא, משום דבעי היסבה וזה מעיד על הכונה, דחזקה שכיון, ע"ש.
ולפי דבריו באמת מיירי שאכל בהסבה, ויש כאן עשיה בפועל של דרך חירות, ואדרבה זה מעיד על הכוונה, ולפי"ז י"ל דסגי בזה שיהיה מעשה חיצוני של דרך חירות, וכנראה מיירי שלא כפאוהו על ההסיבה דא"כ מה מוסיף על עצם האכילה.

והגאון הרוגוצובי כתב בזה דבר נפלא, שבגמ' ר"ה דייק לשון כפאו 'פרסיים' ואולי הרמב"ם כ' שאנסוהו 'גוים', והוא דכבר הקשו כל מפרשי הרמב"ם איך פסק בהל' חמץ ומצה דיצא אם אכל ע"י אונס עכום, הרי בגמ' מבואר שזה דוקא למ"ד מצות אין צריכות כוונה, ואולי בהל' שופר פ' הרמב"ם כמ"ד מצ"כ.

לזה הביא הגאון את דברי הירושלמי שבאכל ע"י כפיה בהסיבה יצא 'כיון שהסב חזקה כיון דמחשבתו ניכרת מתוך מעשיו דנתכוון לשם מצוה', ומשו"ז פסק הרמב"ם דיצא אע"פ שפסק מצ"כ. אולם כ"ז שייך לדידן דאוכלין כל השנה שלא בהסיבה, אבל מבואר בברכות ובכ"מ שהפרסיים היו נוהגים כל השנה לאכול בהסיבה, ולפיכך מזה שאבוה דשמואל פסק שאף בכפאוהו 'פרסיים' יצא מוכרח שזה משום שפוסק כמ"ד מצות אצ"כ.

והדברים מתוקים

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' אפריל 07, 2017 8:40 am

מיללער כתב:
נוטר הכרמים כתב:והגאון הרוגוצובי כתב בזה דבר נפלא, שבגמ' ר"ה דייק לשון כפאו 'פרסיים' ואולי הרמב"ם כ' שאנסוהו 'גוים', והוא דכבר הקשו כל מפרשי הרמב"ם איך פסק בהל' חמץ ומצה דיצא אם אכל ע"י אונס עכום, הרי בגמ' מבואר שזה דוקא למ"ד מצות אין צריכות כוונה, ואולי בהל' שופר פ' הרמב"ם כמ"ד מצ"כ.
לזה הביא הגאון את דברי הירושלמי שבאכל ע"י כפיה בהסיבה יצא 'כיון שהסב חזקה כיון דמחשבתו ניכרת מתוך מעשיו דנתכוון לשם מצוה', ומשו"ז פסק הרמב"ם דיצא אע"פ שפסק מצ"כ. אולם כ"ז שייך לדידן דאוכלין כל השנה שלא בהסיבה, אבל מבואר בברכות ובכ"מ שהפרסיים היו נוהגים כל השנה לאכול בהסיבה, ולפיכך מזה שאבוה דשמואל פסק שאף בכפאוהו 'פרסיים' יצא מוכרח שזה משום שפוסק כמ"ד מצות אצ"כ.
והדברים מתוקים

viewtopic.php?f=17&t=4727&p=37011#p37011

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: כפאו ואכל מצה, מה עם דרך חירות?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ש' אפריל 08, 2017 11:14 pm

קטע מדברים שכתבתי בבטאון מוריה בשנה שעברה בענין זה, ועיש"ע:

ר"ה כח, א: שלחו ליה לאבוה דשמואל כפאו ואכל מצה יצא... שכפאוהו פרסיים. וראיתי שהעירו שאמנם שייך לכפות על אכילת מצה, אך כיצד כפאוהו לישב בהסיבה, והרי קי"ל דהאוכל מצה ללא הסיבה לא יצא. ובפשטות י"ל דמיירי בא' שהיסב על המיטה כדרכם, ואז כפאוהו לאכול מצה. ואמנם בקובץ מוריה (ניסן התשע"ו) הביאו בשם מו"ר הגר"ח קניבסקי שליט"א שאכן כפאוהו להסב.

ואולם יל"ע בזה, האם ענין ההסיבה היא דרך חירות, או שמהני שיישב בצורת תנוחה המראה חירות, ולפי"ז א"נ כצד א', א"כ כשכופין אדם לישב בדרך חירות, הרי אין לך היפך חירות גדול מזה. אך א"נ שהנושא הוא לישב בתנוחת חירות, א"כ גם כשכפוהו לכך, סו"ס ישב כתנוחת החירות שקבעו חז"ל.

