מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 19, 2017 12:18 pm

מה לעשות למנהג אמותינו ונשותינו שמקיימות עיקר מצוות ביעור חמץ בשפיכת אקונומיקה לכל מקום שמכניסים בו חמץ. והמתחכמים טוענים שסתם כלבים אוכלים חמץ גם עם אקונומיקה. ונפל הכל בבירא.

(יש אשכול ישן ע"ז שנסחף כבר למחוזות אחרים viewtopic.php?f=27&t=4551&p=35508&hilit=%D7%90%D7%A7%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%94#p35102)

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 19, 2017 1:13 pm

זכורני כד הוינא טליא ששמעתי ממגדל בעלי חיים, שבע"ח שבוטח באדם ומזונו ביד האדם עלול לאכול מה שנותן לו האדם, כולל פלסטיק וכדומה.
וסיפר שמבקרים בפינת החי לפעמים הורגים בע"ח כשנותנים לפניהם חומרים מסוכנים ומזיקים לאכול.

ולפי זה אולי גדר אכילת כלב הוא מה שאוכל הכלב מצד טבעו, כשלא ניתן לו ע"י אדם (מסתברא שכלבים אינם נוגסים סתם כך בחתיכות סבון).

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 19, 2017 1:26 pm

סגי נהור כתב:זכורני כד הוינא טליא ששמעתי ממגדל בעלי חיים, שבע"ח שבוטח באדם ומזונו ביד האדם עלול לאכול מה שנותן לו האדם, כולל פלסטיק וכדומה.
וסיפר שמבקרים בפינת החי לפעמים הורגים בע"ח כשנותנים לפניהם חומרים מסוכנים ומזיקים לאכול.

ולפי זה אולי גדר אכילת כלב הוא מה שאוכל הכלב מצד טבעו, כשלא ניתן לו ע"י אדם (מסתברא שכלבים אינם נוגסים סתם כך בחתיכות סבון).

אוהה. הגדרה מחודשת ומעניינת. אי"ז פשטות הלשון "נפסל" מאכילת כלב.

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי סגי נהור » א' מרץ 19, 2017 1:59 pm

הלשון יש ליישב. הנקודה היא שאם יתברר שכלב יאכל כל מה שיגישו לו לפה (וגם ישתה את האקונומיקה עצמה), אזי צריך לכאורה להגדיר משהו כעין זה.

הערת אגב: פסילה מאכילת כלב מועילה קודם זמן איסורו, כשם שמועיל הפקר ומכירה וכו', אבל לעיקר מצוות ביעור חמץ בתוך זמן איסורו לא יועיל אלא צריך לבערו ממש. זו כמובן הערה שנוגעת מאוד למעשה, בחמץ שנמצא בתוך (או לאחר) הפסח.

בברכה המשולשת
הודעות: 14209
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 19, 2017 2:18 pm

לעומקו של דבר כתב:
סגי נהור כתב:זכורני כד הוינא טליא ששמעתי ממגדל בעלי חיים, שבע"ח שבוטח באדם ומזונו ביד האדם עלול לאכול מה שנותן לו האדם, כולל פלסטיק וכדומה.
וסיפר שמבקרים בפינת החי לפעמים הורגים בע"ח כשנותנים לפניהם חומרים מסוכנים ומזיקים לאכול.

ולפי זה אולי גדר אכילת כלב הוא מה שאוכל הכלב מצד טבעו, כשלא ניתן לו ע"י אדם (מסתברא שכלבים אינם נוגסים סתם כך בחתיכות סבון).

אוהה. הגדרה מחודשת ומעניינת. אי"ז פשטות הלשון "נפסל" מאכילת כלב.


ויהיה זה מעין המחלוקת על סבון?

דרומי
הודעות: 9120
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 19, 2017 11:41 pm

הרי היום עושים ביטול

וכל הטעם לבדיקה הוא מצד שמא יבוא לאוכלו או שמא ימצא גלוסקא יפה כו'

ובכן אם יש חמץ ונשפך עליו אקונומיקה אין חשש שמא יבוא לאוכלו וגם אין חשש שמא לא ביטל בלב שלם

ובפרט שבימינו לא שכיח כלל שיהיה כזית שלם של חמץ ורק לכל היותר פירור פה ופירור שם וע"ז וודאי מהני האקונומיקה

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 20, 2017 8:38 am

דרומי כתב:הרי היום עושים ביטול

וכל הטעם לבדיקה הוא מצד שמא יבוא לאוכלו או שמא ימצא גלוסקא יפה כו'

ובכן אם יש חמץ ונשפך עליו אקונומיקה אין חשש שמא יבוא לאוכלו וגם אין חשש שמא לא ביטל בלב שלם

ובפרט שבימינו לא שכיח כלל שיהיה כזית שלם של חמץ ורק לכל היותר פירור פה ופירור שם וע"ז וודאי מהני האקונומיקה

נמצא כבודו מחדש דין, שאחר הביטול, אין דין מדרבנן לפסול את החמץ מאכילת כלב, ומאכילת אדם דיו.
דין זה לא נכון, מה לעשות.

דרומי
הודעות: 9120
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 20, 2017 10:01 am

כתבתי בחפזי אך סמכתי על מה שהיה בזכרוני משו"ע הרב סימן תמב סעיף כח בסופו:

"לפיכך אם הוא מטונף קצת שאינו ראוי לאכילה - אין צריך לבערו, אפילו הוא עומד בעינו, כיון שאין בו כזית וכבר ביטלו".

וראה גם שם סימן תלג סעיף יט: "עיקר תקנת בדיקת החמץ אחר שביטלו אינה אלא משום גזירה שמא יבוא לאוכלו בפסח, וזה החמץ שהוא מונח במקום שאינו יכול להכניס ידו לתוכו בודאי לא יאכלנו בפסח".

ומן הסתם אין דין זה מוסכם על כל הפוסקים, ואין הזמן גרמא לבדוק ולעיין בכל הנושא. אך עכ"פ זה לא חידוש שלי...

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 20, 2017 10:03 am

דרומי כתב:כתבתי בחפזי אך סמכתי על מה שהיה בזכרוני משו"ע הרב סימן תמב סעיף כח בסופו:

"לפיכך אם הוא מטונף קצת שאינו ראוי לאכילה - אין צריך לבערו, אפילו הוא עומד בעינו, כיון שאין בו כזית וכבר ביטלו".

וראה גם שם סימן תלג סעיף יט: "עיקר תקנת בדיקת החמץ אחר שביטלו אינה אלא משום גזירה שמא יבוא לאוכלו בפסח, וזה החמץ שהוא מונח במקום שאינו יכול להכניס ידו לתוכו בודאי לא יאכלנו בפסח".

ומן הסתם אין דין זה מוסכם על כל הפוסקים, ואין הזמן גרמא לבדוק ולעיין בכל הנושא. אך עכ"פ זה לא חידוש שלי...

יש"כ שמצאת.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 20, 2017 10:47 am

דין זה הובא בפוסקים (לא ראיתי חולק) מחידושו של הגהות מיימוני חמץ ומצה ב' ט"ו
[ת] כתב רא"מ והוא שראוי לאכילה קצת אבל אם הוא פחות מכזית והוא מטונף קצת כיון דאיכא תרתי לריעותא אינו חייב לבער, ע"כ:


ולפי"ז אם יש הני תרתי - שהפירורים (בכל הכלי יחד) פחות מכזית, והם מטונפים קצת ואינם ראויים למאכל אדם אפילו קצת, אפשר להקל.
כמדומני שאם הפירורים על הרצפה, אין בזה תועלת כיוון שכשמכבדין הרצפה יכולים כל הפירורים להצטרף יחד לכזית.

ועדיין פש גבן האם משך זמן אחרי שפיכת אקונומיקה חשיב שאינו ראוי למאכל אדם אפילו קצת.

סגי נהור
הודעות: 5667
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 20, 2017 12:41 pm

דומה שבנקיונות לפסח הדבר הכי קטן שאנו חוששים לו הוא - שקד מרק.
שקד מרק הוא זעיר ביותר ויכול להתחבא בחורים וסדקים קטנטנים, ועם זאת הוא שומר על צורתו ועל היותו ראוי לאכילה.

ע. התשבי
הודעות: 342
הצטרף: ג' אוקטובר 13, 2015 1:41 am

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי ע. התשבי » ב' מרץ 20, 2017 5:05 pm

סגי נהור כתב:זכורני כד הוינא טליא ששמעתי ממגדל בעלי חיים, שבע"ח שבוטח באדם ומזונו ביד האדם עלול לאכול מה שנותן לו האדם, כולל פלסטיק וכדומה.
וסיפר שמבקרים בפינת החי לפעמים הורגים בע"ח כשנותנים לפניהם חומרים מסוכנים ומזיקים לאכול.

ולפי זה אולי גדר אכילת כלב הוא מה שאוכל הכלב מצד טבעו, כשלא ניתן לו ע"י אדם (מסתברא שכלבים אינם נוגסים סתם כך בחתיכות סבון).

הבירור הפשוט הוא, האם הכלב אוכל חמץ שרוף כפשוטו כשניתן לו ע"י אדם...

דעת_האברך
הודעות: 621
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: אקונומיקה ככלי לביעור חמץ: הלכה ומציאות

הודעהעל ידי דעת_האברך » ו' מרץ 24, 2017 11:15 am

שמעתי פעם מאמריקאי אחד ששמע את הג"ר משה פיינשטיין והגר"א הענקין מתווכחים על איזה דבר אם הוא נפסל לאכילת כלב, והגר"א הענקין אמר שהדבר לא נפסל והראיה, שהרי הוא עצמו ראה כלבים ברוסיה שאוכלים את זה. אמר לו הגרמ"ש, אתה צודק, אבל הכלבים של אמריקה לא אוכלים את זה... [איני זוכר את הפרטים המדויקים של הסיפור, אך זה הסיפור בגדול].


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים