בר ששת כתב:ויש אשר אין לו מזה או מזה, כי אם הגדת 'תנובה' פשוטה שקיבל לפני כמה שנים כשכר על קנייתו את צרכי החג ממיטב חלביהן. אותה הגדה פשוטה, שאין בה לא כתמים הירואים ואף לא הקדשת סב מורה צדק, מביאתו מידי שנה לדמעות. ואין זה בשל ההגדה אלא בשל מילים נפלאות שכתובות בה, בגופן פשוט. מתעוררת נפשו ותתעטף עליו, והוא פורץ בשמחה: "אשר גאלנו וגאל את אבותינו .. ועל פדות נפשנו ... ונאמר לפניו שיר חדש הללו-י'ה".
כי איש פשוט הוא, קנקנו פשוט ודל, אלא שנותן הוא עיניים אל התוכן, אל היש הגדול אשר בו.
ארי במסתרים כתב:ראיתי פרסום שעוז והדר הוציאו הגדה עם פירוש מר' אלימלך בידרמן.
מישהו ראה את זה?
הנאמן בפקדונו כתב:אני מחפש הגדה שבה אוכל להרחיב לילדי בסיפור יציאת מצרים, העוני וקושי השעבוד, המכות, וניסי ההוצאה.
הנאמן בפקדונו כתב:אני מחפש הגדה שבה אוכל להרחיב לילדי בסיפור יציאת מצרים, העוני וקושי השעבוד, המכות, וניסי ההוצאה.
גם לטעמי צריך לפרש רק לפי פירושי הראשונים כמו פירוש רש"י הריטב"א ועוד. אגב, רש"י בהגדה מפרש בכמה מקומות פסוקים שונים באופן אחר ממה שמפרש בתנ"ך.חוששני באופן כללי שיש להזהר מביאורים בעלמא. הרי לא יתכן לבאר את דברי ההגדה שרובם דברי המכילתא ופרקי תהלים ללא איזו שהיא סמכות. וליקוט מעצם טבעו הוא בעייתי כשאר הליקוטים. מן הראוי שאדם ידע ויגיד לבנו מה הם פירושי רבותינו במדרשים וראשונים ואחרונים ואם נשאר לו זמן עד עלות השחר יוכל להוסיף פרפראות. לא נראה לי שקיום מצוה למהדרין בהרחבה זו ניתן לקיום בווארטים בעלמא.
רבן גמליאל היה אומר: כל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח לא יצא ידי חובתו. ואלו הן: פסח, מצה, ומרור. פסח - על שום שפסח המקום על בתי אבותינו במצרים, שנאמר ואמרתם זבח פסח הוא לה' אשר פסח וגו', מצה - על שום שנגאלו אבותינו ממצרים, ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים וגו', מרור - על שום שמררו המצריים את חיי אבותינו במצרים, שנאמר וימררו את חייהם וגו'.
ועיין שם מהרש"א. וכמעט שלא מצאתי מפרשים כן בהגדות השונות. ומכאן שיש לפרש אלא לפי הראשונים."ואמרתם זבח פסח הוא" - פי' באמירה שצריך לומר פסח זה שאנו אוכלין ואיתקש מצה ומרור לפסח וצ"ל נמי מצה זו מרו' זה.
נוטר הכרמים כתב:ומה עם ההגדה של מוסד הרב קוק שמכילה את רוב פירושי הראשונים? אמנם העימוד לא כ"כ מוצלח, וההגדה לא כ"כ שימושית, אבל בהחלט הגדה חשובה.
שומע ומשמיע כתב:סופר-סתם כתב:נוטר הכרמים כתב:ומה עם ההגדה של מוסד הרב קוק שמכילה את רוב פירושי הראשונים? אמנם העימוד לא כ"כ מוצלח, וההגדה לא כ"כ שימושית, אבל בהחלט הגדה חשובה.
הגדת "ביד הראשונים" היא ליקוט של כל פירושי הראשונים שיש על ההגדה, בלשון בהיר וקצר, מוגש בצורה נוחה לשימוש תוך כדי הסדר.
ישנו באוצר
http://tablet.otzar.org/book/book.php?b ... &pagenum=1
אכן מומלץ מאד, אבל מההודעה נראה כאילו היא של מוה"ק, ולא כן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים