מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דבר נפלא של החידושי הרי"ם, מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
לולי דמיסתפינא
הודעות: 281
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

דבר נפלא של החידושי הרי"ם, מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » א' אפריל 01, 2012 6:19 pm

ראיתי דבר נחמד מאד בחידושי הרי"ם על התורה פרשת בהעלותך, בשם שיח שרפי קודש בשם הרי"ם ז"ל.

מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר, דבמדבר לפי שיטת ר"ע הותר לישראל בשר נחירה, וא"כ אין שחיטה כשרה בזר, דכתבו התוס' בזבחים דכל מה דשחיטה כשרה בזר הוא מחמת דל"ה עבודה דגם בחולין נצטוו על השחיטה, וא"כ במדבר הוה השחיטה עבודה, וא"כ אין שחיטה כשרה בזר. ובקרבן פסח נצרך שליחות בשחיטה כפסוק מפורש, ול"ש לומר לכנים לשחוט דהם שלוחי דרחמנא דק"פ נצרך שלוחי דידן. וא"כ לא יכלו בני ישראל להקריב.

ומדוע נחשב לבני ישראל לגנות, דלפני העגל היה העבודה בבכורים, והיה יכולים למנות על כל קרבן פסח בכור אחד, והוא היה מותר לשחוט מטעם שותפות, אבל לאחר העגל, כהנים לא היו אלא אהרן ובניו.

ןמה שיל"ע, שא"כ מדוע לא הקריבו אהרן ובניו אכן הקרבן פסח לעצמם כל ארבעים שנה.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דבר נפלא של החידושי הרי"ם, מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר

הודעהעל ידי ביליצר » ד' אפריל 27, 2016 1:13 pm

לא עיינתי בספרו ,
אבל לכאורה יש להעיר כתלמיד הדן לפני רבותיו דמדברי התוספות [זבחים יד ע"ב] אין הכרח ,דכתבו דמהא דשחיטה שייכת גם בחולין וגם בקדשים ראיה הוא דאין התורה מגדירה את הזביחה בגדר עבודה ,[כך הבנתי מדברי התוס,]
אולם מהרמבם יש להאיר ,דלדברי הרמבם לא רק שהותר נחירה במדבר אלא אף נאסרה השחיטה ורק בקרבנות יש דין זביחה כדין ,ובכ"א גם מהרמבם לא מצאנו איסור שחיטה לזר בקרבן,
רמבם שחיטה פרק ד יז ,כשהיו ישראל במדבר לא נצטוו בשחיטת החולין אלא היו נוחרין או שוחטין ואוכלין כשאר האומות. ונצטוו במדבר שכל הרוצה לשחוט לא ישחוט אלא שלמים שנאמר איש איש מבית ישראל אשר ישחט שור וגו' ואל פתח אהל מועד וגו' למען אשר יביאו וגו' וזבחו זבחי שלמים לה' וגו'. אבל הרוצה לנחור ולאכול במדבר היה נוחר:

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר נפלא של החידושי הרי"ם, מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אפריל 28, 2016 12:27 pm

זה שבמדבר היו זרים פסולים לשחוט, הוא חידושו של ה'שאלת כהנים תורה' לר"ר המבורגר (הובא בתולדות אדם וע"ע בשיעורי הגרמ"ד שליט"א בזבחים די"ד מש"כ בזה), ההוספה של הרי"ם הוא שמפני"ז לא הקריבו פסח במדבר.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דבר נפלא של החידושי הרי"ם, מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר

הודעהעל ידי ביליצר » ה' אפריל 28, 2016 12:33 pm

במחילת כבוד סעדיה ,הח"ה הביא ראיה מהתוס, אם מצאת בדבריו ראיה אחרת צטט,

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: דבר נפלא של החידושי הרי"ם, מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר

הודעהעל ידי פלתי » ה' אפריל 28, 2016 3:50 pm

לולי דמיסתפינא כתב:ראיתי דבר נחמד מאד בחידושי הרי"ם על התורה פרשת בהעלותך, בשם שיח שרפי קודש בשם הרי"ם ז"ל.

מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר, דבמדבר לפי שיטת ר"ע הותר לישראל בשר נחירה, וא"כ אין שחיטה כשרה בזר, דכתבו התוס' בזבחים דכל מה דשחיטה כשרה בזר הוא מחמת דל"ה עבודה דגם בחולין נצטוו על השחיטה, וא"כ במדבר הוה השחיטה עבודה, וא"כ אין שחיטה כשרה בזר. ובקרבן פסח נצרך שליחות בשחיטה כפסוק מפורש, ול"ש לומר לכנים לשחוט דהם שלוחי דרחמנא דק"פ נצרך שלוחי דידן. וא"כ לא יכלו בני ישראל להקריב.

ומדוע נחשב לבני ישראל לגנות, דלפני העגל היה העבודה בבכורים, והיה יכולים למנות על כל קרבן פסח בכור אחד, והוא היה מותר לשחוט מטעם שותפות, אבל לאחר העגל, כהנים לא היו אלא אהרן ובניו.

ןמה שיל"ע, שא"כ מדוע לא הקריבו אהרן ובניו אכן הקרבן פסח לעצמם כל ארבעים שנה.

לפי הפלפול הזה, איך הקריבו בשנה הראשונה בהיותם במדבר?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: דבר נפלא של החידושי הרי"ם, מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר

הודעהעל ידי ביליצר » ש' אפריל 30, 2016 9:21 pm

הרי עד הקמת המשכן שהיה בחודש ניסן בודאי לא נאסרו לשחוט חולין ,
וכשנצטוו בשחוטי חוץ היה זה בפרשת אחרי מות ,השאלה מתי נאמרה פרשה זו ,[עד פרק ח דויקרא כתב הרמבן דפרשיות הקרבנות נאמרו בזמן הקמת המשכן ,ולרשי זה התחיל אחרי שמתו בני אהרן [אולי אף באותו יום ,]
לכן ייתכן מאוד שבשנה הראשונה עדיין היתה שחיטה כשרה בזר

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דבר נפלא של החידושי הרי"ם, מדוע לא הקריבו בני ישראל במדבר

הודעהעל ידי סעדיה » א' מאי 01, 2016 3:22 am

ביליצר כתב:במחילת כבוד סעדיה ,הח"ה הביא ראיה מהתוס, אם מצאת בדבריו ראיה אחרת צטט,

אכן, אבל החידוש הזה (עפי"ד התוס') הוכנס לעולם התורה כבר מאת הגר"ר מהאמבורג, ולא על הרי"ם תלונתך כי על בעל ה'תורת רפאל'.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים