למה הקש נחשב כלי?היא שיחתי כתב:ולכאורה יש לדון דילמא לא הוי שתיה מכוס כלל, אלא שתיה מכלי אחר, ומנא לן דחשיב כשתיה מכוס, ואם כן הרי זה כשותה סתם מהבקבוק, ואנן בעינן כוס של ברכה
וכן יש לדון בכל קידוש וכיו"ב
???אביר יעקב כתב:אפילו וישתה כך דרך הסיבה לכאורה 'אין זה' חירות הנאמרה 'במשנה', וכיון שכך מאין לומר להתיר כהנה.
מעט מים כתב:עיין במור וקציעה להגאון היעב"ץ (סי' קפ"ג) שדן לגבי שתיית ארבעה כוסות על ידי סיב ושפופרת, וכן בשו"ת תורה לשמה סי' קל"ד ובספר ילקוט אברהם (או"ח סי' תע"ב) וספר ויגד משה (על הלכות פסח סי' ו' אות ט"ו) עיי"ש.
כוונתי היתה שאין לו בית קיבולהיא שיחתי כתב:ולעיל כתב העולה מן הארץ שקש אינו כלי
וזה וודאי ששפופרת מיוחדה לתשמיש קבוע היא כלי, וכפי הנראה כוונתו לקש חד פעמי הנפוץ, וגם בזה יש לדון דילמא הוי כלי וכפי שכוס חד פעמית היא כלי לרוב הפוסקים לעניין קידוש
כיון שהקש אינו מחזיק כלל את המים זה נחשב שאתה שותה מן הכוסהיא שיחתי כתב:מה עניין בית קיבול לכאן?
אפשר לשתות ממעיין כי אין לו בית קיבול? צריך כוס וקש זה לא כוס
ש. האם אפשר לשתות ארבע כוסות עם קש, האם זה נקרא דרך חירות.
ת. לא מסתבר.
היא שיחתי כתב:בעלון פרי עץ חיים האחרון כתב שנשאל מרן הגראי"ל שליט"א אם אפשר לשתות ד' כוסות דרך קש, ואמר שאינו רואה בזה חיסרון
מה שייך ביזוי מצוה אם זה מישהו שנצרך לכך??ר_חיים_הקטן כתב:בקובץ קול התורה הנוכחי (חוברת פ' עמ' קצ"ב) הביאו בזה תשובה מהגרח"ק שליט"א:
שאלה: אם יכול לשתות ארבע כוסות בקשית למי שנצרך לכך.
תשובה: ביזוי מצוה.
רב זיסער כתב:שאלה מעניינת.
יש לדון ולומר, שאם שותה בקש מן הכוס נחשב כשותה מן הכוס, ועוד יש לדון בזה, אם יש עניין ביין או בכוס מדין חשיבות, ועוד כהנה, כלומר, מהי מטרת היין והכוס.
עיין גם בשותי"ם הדנים אם מותר לשתות מכוס חד פעמי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: Exabot [Bot] ו־ 13 אורחים