איתא בשמו"ר (בשלח פרשה כ, יח): "ויסב אלהים את העם, מכאן אמרו רבותינו אפי' עני שבישראל לא יאכל עד שיסב שכך עשה להם הקב"ה, שנאמר ויסב אלהים". והנה לעיל שם איתא: "מהו ויסב שהקיפן הקב"ה כשם שהוא אומר (זכריה ב) ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב, וכגון רועה שהיה רועה צאנו וראה זאבין באין על הצאן והיה סובב את הצאן שלא ינזקו, כך בשעה שיצאו ישראל ממצרים היו אלופי אדום ומואב וכנען ועמלק עומדין ונותנין את העצה היאך לבא על ישראל כשראה הקב"ה כך, סבב אותן שלא יבואו עליהם, שנאמר ויסב אלהים את העם", עכ"ל. ולפי"ז לא מובן מהו ענין הסיבה ליד השולחן לכך שהקב"ה הקיפן.

אולם בבמדב"ר (במדבר פרשה א) איתא: "בנוהג שבעולם מלך בשר ודם שיצא למדבר שמא מוצא הוא שם שלוה כשם שהיה מוצא בפלטין או אכילה או שתייה ואתם הייתם עבדים למצרים והוצאתי אתכם משם הרבצתי אתכם בסיגמטין, שנאמר (שמות יג) "ויסב אלהים את העם דרך המדבר", מהו ויסב שהרביצם כדרכי המלכים רבוצין על מטותיהם", עכ"ל. ופי' במתנות כהונה: "דרש 'ויסב' לשון הסיבה, כמו שהיו רגילין בימי חכמי התלמוד לישב על מטות סביב השולחן", עכ"ל. ולפי"ז שפיר אנו מסיבין, כדרך שהקב"ה היסב את אבותינו כדרך המלכים.

ובספר המנהיג (הלכות פסח, עמוד תע) איתא: "וד' כוסות שלפסח צריכין הסיבה דרך חרות, אחד האנשים ואחד הנשי', שהרי הנשי' חייבו' בד' כוסות שאף הן היו באותו הנס, ובאשה חשובה שאין עליה אימת בעלה. ובריש ילמדנו ובראשית רבה מצא' סמך להסיבה מן התורה, ויסב אלהי' את העם, מלמד שהושיבן בהסיב' כבני מלכים. ראב"ן", עכ"ל.
וכן באבודרהם (סדר ההגדה ופירושה) כתב: "ואמרינן בואלה שמות רבה (פ"כ י"ח) "ויסב אלהים את העם", מכאן אמרו רבותינו אפילו עני שבישראל לא יאכל עד שיסב, שכך עשה להם האלהים שנאמר "ויסב אלהים את העם", עכ"ל.

ואמנם ביתר המקורות בטעם ההסיבה למדנו שעניינו דרך חירות. בירושלמי (רפ"ט דפסחים) איתא: "אמר רב לוי ולפי שדרך עבדים להיות אוכלין מעומד וכאן להיות אוכלין מסובין להודיע שיצאו מעבדות לחירות". ובשאילתות (שאילתא עז) כתב: "וכד אכיל למצה צריך למיסב ולמיכל מאי טעמא דההוא יומא הוינן בני חורי כדתנן אפי' עני שבישראל לא יאכל עד שיסב". והרמב"ם (חמץ ומצה ז, ו-ז) כתב: "בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים שנאמר "ואותנו הוציא משם" וגו', ועל דבר זה צוה הקב"ה בתורה "וזכרת כי עבד היית", כלומר כאילו אתה בעצמך היית עבד ויצאת לחירות ונפדית. לפיכך כשסועד אדם בלילה הזה צריך לאכול ולשתות והוא מיסב דרך חירות", עכ"ל. ועי' בחידושי מרן רי"ז הלוי שם.

ונמצא שישנם ב' טעמים יסודיים בתקנת ההסיבה. א) זכר לכך שהקב"ה הושיבם רבוצים במיטותיהן כבני מלכים. ב) דכיון דהסיבה היא דרך חירות, על כן או מצווים לאכול בדרך חירות, להראות שיצאנו עתה משיעבוד לחירות.


ולפי"ז יתכן והנושא בו פתחנו את דברינו תלוי בב' הטעמים הללו, שא"נ שההסיבה נועדה לתחושת החירות, כדי שנחוש שיצאנו ממצרים, מדין 'חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא עתה ממצרים', אזי כשכפו אדם לישב בהסיבה, אין בכך תחושת חירות. אך א"נ שעניינו משום זכר להסיבה שהקב"ה היסב את אבותינו, רבוצין כמלכים, א"כ הדגש הוא על עצם תנוחת ההסיבה ולא על תחושת החירות המתלווה אליה, וא"כ גם כשכפוהו לכך, סו"ס היסב.

ועיש"ע בדברים.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים